Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контроль ефективності використання бюджетних коштів Рахунковою палатою України

Незалежний державний фінансовий контроль є однією з най­важливіших функцій державного управління у демократичних країнах світу. В Україні контроль за доцільністю та ефективністю управління бюджетними ресурсами, виявлення відхилень від за­конності та своєчасне вжиття відповідних заходів здійснюється Рахунковою палатою. Правила та процедури проведення переві­рок Рахунковою палатою встановлено Стандартом, затвердженим постановою Колегії Рахункової палати № 28-6 від 27 грудня 2004 року, розробленого у відповідності до Закону України „Про Раху­нкову палату", Бюджетним кодексом, з урахуванням стандартів аудиту ЮТО8АІ.

Рахункова палата здійснює зовнішній контроль у формі реві­зії, перевірки (далі - перевірка). Згідно із змінами, внесеними За­коном України №3202-ІУ від 15 грудня 2005 року, Рахункова па­лата також проводить державний фінансовий аудит у порядку, ви­значеному законодавчо.

Перевірка - це встановлення та аналіз фактів у процесі вико­нання Державного бюджету України та їх оцінка з точки зору за­конності, ефективності та доцільності.

Мета перевірки - встановлення стану справ щодо викорис­тання коштів Державного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, валютних та кредитно-фінансових ресурсів, ін­ших державних коштів пов'язаних з Державним бюджетом Украї­ни та його оцінка з точки зору законності, ефективності та доціль­ності, а також оцінка стану внутрішнього контролю об'єкта пере­вірки, надання пропозицій щодо усунення порушень чинного за конодавства України.

Предмет перевірки - порядок використання коштів Держаи ного бюджету України, загальнодержавних цільових фондів, нлютних та кредитно-фінансових ресурсів, інших державних кот-


ківпов'язаних з Державним бюджетом України, їх рух, норматив­но-правові акти, розпорядчі та інші документи, пов'язані з діяльні­стю учасників бюджетного процесу в цій сфері. Об'єктами перевіркиРахункової палати є:

- Апарат Верховної Ради України;

- Адміністрація Президента України;

- Державне управління справами;

- Секретаріат Кабінету Міністрів України;

- апарат Ради національної безпеки і оборони України;

- Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з
прав людини;

- Національний банк України;

- уповноважені банки та інші фінансові установи, що здійс­
нюють обслуговування коштів Державного бюджету України;

- апарати Конституційного, Верховного та Вищого господар­
ського судів України, інші судові органи;

- центральні органи виконавчої влади;

- апарат Генеральної прокуратури України, інші правоохо­
ронні та контрольні органи України;

- Вища рада юстиції;

- Центральна виборча комісія;

- місцеві державні адміністрації та органи місцевого само­
врядування в частині використання ними коштів Державного бю­
джету України;

- інші бюджетні установи - розпорядники коштів Державно­
го бюджету України усіх рівнів, інші юридичні особи, незалежно
від форм власності, в разі отримання ними коштів Державного
бюджету України, кредитів під гарантію держави;

- громадські організації, політичні партії та інші в частині
пмкористання коштів Державного бюджету України;

- загальнодержавні цільові фонди;

- інші об'єкти в тій частині їх діяльності, яка стосується ви­
користання коштів Державного бюджету України.

Суб'єкти перевірки:

- посадові особи Рахункової палати;

- особи, залучені Рахунковою палатою до проведення переві­
рки як спеціалісти або експерти.

Реалізацію завдань, які виконує Рахункова палата, забезпе­чують 10 департаментів за такими основними напрямами діяль­ності.


- контроль видатків на судову владу, оборону, правоохорон­
ну діяльність та безпеку держави;

- контроль видатків на агропромисловий комплекс та вироб­
ничу інфраструктуру;

- контроль використання коштів цільових бюджетних та
державних позабюджетних фондів;

- контроль видатків на соціальну сферу та науку;

- контроль та аналіз бюджетів України;

- контроль видатків на державне управління;

- контроль державного боргу та діяльності банківських установ;

- контроль за дотриманням законодавства з питань бюджету;

- контроль видатків на промисловість та енергетику;

- контроль за використанням коштів державного бюджету у
регіонах.

Класифікація перевірок, які проводяться Рахунковою пала­тою розглянуто в таблиці 36.


Однією з визначальних ознак діяльності Рахункової палати є принцип плановості, який закладено в проведення всіх її контро­льно-аналітичних та експертних заходів.

План роботи Рахункової палати формується на основі:

- пропозицій головних контролерів-директорів департамен­
тів, заступників Голови і Голови Рахункової палати;

- звернень та пропозицій Президента України;

- постанов або протокольних доручень Верховної Ради України;

- звернень комітетів Верховної Ради України та народних депу­
татів України, за якими Верховна Рада України приймає рішення.

Затверджується план роботи Колегією Рахункової палати. Тематика контрольних заходів ретельно формується, базуючись на детальному аналізі бюджетного процесу; змін законодавства щодо виконання бюджету; напрямів використання бюджетних коштів; соціально-економічних процесів; очікуваних від контрольних за­ходів результатів.

