Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Рахункова палата України

З набуттям Україною незалежності питання створення дер­жавного інституту фінансово-економічного контролю стало одним з першочергових. Ще в 1992 році розпочалася робота над ство­ренням органу державного контролю, який спочатку передбачало­ся назвати Контрольною палатою.

У травні 1996 року Парламент України ухвалив Закон Украї­ни "Про Контрольну палату Верховної Ради України". Президент України цей Закон не підписав, а повернув на доопрацювання та повторний розгляд.

28 червня 1996 року Верховною Радою України був прийня­тий основний Закон нашої держави - Конституція України, яка за­кріпила конституційний статус органу державного контролю. Від­повідно до статті 98 Конституції України: „Контроль за викорис­танням коштів Державного бюджету України від імені Верховної Ради України здійснює Рахункова палата".

Постійна Комісія Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності доопрацьована Закон України "Про Конт­рольну палату Верховної Ради України" з урахуванням змін, вста­новлених Конституцією України, та зауважень Президента Украї­ни від 12 червня 1996 року.

11 липня 1996 року Верховна Рада України ухвалила Закон України "Про Рахункову палату Верховної Ради України", який набрав чинності з 22 жовтня 1996 року.

28 грудня 1996 року Президент України звернувся до Кон­ституційного Суду України з конституційним поданням щодо від­повідності Конституції України Закону України "Про Рахункову палату Верховної Ради України".

Конституційним Судом України було прийнято рішення від 23 грудня 1997 року щодо відповідності Конституції України За­кону України "Про Рахункову палату Верховної Ради України".

Суд визнав окремі положення цього закону неконституцій­ними, виключивши:

- визначення Рахункової палати як органу "вищого держав­
ного фінансово-економічного" контролю;

- повноваження здійснювати "контрольно-ревізійні" види ді­
яльності, що забезпечують "єдину систему контролю за виконан­
ням Державного бюджету України", "організувати і проводити


оперативний контроль за виконанням Державного бюджету Укра­їни за звітний період", крім повноважень проводити оперативний контрольза використанням коштів Державного бюджету України Ш звітний період;

- повноваження здійснювати контроль за тією сферою фінан-
сово-економічноїдіяльності, яка перебуває поза межами викорис-
і лінія коштів Державного бюджету України;

- повноваження щодо організації і здійснення контролю за
своєчаснимвиконанням „доходної" частини Державного бюджету
України;

- повноваження з контролю за "надходженням до Державно­
го бюджету України коштів, отриманих від розпорядження держа-
вниммайном, у тому числі його приватизації, продажу, від управ­
ління майном, що є об'єктом права державної власності".

Стосовно двох останніх положень Конституційний Суд України залишив повноваження аналізу.

Неконституційним також було визнано найменування Рахун­кової палати як "Рахункова палата Верховної Ради України".

Таким чином, статус, функції та повноваження Рахункової палати визначаються Законом України „Про Рахункову палату" № 315/96-ВР від 11 липня 1996 року із змінами, внесеними у зв'яз­ку з прийняттям Конституційним Судом України Рішення від 23 грудня 1997 року № 7-зп.

Рахункова палата— державний орган з особливим стату­сом, який здійснює свою діяльність самостійно, незалежно від будь-яких інших органів держави. Рахункову палату не можна піднести до певної гілки державної влади.

Створення спеціального органу, який би стежив за рухом коштів всього державного бюджету, є об'єктивною необхідністю. 1 Іравова природа Рахункової палати визначається функцією пар­ламентського контролю Верховної Ради України. Парламентський контроль є формою контролю народу України на загальнодержав­ному рівні за діяльністю органів виконавчої влади, органів само­врядування. Сама Верховна Рада не має можливості безпосеред­ньо здійснювати такий контроль, тому саме на Рахункову палату покладені ці функції.

Стаття 101 Конституції України „Парламентський конт­роль за додержанням конституційних прав і свобод людини і гро-


мадянина здійснює Уповноважений Верховної Ради України з прав людини".

