МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||
Практичне заняття № 1Тема: Етнічні основи українського народу План 1.Початок формування українського народу як етнічної спіль 2.Історія виникнення етнополітоніма «Україна» та етноніма 3.Антропологічні риси українців, їхні прикмети. 4.Історико-етнографічне районування України та етнографіч 5.Український народний характер, світогляд, українська вдача. Список літератури
1. Етнографія України / За ред. С.А. Макарчука. - Л., 1994. - С 45- 2. Українознавство: Посібник / За ред. В.П. Сайко. - К., 1994. - С. 75- 3. Янів В. Українська вдача і наш виховний ідеал. - Мюнхен, Терно
Практичне заняття № 2 Тема: Українська сім'я і українська народна обрядовість, їх роль у вихованні План 1.Історичні відомості про українську сім'ю. 2.Типи і структура сім'ї, внутрішньосімейні стосунки. 3.Українська сімейна обрядовість, основні її види, символіка. 4. Українська сім'я в умовах сучасного національного відродження. Список літератури 1. Етнографія України / За ред. С.А. Макарчука. - Л., 1994. - С. 45- 2. Кравець О.М. Сімейний побут та звичаї українського народу. - К., 1966. 3. Любар О.О., Стельмахович М.Г., Федоренко Д.Т. Історія української Самостійна творча робота студентів 1.Українські прислів'я та приказки про сім'ю, рід, батька та матір. 2. Традиції та обрядовість вашої сім'ї, села чи місцевості, де ви прожи 3. Народні ігри та пісні вашого рідного дому. 157 Практичне заняття № З Тема: Українські народні свята та обряди План 1.Загальна характеристика народних традицій, свят, обрядів. 2.Народні свята весняного циклу, їх виховні можливості. 3. Народні свята літнього циклу, їх виховна роль. 4.Народні свята осінньо-зимового циклу, їх виховний вплив. Список літератури 1. Богуш А., Лисенко Н. Українське народознавство в дошкільному 2. Воропай О. Звичаї нашого народу. - К., 1991. 3. Культура і побут населення України. - К., 1999. 4. Скуратівський В.Т. Берегиня. - К., 1987. 5. Скуратівський В.Т. Посвіт. - К., 1988. 6. Скуратівський В.Т. Покуть. -К., 1992. 7. Скуратівський В.Т. Місяцелік. - К., 1993. 8. Суханов И.В. Обычаи, традиции и преемственность поколений. - М., Самостійна творча робота студентів 1. Охарактеризуйте свята регіону, у якому ви проживаете. 2. Які види мистецтва розвиваються у вашому краї? 3.Які свята вашої місцевості ви вважаєте традиційними? Опишіть їх. Практичне заняття № 4 Тема: Народні знання в українській етнопедагогіці План 1.Основи народних знань. 2.Мова і мовленнєвий розвиток дітей у народній педагогіці. 3.Народні метеорологічні знання та «народний прогностик». 4.Народна математика. 5. Народна ботаніка та зоологія. 6.Система народних знань та поглядів у галузі медицини. Список літератури 1. Богуш А., Лисенко Н. Українське народознавство в дошкільному 2. Граціанська Л.М. Нариси з народної математики України. - К., 1968. 3. Етнографія України / За ред. С.А. Макарчука. - Л., 1994. - С. 357- 4.Культура і побут населення України. - К., 1993. - С. 236-238. 5. Пересунько О.О. Виховання любові до рідної мови через народні 6.Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - К., 1997. - Самостійна творча робота студентів 1. Підберіть прислів'я про грамоту, навчання, науку, розум, рідну мову. 2. Народні медичні рецепти вашого краю. Прислів'я про здоров'я 3.Назвіть представників флори і фауни вашої місцевості. 4.Підберіть прислів'я про рослинний та тваринний світ.
