Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Концепція корисності

1. Що вивчає мікроекономіка?

2. Наведіть приклади позитивного і нормативного мікроаналізу.

3. Які чинники враховує функція попиту?

4. Які чинники враховує функція пропозиції?

5. Побудуйте індивідуальні криві попиту на білети в кіно для членів своєї родини (для своїх друзів) і групову криву попиту для всієї родини (для всіх друзів).

6. Використовуючи знання про найкоротший, короткостроковий і довгостроковий ринкові періоди, покажіть на графіках, як змінювались ціни на свіже м’ясо на ринках України після різкого підвищення пенсій і зарплат в 2005 р.

7. Що таке «надлишок споживача»? Чи всі споживачі отримують цей надлишок? Чи всі в однакових обсягах?

8. Що таке «надлишок виробника»? Чи всі виробники отримують цей надлишок? Чи всі в однакових обсягах?

9. Що таке «стеля » цін? Наведіть приклади встановлення таких цін в Україні.

10. Що таке «підлога» цін? Наведіть приклади встановлення таких цін в Україні.

11. Від виробників сільськогосподарської продукції часто можна почути висловлювання на кшталт: «В минулому році ціни на цибулю (моркву, часник і т.п.) були високими, тому в цьому році ми посіяли цибулі багато, а ціни впали і ми отримуємо збитки.» Яка модель рівноваги добре пояснює такі випадки?

12. Що таке еластичність?

13. Наведіть приклади товарів з високою еластичністю за ціною, за доходом.

14. Що таке перехресна еластичність? Наведіть приклади пар товарів з високою і низькою перехресною еластичністю.

15. Наведіть приклади товарів, попит на які вище в короткостроковому, ніж в довгостроковому періоді.

 

ТЕМА 2. Поведінка СПОЖИВАЧА В РИНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ

 

ПЛАН

 

2.1 Концепція корисності

2.2 Споживчі переваги. Криві байдужості

2.3 Бюджетне обмеження. Споживчий вибір

2.4 Ефект доходу й ефект заміни

 

Концепція корисності

Споживачі бажають отримати блага тому, що ті задовольняють їхні потреби. Здатність економічного блага задовольняти одну або кілька людських потреб називається корисністю блага.

Розрізняють загальну й граничну корисність. Загальна корисність (TU) – це сумарна корисність, одержувана в результаті споживання якоїсь кількості блага Q. Гранична корисність (MU) – це корисність додаткової одиниці блага. У результаті досліджень в XIX в. була виявлена наступна закономірність: чим більше якогось блага ми споживаємо, тим менше стає корисність кожної додаткової одиниці цього блага (гранична корисність) – це закон спадної граничної корисності.

На мал. 2.1 видно, що в міру збільшення споживання блага Q загальна корисність TU зростає, хоча гранична корисність MU зменшується. Максимум задоволення загальної корисності досягається в точці А, коли гранична корисність дорівнює 0. Це означає, що благо повністю задовольняє потреби. Якщо подальше споживання блага приносить шкоду (гранична корисність негативна), загальна корисність знижується.

 

 


Рис. 2.1 - Загальна (а) і гранична (б) корисність

 

Функція, що показує убування граничної корисності блага з ростом його кількості називається функцією корисності.

 

MU = ∆(TU) ,
∆Q

 

де MU – гранична корисність,

D(TU) – зміна загальної корисності,

DQ – зміна кількості блага.

 

MU дорівнює частковій похідній загальної корисності даного блага.

Таким чином, чим більшою кількістю блага ми володіємо, тим меншу цінність має для нас кожна додаткова одиниця цього блага. Тому ціна блага визначається не загальної, а граничною корисністю. Це пояснює парадокс води й алмаза: вода життєво необхідна людині, тому її корисність повинна бути набагато вище, ніж корисність алмазів, відповідно ціни на воду повинні бути максимальними, а на алмази мінімальними, тоді як на практиці навпаки. Це пояснюється тим, що загальна корисність води більше, ніж загальна корисність алмазів, але, тому що кількість води велика, гранична корисність, а значить і ціна води буде низкою.

Тепер задамося питанням: як споживач здійснює вибір благ. Припустимо, що споживач задовольняє всього три потреби: А, В и С. Дані про граничну корисність цих благ і їхніх цін наведені в таблиці 2.1.

