МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ДжерелаПлан Висновки План ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ Висновки ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Поясніть значення термінів “історична свідомість”, “історична пам`ять”. 2. Поясніть, чому український народ вважається автохтоном на своїй землі? 3. Що є предметом вивчення курсу історії України? 4. Коли починається історія людства? 5. Чим відрізняється людина від мавпи? 6. Назвіть регіон, звідки почалося розселення людини. 7. Визначте шляхи заселення території сучасної України. 8. Визначте основні періоди стародавньої України. 9. Дайте характеристику стану суспільства в добу палеоліту. 10.Де знайдено стоянки людини доби палеоліту? 11.Чим відрізняється мезоліт від палеоліту? 12.Що таке “неолітична революція”? 13.Дайте характеристику трипільської цивілізації. 14.Коли виникають перші державні утворення на території України? 15.Яку роль відіграють грецькі міста-держави Північного Причорномор`я в історії українського народу?
Тема 3. Україна-Русь (ІХ – перша половина ХІV ст.)
1. Східні слов’яни: становлення та етногенез. 2.Початок Київської Русі. 3.Внутрішні і зовнішні фактори розвитку Давньоруської держави.
Рекомендовані джерела Основні: 2., С. 41-104; 4., С. 26-75; 8., С. 38-68; 9., С. 31-47. Додаткові: 8., С. 59-87; 17., С. 18-48; 43., С. 40-55. Інтернет-ресурси, періодичні видання: 3, 4, 5, 8
Міні-лексикон: Норманська теорія, етногенез, ранньофеодальна монархія, князь, дружина, віче, рада бояр, смерди, рядовичі, закупи, челядь.
1. Східні слов’яни: становлення та етногенез
2. Початок Київської Русі
Існування Русі (Руської землі, Київської Русі) як єдиної держави охоплює період з ІХ ст. до 30-х років ХІІ ст. Державотворчі традиції східних слов’ян пов’язані з існуванням антського та склавинського політичних об’єднань. Київська Русь одержала в спадщину по своїх попередниках усі риси, характеристичні для держав, що постали на її території в класичну добу й добу переселення народів: їх військовий і комерційний характер, їх стремління наблизитись, скільки можна, до Чорного моря, їх орієнтацію на південь і схід, але не на Північ і захід. Як культура скіфів і сарматів, як культура готів, так само й київська цивілізація є південною цивілізацією, просякнутою східними елементами. Заключним етапом процесу формування Київської держави стало об’єднання на початку 80-х років північного і південного ранньодержавних утворень східного слов’янства.
· російські історики: – В.Татіщев, С. Соловйов, В. Ключевський, – Б. Греков, В. Мавродін, Б. Рибаков, Фроянов; · українські історики: – М. Грушевський, Н. Полонська-Василенко, – М. Котляр, П. Толочко, О. Толочко, В. Ричка.
Характеристика теорій
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Німецькі історики, які працювали у Петербурзькій Академії наук Г.Байер та Г.Міллер ще у другій чверті ХVIII ст. обгрунтували норманської теорії походження Русі та надавали виключного значення „закликанню варягів”.
Російський вчений М.Ломоносов виступив проти концепції норманізму. Прихильниками анти норманських позицій виступали М.Костомаров, В.Антонович, М.Грушевський, Д.Багалій та ін.
Американський історик українського походження, професор Гарвардського університету О.Пріцак вважав полян – гілкою хозар, які долучилися до утворення держави Русь.
Російський історик В.Ключевський дотримувався „торговельної теорії” виникнення Русі.
3. Внутрішні і зовнішні фактори розвитку Давньоруської держави.
ПЕРЕДУМОВИ УТВОРЕННЯ СХІДНОСЛОВ`ЯНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ:
60-ті рр. ІХ ст.
ВИНИКНЕННЯ ЗАГАЛЬНОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ:
882 р. похід Олега об`єднання
ПОЛІТИЧНИЙ УСТРІЙ КИЇВСЬКОЇ РУСІ:
*
* Дружина
* Віче
* Рада бояр
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Бояри - “луччі люди” – аристократія слов`янських родів і племен. 2. Вільні селяни – смерди, ремісники, купці та міщани, торговці. 3. Невільні – рядовичі, закупи, челядь, холопи, люди.
