Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Організація бюджетного контролю у системі казначейства

Вирішення питань ефективного управління державними ко­штами, необхідності чіткого та своєчасного контролю за процесом виконання бюджету в умовах обмеженості фінансових ресурсів набуває першочергового значення. Саме Державному казначейст­ву делегована функція контролю за виконанням бюджету, здійс­нення бухгалтерського обліку використання бюджетних коштів та забезпечення контролю за відповідністю платежів узятим фінан­совим зобов'язанням.

Відповідно до законодавчо-нормативної бази органи Держа­вного казначейства здійснюють попередній та поточний контроль за виконанням операцій з бюджетними коштами розпорядниками та отримувачами коштів бюджету, а також взаємодіють з іншими контролюючими органами.

Основною метою фінансового контролю за виконанням бю­джету з боку органів Державного казначейства є вжиття заходів щодо порушень бюджетного законодавства при формуванні та ви­трачанні коштів бюджету, а також запобігання їх неефективному та нецільовому використанню.

ЗІ*

Л О1


Крім Бюджетного кодексу основні контрольні повноваження органів Державного казначейства визначено в постанові Кабінету Міністрів України № 1232 „Питання Державного казначейства України".

Державне казначейство України у межах своїх повноважень виконує контрольні функції, пов'язані із:

- здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні
надходжень;

- відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних
коштів розпису державного та місцевих бюджетів;

відповідністю платежів узятим зобов'язанням та бюджетним асигнуванням;

- витрачанням бюджетних коштів у процесі проведення
перевірки відповідності підтвердних первинних документів
розпорядників бюджетних коштів бюджетним асигнуванням та
вимогам бюджетного законодавства;

- дотриманням правил валютного контролю за операціями,
що проводять у національній валюті через кореспондентські
рахунки банків-нерезидентів бюджетні установи, які
обслуговуються органами Казначейства;

- дотриманням порядку проведення державних лотерей з
використанням електронних систем прийняття оплати за участь у
лотереї в режимі реального часу;

 

- дотриманням єдиних правил ведення бухгалтерського
обліку, складенням звітності про виконання бюджетів та
кошторисів бюджетних установ;

- здійсненням інших повноважень учасників бюджетного
процесу відповідно до законодавства;

Відповідно до своїх повноважень органи Державного каз­начейства мають право:

- проводити у міністерствах, інших центральних та місцевих
органах державної виконавчої влади, на підприємствах, в устано­
вах, організаціях, установах банків незалежно від форм власності
перевірки фінансово-бухгалтерських документів про зарахування,
перерахування і використання бюджетних коштів, а також одер­
жувати необхідні пояснення, довідки і відомості з питань, що ви­
никають у процесі перевірок;


- одержувати від установ банків відомості про стан поточних
бюджетних рахунків підприємств, установ і організацій незалежно
від форм власності, які використовують кошти державного бю­
джету та державних позабюджетних фондів;

- вимагати від посадових осіб міністерств, інших централь-

І

них та місцевих органів державної виконавчої влади, підприємств, установ і організацій усунення виявлених порушень установлено­го порядку виконання державного бюджету; - припиняти фінансування з державного бюджету підпри­ємств, установ і організацій у разі виявлення фактів порушень установленого порядку виконання державного бюджету з повід­омленням про це керівників відповідних міністерств і відомств;

- безспірно вилучати у міністерств, інших центральних та мі­
сцевих органів державної виконавчої влади, підприємств, установ
і організацій раніше надані в порядку фінансування кошти держа-

І

вного бюджету, державних позабюджетних фондів у разі встанов­лення нецільового та неефективного їх використання; - призупиняти проведення операцій за реєстраційними раху­нками установ і організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, у разі порушення ними встановленого по­рядку використання бюджетних та позабюджетних коштів, а та­кож неподання кошторисів та звітності про надходження і викори­стання зазначених коштів.

