Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організація бюджетного контролю у системі казначейства

Вирішення питань ефективного управління державними ко­штами, необхідності чіткого та своєчасного контролю за процесом виконання бюджету в умовах обмеженості фінансових ресурсів набуває першочергового значення. Саме Державному казначейст­ву делегована функція контролю за виконанням бюджету, здійс­нення бухгалтерського обліку використання бюджетних коштів та забезпечення контролю за відповідністю платежів узятим фінан­совим зобов'язанням.

Відповідно до законодавчо-нормативної бази органи Держа­вного казначейства здійснюють попередній та поточний контроль за виконанням операцій з бюджетними коштами розпорядниками та отримувачами коштів бюджету, а також взаємодіють з іншими контролюючими органами.

Основною метою фінансового контролю за виконанням бю­джету з боку органів Державного казначейства є вжиття заходів щодо порушень бюджетного законодавства при формуванні та ви­трачанні коштів бюджету, а також запобігання їх неефективному та нецільовому використанню.

ЗІ*

Л О1


Крім Бюджетного кодексу основні контрольні повноваження органів Державного казначейства визначено в постанові Кабінету Міністрів України № 1232 „Питання Державного казначейства України".

Державне казначейство України у межах своїх повноважень виконує контрольні функції, пов'язані із:

- здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні
надходжень;

- відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних
коштів розпису державного та місцевих бюджетів;

відповідністю платежів узятим зобов'язанням та бюджетним асигнуванням;

- витрачанням бюджетних коштів у процесі проведення
перевірки відповідності підтвердних первинних документів
розпорядників бюджетних коштів бюджетним асигнуванням та
вимогам бюджетного законодавства;

- дотриманням правил валютного контролю за операціями,
що проводять у національній валюті через кореспондентські
рахунки банків-нерезидентів бюджетні установи, які
обслуговуються органами Казначейства;

- дотриманням порядку проведення державних лотерей з
використанням електронних систем прийняття оплати за участь у
лотереї в режимі реального часу;

 

- дотриманням єдиних правил ведення бухгалтерського
обліку, складенням звітності про виконання бюджетів та
кошторисів бюджетних установ;

- здійсненням інших повноважень учасників бюджетного
процесу відповідно до законодавства;

Відповідно до своїх повноважень органи Державного каз­начейства мають право:

- проводити у міністерствах, інших центральних та місцевих
органах державної виконавчої влади, на підприємствах, в устано­
вах, організаціях, установах банків незалежно від форм власності
перевірки фінансово-бухгалтерських документів про зарахування,
перерахування і використання бюджетних коштів, а також одер­
жувати необхідні пояснення, довідки і відомості з питань, що ви­
никають у процесі перевірок;


- одержувати від установ банків відомості про стан поточних
бюджетних рахунків підприємств, установ і організацій незалежно
від форм власності, які використовують кошти державного бю­
джету та державних позабюджетних фондів;

- вимагати від посадових осіб міністерств, інших централь-

І

них та місцевих органів державної виконавчої влади, підприємств, установ і організацій усунення виявлених порушень установлено­го порядку виконання державного бюджету; - припиняти фінансування з державного бюджету підпри­ємств, установ і організацій у разі виявлення фактів порушень установленого порядку виконання державного бюджету з повід­омленням про це керівників відповідних міністерств і відомств;

- безспірно вилучати у міністерств, інших центральних та мі­
сцевих органів державної виконавчої влади, підприємств, установ
і організацій раніше надані в порядку фінансування кошти держа-

І

вного бюджету, державних позабюджетних фондів у разі встанов­лення нецільового та неефективного їх використання; - призупиняти проведення операцій за реєстраційними раху­нками установ і організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, у разі порушення ними встановленого по­рядку використання бюджетних та позабюджетних коштів, а та­кож неподання кошторисів та звітності про надходження і викори­стання зазначених коштів.

