МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Підходи та критерії періодизації господарського розвитку суспільстваФункції та основні методи курсу
Провідними функціями історії економіки та економічної думки є: прагматична – узагальнення й засвоєння досвіду господарського розвитку різних країн в різні історичні часи; фундаментальна – аналіз й обробка різноманітної економічної інформації; світоглядна – формування логіки й стилю економічного мислення; культурна – збереження спадкоємності в господарській практиці. знайомство з альтернативними моделями розвитку; ціннісна – моральна оцінка засобів і результатів різноманітних перетворень. Методами історико-економічної науки є сукупність засобів, необхідних для здобуття нових знань. Основними методами аналізу історії економіки та економічної думки є: діалектичний, наукової абстракції, історичний і логічний, системний. Діалектичний метод передбачає, що всі економічні процеси і явища мають вивчатися, по-перше, в їхньому загальному взаємозв’язку і взаємозалежності; по-друге, в безперервному розвитку, причому в єдності історичного і логічного підходів до оцінки тенденцій і динаміки розвитку; по-третє, в єдності їхніх кількісних і якісних характеристик, зважаючи на те, що накопичення кількісних змін до певного критичного рівня обов’язково зумовлює якісні зміни; й останнє – джерелом розвитку економічних процесів і явищ, як і будь-яких інших, є внутрішньо притаманні їм протиріччя та єдність і боротьба протилежностей. У відповідності до діалектичної логіки основним методом пізнання визнається метод наукової абстракції, тобто мисленого очищення наших уявлень про процеси і явища що досліджуються від випадкових, не суттєвих, одиничних фактів і характеристик і виділення стійких, типових, суттєвих, основоположних ознак і характеристик . Історичний і логічний методи застосовуються в єдності. Вони припускають докладне вивчення соціально-економічних процесів у їхній історичній послідовності з логічними узагальненнями, що дозволяє оцінити дані процеси в цілому і зробити загальні висновки; Визначення наукового предмету дисципліни стало можливим завдяки застосуванню системного аналізу у вивченні суспільних процесів. Аналізуючи конкретні економічні процеси та явища, відображаючи їх в теоретичних концепціях, даний метод дозволяє, ураховуючи постійний розвиток, передбачити наслідки конкретної економічної політики. Слід виділити також емпіричні методи досліджень (спостереження, порівняння, вимірювання тощо).
Історичний аналіз господарського розвитку суспільства – це ретроспективна характеристика економіки і соціальних відносин країн або цілих регіонів в рамках історико-хронологічних етапів: І. Епоха Давнього Світу (ІV тис. до н. е. – середина І тис. н. е.); ІІ. Середньовіччя (кінець V – середина XVІІІ ст. н. е., тобто до початку промислової революції в Англії); ІІІ. Новий час (кінець XVІІІ –ХІХ ст.); IV. Новітня історія (ХХ – ХХІ ст.) Зародження та розвиток ринкових відносин взаємопов’язані з генезисом світової економіки в давній очагах цивілізації. Початок цьому процесу був положений у Месопотамії на межі ІV–ІІІ тис. до н. е. Тому датування епохи Давнього Світу починається з цього часу. Для історико-економічної науки важливим є не стільки час, скільки якісні зміни в господарській системі, що тривали протягом певного періоду. Причини суспільного розвитку, які призводять до змін у господарській сфері, по-різному визначаються в межах формаційного та цивілізаційного підходів. Формаційний підхід був запропонований К. Марксом. Він передбачає, що вирішальна роль у суспільному розвитку належить процесу виробництва, відносинам власності, а його головною рушійною силою є протиріччя між продуктивними силами і виробничими відносинами і загострення класової боротьби в суспільстві. Відповідно розвиток економічних систем описується зміною наступних суспільно-економічних формацій: первісної, рабовласницької; феодальної, капіталістичної та комуністичної. Цивілізаційний підхід періодизації господарського розвитку суспільства причини суспільного розвитку пов’язує із суперечністю між відносним відокремленням та належністю індивіда до суспільства, із суспільною залежністю людей. Цивілізація - це специфічний, своєрідний розвиток у комплексі характеристик матеріального, духовного, соціального життя тієї або іншої групи країн, народів (або окремої країни, народу) на певному історичному етапі. Неодмінним атрибутом цивілізації є наявність державності й писемності. З часу виникнення історії господарства як науки існували різні спроби її періодизації. Так, наприклад, С. Десницький виділяв такі стадії як мисливство та збиральництво, скотарство, рільництво, комерцію. До них Ф. Ліст додає рільницько–мануфактурно–комерційну стадію. Свої варіанти періодизації історичного розвитку господарської сфери суспільств запропонували В. Ф. Левицький (замкнене натуральне, міське та народне, або грошове, господарства), Б. Гільдебранд (натуральне, грошове і кредитне господарства), К. Бюхер (домашнє, міське, народне господарства). Заслуговує на увагу теорія „стадій економічного розвитку” американського соціолога В. Ростоу. Він розглядає традиційне суспільство; суспільство вільної конкуренції, в якому створені передумови для піднесення; стадія піднесення, на якій машинне виробництво забезпечує зростання; наближення до зрілості, коли всі галузі охоплені машинним високотехнологічним виробництвом; суспільство масового споживання, в якому забезпечуються необхідні умови для всіх верств населення. Серед вчених цивілізаційного спрямування також виділяються дослідники, які поділяють суспільство на доіндустріальне – індустріальне – постіндустріальне (Д. Белл, А. Турен та ін.) чи, скажімо, А. Тоффлер обґрунтовує аграрну – індустріальну – технотронну (суперіндустріальну) цивілізації. В основу цієї теорії покладено рівень розвитку виробництва, а також галузевий і професійний поділ праці. Питання періодизації є одним із найскладніших в історико-економічній науці і дискусійним. Питання до теми 1. Які основні критерії лежать в основі систематизації економічних вчень? 2. У чому полягає зміст цивілізаційного підходу до періодизації господарського розвитку суспільства? Чим він відрізняється від формаційного підходу? 3. Що є джерелом рушійних сил розвитку суспільства згідно формаційного та цивілізаційного підходів? 4. Які перші писемні пам’ятки економічної думки вам відомі? 5. У чому полягають особливості методології історико-економічних досліджень?
Читайте також:
|
||||||||
|