158 Практичне заняття № 5 Тема: Формування особистості школяра засобами етнопедагогіки План 1.Зміст, форми і методи виховної роботи шляхом використан 2.Модель особистості школяра. 3. Уроки та позакласні виховні заходи народознавчого характеру. 4.Форми пропаганди української етнопедагогіки серед батьків. Список літератури 1. Дем'янюк Т.Д. Зміст і методика народознавчої роботи в сучасній 2. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвит 3. Програма з народознавства // Початкова школа. - 1990. - № 8. 4.Психологія і педагогіка життєтворчості. - К., 1996. - С 623-629. 5. Стельмахович М.Г.Використання української етнопедагогіки в пе Самостійна творча робота студентів 1. Підберіть кілька прислів'їв - порад добрій людині. 2.Наведіть приклади впливу народної педагогіки на ваше виховання. 3.Які народні напуття дітям ви знаєте? 4. Підберіть прислів'я про дітей, їх виховання. Практичне заняття № 6 Тема: Шляхи і засоби формування загальнолюдських і національних духовних цінностей План 1.Єдність національного і загальнолюдського в українській на 2.Самобутність психології, характеру, темпераменту, мислення, 3.Основні шляхи і засоби втілення загальнолюдських і наці 4.Українські національні пріоритети і їх роль у вихованні. Список літератури 1. Гнутель Я. Виховна робота в сучасних умовах. - Тернопіль, 1998. - 2. Кузь В.Г., Руденко Ю.Д., Сергійчук 3.0. Основи національного вихо 3.Родинно-сімейна енциклопедія. - К., 1996. - С. 393-401. 4.Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - К., 1997. - Самостійна творча робота студентів 1. Розкажіть про свої перші доручення. Яку роль вони відіграли у 2.З якими видами мистецтва та творчої художньої діяльності пов'я 3.Як ви розумієте вислів: «Дорога до храму взаєморозуміння лежить 4.Долю кожної людини вирішують три любові - любов до дітей, лю
160 161 Практичне заняття № 7 Тема: Українська етнопедагогіка про вчителя. Професіограма сучасного вчителя української національної школи План І. Підготуйте відповіді на запитання: 1. Народно-педагогічні уявлення про школу, вчителя і його 2.З історії розвитку педагогічних професій і підготовки 3.Учитель національної школи України, його завдання, осо II. Складіть таблицю вимог, за якими, на вашу думку, в уяві народу постане учитель періоду відродження національної школи України. Список літератури 1. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: теорія та історія. - К., 2. Концепція 12-річної загальноосвітньої школи. - Розділ VII. 3. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. — К., 1997. - Самостійна творча робота студентів 1. Розкрийте зміст поняття «педагогічна культура», її компоненти. 2. Дайте характеристику відомим вам педагогічним традиціям. 3. Наведіть приклади художніх творів про вчителя. Практичне заняття № 8 Тема: Етнопедагогічний досвід українського народу в спадщині Г. Сковороди План 1.Народнопедагогічна ідея природного виховання в спадщині 2.Традиції національної етнопедагогіки - основа педагогічних 3.Г. Сковорода і проблеми сучасності. Список літератури 1. Історія української педагогіки. - К., 1999. 2. Майданська С Педагогічні погляди Григорія Сковороди і пробле 3.Педагогічні ідеї Г.С. Сковороди. - К.,1972. - С. 146-157. 4.Сковорода Г.С. Вірші, пісні, байки. Діалоги. Трактати. Притчі. Про 5. Сковорода Г.С. Повне зібрання творів: У 2 т. - К., 1973. Самостійна творча робота студентів Перлини народної педагогічної мудрості у творчості Г.С. Сковороди.