Державне казначейство з 1 лютого 1997 року відповідає за касове виконання Державного бюджету України, яке передбачає здійснення наступних контрольних дій:

- контроль за дотримання порядку виконання Державного
бюджету України відповідно до вимог діючого законодавства;

- здійснення контролю за надходженням доходів та рухом
коштів на єдиному казначейському рахунку;

- контроль використання коштів Державного бюджету;

- контроль дотримання правил ведення бухгалтерського об­
ліку та складання звітності щодо виконання бюджетів та коштори­
сів бюджетних установ.

Контроль надходження бюджетних коштів забезпечуєть­ся єдиним казначейським рахунком, функціонування якого перед-олчає зосередження бюджетних коштів відповідно до принципу єдності каси, а також єдиною системою бухгалтерського обліку.


До складу контрольних заходів за надходженням коштів в бюджет належать:

1) Контроль документів по зарахуванню податків та зборів
до бюджету, що отримують органи казначейства із банківських
установ (банківські виписки, копії платіжних документів, щоденна
банківська звітність за формою 412-Д), щодо:

- своєчасності виконання платіжних доручень платниками
податків та зборів;

- правильності оформлення платіжних документів;

- відповідності даних у виписках банку даним платіжних до­
кументів;

- правильності зарахування податків та платежів відповідно
до кодів бюджетної класифікації.

2) Контроль надходження бюджетних коштів на єдиний каз­
начейський рахунок щодо:

- повноти щоденних надходжень коштів бюджету з уповно­
важених комерційних банків на рахунки управлінь Державного
казначейства в розрізі районів та кодів бюджетної класифікації;

- акумуляції бюджетних коштів на єдиному казначейському
рахунку в Державному казначействі України;

- динаміки залишків бюджетних коштів на єдиному казна­
чейському рахунку.

Платежі проходять через систему електронних платежів На­ціонального банку України (СЕП НБУ). Надходження за день ві­дображаються на рахунках 3-го класу Плану рахунків бухгалтер­ського обліку виконання бюджету „Кошти бюджетів і розпоряд­ників бюджетних коштів". Водночас інформація про надходження до бюджету з початку року відображається на рахунках 6-го класу „Доходи бюджетів".

3) Контроль бухгалтерського обліку операцій по надходжен­
ню коштів у бюджет щодо:

- додержання законодавства про бухгалтерський облік та фі­
нансову звітність;

- правильності відображення сум надходжень у бюджет та
повернень надмірно або помилково сплачених коштів до бюджету
на підставі висновків органів державної податкової служби, рі­
шень судових органів, інших органів, що здійснюють контроль за
нарахуванням та сплатою платежів тощо.


Відповідно до законодавства на органи Державного казна­чейство покладено функції виконання видаткової частини Держа­вного бюджету. Введення казначейської системи обслуговування операцій з бюджетними коштами дало змогу державі проконтро­лювати само не результати виконання бюджетів всіх рівнів, а здійснити попередній та поточний фінансовий контроль за витрачанням бюджетних коштів безперервно та регулярно на всіх стадіях виконання бюджету за видатками.

Органи Державного казначейства здійснюють:

1) попередній контроль,що передує здійсненню операцій
надходження та витрачання коштів:

- перед взяттям фінансових зобов'язань - на етапі реєстрації
зобов'язань розпорядників бюджетних коштів;

- перед здійсненням платежів - перевірка відповідності пла­
тіжних документів взятим бюджетним зобов'язанням;

2) поточний контроль, що проводиться у процесі здійс­
нення видатків:

- при оплаті рахунків розпорядників та отримувачів бюджет­
них коштів - перевірка відповідності платіжних документів за­
твердженим кошторисам;

- контроль відповідності видатків розпорядників бюджетних
коштів бюджетної класифікації — відповідність бюджетним при­
значенням та виділеним асигнуванням згідно до затвердженого
закону України про Державний бюджет.

Суми, що належать перерахуванню, звіряються з залишками невикористаних асигнувань та даними кошторисів бюджетної ор­ганізації для контролю фактичного цільового призначення коштів.