Державне казначейство з 1 лютого 1997 року відповідає за касове виконання Державного бюджету України, яке передбачає здійснення наступних контрольних дій:

- контроль за дотримання порядку виконання Державного
бюджету України відповідно до вимог діючого законодавства;

- здійснення контролю за надходженням доходів та рухом
коштів на єдиному казначейському рахунку;

- контроль використання коштів Державного бюджету;

- контроль дотримання правил ведення бухгалтерського об­
ліку та складання звітності щодо виконання бюджетів та коштори­
сів бюджетних установ.

Контроль надходження бюджетних коштів забезпечуєть­ся єдиним казначейським рахунком, функціонування якого перед-олчає зосередження бюджетних коштів відповідно до принципу єдності каси, а також єдиною системою бухгалтерського обліку.


До складу контрольних заходів за надходженням коштів в бюджет належать:

1) Контроль документів по зарахуванню податків та зборів
до бюджету, що отримують органи казначейства із банківських
установ (банківські виписки, копії платіжних документів, щоденна
банківська звітність за формою 412-Д), щодо:

- своєчасності виконання платіжних доручень платниками
податків та зборів;

- правильності оформлення платіжних документів;

- відповідності даних у виписках банку даним платіжних до­
кументів;

- правильності зарахування податків та платежів відповідно
до кодів бюджетної класифікації.

2) Контроль надходження бюджетних коштів на єдиний каз­
начейський рахунок щодо:

- повноти щоденних надходжень коштів бюджету з уповно­
важених комерційних банків на рахунки управлінь Державного
казначейства в розрізі районів та кодів бюджетної класифікації;

- акумуляції бюджетних коштів на єдиному казначейському
рахунку в Державному казначействі України;

- динаміки залишків бюджетних коштів на єдиному казна­
чейському рахунку.

Платежі проходять через систему електронних платежів На­ціонального банку України (СЕП НБУ). Надходження за день ві­дображаються на рахунках 3-го класу Плану рахунків бухгалтер­ського обліку виконання бюджету „Кошти бюджетів і розпоряд­ників бюджетних коштів". Водночас інформація про надходження до бюджету з початку року відображається на рахунках 6-го класу „Доходи бюджетів".

3) Контроль бухгалтерського обліку операцій по надходжен­
ню коштів у бюджет щодо:

- додержання законодавства про бухгалтерський облік та фі­
нансову звітність;

- правильності відображення сум надходжень у бюджет та
повернень надмірно або помилково сплачених коштів до бюджету
на підставі висновків органів державної податкової служби, рі­
шень судових органів, інших органів, що здійснюють контроль за
нарахуванням та сплатою платежів тощо.


Відповідно до законодавства на органи Державного казна­чейство покладено функції виконання видаткової частини Держа­вного бюджету. Введення казначейської системи обслуговування операцій з бюджетними коштами дало змогу державі проконтро­лювати само не результати виконання бюджетів всіх рівнів, а здійснити попередній та поточний фінансовий контроль за витрачанням бюджетних коштів безперервно та регулярно на всіх стадіях виконання бюджету за видатками.

Органи Державного казначейства здійснюють:

1) попередній контроль,що передує здійсненню операцій
надходження та витрачання коштів:

- перед взяттям фінансових зобов'язань - на етапі реєстрації
зобов'язань розпорядників бюджетних коштів;

- перед здійсненням платежів - перевірка відповідності пла­
тіжних документів взятим бюджетним зобов'язанням;

2) поточний контроль, що проводиться у процесі здійс­
нення видатків:

- при оплаті рахунків розпорядників та отримувачів бюджет­
них коштів - перевірка відповідності платіжних документів за­
твердженим кошторисам;

- контроль відповідності видатків розпорядників бюджетних
коштів бюджетної класифікації — відповідність бюджетним при­
значенням та виділеним асигнуванням згідно до затвердженого
закону України про Державний бюджет.

Суми, що належать перерахуванню, звіряються з залишками невикористаних асигнувань та даними кошторисів бюджетної ор­ганізації для контролю фактичного цільового призначення коштів.