Слід зазначити, що при створенні Рахункової палати, прийн­ятті Закону враховувався досвід багатьох країн світу в організації органів державного контролю. Наприклад: створення Рахункової палати - у Російській Федерації, Головної контрольної служби - у США, Федеральної Рахункової палати — у Німеччині.

У листопаді 1998 року Рахункову палату України прийня­то до Міжнародної організації вищих контрольно-фінансових установ (ШТ08АІ), яка об'єднує під егідою ООН рахункові па­лати та інші вищі органи фінансово-економічного контролю понад 170 країн світу. Міжнародна організація ЖТО8АІ, відпо­відно до її Статуту, є автономною, незалежною тааполітичною організацію, утвореною на постійних засадах, що має на меті сприяти обміну думками та досвідом між органами контролю у сфері контролю державних фінансів. її штаб-квартира знахо­диться у Відні, Австрія.

31 травня 1999 року на IV Конгресі ЕШЮ8АІ (Європейської організації вищих контрольно-фінансових установ), було затвер­джено рішення XVIII Керуючого Комітету про прийняття Рахун­кової палати України в члени ЕІЛЮ8АІ.

Відповідно до законодавства Рахункова палата України:

- це постійно діючий орган контролю, що функціонує в Укра­
їні з 1997 року;

- створена Верховною Радою України і підзвітна їй;

- діє самостійно, незалежно від будь-яких інших органів
держави;

- є юридичною особою, місцезнаходження - Київ;

- у своїй діяльності керується Конституцією України, Зако­
ном України „Про Рахункову палату", Бюджетним кодексом;

- фінансується безпосередньо з Державного бюджету Украї­
ни. Обсяг цих коштів щорічно встановлюється Верховною Радою
України і визначається у Державному бюджеті України окремим
рядком.

Завдання Рахункової палати:

- організація і здійснення контролю за своєчасним виконан­
ням видаткової частини Державного бюджету України, витрачан­
ням бюджетних коштів, у тому числі коштів загальнодержавних


цільовихфондів, за обсягами, структурою та їх цільовим призна-

ченням;

- здійснення контролю за утворенням і погашенням внутріш­
ньої о і зовнішнього боргу України, визначення ефективності та
доцільності видатків державних коштів, валютних та кредитно-
фіпансових ресурсів;

- контроль за фінансуванням загальнодержавних програм
економічного, науково-технічного, соціального і національно-
культурного розвитку, охорони довкілля;

- контроль за дотриманням законності щодо надання Украї­
ною позик і економічної допомоги іноземним державам, міжнаро­
дним організаціям, передбачених у Державному бюджеті України;

 

- контроль за законністю та своєчасністю руху коштів
Державного бюджету України та коштів позабюджетних фондів
І установах Національного банку України та уповноважених
папках;

- аналіз встановлених відхилень від показників Державного
бюджетуУкраїни та підготовка пропозицій про їх усунення, а та­
мі ж про удосконалення бюджетного процесу в цілому;

- регулярне інформування Верховної Ради України, її комі-
ГЄТІвпро хід виконання Державного бюджету України та стан по-
і.ймення внутрішнього і зовнішнього боргу України, про результа-
ім здійснення інших контрольних функцій;

- виконання інших завдань, передбачених для Рахункової па-
і.і і ичинним законодавством України.

Верховна палата здійснює контроль відповідно до наступних Принципів:

- законності, плановості, об'єктивності, незалежності та глас-


Читайте також:

  1. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  2. VI. Накази Генерального прокурора України
  3. А/. Верховна Рада України.
  4. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  5. Аграрні закони України
  6. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адвокатура України.
  9. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  10. Адміністративно-територіальний устрій України
  11. Адміністрація Президента України
  12. Адреси бібліотек України




Переглядів: 541

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Структура апарату Головного контрольно-ревізійного управління України | II.НІ І.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.