Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Джерела

План

Висновки

План

ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

Висновки

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1. Поясніть значення термінів “історична свідомість”, “історична пам`ять”.

2. Поясніть, чому український народ вважається автохтоном на своїй землі?

3. Що є предметом вивчення курсу історії України?

4. Коли починається історія людства?

5. Чим відрізняється людина від мавпи?

6. Назвіть регіон, звідки почалося розселення людини.

7. Визначте шляхи заселення території сучасної України.

8. Визначте основні періоди стародавньої України.

9. Дайте характеристику стану суспільства в добу палеоліту.

10.Де знайдено стоянки людини доби палеоліту?

11.Чим відрізняється мезоліт від палеоліту?

12.Що таке “неолітична революція”?

13.Дайте характеристику трипільської цивілізації.

14.Коли виникають перші державні утворення на території України?

15.Яку роль відіграють грецькі міста-держави Північного Причорномор`я в історії українського народу?

 

 


Тема 3. Україна-Русь (ІХ – перша половина ХІV ст.)

 

1. Східні слов’яни: становлення та етногенез.

2.Початок Київської Русі.

3.Внутрішні і зовнішні фактори розвитку Давньоруської держави.

 

Рекомендовані джерела

Основні: 2., С. 41-104; 4., С. 26-75; 8., С. 38-68; 9., С. 31-47.

Додаткові: 8., С. 59-87; 17., С. 18-48; 43., С. 40-55.

Інтернет-ресурси, періодичні видання: 3, 4, 5, 8

 

Міні-лексикон:

Норманська теорія, етногенез, ранньофеодальна монархія, князь, дружина, віче, рада бояр, смерди, рядовичі, закупи, челядь.

 

 

1. Східні слов’яни: становлення та етногенез

       
 
 
   

 


2. Початок Київської Русі

 

Існування Русі (Руської землі, Київської Русі) як єдиної держави охоплює період з ІХ ст. до 30-х років ХІІ ст.

Державотворчі традиції східних слов’ян пов’язані з існуванням антського та склавинського політичних об’єднань.

Київська Русь одержала в спадщину по своїх попередниках усі риси, характеристичні для держав, що постали на її території в класичну добу й добу переселення народів: їх військовий і комерційний характер, їх стремління наблизитись, скільки можна, до Чорного моря, їх орієнтацію на південь і схід, але не на Північ і захід. Як культура скіфів і сарматів, як культура готів, так само й київська цивілізація є південною цивілізацією, просякнутою східними елементами.

Заключним етапом процесу формування Київської держави стало об’єднання на початку 80-х років північного і південного ранньодержавних утворень східного слов’янства.

 

 

 


· російські історики:

– В.Татіщев, С. Соловйов, В. Ключевський,
М. Карамзін;

– Б. Греков, В. Мавродін, Б. Рибаков, Фроянов;

· українські історики:

– М. Грушевський, Н. Полонська-Василенко,
І. Крип’якевич;

– М. Котляр, П. Толочко, О. Толочко, В. Ричка.

 

 

Характеристика теорій

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Німецькі історики, які працювали у Петербурзькій Академії наук Г.Байер та Г.Міллер ще у другій чверті ХVIII ст. обгрунтували норманської теорії походження Русі та надавали виключного значення „закликанню варягів”.

 

Російський вчений М.Ломоносов виступив проти концепції норманізму. Прихильниками анти норманських позицій виступали М.Костомаров, В.Антонович, М.Грушевський, Д.Багалій та ін.

 

Американський історик українського походження, професор Гарвардського університету О.Пріцак вважав полян – гілкою хозар, які долучилися до утворення держави Русь.

 

Російський історик В.Ключевський дотримувався „торговельної теорії” виникнення Русі.

 

3. Внутрішні і зовнішні фактори розвитку Давньоруської держави.

 

ПЕРЕДУМОВИ УТВОРЕННЯ СХІДНОСЛОВ`ЯНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ:

 

Племінні княжіння (додержавне об`єднання)
Великі й малі союзи племен
переросли

           
   
 
 
Племінне княжіння полян
 
Східнослов`янська держава Аскольда

 


60-ті рр. ІХ ст.

