МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Розділ ІІІ. Греко-католицька церква в Україні.Утворення греко-католицької (уніатської) церкви в Україні слід розглядати в контексті широкого кола подій і проблем: утворення Західної і Східної римських імперій; утворення двох основних центрів християнства - т.зв. Апостольської столиці на чолі з Папою Римським і Константинопольського Патріархату на чолі з Вселенським Патріархом; гострих суперечок з приводу основних постулатів християнського віровчення - про філіокве*, про чистилище*, про першість Папи; офіційного розколу церкви (1054 р.) і Флорентійської унії (1439 р.) та багатьох інших явищ. Слід зазначити, що римська церква використовувала кожну можливість поширювати і утверджувати свою версію християнства серед східних слов'ян. Так достеменно відомо про місію монаха Адальберта до Києва (960 р.). В 979 р. на Русі перебували посли від папи Бенедикта VII. Відомі посольства князя Володимира Великого до Римського Папи вже після хрещення Русі. Зв'язки з Папою і католицьким заходом підтримували і інші князі. Інтенсивні переговори з папою Інокентієм II вів Данило Галицький. Після підписання Флорентійської унії* (1439 р.) справа об'єднання церков перейшла в практичну площину. Тим більше, що руський митрополит Ісидор підписав цю унію. Але якщо в Московській державі звістка про унію була зустрінута негативно, то в Литовській державі, окремих землях Білорусії і України вона була зустрінута толерантно, і ідея унії поступово ставала звичною і затверджувалась в суспільстві. Чергове повернення до ідей об'єднання пов'язана з конкретною історичною ситуацією. Після утворення Речі Посполитої почалась активна полонізація України. Все неукраїнське підлягало ополяченню. Православна церква відчувала тиск католиків, ієзуїтів, обмеження і утиски з боку державної влади. Більшість української верхівки перейшли в католицизм. Православна церква знаходилась в кризі через відсутність активних, ініціативних, освічених ієрархів. Зростаюче втручання міщан в церковні справи викликало роздратування і невдоволення керівництва православної церкви. Таким чином складались умови і виявлялись бажання, як серед православних ієрархів так і поляків, об'єднати православну і католицьку церкви. Процес прийняття унії розтягнувся на кілька років. Перший крок було зроблено в 1590 р. на соборі православних єпископів в м. Белз. Четверо єпископів на чолі з Гедеоном Балабаном заявили, що більше не можуть терпіти втручання східних патріархів у церковні справи в Україні. Тому потрібно порвати з ними раз і назавжди. Єпископи ухвалили рішення про визнання Папи Римського главою Вселенської церкви. Підготовка підсумкового собору велась у великій таємниці. Провівши закриті з'їзди, узгодивши всі питання з католицьким духовенством і польським урядом І. Потій і К. Терлецький відправились в Рим, де були урочисто зустрінуті папою Урбаном VIII. Папа прийняв заяву і затвердив 33 пункти "Статтей унії". Це сталось 23.12.1596 р. Умови унії були такі: а) духовенство і миряни приймали владу Папи Римського; б) частково змінювався церковний календар, але Пасхалія і ряд інших свят відзначалися по православному календарю; в) зберігались релігійні обряди і церемонії православної церкви; г) допускалось одруження священників, на відміну від католицького целібату*. Ряд статей унії був направлений на впорядкування внутрішнього життя та захисту греко-католицької церкви від втручання збоку католицької церкви та світських осіб. Унія вимагала зрівняння в правах українського духовенства і католицького, надані інших привілеїв. Були пункти які обумовлювали розвиток освіти, утворення шкіл і семінарій, організацію друкарень. Звістка про "конспіративну" діяльність частини ієрархів викликала хвилювання і протести серед православних. Активну антиунійну діяльність розвинув князь К. Острозький. Він заявив про збройну боротьбу з уніатами і