Товар як економічна категорія. Основні властивості товару.
Згідно з трудовою теорією вартості товар — це продукт праці, який виготовляється для обміну і реалізується шляхом купівлі-продажу.
. Суть товару розкривається під час розгляду його властивостей. Корисність речі-товару, завдяки якій вона може задовольняти ту чи іншу потребу людей, робить її споживною вартістю. Вона стає речовим носієм мінової вартості.
Мінова вартість— видиме кількісне співвідношення, в якому споживні вартості одного роду обмінюються на споживні вартості іншого. Кожний окремий товар має безліч мінових вартостей.
В основі цих пропорцій (мінових вартостей) лежить те, що вони — продукт праці. Як згустки певної кількості людської праці вони є вартості. Отже, вартість — це внутрішня властивість товару, зовнішньою формою
прояву якої є мінова вартість. Саме вартість, як уречевлена в товарах праця, робить всі товари порівняльними, спільномірними. Як споживні вартості товари якісно різні, як вартості — якісно однорідні.
Суспільно-необхідний робочий час і зумовлена ним суспільна величина вартості не є постійними. Величина вартості товару змінюється, таким чином, прямо пропорційно кількості і обернено пропорційно продуктивності суспільної праці.
Під продуктивністю праці розуміють кількість продукту, який виробляється за одиницю робочого часу.
Інтенсивність праці виявляється у насиченості, наповненості робочого часу працею. При зростанні інтенсивності праці величина вартості одиниці товару не змінюється, але пропорційно зростає сукупна вартість, що створюється протягом робочого часу.
Величина вартості товару вимірюється витратами простої праці, тобто праці середньої умілості, посильної кожному членові суспільства на даному етапі розвитку. Складна праця вимагає підготовки робітника до виконання операцій, а сама підготовка — значних затрат праці. За одиницю складної праці створюється більша вартість, ніж за одиницю простої.
Отже, суспільна величина вартості товару визначається суспільно-необхідними витратами праці на його виробництво.