Повноваження Рахункової палати щодо аналізу бюджетного процесу уточнені нормами Бюджетного кодексу України та реалі­зуються шляхом здійснення Рахунковою палатою щоквартальних, піврічних та річних аналізів виконання Державного бюджету України. Одним з основних напрямів, які постійно перебувають в полі зору Рахункової палати, є контроль за використанням бюдже­тних коштів на соціальні питання, на потреби платників податків.

Розглянемо порядок підготовки та проведення перевірок Ра­хунковою палатою та оформлення їх результатів. Основні етапи організації перевірок наведено на рисунку 48.


Планові перевірки проводяться на підставі: - річних та поточних планів роботи Рахункової палати та її Колегії;


- річних та поточних планів роботи департаментів та інших структурних підрозділів, які мають на це повноваження.

Позапланові перевірки включаються до плану роботи та проводяться за рішенням Колегії Рахункової палати у випадках, передбачених Законом України „Про Рахункову палату".

Підставою для проведення перевірки є програма, проект якої розробляється у департаменті або іншому структурному під­розділі Рахункової палати під керівництвом члена Рахункової па­лати, відповідального за проведення перевірки, на підставі затвер­джених планів роботи Рахункової палати, її Колегії та рішень Ко­легії Рахункової палати про проведення позапланових перевірок. Програма перевірки підписується членом Рахункової палати, від­повідальним за проведення перевірки, та затверджується Головою Рахункової палати, Першим заступником або заступником Голови, а в разі потреби - Колегією Рахункової палати.

Перед складанням програми перевірки відповідальний член Рахункової палати організовує попереднє вивчення об'єктів пере­вірки за такими питаннями:

- предмет перевірки;

- перелік об'єктів, які підлягають перевірці;

- напрями діяльності кожного об'єкта перевірки;

- джерела отримання інформації;

- строки перевірки;

- склад контрольної групи суб'єкта перевірки;

- інші питання.

Під час попереднього вивчення об'єктів та предмета пе­ревірки проводиться аналіз:

1) нормативно-правових актів, що стосуються предмета пе­
ревірки;

2) даних щодо бюджетних призначень та фактичних витрат з
Державного бюджету України, що стосуються об'єктів та предме­
та перевірки;

3) фінансової та статистичної звітності, що складаються
об'єктом перевірки;

4) структури об'єкта перевірки;

5) виконання об'єктом перевірки бюджетних програм та ін­
ших повноважень у частині, що стосується використання держав­
них коштів;

І )


6) матеріалів попередніх перевірок, проведених Рахунковою
палатою з питань, які перевіряються, а також результатів переві­
рок, що проводилися іншими контрольними органами;

7) матеріалів засобів масової інформації.

Під час попереднього вивчення у межах предмету перевір­ки досліджуються такі питання:

- наскільки діяльність об'єкта перевірки відповідає вимогам
чинного законодавства України;

- розподіл функцій, повноважень та відповідальності на кож­
ному рівні управління об'єкта перевірки;

- система звітності та моніторингу діяльності об'єкта переві­
рки з метою отримання об'єктивної та достовірної інформації про
результати його діяльності;

- процедури та заходи щодо забезпечення збереження фінан­
сових та матеріальних ресурсів тощо.

За результатами попереднього вивчення об'єкта та предмета перевірки складається програма перевірки, яка визначає:

- мету перевірки;

- предмет перевірки;

- перелік конкретних питань, які будуть перевірятися та обу­
мовлюють обсяг перевірки;

- об'єкт перевірки;

- терміни проведення перевірки та складання акта та звіту за
її результатами;

- планові трудовитрати;

- склад контрольної групи суб'єкта перевірки.

Якщо метою перевірки є визначення ефективності використання коштів, у програмі перевірки передбачаються наступні критерії оцінки ефективності використання державних коштів:

1) продуктивність - це співвідношення між випуском про­дукції, наданням послуг та іншими результатами діяльності роз­порядника або одержувача коштів Державного бюджету України та використаними на їх виробництво матеріальними, фінансовими та трудовими ресурсами;

2) результативність — ступінь відповідності фактичних ре­
зультатів діяльності розпорядника або одержувача бюджетних
коштів запланованим результатам;

3) економність - досягнення розпорядником або отримува­
чем бюджетних коштів запланованих результатів за рахунок вико-


' ристання найменшого обсягу бюджетних коштів або досягнення найкращого результату за рахунок використання заданого обсягу бюджетних коштів;

4) інші показники, нормативно встановлені та обґрунтовані внутрішніми документами об'єкта, що перевіряється.

Ефективність використання бюджетних коштів може оціню­ватися на підставі оцінки як усіх показників ефективності, так і на підставі лише одного з них.


Читайте також:

  1. III. Контроль знань
  2. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  3. POS -Інтелект - відеоконтроль касових операцій
  4. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  5. VI. Накази Генерального прокурора України
  6. VII Контроль постачальника
  7. XIII. Використання амортизаційних відрахувань
  8. А. Розрахунки з використанням дистанційного банкінгу.
  9. А/. Верховна Рада України.
  10. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  11. Аграрні закони України
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 1302

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Організація бюджетного контролю у системі казначейства | Етап - Порядок проведення перевірки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.