162 Практичне заняття № 9 Тема: Етнопедагогічиа проблематика творчості В.О. Сухомлинського План 1.В.О. Сухомлинський про народну педагогіку як зосередження духовного життя народу. 2.Використання В.О. Сухомлинським кращих здобутків на 3.Народно-педагогічна мудрість у працях 1-5-го томів вибраних Список літератури 1. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - 1997. - 2. Сухомлинский В.О. Вибрані твори: У 5 т. - Т. 1-5. - К., 1976-1977. Самостійна творча робота студентів 1. Назвіть моральні християнські заповіді. 2. Моральні заповіді В.О. Сухомлинського. 3.Які з казок ви вважаєте геніальними в педагогічному плані? 4.Познайомтесь з казкою В.О. Сухомлинського про любов. З'ясуйте, Практичне заняття № 10 Тема: Українські школи й освітні діячі в країнах світу План 1.Українська діаспора, її основні організації, школи україно 2.Актуальні проблеми україністики в діаспорі, їх основні на 3.Український фольклор та етнопедагогіка в зарубіжних шко Список літератури 1. Абетка з-за океану // Початкова школа. - 1991. - № 11. 2.Гуньовський І. Українці Зарубіжжя // Рідна школа. - 1994. - № 12. 3.З рідного гнізда: Діаспора. - К., 1992. 4.Історія української педагогіки. - К., 1999. - С. 329-353. 5. Збереження і розвиток національної духовності українців в діаспо
164 165
Тематика залікових рефератів 1. Авторитет жінки-матері в народній педагогіці. 2. Періодизація віку людини в народній педагогіці. 3. Народна педагогіка про вирішальну роль перших років жит 4. Трудова атмосфера народного життя в колискових піснях. 5. Роль українських народних дитячих пестушок та утішок у 6. Українська народна мораль у колискових піснях. 7. Народна педагогічна мудрість у педагогічній спадщині 8. Народна мораль у поезії Лесі Українки. 9. Етнопедагогічний аспект творчості І.Я. Франка.
10. Т.Г. Шевченко про жінку-матір як вічного покровителя долі 11. Т.Г.Шевченко про дітей, «велику божу благодать». 12. Ідея української сімейної педагогіки у творчості Г.С. Ско 13. Ідея народності виховання у творчій спадщині К.Д. Ушин- 14. Народна педагогіка - життєдайне джерело творчості В.О. Су- 15. Образ рідного слова в українській етнопедагогіці. 16. К.Д. Ушинський про сім'ю як фактор народного виховання. 17. Сім'я в сучасних керівних документах про національну шко 18. Гра, її роль та значення в масовій практиці народного вихо 19. Пестувальне мистецтво - дорогоцінний скарб етнопеда- 20. Питання сімейного виховання в педагогічній спадщині 21. Дитяча гра - невід'ємний компонент української етнопеда- 22. Засоби громадянського виховання учнів загальноосвітньої 23. Ідея громадянського виховання в українській національній 24, 25. 26. 27. 28. Емоційний компонент як складова української громадянськості. Конституційні засади громадянського виховання засобами української літератури. Діагностика громадянської вихованості школярів. Передовий педагогічний досвід громадянського виховання школярів. Громадянськість і громадянське виховання в педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського.
166 167 Питання до заліку з курсу «Українська етнопедагогіка»
1.Розкрийте суть понять «українська народна педагогіка», «ет 2.Охарактеризуйте особливості народної педагогіки в порівнянні 3.Народна педагогіка - золотий фонд наукової педагогіки. 4.Основні компоненти народної педагогіки, їх характеристика. 5.Проблеми творчої реалізації народної педагогіки. 6.Народний ідеал української сім'ї (ознаки, статус, функції спра 7.Питання дітності в сім'ї в українській народній педагогіці. 8.Провідні завдання родинного виховання в народній педагогіці. 9.Батьки - основне ядро виховного впливу на дітей.
10.Народна педагогіка про суть, основні чинники, зміст і мету вихо 11.Принципи народного виховання, їх характеристика. 12.Методи і засоби народного виховання, їх характеристика. 13.Самовиховання в уявленні народу, народні педагогічні рецеп 14.Народно-педагогічні уявлення про трудове виховання. 15.Розумове виховання в українській народній педагогіці. 16.Питання фізичного (тілесного) виховання в українській народній педагогіці. 17.Принципи морального виховання в українській народній пе 18.Основне кредо народної педагогіки в галузі естетичного вихо 19.Суть і мета народної дидактики. 20.Принципи, форми і методи організації навчання в народній дидактиці. 21. Навчання, його зміст і завдання в народній дидактиці. 22.Народна дидактика про навчання дітей мови та математики. 168