Контроль платежів за дорученням розпорядників коштів здійснюється за кожним напрямом витрачання бюджетних коштів. Контроль заявок на отримання готівки розпорядниками бюджет­них коштів передбачає:

- контроль за повнотою та своєчасністю перерахування пла­
тежів у загальнодержавні фонди при отриманні готівки для випла-
і и заробітної плати;

- контроль наявності підтвердних документів при отриманні
і отівкина оплату товарно-матеріальних цінностей.

 


3) поточний контроль, що проводиться після здійснення видатків:

- контроль відображення здійсненних операцій у бухгалтер­
ському обліку розпорядника бюджетних коштів;

- відповідність взятих зобов'язань доведеним асигнуванням;

- відповідність даних бухгалтерського обліку казначейства
даним обліку розпорядника бюджетних коштів.

Розглянемо більш детальніше вищенаведені форми фінансо­вого контролю органами Державного казначейства.

Контроль органами Державного казначейства прийняття бю­джетних зобов'язань розпорядниками і одержувачами коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейсь­кому обслуговуванні, здійснюється відповідно до „Порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Держав­ного казначейства України", затвердженого наказом Державного казначейства України № 136 від 09 серпня 2004 року.

Бюджетне фінансове зобов'язання — зобов'язання розпоря­дника або одержувача бюджетних коштів сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного пе­ріоду, тобто кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передбачена законодавством.

При взятті бюджетних зобов'язань розпорядники бюджетних коштів протягом 3 робочих днів подають до відповідного органу Державного казначейства України:

- Реєстр зобов'язань розпорядників бюджетних коштів (дода­
ток Д) на паперових у двох примірниках та електронних носіях;

- документи, що підтверджують факт узяття зобов'язання
(акти виконаних робіт, договори про надання послуг, угоди, конт­
ракти та інші);

- документи, що засвідчують прийняття зобов'язань при за­
стосуванні конкурсних процедур закупівлі товарів, робіт та послуг
за державні кошти (перелік встановлений статтею 17 Закону Укра­
їни № 1490-ІП від 22 грудня 2000 року „ Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти").

Органи Державного казначейства України:

- звіряють відповідність підтвердних документів даним,
включеним до Реєстру;


 

- реєструють документи засобами програмного забезпечення
у Книзі реєстрації бюджетних зобов'язань розпорядників бюджет­
них коштів;

- повертають розпорядникам коштів документи, що підтвер­
джують факт узяття бюджетних зобов'язань, з відміткою „Зареєс­
тровано та взято на облік" з присвоєнням реєстраційного номеру.

Бюджетні зобов'язання не реєструються та повертаються розпорядникам бюджетних коштів для усунення недоліків у разі:

- неналежного оформлен ія реєстрів та платіжних доручень;

- відсутності документів які підтверджують факт узяття фі­
нансового зобов'язання;

- недотримання вимог чи, того законодавства щодо їх офор­
млення.

Органи Державного казхіачейства здійснюють погашення бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників бюджетних коштів автоматично в календарній черговості. При необхідності розпорядник бюджетних коштів може сам визначити порядок по­гашення зобов'язань або внести зміни до черговості їх погашення. Для цього він повинен надати відповідному органу Державного казначейства довільної форми графік погашення платежів або лист про зміни в здійсненні платежів.

Зміни до Реєстру зобов 'язань розпорядники бюджетних ко­штів вносять шляхом письмового повідомлення на протязі 3 днів органів Державного казначейства України у наступних випадках:

- у разі укладання додаткових або розірвання діючих договорів;

- при зміні курсу валют на дату здійснення операції;

- при знятті з обліку зобов'язань.

Перед здійсненням платежіворгани Державного казначей­ства контролюють відповідність заповненого платіжного дору­чення взятим бюджетним зобов'язанням.

Відповідальність за правильність заповнення платіжного до­ручення та недостовірність інформації, включеної до реєстрів, не­суть розпорядники бюджетних коштів.

