МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Виникнення українського козацтва і його визвольна боротьба у кінці XV – I пол. XVII ст.
Символом і гарантією життєздатності українського народу, породженням його стихії стало унікальне явище всесвітньої історії – запорозьке козацтво. Згідно з ідеєю видатного англійського історика і філософа Арнольда Тойнбі про “виклик-відповідь” в людській історії, викладеної в його фундаментальній праці “Осягнення історії”, саме таку “відповідь” страшній загрозі винищення знайшов український народ в кінці XV століття. У XV ст. значна частина Південної України була майже незаселеною. Розбійницьке сусідство Кримського ханства перешкоджало розвитку тут сільського господарства і стаціонарних промислів. Багаті, родючі землі порожнювали або використовувались кочовими степовиками лише як пасовиська. Зрозуміло, що наявність незайнятих щедрих земель привертала українців, які, не дивлячись на постійну загрозу, все ж проникали у Подністров'я, Побужжя і на нижню течію Дніпра – Запоріжжя. Саме тут виникають перші поселення вільних людей, яких стануть називати козаками. Найповніші дослідження історії запорізького козацтва належать видатному українському історику Дмитру Яворницькому. (Див. Д.I. Яворницький. Icторія запорізьких козаків. У 3-х т. – Львів. 1990-1992). Причинами виникнення козацтва були важливі соціально-економічні, суспільно-політичні і культурно-релігійні зміни в українському суспільстві у XV столітті. По-перше, експансія польських феодалів (магнатів, шляхти) на Україну, які захоплювали українські землі, закріпачували селян, визискували їх, примушуючи працювати на виснажливій панщині. Оскільки поляки були католиками, вони почали систематичне переслідування і винищення православ’я, набагаючись окатоличити Україну. Все це примушувало найбільш енергійну і дієздатну частину чоловічого нвселення втікати на незаселені землі півдня і силою зброї боронити свою свободу і від поляків, і від татарів та турків. Термін “козак”, здається тюркського (татарського) походження і означає – “вільна, озброєна людина”. Перша згадка про козаків зустрічається в джерелах кінця 80-років XV ст. З моменту виникнення козацтво не було соціально однорідним. Заможні козаки – “старшина” мали землі, худобу, промисли, а більша частина – “cірома”, або “голота” жила за рахунок війни, або наймалася до старшини. Тому виробничі стосунки між козаками базувалися на найманій праці – цій основі ринкових або буржуазних відносин. Відсутність примусової праці (рабської або кріпацької) підвищувала продуктивність і зацікавленість, пробуджувала у виробника почуття відповідальності, підприємництва і людської гідності. Отже, українське козацтво стихійно виробило соціально-економічну модель ринкової економіки, яка випереджала і заперечувала пануючі тоді в Європі і Азії феодально-кріпосницькі відносини. Відповідною була і суспільно-політична організація козаків, як вільних членів козацького братства. Вищим органом їхньої єдності була козацька рада, на якій, незалежно від майнової спроможності, кожний козак мав один голос, обираючи керівників – “гетьмана”, “отамана”, “полковника”, або “сотника” і приймаючи життєво важливі рішення. Ця, безумовно, демократична модель суспільства була прогресивною і перспективною. Основними заняттями козаків були промисли, торгівля, мисливство та рибальство. Значний час вони проводили у походах і війнах, де добували собі “хліб козацький”. В XVI ст. кількість козаків значно зросла і в 30-ті роки XVI ст. виникла їх військова організація, яка називалася – “кіш”. Всі посади, звичайно, були виборними. На чолі стояв “кошовий отаман”, якого військова рада обирала щорічно 1 січня. До кошової організації також входили курінні отамани, сотники, полковники, хорунжі, осавули, судді і писарі. Середня чисельність українського козацтва становила у XVI ст. 10-12 тис. Основу війська складала піхота, яка за свідченням іноземних спеціалістів (Гі де Боплан), була найкращою в Європі, а також незначна кількість кінноти і артилерія (пушкарі). Для річкових і морських походів козаки будували флотилію з “дубів”, або “чайок”, на яких здійснювали ефективні напади на турецьке і кримське узбережжя. У середині XVI ст. на дніпровському острові Хортиця під керівництвом князя Дмитра Вишневецького (Байди) було збудовано укріплення, яке згодом стало Запорізькою Січчю (“cіч” – укріплення зі зрублених дерев). Вона стала форпостом у війні проти татарів і турків і вогнищем антифеодальної боротьби українського народу. Довгий час польський уряд не визнавав козаків, переслідуючи їх як злочинців, але все ж був примушений рахуватися з ним де-факто і навіть намагатися використати. В 1572 році король Сигізмунд Август прийняв на службу (вписав в реєстр) 300 заможних козаків, що поклало початок реєстровому козацтву. Пізніше кількість реєстрових козаків збільшувалося, сягнувши максимальної кількості у вісім тисяч в 1630 році. Однак переважна більшість (близько 50 тис.) козаків залишилися фактично на нелегальному стані і примушена була вести безперервну боротьбу за власне існування. Посилення феодально-кріпосницького гніту з боку панської Польщі і агресія Туреччини та Криму відводила козакам роль рушійної сили у національно-визвольній боротьбі. Саме козацтво було ініціатором і об’єднуючим осередком могутніх повстань українського народу проти шляхетського гноблення. Перше таке повстання вибухнуло у 1591 році під проводом гетьмана реєстровців Криштофа Косинського. Воно охопило майж всю Правобережну Україну і продовжувалося до 1593 року, коли польська армія врешті-решт змогла його придушити, розгромивши козаків під П’яткою біля Житомира. Але вже через рік, у 1594 р, почалося ще більше козацько-селянське повстання, очолюване Северином Наливайком. Запекла боротьба точилася в Україні майже два роки і тільки у 1596 р. велика польська армія на чолі з коронним гетьманом С. Жолкевським розбила повстанців на р. Солониця. С. Наливайко потрапив у полон і був страчений у Варшаві в 1597 році. Незважаючи на відчутні поразки, національно-визвольний рух в Україні посилювався. На початку XVII століття прокотилася нова хвиля козацько-селянських повстань. Боротьба не вщухала і примушувала польський уряд іти на поступки. Було значно збільшено реєстр, розширено привілеї реєстровців, визнано православ’я. Особлива роль у піднесені значення козацтва належить гетьманові Петру Конашевичу – Сагайдачному. Йому вдалося об’єднати військову силу козацтва з церковною і культурною елітою України. В 1616 році Сагайдачний разом з усім Запорозьким Кошем вступив до Київського братства, взявши братство і все православ’я під свій захист. Сагайдачний реформував військові сили запорожців і посилив активність їх дій проти Туреччини і Криму. З його ім’ям пов’язані славетні походи козаків на Трапезунд – у 1614 році, Стамбул – у 1615 році і на Кафу – у 1616 році. У 1617 році гетьман Сагайдачний почав повстання проти польського уряду, яке продовжувалося два роки і закінчилося Раставицькою угодою з поляками. Під час турецької агресії проти Польщі Сагайдачний з козаками відзначився у лавах польської армії, врятувавши її від розгрому під Хотином у 1621 році. Але гетьман був смертельно поранений і помер 20 квітня 1622 року. Після його смерті козацько-селянські повстання не припинились. Вони набувають майже перманентного характеру. Особливої запеклості боротьба досягала у 1625, 1630, 1635 та 1637-1638 роках, коли повстання охоплювали усю Україну. У кінці 30-х років XVII століття соціально-економічна і політична ситуація стала критичною. Визріли усі передумови для початку української національної революції.
Читайте також:
|
||||||||
|