МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||
ІнформаціяНа практиці можуть застосовуватись два методи визначення моменту реалізації продукції : а) продукцію відвантажено або відпущено споживачу ( відбулася передача права власності ), - метод нарахування ; б) одержано кошти на рахунок постачальника за реалізовану продукцію – касовий метод . В обох випадках усі розрахунково-платіжні документи можуть бути оформленні відповідно до чинного положення . Реалізація продукції завжди передбачає зміну форми вартості . Тому бартер або прямий товарообмін, не можна вважати реалізацією продукції . За бартерного обміну товарів не відбувається руху коштів, нема надходжень виручки від реалізації продукції, тобто не відбувається зміни форми вартості . G Зверніть увагу: Розмір виручки від реалізації продукції залежить від : :кількості, асортименту та якості продукції, що підлягає реалізації; :рівня реалізаційних цін. ÿ Теоретичні відомості Обсяг (кількість ) реалізованої продукції прямо вливає на величину виручки, а саме кількість реалізованої продукції залежить від обсягу виробництва товарної продукції на початок і кінець року . Асортимент реалізованої продукції справляє двоякий вплив на величину виручки . Зростання в загальному обсязі реалізованої продукції питомої ваги асортименту з більш високою ціною збільшує величину виручки, і навпаки . Прямий вплив на розмір виручки справляє й рівень відпускних цін . У свою чергу, на рівень цін впливають якість і споживчі властивості, строки реалізації продукції, попит і пропозиція на ринку . На окремі види продукції, робіт та послуг держава встановлює фіксовані чи регульовані ціни . Тоді виручка від реалізації продукції залежить від рівня прискорення цін . За умов ринкової економіки існують вільні, фіксовані і регульовані ціни. G Запам’ятайте! Фіксовані ціни встановлюються адміністративно (державою), переважно на послуги першої необхідності і на товари, які монопольно виготовляються державою ( газ, електроенергія та ін. ). Регульовані ціни встановлюються регулюванням рівня рентабельності товарів першої необхідності, наприклад, хлібобулочних виробів, продуктів дитячого харчування тощо. При цьому державою встановлюються індикативні ціни – мінімальний і максимальний рівень цін. У інших випадках користуються вільними цінами тобто цінами, які склалися на ринку під впливом попиту і пропозицій за домовленістю сторін – постачальників та споживачів. G Зверніть увагу: Установлюючивільні ціни, за основу беруть собівартість і прибуток ( планову рентабельність ) . Потім додають акцизний збір і податок на додану вартість . Залежно від того кому реалізується продукція, встановлюються відпускні та роздрібні ціни . Виручка від реалізації продукції, робіт і послуг є основним джерелом відшкодування коштів на виробництво і реалізацію продукції, утворення доходів і формування фінансових ресурсів . За ринкової економіки обсягу продажу і виручці приділяється особлива увага. Від величини виручки залежить не тільки внутрішньовиробниче відшкодування витрат і формування прибутку, а й своєчасність і повнота податкових платежів, погашення банківських кредитів, які впливають на рівень виплачених відсотків, що в кінцевому рахунку позначається на фінансовому результаті діяльності підприємства .
1Визначення: Виручка від реалізації продукції – це сума коштів, які надійшли на рахунок підприємства за реалізовану продукцію . Вона є основним джерелом грошових доходів і фінансових ресурсів підприємства . Виручка від реалізації продукції є фінансовою категорією, яка виражає грошові відносини між постачальником і споживачем товару .
Запитання для самоконтролю 1. Охарактеризуйте грошові надходження. 2. Поясніть суть і необхідність грошових надходжень підприємства . 3. За якими ознаками класифікують грошові надходження підприємства ? 4. Охарактеризуйте склад грошових надходжень від матеріальної діяльності підприємства . 5. Як класифікують грошові надходження за масштабом обслуговування господарського процесу ? 6. Що являє собою виручка ? 7. Як класифікують ціни за ступенем їх державного регулювання ? 8. Назвіть фактори , що впливають на абсолютну суму виручки від реалізації продукції .
Тема 4 . Формування і розподіл прибутку Основні питання: 1. Прибуток як результат фінансово-господарської діяльності підприємства, його формування . 2. Методи розрахунку прибутку від реалізації продукції . 3. Розподіл і використання прибутку . 4. Використання чистого прибутку . & Прочитайте! Л.-1 с. 61-80, Л.-2 с. 64-84.
