Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРЕДМОВА

...Хочеться розповісти педагогам — і тим, хто працює в школі ни­ні, і тим, хто прийде в школу після нас, — про великий період свого життя — період, який дорівнює десятиліттю. Від того дня, коли ма­ленька дитина-нетяма, як часто ми, педагоги, називаємо її, приходить до школи, до урочистої хвилини, коли юнак чи дівчина, отримуючи з рук директора атестат про середню освіту, стає на шлях самостійного трудового життя. Це період становлення людини, а для вчителя — ве­лика частина його життя. Що було найголовніше в моєму житті? Без вагань відповідаю: любов до дітей.

...Книжка, яку ви зараз узяли до рук, присвячена виховній роботі з початковими класами. Іншими словами, вона присвячена світові ди­тинства. А дитинство, дитячий світ — це світ особливий. Діти живуть своїми уявленнями про добро і зло, про честь і безчестя, про людську гідність; у них свої критерії краси, у них навіть своє вимірювання ча­су: в роки дитинства день здається роком, а рік — вічністю. Маючи доступ до казкового палацу, ім'я якому — Дитинство, я завжди вва­жав за конче потрібне стати якоюсь мірою дитиною. Тільки за такої умови діти не дивитимуться на вас як на людину, що випадково про­никла за ворота їхнього казкового світу, як на сторожа, що охороняє цей світ, сторожа, якому байдуже, що робиться там, усередині цього світу...

 

«ШКОЛА РАДОСТІ»

...Дитинство — найважливіший період людського життя, не підго­товка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, непов­торне життя. І від того, яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму й серця з навколишнього світу, — від цього значною мірою залежить, якою людиною стане сьогодніш­ній малюк. У дошкільному й молодшому шкільному віці формуються характер, мислення, мова людини. Можливо, все те, що приходить до розуму й серця дитини з книжки, з підручника, з уроку, саме й при­ходить лише тому, що поряд з книжкою — навколишній світ, в якому малюк робить свої перші нелегкі кроки від народження до того мо­менту, коли він сам зможе розгорнути й прочитати книжку.

...Ми живемо в такий час, коли без оволодіння науковими знання­ми неможливі ні праця, ні елементарна культура людських стосунків, ні виконання громадянських обов'язків. Учіння не може бути легкою і приємною грою, що приносить лише насолоду й задоволення. І жит­тєвий шлях підростаючого громадянина не буде легкою прогулянкою по втоптаній стежці. Ми повинні виховувати високоосвічених, праце­любних, наполегливих людей, що готові подолати не менші труднощі, ніж долали їхні батьки, діди і прадіди. Рівень знань молодої людини 70 —90-х років буде незрівнянно вищий за рівень знань молоді попе­редніх десятиліть. Чим більшим колом знань треба буде оволодіти, тим більше треба буде зважати на природу людського організму в пе­ріод бурхливого росту, розвитку й становлення особистості — в роки дитинства. Людина була й завжди залишиться дитям природи, і те, що ріднить її з природою, має використовуватися для її прилучення до багатств духовної культури. Світ, що оточує дитину, — це переду­сім світ природи з безмежним багатством явищ, з невичерпною кра­сою. Тут, у природі, вічне джерело дитячого розуму. Але водночас з кожним роком зростає роль тих елементів середовища, що пов'язані із суспільними відносинами людей, з працею.

Процес пізнання навколишньої дійсності є незамінним емоційним стимулом думки. Для дитини дошкільного й молодшого шкільного ві­ку цей стимул відіграє винятково важливу роль. Істина, в якій уза­гальнюються предмети і явища навколишнього світу, стає особистим переконанням дітей тоді, коли вона одухотворюється яскравими обра­зами, що впливають на почуття. Як важливо, щоб перші наукові істи­ни дитина пізнавала в навколишньому світі, щоб джерелом думки бу­ли краса й невичерпна складність природних явищ, щоб дитину по­ступово вводили в світ суспільних відносин, праці.

Із самого початку роботи в Павлиській школі я зацікавився дітьми молодшого віку, особливо першокласниками. З яким трепетним хви­люванням переступають діти поріг школи в перші дні свого навчання, як довірливо дивляться в очі вчителя.