       
   
 
   
 
 
Утворення Київської Русі стало результатом внутрішнього розвитку східнослов`янських племен

 


ВИНИКНЕННЯ ЗАГАЛЬНОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ:

           
 
Київська земля (південь)
   
Городище (Північ)
   
 
 

 


882 р. похід Олега

об`єднання

           
   
 
   
Виникнення поліетнічної держави Київська Русь

 


ПОЛІТИЧНИЙ УСТРІЙ КИЇВСЬКОЇ РУСІ:

 
 
Ранньофеодальна монархія

 


*

 
Князь

 

 

 
 
 


* Дружина

 

 

 


* Віче

 

 

 
 
 


* Рада бояр

 

 

       
   
ЕКОНОМІКА КИЇВСЬКОЇ РУСІ
 
 

 

 

 


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 
 

 


1. Бояри - “луччі люди” – аристократія слов`янських родів і племен.

2. Вільні селяни – смерди, ремісники, купці та міщани, торговці.

3. Невільні – рядовичі, закупи, челядь, холопи, люди.

 

ПРИЧИНИ ФЕОДАЛЬНОЇ РОЗДРІБЛЕНОСТІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ:

       
 
 
 
У середині ХІІ ст. виокремились Київська, Володимиро-Суздальська, Новгородська, Псковська, Галицько-Волинська, Смоленська, Полоцько-Мінська та інші землі
 
   

 

 


_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Запитання для самоконтролю

1. Розкрийте причини і хід великого слов’янського розселення (за М. Грушевським).

2. Охарактеризуйте теорії походження східних слов’ян.

3. У чому суть концепції "індоєвропеїзму"?

4. Розкрийте зміст поняття "етногенез".

5. Поясність, чому українській народ вважається автохтоном на своїй землі?

6. Визначте роль Антського союзу в створенні української державності.

7. Яку роль відіграв Схід і Захід у суспільно-політичному й економічному розвитку корінного населення України в найдавніший період її історії?

8. На які основні верстви поділялося суспільство ІХ – середини ХІІ ст.?

9. Чому Русь перейшла від моноцентризму до поліцент­ризму?

10. Які князівства виокремилися?

11. Яку роль відігравав Київ у цей період?

12. Визначте основні етапи становлення і розвитку Галицько-Волинської держави.

13. Які особливості розвитку Галичини були у Х–ХІІ ст.?

14. Яких князів династії Ростиславичів на Галичині Ви знаєте?

15. Що знаменував собою Любецький з`їзд?


Тема 4. Литовсько-польська доба української історії

(друга половина ХІV – перша половина ХVІІ ст.)

1.Інкорпорація України-Руси Литвою.

2.Захоплення українських земель Польщею.

3.Завершення формування української народності.у

 

Рекомендовані джерела

Основні: 2., С. 105-165; 4., С. 76-144; 8., С. 69-76; 9., С. 48-57.

Додаткові: 17., С. 263-275; 46., 210-244; 51., С. 19-20.

Інтернет-ресурси, періодичні видання: 1, 3, 6, 8

 

Міні-лексикон:

Берестейська (Брестська) унія, Велике князівство Литовське (ВКЛ), воє­водства, гетьман, династія Гедиміно­вичів, католицтво, канц­лер, козацтво, Кревська унія, Люблінська унія, Річ Посполита, сейм, Тевтонський орден, уніатство, “Устава на волоки”, шляхта.

 

 

1. Інкорпорація України-Руси Литвою

історії України

литовсько-польської доби

 

Литовська метрика –найінформативніше джерело з історії соціально-економічного розвитку українських земель у складі ВКЛ:

 

· Книги великокнязівської канцелярії

· Документи місцевих установ

· Матеріали приватних архівів

Коронна метрика – архів канцелярії польського короля:


· Книги вписів

· Книги декретів

· Книги посольств

 

Волинська (Руська) метрика –метрика – складова Коронної метрики, документи, які відклалися у процесі життєдіяльності в українських землях

 

 

Літописи:

· Волинський (короткий) літопис

· Густинський літопис

· Повість про Поділля

 

 
 


 

 

 
 

 

 

 

 


 

           
   
 
   
 
 

 

           
   
 
 
 
   

 

 


 

       
 
   
 

 


2. Захоплення українських земель Польщею.

 

 
 

 

 


Король польський Казимир, захопивши Галицько-Холмське та Перемишльське князівства, прого­лосив себе “правителем королівства Русі”, тобто Галичини

 
 
Друга половина ХІV ст.