ÿ Теоретичні відомості 1. Прибуток є однією з основних категорій товарного виробництва. 2 Повторіть: Прибуток – це та частина додаткової вартості продукту, що реалізується підприємством, яка залишається після покриття витрат виробництва . Відособлення частини вартості продукції у вигляді витрат виступає в грошовому виразі як собівартість продукції . Додатковий прибуток – це вартість, створена виробниками понад вартість необхідного продукту . Інформація Прибуток– це частина додаткової вартості, виробленої і реалізованої, готової до розподілу. Підприємство одержує прибуток після того, як втілена у створеному продукті вартість буде реалізована і набере грошової форми. Отже, об’єктивна основа існування прибутку пов’язана з необхідністю первинного розподілу додаткового продукту. Таким чином, прибуток є об’єктивною економічною категорією. Тому на його формування впливають об’єктивні процеси, що відбуваються в суспільстві, у сфері виробництва й розподілу валового внутрішнього продукту. G Зверніть увагу: Водночас прибуток - це підсумковий показник, результат фінансово-господарської діяльності підприємств, як суб’єктів господарювання . Тому прибуток відбиває її результати і зазнає впливу багатьох чинників. Є особливості у формуванні прибутку підприємств залежно від сфери їхньої діяльності, галузі господарства, форми власності, розвитку ринкових відносин . На формування прибутку як фінансового показника роботи підприємства, що відбувається в бухгалтерському обліку, в офіційній звітності суб’єктів господарювання, впливає встановлений порядок визначення фінансових результатів діяльності . Запам’ятайте! На формування абсолютної суми прибутку підприємства впливають: @результати, тобто ефективність його фінансово-господарської діяльності; @ сфера діяльності; @ галузь господарства; @ установлені законодавством умови обліку фінансових результатів. ÿ Теоретичні відомості Узагальнюючим фінансовим показником діяльності підприємства є його прибуток. Протягом тривалого часу загальна сума отриманого прибутку визначалась як балансовий прибуток. З проведенням реформування бухгалтерського обліку і фінансової звітності в Україні з 2000 р. відповідно до міжнародних стандартів відбуваються зміни в методиці визначення прибутку підприємств. Облік і визначення фінансових результатів – прибутку ( збитку ) здійснюються за такими видами діяльності підприємства : звичайна діяльність, у тому числі операційна, та інша звичайна діяльність; діяльність пов’язана з виникненням надзвичайних подій. У свою чергу, операційна діяльність поділяється на основну та іншу операційну діяльність. Інформація 2.Визначення суми прибутку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) має певні особливості залежно від сфери діяльності суб’єкта господарювання: <виробничої сфери; < торгівлі; <сфери послуг . У виробничій сфері є особливості в розрахунках прибутку від реалізації продукції промисловими і с. г. підприємствами, будівельними організаціями, підприємствами транспорту . У сфері послуг будуть особливості визначення прибутку від надання послуг комерційними банками, страховими компаніями, інвестиційними фондами, підприємствами торгівлі . GЗапам’ятайте! На підприємствах виробничої сфери можуть бути використані три методи розподілу прибутку від реалізації продукції : прямого розрахунку, за показником витрат на одну гривню продукції, економічний ( аналітичний ) метод . 1) Метод прямого розрахунку. Прибуток розраховується за окремими видами продукції, що виробляються і реалізуються, Для розрахунку потрібні такі вихідні дані : ^Перелік і кількість продукції відповідно номенклатури, що планується до виробництва і реалізації . ^Собівартість одиниці продукції . ^Ціна одиниці продукції ( ціна виробника ) .
2) Розрахунок прибутку на підставі показника витрат на одну гривню продукції..Це укрупнений метод. Може застосовуватись по підприємству в цілому для розрахунку прибутку від випуску, реалізації всієї продукції. Передбачається використання даних про виробничі витрати та реалізацію продукції за попередній період, а також очікувану їх зміну, що прогнозується в наступному періоді . 3) Економічний ( аналітичний ) метод . Може використовуватися для розрахунку прибутку від випуску ( реалізації ) продукції. Він відрізняється від уже розглянутих методів розрахунку прибутку тим, що дає змогу визначити не тільки загальну суму прибутку, а й вплив на неї зміни окремих чинників і обсягу виробництва ( реалізації ) продукції ; собівартості продукції ; рівня оптових цін і рентабельності продукції ; асортименту та якості продукції . ÿ Теоретичні відомості 3. Прибуток є важливим показником ефективності виробничо-господарської діяльності, а також джерелом формування централізованих і децентралізованих фінансових ресурсів . Отриманий підприємством прибуток може бути використаний для задоволення різноманітних потреб . По-перше, він спрямовується на формування фінансових ресурсів держави, фінансування бюджетних видатків .Це досягається вилученим у підприємств частини прибутку в державний бюджет . По-друге, прибуток є джерелом формування фінансових ресурсів самих підприємств і використовується ними для забезпечення господарської діяльності . G Зверніть увагу: Отже отриманий прибуток є об’єктом розподілу . У розподілі прибутку можна виділити два етапи . Перший етап – це розподіл загального прибутку . На цьому етапі учасниками розподілу є держава й підприємство . У результаті розподілу прибутку кожний з учасників одержує свою частину прибутку . Другий етап– це розподіл і використання прибутку, що залишився в розпорядженні підприємств після здійснення платежів до бюджету . На цьому етапі можуть створюватися за рахунок прибутку цільові фонди для фінансування відповідних витрат .