 

 

Олександра Платонівна Усова (1898—1965)

О. П. Усова — видатний теоретик у галузі дошкільного виховання, член-кореспондент АПН КГ'іРСР — досліджувала й розробила основи дидактики радянського дитячого садка, теорію гри, побудову педагогічного процесу та інші актуальні проблеми теорії і практики дошкільного виховання. За її участі й керівництва у 1961 р. було створено єдину «Програму виховання в дитячому садку», яка охоплює процес навчання та виховання дітей від народження до 7 років. В уривках з праць «Навчання в дитячому садку», «Роль гри у вихованні дітей» розкриваються найважливіші положення про місце навчання та гри у всебічному вихованні дошкільників.

Григорій Силовий Костюк (1899-1982)

Г. С. Костюк — видатний психолог і педагог, талановитий експериментатор і теоретик, автор першого в Україні підручника з психології (1939), що багаторазово перевидавався, організатор і керівник Науково-дослідного інституту психології (нині Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України). В наукових працях ученого розроблено методологічні та теоретичні підходи до основних проблем психічного розвитку особистості, формування мислення у дітей, розвитку їхніх здібностей, психології дитячої діяльності тощо. У хрестоматії наведено положення з праць Г. С. Костюка, що безпосередньо стосуються психофізичного розвитку дітей дошкільного віку

ПРО РОЛЬ СПАДКОВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА

І ВИХОВАННЯ В ПСИХІЧНОМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ

...Із чим же народжується дитина на світ? Вона не народжується із закладеними в її природі ідеями, прихованими в ній апріорними фор­мами свідомості, як стверджували філософи-ідеалісти. Вона не наро­джується злою або доброю, мужньою або полохливою, поетом або філо­софом і т. ін. Проте вона і не є чистою дошкою (їаЬиіа газа) або прос­то воском, з якого можна ліпити, кому що заманеться. Дитина наро­джується з певними передумовами для подальшого свого психічного розвитку.

Такою передумовою насамперед є наявність фізичної організації, яка ще не набула свого розвитку, проте вже має основні людські ри­си, зокрема наявність нервової системи, що несе в собі задатки для розвитку різноманітних психічних властивостей.

...Від народження дитина має також органічні потреби і пов'язані з ними інстинктивні потяги. Деякі дослідники знаходять більшу кіль­кість їх у дитини, інші — меншу. Проте майже всі погоджуються, що її інстинкти своєрідні і відрізняються від інстинктів малят тварин...

...Отже, тут існує певна неминучість. Вона полягає в тому, що на основі людських спадкових передумов народжується людська істота з величезними можливостями розвитку. Зрозуміло, що визнання цієї неминучості не має нічого спільного з фаталізмом. Воно не тільки не перешкоджає здійсненню наших виховних завдань, а й, навпаки, слу­гує його необхідною природною передумовою.

Олександр Володимирович Запорожець (1905—1981)

О. В. Запорожця по праву вважають основополож­ником системи дошкільного виховання за радянських часів, його діяльність тісно пов'язана зі становленням педагогічної і психологічної науки в країні. Предметом наукових досліджень ученого були довільні рухи та людські дії, генезис свідомого керування поведінкою людини, питання сприйняття та мислення, що слугували основою концепції розвитку дитини в процесі виховання. Висловлена О. В. Запорожцем ідея самоцінності дитинства стала головною у забезпеченні гуманізації навчально-виховного процесу в дошкільних закладах. Упродовж тривалого часу очолював Інститут дошкільного виховання АПН СРСР (який нині носить його ім'я).

...Вихідним принципом виховання є ідейна спрямованість змісту всього педагогічного процесу в дитячому садку...

Глибоко специфічний для радянської дошкільної педагогіки нероз­ривний зв'язок змісту виховання дитини із життям радянських лю­дей, із сучасністю.

...Вирішальну роль у розвитку дитини радянська дошкільна педа­гогіка надає цілеспрямованому вихованню та навчанню.