католиками. Єпископи Г. Балабан і 3. Копистенський, налякані масовими протестами зреклись ідеї унії. Для розв'язання конфлікту і для офіційного виголошення унії був призначений собор у м. Брест, який відкрився 6 жовтня 1596 р. Собор одразу розколовся. Прихильники унії проголосили об'єднання з римо-католицькою церквою, а православний собор засудив унію. Король і шляхта підтримали уніатів. Православні і греко-католики взаємно одлучили своїх противників від церкви й прокляли один одного. Навколо Бреста стояли гармати й обози обох сторін. Всі чекали збройних сутичок. Та все закінчилось відносно спокійно. Але для православних почались скрутні часи: переслідувались непокірні православні священики, відбирались церкви, монастирі, школи, друкарні. Особливою формою боротьби стала релігійна полеміка. Суть полеміки – пошук аргументів на захист чи то унії, чи то православ'я, та нищівна критика одна одної. Серед відомих полемістів, уніати П. Скарга, С. Жебровський, І. Потій, а також православні - С. Зизаній, X. Філалет, І. Вишенський. Слід зазначити, що прихильники унії не дочекались всіх тих переваг які їм обіцяли поляки. Разом з тим, поступово, ідеї унії знаходили своїх прихильників серед православного духовенства, міщанства, шляхти. Через два десятки років, на початку 30-х рр. XVII ст. греко-католицька церква нараховувала вже понад три млн. віруючих. Важким випробуванням для греко-католицької церкви стала Хмельниччина. Б. Хмельницький, козацтво виступили проти уніатської церкви аж до скасування самої унії. Такі вимоги знаходимо в вимогах Зборівського миру (1649 р.), та в ряді інших угод з поляками. Лише з другої половини XVII ст., коли Правобережна Україна перейшла під владу поляків, почалось відновлення греко-католицької церкви. З 80-х років ХVІІІ ст. греко-католицизм починає розповсюджуватись в Закарпатті і Буковині. В 1701 - 1702 рр. за активної участі Йосифа Шумлянського до унії переходить Львівська єпархія. Протягом ХVІІІ ст. майже всі єпархії Правобережної України і Білорусії стали уніатськими. В 1721 р. стала уніатською головна святиня Волині і друга Лавра в Україні – Почаївський монастир, а пізніше Кременецький і Манявський. В 1720 р. в м. Замості, був проведений Собор уніатської церкви, який засвідчив її здобутки, здійснив внутрішню реорганізацію, накреслив шляхи подальшого розвитку. В цьому-ж столітті при уніатських монастирях засновуються народні, а згодом і вищі школи. Так наприклад, в Умані, при монастирі, в середині ХVІІІ ст. навчалось чотириста учнів з усієї України. Поступовий, але впевнений розвиток уніатської церкви переривається в кінці ХVІІІ ст. В результаті трьох поділів Польща, як незалежна держава перестає існувати. Правобережна Україна відходить Росії, Галичина і Закарпаття до Австро-Угорщини. Таким чином існування уніатської церкви в Росії, залежало лише від толерантності і прихильності російських монахів. Після першого поділу Польщі (1772 р.) уніатська єпархія втратила 800 церков, а після третього (1795 р.) до православ'я перейшло понад 2000 церков. Різко зменшується кількість парафій, ліквідовано василіанські монастирі, а маєтності церкви конфісковано. Особливо активно таку політику проводила Катерина II. Павло І і Олександр І послабили тиск на уніатів. За Миколи І починається черговий тиск на греко-католицьку церкву, особливо після поразки польського повстання 1831 р. В черговий раз, почалась передача уніатських церков православним громадам, заборонено орден Василіан*, заборонені спільні служби уніатів і римо-католиків, закрито школи. В 1839 р. проголошено "акт злуки" уніатів із православними. Цим актом було формально ліквідовано унію в кордонах Російської імперії. В 1875 р. було ліквідовано уніатську церкву на Холмщині і Підляшші. Греко-католицька церква залишалась тільки на Галичині, Закарпатті і Буковині. Там вона стала осередком українців які виступали проти полонізації, мадяризації