Контроль платежів за дорученням розпорядників коштів здійснюється за кожним напрямом витрачання бюджетних коштів. Контроль заявок на отримання готівки розпорядниками бюджет­них коштів передбачає:

- контроль за повнотою та своєчасністю перерахування пла­
тежів у загальнодержавні фонди при отриманні готівки для випла-
і и заробітної плати;

- контроль наявності підтвердних документів при отриманні
і отівкина оплату товарно-матеріальних цінностей.

 


3) поточний контроль, що проводиться після здійснення видатків:

- контроль відображення здійсненних операцій у бухгалтер­
ському обліку розпорядника бюджетних коштів;

- відповідність взятих зобов'язань доведеним асигнуванням;

- відповідність даних бухгалтерського обліку казначейства
даним обліку розпорядника бюджетних коштів.

Розглянемо більш детальніше вищенаведені форми фінансо­вого контролю органами Державного казначейства.

Контроль органами Державного казначейства прийняття бю­джетних зобов'язань розпорядниками і одержувачами коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейсь­кому обслуговуванні, здійснюється відповідно до „Порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Держав­ного казначейства України", затвердженого наказом Державного казначейства України № 136 від 09 серпня 2004 року.

Бюджетне фінансове зобов'язання — зобов'язання розпоря­дника або одержувача бюджетних коштів сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного пе­ріоду, тобто кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передбачена законодавством.

При взятті бюджетних зобов'язань розпорядники бюджетних коштів протягом 3 робочих днів подають до відповідного органу Державного казначейства України:

- Реєстр зобов'язань розпорядників бюджетних коштів (дода­
ток Д) на паперових у двох примірниках та електронних носіях;

- документи, що підтверджують факт узяття зобов'язання
(акти виконаних робіт, договори про надання послуг, угоди, конт­
ракти та інші);

- документи, що засвідчують прийняття зобов'язань при за­
стосуванні конкурсних процедур закупівлі товарів, робіт та послуг
за державні кошти (перелік встановлений статтею 17 Закону Укра­
їни № 1490-ІП від 22 грудня 2000 року „ Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти").

Органи Державного казначейства України:

- звіряють відповідність підтвердних документів даним,
включеним до Реєстру;


 

- реєструють документи засобами програмного забезпечення
у Книзі реєстрації бюджетних зобов'язань розпорядників бюджет­
них коштів;

- повертають розпорядникам коштів документи, що підтвер­
джують факт узяття бюджетних зобов'язань, з відміткою „Зареєс­
тровано та взято на облік" з присвоєнням реєстраційного номеру.

Бюджетні зобов'язання не реєструються та повертаються розпорядникам бюджетних коштів для усунення недоліків у разі:

- неналежного оформлен ія реєстрів та платіжних доручень;

- відсутності документів які підтверджують факт узяття фі­
нансового зобов'язання;

- недотримання вимог чи, того законодавства щодо їх офор­
млення.

Органи Державного казхіачейства здійснюють погашення бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників бюджетних коштів автоматично в календарній черговості. При необхідності розпорядник бюджетних коштів може сам визначити порядок по­гашення зобов'язань або внести зміни до черговості їх погашення. Для цього він повинен надати відповідному органу Державного казначейства довільної форми графік погашення платежів або лист про зміни в здійсненні платежів.

Зміни до Реєстру зобов 'язань розпорядники бюджетних ко­штів вносять шляхом письмового повідомлення на протязі 3 днів органів Державного казначейства України у наступних випадках:

- у разі укладання додаткових або розірвання діючих договорів;

- при зміні курсу валют на дату здійснення операції;

- при знятті з обліку зобов'язань.

Перед здійсненням платежіворгани Державного казначей­ства контролюють відповідність заповненого платіжного дору­чення взятим бюджетним зобов'язанням.

Відповідальність за правильність заповнення платіжного до­ручення та недостовірність інформації, включеної до реєстрів, не­суть розпорядники бюджетних коштів.

Органи Державного казначейства контролюють відповід­ність здійснених головним розпорядником бюджетних коштів ви­датків даним бюджетної класифікації. Сума фінансових зобов'я-заньне повинна перевищувати загальну суму асигнувань на взяття зобов'язань на відповідну мету згідно з бюджетним призначенням.