...Програмування змісту дошкільного виховання забезпечує мож­ливість засвоєння дітьми того чи того дошкільного віку доступної їм програми знань, умінь, навичок, ставлень і звичок поведінки, необ­хідних для поступального всебічного виховання.

...Успішна реалізація мети та завдань усебічного гармонійного ви­ховання передбачає врахування вікових психофізіологічних особли­востей та індивідуальних відмінностей дітей.

...Виховання дитини у процесі діяльності — обов'язкова умова і принцип дошкільної педагогіки.

...Єдність виховної та освітньої роботи свідчить про нерозрив­ність процесів виховання та навчання.

...Взаємозв'язок різних сторін виховання створює оптимальні умови для розвитку цілісної особистості дитини.

...Виховна й освітня робота з дітьми потребує систематичності й послідовності, певної повторюваності і концентричності...Важлива соціально-педагогічна умова і принцип виховання — єдність сімейного та громадського виховання, яка забезпечує найпо-зитивніший вплив на особистість дитини.

...Принципи виховання, які випливають із його цілей, визначають зміст і методи роботи з дітьми.

Широкі виховні завдання, які стоять перед... дошкільною пе­дагогікою, не можуть розв'язуватись лише дидактичними засобами у вузькому розумінні слова, а обов'язково передбачають певну організа­цію всього життя і діяльності дитини, що потребує від педагога розу­міння особливостей і закономірностей ЇЇ розвитку. Лише активне за­своєння дитиною практичних умінь, наукових знань, норм поведінки у процесі певним чином організованої діяльності може перетворити засвоєне на справжнє надбання дитячої особистості, піднявши її на більш високий ступінь розвитку.

Віра Кіндратівна Котирло (1931-1989)

Теоретико-експериментальні дослідження В. К. Котирло охоплюють різні сфери особистості дошкільника. Вони спрямовані на вивчення вольової регуляції поведінки, розвиток пізнаваль­ного ставлення дошкільників до навколишньої дійсності, виховання в дітей гуманних почуттів, розкриття умов формування їхніх стосунків у ди­тячому садку і сім'ї, з'ясування змісту й компо­нентів готовності дитини до школи, розкриття новоутворень в ранньому онтогенезі та інші актуальні проблеми навчання і виховання дітей. Праці В. К. Котирло (понад 200) різнобічні за сво­їм змістом і водночас тісно пов'язані між собою. Найвагомішою з них понині вважається «Розвиток вольової поведінки у дошкільників».

В інтересах здійснення єдиної системи виховання дітей дошкільного віку, що відповідає завданням дальшого виховання у шко­лі, об'єднати з урахуванням місцевих умов і можливостей два типи дитячих закладів — ясла і дитячий садок — в єдиний дошкільний... заклад. Керівництво об'єднаними закладами, за винятком відомчих, зосередити в міністерствах освіти союзних республік.

Надалі все нове будівництво дитячих закладів проводити, як пра­вило, за типовими проектами об'єднаних дошкільних установ (ясла-садок) з урахуванням наближення їх до місця проживання дітей, ско­рочуючи тим самим затрати часу батьків на супроводження дошкіль­ників у дитячі заклади.

Доручити Радам Міністрів союзних республік розробити і затвер­дити Положення про об'єднані дитячі дошкільні заклади.

Доручити Академії педагогічних наук РРФСР разом з Академією медичних наук СРСР розробити єдину програму виховання дітей пе-реддошкільного і дошкільного віків...

 


Читайте також:

  1. ПЕРЕДМОВА
  2. Передмова
  3. ПЕРЕДМОВА
  4. ПЕРЕДМОВА
  5. ПЕРЕДМОВА
  6. ПЕРЕДМОВА
  7. ПЕРЕДМОВА
  8. Передмова
  9. Передмова
  10. Передмова
  11. ПЕРЕДМОВА
  12. ПЕРЕДМОВА




Переглядів: 1537

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СЕРЦЕ ВІДДАЮ ДІТЯМ | ГРОМАДСЬКЕ ДОШКІЛЬНЕ ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ ЗА ЧАСІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.