Кінематична схема верстата – це сукупність конкретних схематичних зображень механізмів, з’єднаних послідовно та забезпечуючи необхідні рухи.
Основою для розробки кінематичної схеми верстата є отримана структурна схема. Умовні кінематичні зв’язки, виконані пунктирними лініями, на схемі необхідно замінити реальними механізмами, послідовно з’єднаними у кінематичні ланцюги.
Механізм головного руху згідно виду структурної схеми повинен містити двигун Д (реверс здійснюється двигуном) та орган настроювання iv. Орган настроювання iv повинен бути зображений коробкою швидкостей, яка має структурну формулу 8=2x2х2, тобто яка містить три групи передач та яка забезпечує отримання восьми ступенів частот обертання шпинделя.
Передбачаючи можливість автоматичного керування циклом роботи верстата, розробляємо автоматичну коробку швидкостей обертання шпинделя в якому це здійснюється електромагнітними муфтами.
В якості джерела руху приймаємо електродвигун Д. Для передання обертання від двигуна до коробки швидкостей використовується постійна передача / .
Таким чином, отримана кінематична схема привода головного руху (мал.3.1), яка забезпечує отримання шести ступенів частот обертання шпинделя
Рисунок 3.1. Кінематична схема верстата
Розробимо кінематичну схему верстата забезпечуючи формоутворюючий рух Фv(В1, П3).
Зв’язок між крапками 10 та 13 замінюємо сукупністю зубчатих коліс z1-z12. В якості органів налаштувань може бути використаний різнорідні механізми в якості органів налаштувань їх використовуємо однопарну гітару. Передаточне відношення гітари змінних коліс визначають як відношення ведучого колеса до відомого, тобто:
.
В якості органів налаштувань iv. Використовуємо ременеву передачу, а реверс вважатимемо, забезпечується від двигуна.
В результаті отримали кінематичну схему верстата, яка забезпечує обробку зуба. На основі отриманої кінематичної схеми верстата запишемо структурне рівняння кінематичних ланцюгів для внутрішнього та зовнішнього зв’язку.
Внутрішній зв’язок:В→Z1/Z2 →Z3/Z4→Z5/Z6→Z7/Z8→Z9/Z10
→Z11/Z12
Зовнішній зв’язок:Д→d1/d2→ /
Таким чином, отримана кінематична схема привода головного руху, яка забезпечує отримання дванадцяти ступенів частот обертання шпинделя.