Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ДОХОДИ Й ВИДАТКИ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ.

 

Основні питання теми.

1. Економічна сутність доходів і видатків бюджету.

2. Видатки державного бюджету.

3. Бюджетний дифіцит.

 

 

1. Економічна суть доходів і видатків бюджету.  
Бюджетні видатки мають певний економічний зміст, зумовлений суспільним способом виробництва, природою та функціями держави, вони відіграють вирішальну роль у

задоволенні потреб соціально-економічного розвитку країни.

Україна має в державній власності окремі галузі і підприємства по виробництву товарів загальнодержавного значення, які потребують коштів на реконструкцію та оновлення. Тому видатки її бюджету направляються не тільки на утримання соціально-культурної сфери, органів державної влади і управління, оборону, а й на фінансування народного господарства - державне капітальне будівництво, благоустрій тощо.

Доходи бюджетів утворюються за рахунок сплати фізичними і юридичними особами податків, зборів та інших обов'язкових платежів, надходжень з інших джерел, встановлених законодавством України. Вони поділяються на доходи Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів.

 

Доходи Державного бюджету України формуються за рахунок:

 

· податку на додану вартість;

· акцизного збору;

· податку на прибуток підприємств усіх форм власності і підпорядкування (крім комунальних) у розмірах, визначених Законом про Державний бюджет України на наступний рік;

· надходжень від зовнішньоекономічної діяльності;

· доходів від приватизації державного майна та від його реалізації;

· кредитної палати за оренду майна цільових майнових комплексів загальнодержавної власності;

· внесків до пенсійного фонду;

· внесків до Державного фонду сприяння зайнятості населення та інших

· фондів, передбачених законодавством України;

· надходжень від внутрішніх позик;

· перевищення доходів над видатками Національного банку України;

· повернутих державних коштів (відсотків по державних позиках і кредитах та повернутих позик);

· плати за спеціальне використання природних ресурсів та інших доходів, встановлених законодавством України.

 

У доходи республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських бюджетів зараховується:

 

· частина податку на додану вартість;

· акцизний збір, якщо це передбачено Законом про Державний бюджет на наступний рік;

· податок на прибуток підприємств і організацій комунальної власності цього рівня;

· частина прибуткового податку з громадян;

· відрахування дотацій і субвенцій з Державного бюджету України;

· плата за землю у зазначених відсотках відрахувань та інші надходження, встановлені законодавством.

 

У доходи районних, міських (міст обласного підпорядкування) бюджетів в порядку, на умовах і в межах, вказаних законами України, зараховуються:

 

· податок на прибуток підприємств і організацій комунальної власності цього рівня;

· прибутковий податок з громадян у межах, визначених радою народних депутатів вищого рівня;

· податок на нерухоме майно громадян;

· місцеві податки і збори;

· частина доходів від приватизації державного майна, яка визначена радою народних депутатів вищого рівня;

· надходження від оренди цільових майнових комплексів, що перебувають у комунльній власності цього рівня;

· відрахування, дотації і субвенції, отримані з бюджету вищого рівня;

· інші надходження.

 

Доходи міських (міст районного підпорядкування), селищних сільських бюджетів також всановлюються залежно від:

 

· податку на прибуток підприємсв і організацій комунальної власності цього рівня;

· прибуткового податку з громадян у відсотках відрахувань;

· плати за землю в розмірах, передбачених законодавством;

· місцевих податків і зборів, а також відрахувань, дотацій і субвенцій, отриманих з бюджету вищого рівня;

· інших надходжень.

 

Доходи і видатки бюджету групуються за відповідними ознаками, що забезпечує загальнодержавну і міжнародну порівнянність бюджетних даних. Таке групування називається бюджетною класифікацією. Структура бюджетної класифікації розробляється Кабінетом Міністрів України і затверджується Верховною Радою України.

Так, видатки згруповані з застосуванням відомчо-галузевих ознак.

розділи:   глави: параграфи: статті: народне господарство, соціально-культурні заходи, управління, оборона і т.д. міністерства, відомства. галузі, заходи. заробітна плата, стипендія, канцелярські витрати.

 

Доходи згруповані за принципом предметної класифікації. За основу взято вид платежу.

платіж:   глави: параграфи: статті: це розділ (податок на додану вартість, платіж з прибутку, платежі населення). міністерства, відомства. галузі, заходи. в доходах майже не використовуються.

 

2. Видатки державного бюджету.  
Формування бюджетних видатків починається на стадії планування, за основу береться очікуване виконання бюджету по видатках за попередній період.