Органи Державного казначейства контролюють відповід­ність здійснених головним розпорядником бюджетних коштів ви­датків даним бюджетної класифікації. Сума фінансових зобов'я-заньне повинна перевищувати загальну суму асигнувань на взяття зобов'язань на відповідну мету згідно з бюджетним призначенням.


У процесі здійснення платежів органи Державного казна­чейства контролюють наявність в своєму обліку бюджетних фі­нансових зобов'язань розпорядників коштів у межах щомісячного плану асигнувань.

Якщо за бюджетними фінансовими зобов'язаннями здійсню­ється, відповідно до нормативно-правових актів, попередня опла­та, органи Державного казначейства України контролюють:

- терміни виконання робіт та/або надання послуг відповідно
до умов договорів;

- надання документів, після настання терміну їх виконання,
що підтверджують бюджетне фінансове зобов'язання.

Після здійснення видатків органи Д< ржавного казначейства:

1) Контролюють дотримання бюджетними організаціями
правил ведення бухгалтерського обліку та звітності - правильність
та хронологічність відображення операцій, відповідність їх бю­
джетним зобов'язанням та асигнуванням.

Сума бюджетних зобов'язань не повинна перевищувати:

- за загальним фондом бюджегу бюджетних асигнувань, уста­
новлених кошторисом (планом використання бюджетних коштів);

- за спеціальним фондом бюджету відповідних фактичних
надходжень до цього фонду та бюджетних асигнувань, установле­
них кошторисом (планом використання бюджетних коштів).

2) Щомісячно контролюють відповідність даних бухгалтер­
ського обліку виконання державного та місцевих бюджетів даним
бухгалтерського обліку з виконання кошторису на звітну дату.

Показники зведених кошторисів та зведених планів асигну­вань розпорядників коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачами бюджетних коштів обліковуються в Держа­вному казначействі України на відповідних рахунках, відкритих за рахунками позабалансового обліку.

У разі невідповідності даних зазначених документів даним бухгалтерського обліку орган Державного казначейства повертає зазначені документи на доопрацювання розпорядникам та одер­жувачам бюджетних коштів. Розпорядники та одержувачі бюдже­тних коштів роблять зазначені документи відповідними даним розпису.


Контроль за достовірністю звітності має поєднувати в собі логічний та арифметичний контролі, а також звірку з іншими фо­рмами звітності.

З метою виявлення небюджетних фінансових зобов'язань після закінчення бюджетного року (31 грудня або інший останній день бюджетного періоду, якщо Міністром фінансів України ви­значено інший термін закриття рахунків) органи Державного каз­начейства проводять інвентаризацію зобов'язань розпорядників бюджетних коштів.

Небюджетне зобов'язання будь-яке зобов'язання за коштами державного та/або місцевих бюджетів, узяте розпорядниками або одержувачами бюджетних коштів без відповідних бюджетних асиг­нувань або ж з перевищенням повноважень, установлених Бюджет­ним кодексом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет на відповідний рік.

Небюджетні зобов'язаннями не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів, а узяття таких зобов'язань розцінюється як бюджетне правопорушення. Про наявність небюджетної креди­торської заборгованості у розрізі розпорядників бюджетних кош­тів органи Державного казначейства України інформують органи контрольно-ревізійного управління.

Суми фінансових зобов'язань, зазначені в Реєстрах фінансо­вих зобов'язань розпорядників бюджетних коштів, мають відпові­дати даним річної форми № 7 „Звіт про заборгованість бюджетних установ" у частині кредиторської заборгованості.

Порушення розпорядниками бюджетних коштів вимог щодо прийняття ними бюджетних зобов'язань є підставою для призупи­нення бюджетних асигнувань.

Таким чином, заснування Державного казначейства України послужило впровадженню принципово нового контролю за вико­нанням бюджету. Виступаючи в ролі безпосереднього суб'єкта бюджетного процесу, органи казначейства зацікавлені в прова­дженні ефективної системи контролю кожної операції під час ви­конання бюджету. Важливою характеристикою сучасного казна­чейського контролю є наявність в його системі складової внутрі­шнього контролю, що дає змогу керівництву органів Державного казначейства України отримати достовірні дані щодо здійснених операцій, методів, принципів та процедур контролю.