і румунізації. Навколо уніатської церкви об'єднувалась інтелігенція, яка очолювала українців в боротьбі за свої права. Перша хвиля національного відродження в Галичині була пов'язана з діяльністю культурно-освітнього осередку в м. Перемишль. Цей осередок створили єпископи М. Левицький і І. Снігурський в 20 - 30-ті рр. ХІХ ст. Утворення першої громадської організації українців в Західній Україні було пов'язано з діяльністю вихованців Львівської семінарії – Маркіяном Шашкевичем, Яковом Головацьким, Іваном Вагилевичем. Саме вони створили відому Руську трійцю. А першу політичну організацію українців - Головну руську раду - очолив єпископ Григорій Яхимович. Західноукраїнська інтелігенція протягом всього XIX ст. рекрутувалась, в основному, з уніатських священників. Таким чином в кін. ХІХ ст. - поч. ХХ ст. греко-католицька церква займала важливе місце в житті західних українців. Значення церкви підсилювалось її підпорядкованістю державі. Священики прирівнювались до державних службовців, держава і церква піклувались про рівень освіти своїх служителів. Саме на цей час припадає діяльність відомого церковного і громадського діяча - глави УГКЦ, митрополита Андрія Шептицького. Він очолює церкву протягом 44-х років. В період між двома війнами греко-католицька церква розширила мережу молодіжних і жіночих товариств. Діяли дві політичні організації пов'язані з церквою – Українська католицька народна партія і Український католицький союз. В 1929 р. церква відкрила вищий навчальний заклад Богословську академію. З приходом в 1939 р. радянської влади почались масові переслідування церкви і церковних діячів. Припинена діяльність академії, ряду єпархіальних семінарій На початку Другої світової війни греко-католики досить лояльно зустріли фашистську владу, але вже через кілька місяців церква відчула на собі новий порядок. Тому в роки війни митрополит А. Шептицький переховував євреїв, і звернувся до священиків і своїх парафіян з пастирським листом "Не убий". В березні 1945 р., вищим керівником СРСР була затверджена постанова про ліквідацію греко-католицької церкви. В квітні цього-ж року, вище керівництво УГКЦ на чолі з Й. Сліпим заарештовано і вислано до Сибіру. Через рік, в березні 1946 р., під наглядом НКДБ, відбувся Львівський собор греко-католицької церкви який скасував Брестську унію і "возз’єднав" греко-католицьку церкву з російською православною. В 1949 р. під тиском влади припинила свою діяльність уніатська Мукачівська єпархія (Закарпаття). Всі греко-католицькі єпархії оголошено православними. Але більшість віруючих не сприйняли православ'я, і продовжували сповідувати "материнську" віру. Поступово із т.зв. залишків уніатства сформувались нелегальні структури уніатської церкви, а в закритих церквах неофіційно, підпільно відправлялись богослужіння. З оголошенням т.зв. перебудови, прискорення і гласності в СРСР , тиск на релігійно-церковне життя зменшується. З 1987 р. починається рух за відновлення греко-католицької церкви. 30 листопада 1988 р. Рада у справах релігій при Раді Міністрів УРСР оголосила реєстрацію релігійних громад греко-католиків. В 90-ті рр. ХХ ст. розпочинається "церковна війна" - боротьба між відновленою уніатською і православною церквою за приміщення монастирів, церков, соборів. Поступово розв'язуючи ці проблеми греко-католицька церква вийшла з межі Західної України. На початку XXI ст. ця церква поширила свій вплив на всю Україну і об'явила про утворення Донецько-Харківського і Одесько-Кримського екзархату. Слід зазначити, що на відміну від православної церкви Московського патріархату і православної церкви Київського патріархату греко-католики обережно ставляться до співробітництва з владою і досить критично оцінюють таке співробітництво. Основне завдання УГКЦ, це створення Київсько-Галицького патріархату. Більшою мірою вирішення цього завдання залежить від Ватикану.
Читайте також:
|
||||||||
|