Видатки всіх бюджетів поділяються на поточні й видатки розвитку. В умовах спаду виробництва, коли необхідна жорстока економія коштів, поточні видатки є головними.

Поточні видатки - це витрати на фінансування мережі підприємств, установ, організацій і органів на початок бюджетного року, а також на фінансувнн заходів щодо соціального захисту населення та інших заходів, не передбачених у видатках розвитку.

Видатки розвитку - це витрати бюджетів на фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема фінансування капітальних вкладень виробничого і невиробничого прризначення; фінансування структурної перебудови народного господарства; субвенції та інші видатки, пов'язані з розширеним відтворенням.

 

До видатків Державного бюджету належать:

 

· фінансування загальнодержавних централізованих програм підтримання й підвищнн життєвого рівня народу, заходів щодо соціального захисту населення;

· фінансування здійснюваних державними установами та організаціями заходів у галузі освіти, культури, науки, охорони здоров'я, фізичної культури, молодіжної політики, соціального забезпечення, що мають загальнодержавне значення;

· фінансування виробничого і невиробничого будівництва, геологорозвідувальних, проектно-пошукових та інших робіт, що здійснюються відповідно до загальнодержавних програм;

· фіннасування оборони;

· фінансування охорони навколишнього природного середовища;

· утримання правоохоронних і митних органів, податкової служби, захисту прав споживачів та контрольно-ревізійної служб;

· утримання органів законодачої, виконавчої, судової влади й прокуратури;

· здійснення зовнішньоекономічної і зовнішньополітичної діяльності;

· дотації, субвенції, що передаються з Державного бюджету України до бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя;

· виплати всіх видів пенсій, виплати допомоги по безробіттю, витрати на професйн навчання вивільнюваних працівників і незайнятого населення та заходи для створення додаткових робочих місць;

· утворення державних матеріальних і фінансових резервів;

· обслуговування внутрішнього й зовнішнього боргів та їх повернення;

· інші заходи, що фінансуються з Державного бюджету України відповідно до законів.

 

Соціальний захист населення:

 

Витрати на соціальний захист населення здійснюються за трьома основними напрямами:

1. Гарантування з боку держави кожному громадянину, зайнятому трудовою діяльністю, нормальний рівень добробуту через мінімальний рівень заробітної плати, її індексацію, помірні податки і невтручання у підприємницьку діяльність.

 

2. Задоволення приорітетних потреб суспільства: здобуття загальної освіти, виховання дітей і підлітків, проведення культурно-освітньої роботи, підготовка кадрів, організація охорони здоров'я.

3. Вирівнювання рівнів життя окремих груп населення, недостатня забеспеченність яких пов'язана з причинами, що не залежить від їхніх трудових зусиль: стан здоров'я, вік, втрата роботи, кризові явища в економіці.

 

Соціально-культурна сфера:

 

Результаттом діяльності галузей соціальної сфери є створення духовних цінностей, соціально-культурних і побутових послуг.

Галузі соціальної сфери активно впливають на збільшення обсягу ВВП, прискорення науково-технічного прогресу, зростання продуктивності праці, підвищення кваліфікації робочої сили і є одним з важливих факторів зростання ефективності виробництва.

 

Фінансування науки:

 

Наука є беспосередньою виробничою силою, головною умовою розвитку науково-технічного прогресу та зростання на його основі ефективності суспільного виробництва. Розширення масштабів створення, освоєння і впровадження у виробництво нової високоефективної та економічної техніки забезпечує зростання продуктивност праці, зниження матеріало- і енергоемкості, поліпшення якості продукції.

 

Витрати на оборону:

 

Зумовлені необхідністю захисту інтересів держави в міжнародному співтоваристві. Вони визначаються воєнною доктриною, виходячи з співвідношення різних воєнних групувань у світі, напрямів зовнішньої політики України.

 

Витрати на управління:

 

В бюджеті передбачаються витрати на управління, пов'язані з утриманням вищих і місцевих органів державної влади і управління, в тому числі законодавчої, виконавчої, судової влади і прокуратури. Розмір витрат визначають за кошторисом по кожному міністерству, відомству, Кабінету Міністрів, Верховній Раді, апарату Президента тощо.

 

 

3. Бюджетний дефіцит.  
Бюджетний дефіцит - перевищення видатків бюджету над його доходами.

Це показник негативних явищ в економіці, що

зумовлюють інфляцію грошової одиниці. Причинами виникнення дефіциту є:

спад виробництва;

· зниження ефективності функціонування окремих галузей;

· несвоєчасне проведення структурних змін в економіці або її технічного переоснащення;

· великі воєнні витрати;

· інші об'єктивні та суб'єктивні фактори, що впливають на економічну і соціальну політику держави.

