Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Когнітивна галузь

Технологія постановки цілей

Проблема визначення і реалізації мети та оцінки результатів навчально-виховного процесу

Основними етапами технологічного підходу до навчання є:

1. постановка цілей та їх максимальне уточнення;

2. чітка орієнтація процесу навчання на навчальні цілі;

3. орієнтація навчальних цілей, а разом з ними і всього процесу навчання на гарантоване досягнення результатів;

4. оцінка поточних результатів, корекція навчання, спрямована на досягнення поставлених цілей;

5. підсумкова оцінка результатів.

ПТ пропонує спосіб постановки цілей, який полягає в тому, що цілі навчання формуються через результати навчання, виражені у діях учнів, які учитель може надійно впізнати. Однак у даному випадку існують певні труднощі: яким способом перевести результати навчання на мову дій? Як досягти однозначності цього переведення? Пропонується використовувати такі два способи:

1) побудови чіткої системи цілей, всередині якої виділені їх категорії і послідові рівні – такі системи мають назву «педагогічні таксономії»;

2) створення максимально ясної і конкретної мови для описання цілей навчання, на яку учитель може перевести недостатньо ясні формулювання.

1)Звернемося до інструментальних можливостей, які таксономія дає учителю (таксономія – означає таку класифікацію і систематизацію об’єктів, яка побудована на основі їх природного взаємозв’язку і використовує для опису об’єктів категорії послідовно, в зростаючій складності). Охарактеризуємо когнітивну (пізнавальна) галузь діяльності і відповідно цілі, які вона охоплює.

Сюди включені цілі від запам’ятовування і відтворення вивченого матеріалу до рішення проблем, в ході чого необхідно переосмислювати наявні знання., створювати їх нові сполучення з попередньо вивченими ідеями, методами, способами дій, включати створення нового.

Основні категорії навчальних цілей Приклади узагальнених типів навчальних цілей
1. Знання Учень
Дана категорія означає запам’ятовування і відтворення вивченого матеріалу (від конкретних фактів до цілісних теорій).
  • знає терміни,
  • знає конкретні факти;
  • знає методи і процедури;
  • знає основні поняття;
  • знає правила і принципи.
2. Розуміння Учень
Показником розуміння може служити перетворення (трансляція) матеріалу з однієї форми вираження в іншу, «переклад» його з однієї «мови» на іншу; інтерпретація матеріалу учнем (пояснення, стислий виклад) або передбачення подальшого ходу, явища, події (передбачення наслідків, результатів). Розуміє факти, правила і принципи. Інтерпретує схеми, графіки, діаграми. Перетворює словесний матеріал у математичний вираз. Передбачає і описує майбутні наслідки, що витікають з наявних даних.
3. Застосування Учень
Уміння використовувати вивчений матеріал у конкретних умовах і нових ситуаціях. Сюди входить застосування правил, методів, понять, законів, принципів, теорій. Відповідні результати навчання вимагають більш високого рівня володіння навчальним матеріалом, ніж розуміння. Використовує поняття і принципи в нових ситуаціях. Застосовує закони, теорії у конкретних практичних ситуаціях. Демонструє правильне застосування методу або процедури.
4. Аналіз Учень
Дана категорія означає уміння розподілити матеріал на складові частини таким чином, щоб ясно виступала його структура. Сюди відноситься вивчення частин цілого, виявлення взаємозв’язків між ними, усвідомлення принципів організації цілого. Навальні результати характеризуються при цьому більш високим інтелектуальним рівнем, ніж розуміння і застосування, оскільки потребують усвідомлення як змісту навчального матеріал, так і його внутрішньої будови. Виділяє приховані (неявні) передбачення. Бачить помилки і недоліки в логіці судження. Наводить різницю між фактами і наслідками. Оцінює значущість отриманих даних.
5. Синтез Учень
Уміння комбінувати елементи, щоб отримати ціле, відзначене новизною Таким новим продуктом може бути повідомлення (виступ, доповідь), план дій або сукупність узагальнених зв’язків (схеми для упорядкування даних).Відповідні навчальні результати передбачають діяльність творчого характеру з акцентом на створення нових схем і структур. Пише невелику творчу роботу. Пропонує план проведення експерименту. Використовує знання з різних галузей, щоб скласти план вирішення тієї чи іншої проблеми.
6. Оцінка Учень
Уміння оцінювати значення того чи іншого матеріалу для конкретної мети. Судження учня повинні ґрунтуватися на чітких критеріях. Критерії можуть бути як внутрішні (структурними, логічними), так і зовнішніми (відповідність передбаченій меті). Критерії можуть визначатися самим учнем, або задаватися йому ззовні (наприклад, учителем). Дана категорія передбачає досягнення навчальних результатів за всіма попередніми категоріями плюс оціночні судження, що грунтуюються на ясно окреслених критеріях. Оцінює логіку будови матеріалу у вигляді письмового текст. Оцінює відповідність висновків наявним даним. Оцінює значущість того або іншого продукту діяльності, виходячи з внутрішніх критеріїв. Оцінює значущість того або іншого продукту діяльності, виходячи із зовнішніх критеріїв якості.

Мета в описанні якої закладені повно і надійно її ознаки, називають діагностичною. Однією із складних проблем навчання є технологія досягнення цілей. Послідовна орієнтація на діагностичні цілі визначила своєрідність оцінки в технологічному навчанні. Оскільки ціль описана діагностично, то хід навчання може орієнтуватися на її ознаки як на еталон. Оцінка може бути поточною і підсумковою. В ході навчання поточна оцінка відіграє роль зворотного зв’язку і підлягає саме досягненню мети-еталону. Якщо мета не досягнута, то результати поточного контролю свідчать про необхідність корекції навчального процесу. Підсумкова виражається у балах.

2) Спосіб описання конкретних цілей (створення максимально ясної і конкретної мови для описання цілей навчання, на яку учитель може перевести недостатньо ясні формулювання)

Загальний прийом конкретизації цілей – використати в описі дієслова, що вказують на певну дію.


Читайте також:

  1. АГД як галузь економічної науки
  2. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  3. Адміністративне право як галузь права
  4. Галузь використання і конструкція автоцементовозів.
  5. Галузь використання кабельних ліній, кабелі і кабельні барабани.
  6. Галузь застосування
  7. Галузь застосування гідроприводу.
  8. Галузь функціонування підприємства
  9. ГАЛУЗЬ, ПІДПРИЄМСТВО ТА ЙОГО ПРОДУКЦІЯ
  10. Гідромашини – гідромотори і нагнітачі, класифікація і галузь використання.
  11. Господарське право як галузь законодавства
  12. Господарське право як галузь права




Переглядів: 725

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПОНЯТТЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ (ПТ). ПРОБЛЕМА ВИЗНАЧЕННЯ І РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТИ ТА ОЦІНКИ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ. | Перелік дієслів для конкретизації навчальних цілей.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.