У процесі здійснення платежів органи Державного казна­чейства контролюють наявність в своєму обліку бюджетних фі­нансових зобов'язань розпорядників коштів у межах щомісячного плану асигнувань.

Якщо за бюджетними фінансовими зобов'язаннями здійсню­ється, відповідно до нормативно-правових актів, попередня опла­та, органи Державного казначейства України контролюють:

- терміни виконання робіт та/або надання послуг відповідно
до умов договорів;

- надання документів, після настання терміну їх виконання,
що підтверджують бюджетне фінансове зобов'язання.

Після здійснення видатків органи Д< ржавного казначейства:

1) Контролюють дотримання бюджетними організаціями
правил ведення бухгалтерського обліку та звітності - правильність
та хронологічність відображення операцій, відповідність їх бю­
джетним зобов'язанням та асигнуванням.

Сума бюджетних зобов'язань не повинна перевищувати:

- за загальним фондом бюджегу бюджетних асигнувань, уста­
новлених кошторисом (планом використання бюджетних коштів);

- за спеціальним фондом бюджету відповідних фактичних
надходжень до цього фонду та бюджетних асигнувань, установле­
них кошторисом (планом використання бюджетних коштів).

2) Щомісячно контролюють відповідність даних бухгалтер­
ського обліку виконання державного та місцевих бюджетів даним
бухгалтерського обліку з виконання кошторису на звітну дату.

Показники зведених кошторисів та зведених планів асигну­вань розпорядників коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачами бюджетних коштів обліковуються в Держа­вному казначействі України на відповідних рахунках, відкритих за рахунками позабалансового обліку.

У разі невідповідності даних зазначених документів даним бухгалтерського обліку орган Державного казначейства повертає зазначені документи на доопрацювання розпорядникам та одер­жувачам бюджетних коштів. Розпорядники та одержувачі бюдже­тних коштів роблять зазначені документи відповідними даним розпису.


Контроль за достовірністю звітності має поєднувати в собі логічний та арифметичний контролі, а також звірку з іншими фо­рмами звітності.

З метою виявлення небюджетних фінансових зобов'язань після закінчення бюджетного року (31 грудня або інший останній день бюджетного періоду, якщо Міністром фінансів України ви­значено інший термін закриття рахунків) органи Державного каз­начейства проводять інвентаризацію зобов'язань розпорядників бюджетних коштів.

Небюджетне зобов'язання будь-яке зобов'язання за коштами державного та/або місцевих бюджетів, узяте розпорядниками або одержувачами бюджетних коштів без відповідних бюджетних асиг­нувань або ж з перевищенням повноважень, установлених Бюджет­ним кодексом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет на відповідний рік.

Небюджетні зобов'язаннями не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів, а узяття таких зобов'язань розцінюється як бюджетне правопорушення. Про наявність небюджетної креди­торської заборгованості у розрізі розпорядників бюджетних кош­тів органи Державного казначейства України інформують органи контрольно-ревізійного управління.

Суми фінансових зобов'язань, зазначені в Реєстрах фінансо­вих зобов'язань розпорядників бюджетних коштів, мають відпові­дати даним річної форми № 7 „Звіт про заборгованість бюджетних установ" у частині кредиторської заборгованості.

Порушення розпорядниками бюджетних коштів вимог щодо прийняття ними бюджетних зобов'язань є підставою для призупи­нення бюджетних асигнувань.

Таким чином, заснування Державного казначейства України послужило впровадженню принципово нового контролю за вико­нанням бюджету. Виступаючи в ролі безпосереднього суб'єкта бюджетного процесу, органи казначейства зацікавлені в прова­дженні ефективної системи контролю кожної операції під час ви­конання бюджету. Важливою характеристикою сучасного казна­чейського контролю є наявність в його системі складової внутрі­шнього контролю, що дає змогу керівництву органів Державного казначейства України отримати достовірні дані щодо здійснених операцій, методів, принципів та процедур контролю.