 

Бюджетний дефіцит вимагає прийняття енергійних заходів держави щодо його ліквідації. Насамперед - це скорочення витрат бюджету, проте цей шлях досить складний. Реальнішими і доцільнішими є зміни в податковій і кредитній політиці, які призвели б до пожвавлення економічного життя, передусім зростання виробництва і його ефективності. В противному разі дефіцит бюджету стає додатковим найбільш несправедливим податком з населення. Бюджетний дефіцит - явище майже постійне в економіці кожної держави, тому важливе значення мають його розміри і методи ліквідації. Бездефіцитний бюджет - об'єктивна вимога нормального економічного розвитку держави.

Дефіцит повинен бути профінансований за рахунок доходів від емісії державних цінних паперів, доходів від приватизації державного майна, суми перевищення доходів над видатками по державних запасах дорогоцінних металів і дорогоцінних камнів, кредитів міжнародних фінансових організацій, банків, фірм і т.д.

Зовнішнім джерелом фінансування бюджетного дефіциту є кредити міжнародних фінансових організацій, головним чином Міжнародного валютного фонду.

В умовах дефіциту особливо важливого значення набуває режим економії у витраченні бюджетних коштів.

У міру просування до ринку будуть скорочуватися видатки держави на фіннасування промисловості - дотації збитковим підприємствам і організаціям державної власності. Скорочуються й видатки на утримання житлово-комунального господарства.

Провадиться переведення житлового господарства на самостійність за рахунок приватизації житлового фонду та збільшення квартирної плати, а також вартості послуг у будинках державного фонду.

Витрати по капітальних вкладеннях (на очисні споруди, будівництво шляхів тротуарів, газифікацію, електрифікацію тощо) проводяться як за рахунок бюджету, так і з залученням коштів підприємств, організацій усіх форм власності відповідно до програм, затверджених радами народних депутатів.

Лікарні перейшли на роботу з використанням за бажанням хворого денного стаціонару. Його суть у тому, що хворий, направлений на лікування у лікарню, розміщується у палату, має ліжко і одержує курс лікування з ранку й до вечора, вечором іде додому, а наступного ранку повертається для продовження курсу лікування. Безумовно, такий метод застосовується до тих хворих, які за своїм станом і курсом лікування не вимагають цілодобового перебування у лікарні.

Статистика свідчить, що таких хворих у середньому - 30%. Економія забезпечуєтся на заробітній платі лікарів і медперсоналу, бо вітсутнє чергування, а також на сніданках і вечерях згаданих хворих. По медикаментах економії немає. В цілому економія невелика, але вона становить до 10% бюджетних коштів.

 

Питання для самоконтролю:

1. Назвіть основні джерела доходів Державного бюджету.

2. Назвіть основні джерела доходів місцевих бюджетів.

3. Визначіть сутність і структуру бюджетної класифікації.

4. Як розподіляються видатки бюджету за напрямами їх використання?

5. Визначіть основні напрями використання видатків Державного бюджету.

6. Охарактерезуйте і визначіть необхідність використання бюджетних коштів по наступним статтям:

· соціальний захист населення;

· соціально-культурна сфера;

· наука;

· оборона й управління державою.

7. Визначіть поняття бюджетного дефіциту і причини його виникнення.

8. Визначіть можливі заходи щодо ліквідації бюджетного дефіциту.

 

Літеретура:

 

1. А.О.Єпіфанов, І.В.Сало, І.І.Д'яконова. Бюджет і фінансова політика України. - К.: Наукова думка, 1997, стор. 47-69, 183-214

2. О.Д.Василик. Державні фінанси України. - К.: Вища шк., 1997, стор. 42-46, 192-300

3. Финансы /Под ред. Радионовой В.М., - М.: Финансы и статистика, 1994, стр. 312-333

 

 

Тема 7

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  3. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  4. Аргументи на користь і проти державного регулювання аграрної сфери
  5. Блок 5. Доходи та рівень життя населення.
  6. Бюджет – загальне поняття, що об’єднує різноманітні фінансові документи, які включають заплановані доходи і державні видатки на відповідний період.
  7. Бюджетне повноваження Державного казначейства України.
  8. Бюджетні кредити, надані за рахунок загального фонду державного бюджету
  9. Бюджетні установи як платники податків і платежів до бюджету.
  10. Вартість робочої сили і доходи населення
  11. Вартість робочої сили. Рівень життя й доходи населення
  12. Взаємодія з органами державного управління




Переглядів: 1285

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
БЮДЖЕТ УКРАЇНИ | МІСЦЕВІ ФІНАНСИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.