Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості процесу правової соціалізації особистості

Із різноманіття об'єктивних впливів у процесі правової соціа­лізації особистості необхідно виділити такі, які, по-перше, відно­сяться до сфери саме соціально-правових відносин, по-друге, мають основоположне значення, тобто по відношенню до яких інші соціа­льні об'єктивні фактори впливу на правову соціалізацію відіграють похідну роль. До них слід віднести:

а) природу права як соціального явища з приєднанням до цього
впливу функціональних форм, через які ця природа проявляється;

б) власність як об'єктивну, предметну форму втілення волі осо­
бистості;

в) поле правової соціалізації, тобто уже існуючий соціально-пра­
вовий простір, у межах якого відбуваються соціалізуючі особистість

іроцеси.

Для вирішення проблем соціалізації визначення сутності права має фундаментальне значення, оскільки від поняття права зале-


Розділ 5


Правова соціалізація особистості


 


жать, по-перше, його субстанціональні форми існування, по-друге, його суспільні функції, тобто те, що специфічним чином відбиває суспільні структури і відносини, в яких задіяна людина. Обидві за­значені похідні від сутності права визначають методологію підходу до правової соціалізації.

Наголошуючи на необхідності в процесі соціалізації виходити з функціональної визначеності права у відповідності до його природи і сутності, водночас слід зважати на те, що ця функціональність реа­лізується при певних соціальних відносинах і у зв'язку з цим має конкретні соціальні форми прояву. Це особливо актуально за сучас­них умов, оскільки із трьох можливих станів законності (справжній закон, видимість закону, беззаконня) наше суспільство сьогодні ха­рактеризується ніяк не першим його станом. А це означає, що і реа­лізація функцій права в нашому суспільстві хоча і не може здійсню­ватися всупереч його природі, але водночас має великі особливості з вкрай негативними наслідками для правової соціалізації особистості.

Загальновизнаними вважаються п'ять функцій права.

1. Визначальною є функція інтеграції і згуртування соціальних
утворень
— груп, класів, націй і народностей, усього суспільства —
у відповідності до загальнолюдських демократичних норм.

2. Функція забезпечення правом контролю за поведінкою людей
на основі створення умов для прямої демократії, а також створення
юридичних засад діяльності різних суспільних організацій та ланок
політичної системи.

3. Регулятивна функція, у відповідності до якої суб'єкти право­
вих відносин наділяються певними взаємними правами і обов'язка­
ми. Ця функція не може бути обмежена примусом. Вона передбачає
стимулювання нових форм суспільних відносин, упорядкування то­
го, що вже випробувано у суспільній практиці як соціальна цінність.

4. Охоронна функція передбачає необхідність захисту суспільних
відносин у формі захисту інтересів громадян, соціальних груп, всьо­
го суспільства. Ця функція, як і регулятивна, опирається на весь
комплекс регулятивних норм. Головним призначенням охоронної
функції визнається запобігання правопорушень.

5. Комунікативна функція. Особливістю правової інформації як
основи здійснення цієї функції є її прескриптивний характер, тобто
характер припису. Реалізація цієї функції є об'єктивно необхідною
передумовою в забезпеченні всіх аспектів соціалізації особистості.

Структура і характер функцій права є вихідною позицією, що на­дає їм значення фундаментальних засад правової соціалізації. Вод-


ночас оцінка впливу на правову соціалізацію особистості за функ­ціональними ознаками права може мати методологічні недоліки. Пояснити це можна двома обставинами. По-перше, у тому визна­ченні функцій, яке стало певною традицією, система правових від­носин виступає в ході правової соціалізації як система виключно зовнішнього впливу. При цьому не враховується та обставина, що право породжується внутрішньою природою самої людини — а зна­чить і функції повинні мати таку форму прояву, що забезпечувала б реалізацію у суспільно прийнятних формах саме цієї природи. У підході до функцій права існує обмеженість ще в одному аспекті. Як правило, не зазначається головний суб'єкт, воля якого визначає від­сутність права, або під цим суб'єктом розуміються спільноти. У зв'язку з цим може бути викривленим поняття про те, щодо кого здійснюються функції права, в чому полягає їх спрямованість, зна­чить і про те, хто є центральною, поєднуючою фігурою об'єктивного і суб'єктивного аспектів процесу правової соціалізації.

Право полягає в тому, що наявне буття певного суб'єкта висту­пає як наявне буття свободної волі. Тобто право, за термінологією Гегеля, є взагалі свобода як ідея. Однак таке загальне формулюван­ня необхідно доповнити відповіддю на запитання, а яким чином і в якій формі свобода виступає безпосередньо і конкретно, як вона ма­теріалізується. Якщо розглядати соціологічний аспект цієї пробле­ми, то безпосередньою формою прояву свободи особистості є влас­ність і угода. Зважаючи на залишки економічного детермінізму, коли власність розглядалася тільки як економічна категорія і від­носилася до так званого базису, однозначно визначаючи всю су­спільну структуру, в тому числі і такі суспільні інститути, як дер­жава, право тощо, слід зробити необхідні пояснення методологічно­го характеру.