ПРИЧИНИ ФЕОДАЛЬНОЇ РОЗДРІБЛЕНОСТІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Запитання для самоконтролю 1. Розкрийте причини і хід великого слов’янського розселення (за М. Грушевським). 2. Охарактеризуйте теорії походження східних слов’ян. 3. У чому суть концепції "індоєвропеїзму"? 4. Розкрийте зміст поняття "етногенез". 5. Поясність, чому українській народ вважається автохтоном на своїй землі? 6. Визначте роль Антського союзу в створенні української державності. 7. Яку роль відіграв Схід і Захід у суспільно-політичному й економічному розвитку корінного населення України в найдавніший період її історії? 8. На які основні верстви поділялося суспільство ІХ – середини ХІІ ст.? 9. Чому Русь перейшла від моноцентризму до поліцентризму? 10. Які князівства виокремилися? 11. Яку роль відігравав Київ у цей період? 12. Визначте основні етапи становлення і розвитку Галицько-Волинської держави. 13. Які особливості розвитку Галичини були у Х–ХІІ ст.? 14. Яких князів династії Ростиславичів на Галичині Ви знаєте? 15. Що знаменував собою Любецький з`їзд? Тема 4. Литовсько-польська доба української історії (друга половина ХІV – перша половина ХVІІ ст.) 1.Інкорпорація України-Руси Литвою. 2.Захоплення українських земель Польщею. 3.Завершення формування української народності.у
Рекомендовані джерела Основні: 2., С. 105-165; 4., С. 76-144; 8., С. 69-76; 9., С. 48-57. Додаткові: 17., С. 263-275; 46., 210-244; 51., С. 19-20. Інтернет-ресурси, періодичні видання: 1, 3, 6, 8
Міні-лексикон: Берестейська (Брестська) унія, Велике князівство Литовське (ВКЛ), воєводства, гетьман, династія Гедиміновичів, католицтво, канцлер, козацтво, Кревська унія, Люблінська унія, Річ Посполита, сейм, Тевтонський орден, уніатство, “Устава на волоки”, шляхта.
1. Інкорпорація України-Руси Литвою історії України литовсько-польської доби
Литовська метрика –найінформативніше джерело з історії соціально-економічного розвитку українських земель у складі ВКЛ:
· Книги великокнязівської канцелярії · Документи місцевих установ · Матеріали приватних архівів Коронна метрика – архів канцелярії польського короля: · Книги вписів · Книги декретів · Книги посольств
Волинська (Руська) метрика –метрика – складова Коронної метрики, документи, які відклалися у процесі життєдіяльності в українських землях
Літописи: · Волинський (короткий) літопис · Густинський літопис · Повість про Поділля
2. Захоплення українських земель Польщею.
Король польський Казимир, захопивши Галицько-Холмське та Перемишльське князівства, проголосив себе “правителем королівства Русі”, тобто Галичини
ü Польща остаточно закріпилася у Галичині і Волині
ü
ü
ü залишилися окремими: державний герб, печатка, законодавство (Литовське і Польське право), адміністрація; ü українські землі увійшли до складу Польської корони спочатку на основі привілеїв; ü польська шляхта дістала право отримувати землі в обох державах
ü
повіти ________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
*________________________________________________ *________________________________________________
*________________________________________________ *________________________________________________ *________________________________________________
*________________________________________________
*________________________________________________
* ________________________________________________ *________________________________________________ *________________________________________________
*________________________________________________
*________________________________________________
*________________________________________________ *________________________________________________ 3.Завершення формування української народності.
Структура української етносфери
Слов’янство
Українці
Руси _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запитання для самоконтролю
1. Назвіть причини, що призвели до занепаду українських земель та інкорпорації їх іноземними державами. 2. Які держави протягом ХІV–ХVI ст. претендували на роль центру "збирання" усіх руських земель колишньої Київської Русі? 3. Яку роль в історії України відіграло входження значної кількості українських земель до складу Великого князівства Литовського? 4. Охарактеризуйте політичні, соціальні та етнокультурні процеси у Великому князівстві Литовському в ХIV – першій половині ХVІ ст. 5. Чому більшість українських істориків називають Велике князівство Литовське Литовсько-Руською державою? 6. Розкрийте хід боротьби Литви і Московського князівства за давньоруську спадщину. 7. Розкрийте хід та суть польської експансії в Україні. 8. У чому причини, суть і наслідки Кревської (1385 р.), Люблінської (1569 р.) та Берестейської (1596 р.) уній? 9. Охарактеризуйте політично-адміністративний устрій та соціально-класову структуру Речі Посполитої. 10. Зробіть аналіз причин виникнення і наростання національної, соціальної і релігійної конфронтації між українцями і поляками. 11. Чи існувала можливість уникнення польсько-української конфронтації? 12. Охарактеризуйте відносини українських земель із Кримським ханством. 13. Висвітліть основні тенденції розвитку українського етносу в литовсько-польську добу.
Тема 5. КОЗАЦТВО В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|