23.Мовний розвиток дітей у народній дидактиці. 24.Народна дидактика про книгу, школу та вчителя. 25.Суть, світоглядні основи, зміст, виховний потенціал народного 26.Зимові дати і свята народного календаря, їх виховні можли 27.Весняні дати і свята народного календаря, їх виховні можли 28.Літні дати і свята народного календаря, їх виховні можливості. 29.Осінні дати і свята народного календаря, їх виховні можливості. 30.Сім'я, її типи, внутрисімейні взаємини. 31.Комплекс сімейних обрядів, пов'язаний зі стадіями розвитку 32.Соціальна сутність шлюбу, форми шлюбу, шлюбні відносини та їх регулювання суспільством. 33.Сутність козацької педагогіки, її завдання, основні компоненти. 34.Основні ступені козацького виховання, їх характеристика. Ко 35. Козацька духовність, її самобутня система цінностей. З7.Козацькі кодекси лицарської честі і лицарські звитяги, їх характеристика. 38. Козацька психофізична культура, її суть і характеристика. 39.Шляхи впровадження козацької педагогіки та формування козацької духовності. 40.Народна педагогіка - життєдайне джерело творчості В. Сухо- 41.Народна педагогіка - вінець педагогічної творчості в теорії 42.Г.С Сковорода і народна педагогіка. 43.Т.Г. Шевченко і народна педагогіка. 44.Ю.А. Федькович і народна педагогіка. 45.0.В. Духнович - пропагандист української народної педаго- гіки. 169 46.Скарбниця української народної духовності С.Ф. Русової. 47.Національне виховання, його особливості і головна мета. 48.Система основних компонентів духовного світу особливості, 49.Принципи національного виховання, їх характеристика. 50.Вчитель сучасної національної школи. 51.Модель особистості учня молодшого шкільного віку, основні 52.Шляхи, форми і методи народознавчої роботи в школі. 53.Робота з батьками учнів на засадах української народної педа 54.Українська сім'я в умовах сучасного національного відро Програма курсу "Українська етнопедагогіка" Курс української етнопедагогіки читається на денному і заочному відділеннях факультетів дошкільного виховання, початкового навчання, філологічному, природничому, соціально-гуманітарному факультетах Глухівського державного педагогічного університету протягом VIII семестру і передбачає такий розподіл навчального матеріалу та навчального часу, відведеного на його засвоєння: 20 лекційних годин, 10 годин практичних занять, 10 годин самостійної роботи. Передбачений навчальним планом обсяг навчального часу достатній для того, щоб зосередити увагу студентів у лекційному курсі на найважливіших та найбільш актуальних проблемах української народної педагогіки (етнопедагогіка), завдяки якій живе і передається з покоління в покоління духовний досвід народу, стверджується його національна самобутність і самосвідомість. «Українська етнопедагогіка» надає істотні можливості поліпшення професійної підготовки майбутніх педагогів, формування їх світоглядної позиції, розвитку кращих особистісних якостей, що сприяє відродженню національної школи України. Курс сприяє засвоєнню студентами властивого українській культурі мудрого шанування людських взаємозв'язків, яке століттями формувало суспільну свідомість, етнопедагогічні принципи і норми виховання дітей. Він сприяв відбудові національної школи, відродженню національної культури, звичаїв, традицій, народних методів виховання і навчання, використанню багатовікового морально-педагогічного досвіду народу в сучасній науковій теорії та практиці виховання. Курс формує в майбутніх учителях уміння пов'язати виховання в сучасній національній загальноосвітній школі з прогресивними народно-побутовими і культурно-історичними традиціями і національними звичаями духовно-морального, гуманного, трудового і культурно-історичного характеру; пропагує українську національну духовність, виховує національну свідомість майбутнього працівника педагогічної ниви. Робочу програму складено на основі програми «Українська етнопедагогіка» для педагогічних інститутів (К., 1993), затвердженої Управлінням вищих навчальних закладів Міністерства освіти України.
170 171 Тема 1. Українська народна педагогіка (етнопедагогіка) - сукупне педагогічне знання і виховний досвід народу Тема 2. Сім'я, проблеми батьків і дітей в українській народній педагогіці Тема 3. Педагогічні погляди народу на виховання підростаючого покоління Тема 4. Виховний ідеал української народної педагогіки Тема 5. Українська козацька педагогіка Тема 6. Українська народна дидактика Тема 7. Педагогіка народного календаря Тема 8. Зміст, напрями і методи виховної роботи на засадах народної педагогіки в сучасній школі Тема 9. Українська національна система виховання, відродження народних педагогічних традицій Примітка. Зміст окремих тем курсу не збігається зі змістом тем навчального посібника Читайте також:
|
||||||||||
|