1Визначення: 4. Чистий прибуток – це частина прибутку, що залишився в підприємстві після сплати податків та можливих штрафів . ÿ Теоретичні відомості Використання чистого прибутку підприємство могло здійснювати через попереднє формування цільових грошових фондів або спрямовуючи кошти безпосередньо на фінансування витрат . Можливий також був розподіл чистого прибутку частково через попереднє формування цільових фондів, а частково шляхом безпосереднього фінансування витрат . З реформуванням бухгалтерського обліку і фінансової звітності відповідно до міжнародних стандартів відбуваються зміни в розподілі й використанні прибутку підприємств .
Визначення чистого прибутку підприємства здійснюється виключенням із загальної суми прибутку тільки податку на прибуток . Отримання і сплата штрафів тепер враховується при визначенні прибутку від іншої операційної діяльності, тобто в процесі формування прибутку. G Зверніть увагу: Отже, сплата штрафів підприємством безпосередньо не впливає на обсяг його чистого прибутку, як це мало місце раніше . Згідно з прийнятими положеннями ( стандартами ) бухгалтерського обліку не передбачено формування за рахунок прибутку ряду цільових фондів, як це мало місце раніше . Передбачено облік використання чистого прибутку на створення резервного фонду, виплату дивідендів, поповнення статутного фонду, інші напрямки використання .
Запитання для самоконтролю
1. Охарактеризуйте прибуток підприємства як економічну категорію . 2. Які основні фактори впливають на суму прибутку підприємства ? 3. Охарактеризуйте методи розрахунку прибутку від реалізації продукції . 4. На які потреби використовується прибуток ? 5. Вказати етапи розподілу прибутку . 6. Дайте визначення чистого прибутку . 7. Назвіть можливі напрямки використання чистого прибутку .
Тема 5. Фінансове забезпечення відтворення необоротних активів . Основні питання: 1. Склад і структура необоротних активів . 2. Показники стану і ефективності використання необоротних активів . 3. Фінансове забезпечення капітальних вкладень і основних фондів . &Прочитайте! Л. – 1 с. 107 – 113, Л. – 2 с. 253 – 278 .
1Визначення: 1. Необоротні активи – це активи підприємства, термін експлуатації або погашення яких перевищує один рік . Інформація До необоротних активів належать основні засоби, інші необоротні нематеріальні активи, нематеріальні активи, довгострокові фінансові інвестиції, інші необоротні активи . 1Визначення: Основні засоби – це матеріальні цінності, що використовуються у виробничій діяльності підприємства понад один календарний рік з початку їх введення в експлуатацію . Інформація Основні засоби підприємства вимагають основні виробничі засоби й невиробничі основні засоби . Виробничі основні засоби є частиною основних засобів, яка бере участь у процесі виробництва тривалий час, зберігаючи при цьому натуральну форму . Вартість основних виробничих засобів переноситься на вироблений продукт поступово, частинами, у міру використання . Поновлюються основні засоби через капітальні інвестиції . 1Визначення: Невиробничі основні засоби – це житлові будинки та інші об’єкти соціально – культурного й побутового обслуговування, які не використовуються у господарській діяльності і перебувають на балансі підприємства .
Інформація На відміну від виробничих основних засобів невиробничі основні засоби не беруть участь в процесі виробництва і не переносять своєї вартості на вироблений продукт . Відтворюються вони тільки за рахунок прибутку, який залишається в розпорядженні підприємства . G Зверніть увагу: Основні виробничі засоби з урахуванням специфіки їх виробничого призначення поділяються на такі групи : ,будівлі і споруди , передавальні пристрої , машини та устаткування , виробничий й господарський інвентар , інші основні засоби .
Співвідношення окремих груп виробничих засобів становить їх структуру . Поліпшення структури основних виробничих засобів, передовсім підвищення питомої ваги активної їх частини, сприяє зростанню виробництва, зниження собівартості продукції, збільшенню грошових нагромаджень підприємства . Запам’ятайте! Читайте також:
|
|||||||||||||||
|