Наказом Державного казначейства України № 119 від 28 листо­пада 2000 року „Про затвердження інструктивної бази" структурова-но систему внутрішнього казначейського контролю (рис. 47).

Внутрішній казначейський контроль - це сукупність про­цедур, які забезпечують достовірність та повноту інформації, яка передається керівництву Державного казначейства, дотримання положень нормативних актів при здійсненні операцій Державного казначейства по виконанню бюджетів.

Бухгалтерський контроль - це сукупність процедур, що дають змогу забезпечити збереження активів бюджетів та достові­рність звітності.

Бухгалтерський контроль:

1) Складається на основі даних, отриманих від підрозділів,
які відповідають за проведення конкретних операцій.

2) Включає контрольні заходи щодо забезпечення:

- безпомилкового відображення операцій відповідно до їх
економічної суттєвості;

- продуктивності системи документообігу;

- наявність нормативних документів з бухгалтерського контро­
лю. Бухгалтерський контроль повинен надавати можливість впевни­
тися в тому, що:

- операції проведені тільки з загального та/або спеціального
дозволу керівництва;

- операції відображені та оцінені згідно з вимогами бюджет­
ної та облікової політики;


- система аналітичного обліку дає змогу деталізовано
відстежувати використання ресурсів та рух активів бюджетів;

- доступ до активів можливий тільки з дозволу керівництва
органу Державного казначейства.

Адміністративний контроль - це сукупність процедур, згі­дно з якими керівництво органу Державного казначейства розпо­діляє повноваження між своїми працівниками, чітко розмежовую­чи між ними завдання та відповідальність.

Адміністративний контроль:

- передбачає перевірку правильності фінансової операції до
та після її проведення з метою забезпечення її відповідності вста­
новленим правилам;

- дає змогу виявити ризики і вжити ефективних заходів щодо
них.

До системи адміністративного контролю належать такі еле­менти:

- організаційна структура Державного казначейства;

- методи закріплення повноважень та обов'язків;

- методи контролю, що застосовуються керівництвом для
проведення моніторингу результатів роботи, включаючи внутрі­
шній аудит;

- принципи та практика у сфері трудових ресурсів;

- система бухгалтерського обліку;

- принципи бухгалтерського обліку та процедури контролю.
Внутрішній аудит - це незалежний підрозділ, який не бере

участі у виконанні операцій, а періодично здійснює перевірки та оцінює:

- адекватність і ефективність заходів та системи внутрішньо-
ю контролю;

- повноту, своєчасність і достовірність фінансової та іншої
звітності;

- дотримання принципів і внутрішніх процедур обліку;

- відповідність регулятивним вимогам.

Створення ефективної системи внутрішнього фінансового контролю досягається шляхом оптимізації взаємовідносин та об­міну інформацією між внутрішнім контролем, зовнішніми та вну-і рішніми аудиторами Державного казначейства.

Незважаючи на достатньо високий рівень компетентності орга-міи Державного казначейства як контролюючих суб'єктів та на орга-


нічність здійснюваних ними процедур контролю, відчувається недо­статність законодавчих норм щодо визначення не тільки обов'язків, а і прав органів казначейства. Саме прийняття закону про фінансовий контроль дасть змогу взаємопов'язані усі контролюючі органи в єдину систему ефективного державного контролю.


Читайте також:

  1. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  2. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  3. II. Організація і проведення спортивних походів
  4. II. Організація перевезень
  5. II. Організація перевезень
  6. IV. Питання самоконтролю.
  7. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  8. Автоматизація контролю та діагностування вузлів РЕА
  9. Адаптаційні зміни в кістковій системі спортсменів
  10. Адміністративно-територіальна організація
  11. Адресація в системі ЕП НБУ.
  12. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.




Переглядів: 968

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Система державного внутрішнього фінансового контролю в Україні | Контроль ефективності використання бюджетних коштів Рахунковою палатою України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.