 

Таблиця 2.1 - Гранична корисність і ціна благ

Благо Гранична корисність Ціна, грн. Зважена корисність
MU P MU/P
A
B
C

 

Дані таблиці 2.1 показують, що, витративши одну гривню на покупку блага В, споживач одержить більше збільшення корисності, ніж при покупці благ А и С. Очевидно, що раціональний споживач буде прагнути максимізувати свою корисність. Це можна зробити, перерозподіливши бюджет таким чином, щоб одержати більше блага В и менше благ А и С. Чим більше буде споживач купувати блага В, тим менше буде ставати гранична корисність даного блага. І навпаки, чим менше він буде отримувати благ А и С, тим більше буде їхня гранична корисність. Нарешті, коли зважені граничні корисності благ будуть рівні, подальший перерозподіл бюджету втратить зміст - наступить рівновага.

Вибір, що максимізує функцію корисності раціонального споживача в умовах обмеженості ресурсів, називається споживчим вибором.

Функція корисності максимізується в тому випадку, коли грошовий доход споживача розподіляється таким чином, що кожна грошова одиниця, витрачена на придбання будь-якого блага, приносить однакову граничну корисність:

 

MU1 = MU2 = MU3 = …… = MUn
P1 P2 P3 Pn

Правило максимізації корисності дозволяє зробити ряд висновків.

Дійсно, якщо

 

MU1 = MU2 = MU3 = …… = MUn ,то й
P1 P2 P3 Pn

 

MU1 = P1 ; MU1 = P1 ,і т.д.
MU2 P2 MUn Pn

 

Отже, співвідношення між граничними корисностями будь-яких n благ дорівнює співвідношенню їхніх цін, тобто

 

MU1 : MU2 : ... MUn = P1 : P2 : ... : Pn

 

Позначимо зважену граничну корисність через λ:

 

MU1 = MU2 = = MUn = λ ,
P1 P2 Pn

 

де λ - гранична корисність грошей.

 

Таким чином, у рівновазі граничні корисності грошових одиниць при різних варіантах використання рівні. У загальному вигляді це можна записати так:

 

MUi = Pi λ

 

Поряд із загальними принципами вибору раціонального споживача існують особливості, які визначаються впливом на нього смаків і переваг. Американський економіст Х. Лейбенстайн поділяє споживчий попит на дві великі групи: функціональний і нефункціональний (мал. 2.2).

Функціональним попитом є та частина попиту, що обумовлена споживчими властивостями, притаманними самому економічному благу (товару або послузі).

Нефункціональним попитом є та частина попиту, що обумовлена факторами, безпосередньо не пов'язаними із властивому економічному благу якостями.


Рис. 2.2 - Класифікація споживчого попиту за Х. Лейбенстайном

Ефект приєднання до більшості проявляється, коли споживач купує те, що купують інші. Він залежить від думки інших споживачів і ця залежність пряма.

Ефект сноба проявляється, якщо в споживача домінує прагнення виділитися з юрби. І тут окремий споживач залежить від вибору інших, але ця залежність зворотня. Якщо інші споживачі збільшують споживання даного товару, то сноб його скорочує.

Ефект Веблена – це престижне або демонстративне споживання, коли товари використовуються не по прямому призначенню, а щоб справити враження. Ціна товару в такому випадку складається із двох складових частин: реальної й престижної. Збільшення попиту пов'язане з тим, що товар має більш високу, а не низьку ціни. Якщо домінує ефект Веблена, то крива попиту має ділянки з позитивним нахилом.

Спекулятивний попит виникає в суспільстві з високими інфляційними очікуваннями, коли небезпека підвищення цін у майбутньому стимулює додаткову покупку товарів у сьогоденні.

Нераціональний попит – це незапланований попит, що виник під впливом несподіваного бажання, раптової зміни настрою, примхи або капризу.


Читайте також:

  1. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  2. Абстрактна небезпека і концепція допустимого ризику.
  3. Аналітична психологія. Концепція Карла Юнга
  4. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  5. Б) Поняття корисності: (поняття, гранична та сукупна корисність продукту).
  6. Веберовская концепція бюрократії
  7. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  8. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
  9. Відповідно до розділу 5 Тимчасового регламенту Кабінету Мі­ністрів України концепція повинна мати шість розділів.
  10. Вітчизняна концепція витрат виробництва і прибутку.
  11. Геоцентрична концепція.
  12. Гуманітарно-демократичний напрям (концепція).




Переглядів: 1572

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Еластичність попиту та пропозиції | Споживчі переваги. Криві байдужості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.