ü Польща остаточно закріпилася у Галичині і Волині

 

 

ü

Кревська унія 1385 р. про об’єднання Литви і Польщі в “єдину державу”  
за якою великий князь Литовський Ягайло одружується з польською коро­левою Ядвігою, започаткувавши нову польську династію Ягелонів; ставав одночасно королем Польщі; зобов’я­зався зробити католицтво державною релігією Великого князівства Литов­ського; залишалася нереалізо­ваною до кінця

 

ü

Люблінська унія 1569 р.
об`єднала Литву і Польщу в єдину державу "Річ Посполита" ("Республіка Польська") з єдиним королем, з єдиним сеймом і сенатом, спільною зовнішньою політикою;

ü залишилися окремими: державний герб, печатка, законодавство (Литовське і Польське право), адміністрація;

ü українські землі увійшли до складу Польської корони спочатку на основі привілеїв;

ü польська шляхта дістала право отри­мувати землі в обох державах

 

 

ü

Берес- тейська унія 1596 р.
підпорядкування частини Православної церкви Римській курії. Уніатське (греко-католицьке) духовенство, так само як і шляхта, міщани та ін., що прийняли унію, дістали політичні та економічні привілеї

 

 
 

 

 

 


повіти ________________________________________

 

 

______________________________________________

 

______________________________________________

 

______________________________________________

 

 

______________________________________________

 

______________________________________________

 

______________________________________________

 

 

*________________________________________________

*________________________________________________

 

*________________________________________________

*________________________________________________

*________________________________________________

 

 

*________________________________________________

 

 

*________________________________________________

 

 

* ________________________________________________

*________________________________________________

*________________________________________________

 

*________________________________________________

 

*________________________________________________

 

 

*________________________________________________

*________________________________________________


3.Завершення формування української народності.

 

           
   
 
 
   
Теорія автохтонності передбачала засновок про те, що етнічну основу українців становило населення пізнього палеоліту, що мешкало на території України
 

Структура української етносфери

           
 
ЕТНОСФЕРА
 
   
 
   
СУПЕРЕТНОС


       
 
Словаки, поляки, хорвати ...
   
Українці, росіяни, білоруси
 


Слов’янство

                   
   
 
   
ЕТНОС
 
   
 
Подоляни, волиняни, галичани, слобожани, запорожці….
   
Поліщуки, гуцули, бойки, лемки, литвини…
 
 


Українці

       
   
 
 
СУБЕТНОСИ

               
   
 
бужани, перемишляни, черкаси, козаки…
   
Поялни, древляни, сіверяни, волиняни, уличі…
     
 


Руси
Висновки

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Запитання для самоконтролю

 

1. Назвіть причини, що призвели до занепаду українських земель та інкорпорації їх іноземними державами.

2. Які держави протягом ХІV–ХVI ст. претендували на роль центру "збирання" усіх руських земель колишньої Київської Русі?

3. Яку роль в історії України відіграло входження значної кількості українських земель до складу Великого князівства Литовського?

4. Охарактеризуйте політичні, соціальні та етнокультурні процеси у Великому князівстві Литовському в ХIV – першій половині ХVІ ст.

5. Чому більшість українських істориків називають Велике князівство Литовське Литовсько-Руською державою?

6. Розкрийте хід боротьби Литви і Московського князівства за давньоруську спадщину.

7. Розкрийте хід та суть польської експансії в Україні.

8. У чому причини, суть і наслідки Кревської (1385 р.), Люблінської (1569 р.) та Берестейської (1596 р.) уній?

9. Охарактеризуйте політично-адміністративний устрій та соціально-класову структуру Речі Посполитої.

10. Зробіть аналіз причин виникнення і наростання національної, соціальної і релігійної конфронтації між українцями і поляками.

11. Чи існувала можливість уникнення польсько-української конфронтації?

12. Охарактеризуйте відносини українських земель із Кримським ханством.

13. Висвітліть основні тенденції розвитку українського етносу в литовсько-польську добу.

 


Тема 5. КОЗАЦТВО В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Читайте також:

  1. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  2. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  3. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  4. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  5. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  6. Антропогенне забруднення природного середовища. Джерела забруднень
  7. Антропологічні джерела
  8. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  9. Безперебійні джерела живлення
  10. Бюджетний дефіцит та джерела його фінансування.
  11. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  12. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття




Переглядів: 691

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Створення | Перший козацький центр на о. Мала Хортиця

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.