Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Мета і задачі психокорекційної роботи

Специфічні риси психологічної корекції

Виділяють специфічні риси психокоректувального процесу, які більшістю науковців приймаються як такі, що відрізняють його від психотерапії.

· Психокорекція орієнтована на клінічно здорову особу, що має в повсякденному житті психологічні труднощі, проблеми, скарги невротичного характеру, а також на людей, що почуваються добре, проте охочих змінити своє життя або ставлячих перед собою мету розвитку особи.

· Корекція орієнтується на здорові сторони особистості незалежно від ступеня порушення.

· В психокорекції частіше орієнтуються на теперішній час і майбутнє клієнтів.

· Психокорекція звичайно орієнтується на середньострокову допомогу (на відміну від короткострокової— до 5 зустрічей — допомоги при консультуванні і довгострокової — до декількох років — допомоги при психотерапії).

· В психокорекції акцентується ціннісний внесок психолога, хоча відхиляється нав'язування певних цінностей клієнту.

· Психокоректувальні дії спрямовані на зміну поведінки і розвиток особистості клієнта.

Психокорекційні заходи спрямовані на виправлення відхилень в розвитку. У зв'язку з цим виникає ряд актуальних питань:

· Що слід розуміти під відхиленням у розвитку?

· Які покази для здійснення психологічної корекції?

· Хто ухвалює рішення і бере на себе відповідальність за доцільність визначення задач корекції?

· Хто і по якими критеріями оцінює ефективність корекції?

 

У практиці корекційної роботи виділяють різні моделі пояснення причин труднощів у розвитку.

Біологічна модель — пояснює етіологію відхилень в розвитку зниженням темпу органічного дозрівання.

Медична модель — виносить проблеми, труднощі і відхилення в розвитку в галузь аномального розвитку.

Інтеракціоністськая модель — підкреслює значення збоїв і порушень взаємодії між особою і середовищем для виникнення проблем розвитку і, зокрема, унаслідок дефіцитарності середовища, сенсорної і соціальної депривації дитини.

Педагогічна модель — убачає причини відхилень в явищах соціальної і педагогічної занедбаності дитини.

Діяльнісна модель— ставить за мету несформованість провідного типу діяльності і інших, типових для даної вікової стадії видів діяльності.

Постановка цілей корекційної роботи прямо пов'язана з теоретичною моделлю психічного розвитку і визначається нею.

У вітчизняній психології цілі корекційної роботи визначаються розумінням закономірностей психічного розвитку дитини як активного діяльнісного процесу, реалізованого у співпраці з дорослим. На цій підставі виділяють три основні напрями і область постановки коректувальних цілей:

1. Оптимізація соціальної ситуації розвитку.

2. Розвиток видів діяльності дитини.

3. Формування віково-психологічних новоутворень.

У зарубіжній психології причини труднощів розвитку дитини убачаються або в порушенні внутрішніх структур особистості (3. Фрейд, М. Клайн і ін.), або в дефіцитарному або спотвореному середовищі, або об'єднують ці точки зору. А звідси цілі впливу розуміються або як відновлення цілісності особистості і балансу психодинамічних сил, або як модифікація поведінки дитини за рахунок збагачення і зміни середовища і навчання його новим формам поведінки.

Вибір методів і техніки корекційної роботи, визначення критеріїв оцінки її успішності врешті решт визначатимуться її цілями.

При конкретизації цілей корекції необхідно керуватися наступними правилами:

1. Цілі корекції повинні формулюватися в позитивній, а не в негативній формі. Визначення цілей корекції не повинне починатися із слова «не», не повинне носити заборонного характеру, що обмежує можливості особистісного розвитку і прояву ініціативи клієнта.

Негативна форма визначення цілей корекції є описом поведінки діяльності, особистісних особливостей, які повинні бути усунені, описом того, чого не повинно бути.

Позитивна форма представлення коректувальних цілей, навпаки, включає опис тих форм поведінки, діяльності, структур особи і пізнавальних здібностей, які повинні бути сформовані у клієнта. Позитивна форма визначення цілей корекції змістовно задає орієнтири для точок зростання індивіда, розкриває нулі для продуктивного самовираження особи і тим самим створить умови для постановки особою в подальшій перспективі цілей саморозвитку.

2. Цілі корекції повинні бути реалістичні і співвіднесені з тривалістю корекційної роботи і можливостями перенесення клієнтом нового позитивного досвіду і засвоєних на коректувальних заняттях способів дій в реальну практику життєвих відносин. Якщо цілі далекі від реальності, то психокорекційна програма являє собою більше зло, ніж її відсутність, оскільки небезпека полягає у тому, що створюється враження, ніби робиться щось корисне, і тому замінює собою істотні зусилля.

3. При постановці загальних цілей корекції необхідно враховувати дальню і найближчу перспективу розвитку особистості і планувати як конкретні показники особистісного і інтелектуального розвитку клієнта до закінчення корекційної програми, так і можливості віддзеркалення цих показників в особливостях діяльності і спілкування клієнта на подальших стадіях його розвитку.

Потрібно пам'ятати, що ефекти корекційної роботи виявляються впродовж достатньо тривалого часового інтервалу: в процесі корекційної роботи; до моменту її завершення; і, нарешті, приблизно півроку після цього можна остаточно говорити про закріплення або про втрату клієнтом позитивних ефектів корекційної роботи


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  2. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  3. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  4. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  5. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  6. IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці
  7. VII. Прибирання робочих місць учнями (по завершенню роботи) і приміщення майстерні черговими.
  8. Аконність залишення засуджених у слідчому ізоляторі для роботи з господарського обслуговування.
  9. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  10. Алгоритм роботи прозорого моста
  11. Алгоритм розв’язання задачі
  12. Алгоритм розв’язання розподільної задачі




Переглядів: 2541

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Теорії та методики практичної психології Савка І.М. | Оцінка ефективності психокорекцій них заходів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.