Оскільки власність є предметною формою буття волі особистості, то це означає, що відносини власності — це відносини між людьми як цілісними особистостями у всьому різноманітті їх економічних, соціальних, психологічних і духовних якостей. Саме тому власність розглядається як складна і багатопланова соціологічна категорія.

Відносини власності об'єктивно виконують соціальну функцію розвитку кожної із передумов існування суспільства — особистості працівників, засобів, форм і методів праці, інформації, соціальних і психологічних форм спілкування тощо. Саме тому ці відносини про­низують всю соціальну тканину суспільства і визначають стан та


Розділ 5


Правова соціалізація особистості


 


майбутнє кожного його члена. Оскільки відносини власності відби­вають у найбільш суттєвій і багатоплановій формі стан і напрями суспільного розвитку, то і соціологію права, особливо коли йдеться про питання правової соціалізації, цікавити мають, насамперед, со­ціальні наслідки правового регулювання відносин власності, право­мірність такого регулювання і пов'язаний з нею рівень соціальної та економіко-правової захищеності громадян. Все це є об'єктивною за­садою найбільш фундаментального аспекту правової соціалізації — того, що пов'язаний з предметною формою буття особистості та її ін­тересами. Основоположний і інтегральний вплив власності на пра­вову соціалізацію та форми її практичного прояву виявляється також через соціально-психологічні механізми функціонування правової системи. Хоча соціально-психологічні аспекти віддзерка­люють поверхневі форми відносин власності, вони мають надзви­чайно велике значення у формуванні підґрунтя певного типу право­вої свідомості. Так, новий стан суспільної психології щодо власності означає формування нового суспільного ставлення до різних форм власності, подолання або поглиблення байдужого ставлення до неї, а фактично — новий стан правової соціалізації.

Професор Чернівецького університету Є. Ерліх, один з основопо­ложників концепції так званого «живого права», вважав, що в жит­ті більшість правових колізій вирішується спонтанно, незалежно від формально чинного права — за справедливістю і шляхом взаєм­ного узгодження індивідуальних чи колективних бажань. Цю кон­цепцію він вивів шляхом вивчення масової юридичної практики на Буковині, де поєднувалися залишки багатьох абстрактних право­вих систем, а люди, незалежно від національності, керувалися здо­ровим глуздом і почуттям справедливості. Найцікавіше полягає в тому, що таке вирішення правових конфліктів сформувалося під впливом поваги до тих правових рішень, що стосувалися найбіль­шої частки цих конфліктів — проблем власності.

Отже, власність як соціальне явище є передумовою ефективної правової соціалізації навіть у тих випадках, коли йдеться про її со­ціально-психологічний механізм. Дослідження Є. Ерліха довели, що механізм правової соціалізації може навіть замінити безпосеред­ню дію абстрактного права. Значення цього механізму подвійне. По-перше, завдяки йому вирішується значна частина безпосередніх правових проблем, особливо на побутовому рівні. Подруге, він ство­рює таку суспільну атмосферу сприйняття права, яка придатна для


входження особистості в систему правових відносин і робить макси­мально ефективними всі ланки правової соціалізації.

Що стосується поля правової соціалізації, як її об'єктивного фак­тора, то під цим полем розуміється сукупність суспільних відносин, в які включена особистість і які упорядковані за допомогою ієрар­хічної системи нормативних актів і вимог. Принципова схема поля правової соціалізації сучасної України подана у табл. 2. Як свідчать дані цієї таблиці, побудова структур поля правової соціалізації має базуватися на таких принципах:

1) визнання суспільних відносин як явища, що визначає зміст не
тільки поля правової соціалізації, але й правових форм, щодо яких
соціалізація відбувається;

2) погляд на суспільні відносини як систему, що побудована ієрар­
хічно;

3) розуміння поля правової соціалізації відбувається від опану­
вання фундаментальних понять до розуміння понять і явищ більш
конкретних; практичне ж засвоєння вимог правової соціалізації на
кожному рівні її поля відбувається у зворотному напрямі — від кон­
кретного, поодинокого до більш загального;

4) кожному рівню структури поля відповідає певна законодавча
форма її правового відбиття, яка і є правовою формою організації
процесу правової соціалізації особистості.

Аналіз поля правової соціалізації особистості як її об'єктивного фактора посідає одне з чільних місць, оскільки він дозволяє ви­рішити не тільки питання про методологію дослідження зазначених проблем, але й про практичні аспекти соціалізації; ті питання, що є відбиттям як поверхових, так і глибинних процесів.


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. Поняття соціального процесу.
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. III.Цілі розвитку особистості
  7. III.Цілі розвитку особистості
  8. IV. План навчального процесу.
  9. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  10. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  11. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  12. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США




Переглядів: 913

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зміст і структура правової соціалізації особистості | Механізм правової соціалізації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.