Наказом Державного казначейства України № 119 від 28 листо­пада 2000 року „Про затвердження інструктивної бази" структурова-но систему внутрішнього казначейського контролю (рис. 47).

Внутрішній казначейський контроль - це сукупність про­цедур, які забезпечують достовірність та повноту інформації, яка передається керівництву Державного казначейства, дотримання положень нормативних актів при здійсненні операцій Державного казначейства по виконанню бюджетів.

Бухгалтерський контроль - це сукупність процедур, що дають змогу забезпечити збереження активів бюджетів та достові­рність звітності.

Бухгалтерський контроль:

1) Складається на основі даних, отриманих від підрозділів,
які відповідають за проведення конкретних операцій.

2) Включає контрольні заходи щодо забезпечення:

- безпомилкового відображення операцій відповідно до їх
економічної суттєвості;

- продуктивності системи документообігу;

- наявність нормативних документів з бухгалтерського контро­
лю. Бухгалтерський контроль повинен надавати можливість впевни­
тися в тому, що:

- операції проведені тільки з загального та/або спеціального
дозволу керівництва;

- операції відображені та оцінені згідно з вимогами бюджет­
ної та облікової політики;


- система аналітичного обліку дає змогу деталізовано
відстежувати використання ресурсів та рух активів бюджетів;

- доступ до активів можливий тільки з дозволу керівництва
органу Державного казначейства.

Адміністративний контроль - це сукупність процедур, згі­дно з якими керівництво органу Державного казначейства розпо­діляє повноваження між своїми працівниками, чітко розмежовую­чи між ними завдання та відповідальність.

Адміністративний контроль:

- передбачає перевірку правильності фінансової операції до
та після її проведення з метою забезпечення її відповідності вста­
новленим правилам;

- дає змогу виявити ризики і вжити ефективних заходів щодо
них.

До системи адміністративного контролю належать такі еле­менти:

- організаційна структура Державного казначейства;

- методи закріплення повноважень та обов'язків;

- методи контролю, що застосовуються керівництвом для
проведення моніторингу результатів роботи, включаючи внутрі­
шній аудит;

- принципи та практика у сфері трудових ресурсів;

- система бухгалтерського обліку;

- принципи бухгалтерського обліку та процедури контролю.
Внутрішній аудит - це незалежний підрозділ, який не бере

участі у виконанні операцій, а періодично здійснює перевірки та оцінює:

- адекватність і ефективність заходів та системи внутрішньо-
ю контролю;

- повноту, своєчасність і достовірність фінансової та іншої
звітності;

- дотримання принципів і внутрішніх процедур обліку;

- відповідність регулятивним вимогам.

Створення ефективної системи внутрішнього фінансового контролю досягається шляхом оптимізації взаємовідносин та об­міну інформацією між внутрішнім контролем, зовнішніми та вну-і рішніми аудиторами Державного казначейства.

Незважаючи на достатньо високий рівень компетентності орга-міи Державного казначейства як контролюючих суб'єктів та на орга-


нічність здійснюваних ними процедур контролю, відчувається недо­статність законодавчих норм щодо визначення не тільки обов'язків, а і прав органів казначейства. Саме прийняття закону про фінансовий контроль дасть змогу взаємопов'язані усі контролюючі органи в єдину систему ефективного державного контролю.


Читайте також:

  1. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  2. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  3. II. Організація і проведення спортивних походів
  4. II. Організація перевезень
  5. II. Організація перевезень
  6. IV. Питання самоконтролю.
  7. А. Організація Острозького колегіуму – Академії
  8. Автоматизація контролю та діагностування вузлів РЕА
  9. Адаптаційні зміни в кістковій системі спортсменів
  10. Адміністративно-територіальна організація
  11. Адресація в системі ЕП НБУ.
  12. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.




Переглядів: 910

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Система державного внутрішнього фінансового контролю в Україні | Контроль ефективності використання бюджетних коштів Рахунковою палатою України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.