Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ШКОЛА УКРАЇНСЬКИХ МОНУМЕНТАЛІСТІВ М. БОЙЧУКА

Одним із наймасщтабніших, найва­гоміших явищ у барвистому калейдо­скопі українського образотворчого мис­тецтва початку століття була творчість видатного українського художника Михайла Бойчука (1882-1939) та його послідовників. Це явище дістало назву «бойчукізм», хоча сам М. Бойчук і його учні називали себе «школою українських монументалістів».

Творчі зусилля школи українських монументалістів були спрямовані на пошуки сучасного стилю вітчизняного мистецтва, який, би ґрунтувався на на­ціональних традиціях і водночас пере­бував на рівні новітніх досягнень сві­тової культури.

М. Бойчук звернувся до візантій­ських витоків української культури, до традицій середньовічних фресок, іконопису, народної творчості. Май­стра приваблювали лаконічність вира­ження, підпорядкованість художніх засобів ідеї, продуманість побудови, гармонійність барв, відсутність зай­вих деталей, виразність силуетів, спі­вучість ліній. Саме лінії М. Бойчук відводив найважливішу роль з-поміж інших засобів художньої мови.

Бойчуківці виконали три великі монументальні розписи: Луцьких ка­зарм у Києві, санаторію поблизу Оде­си та Червонозаводського театру в Харкові. Однак у 30-ті роки, коли творчість бойчуківців оголосили ідей­но ворожою радянській владі, усіх їх було знищено. Така сама доля спітка­ла й більшість станкових творів пред­ставників цієї школи. Уявлення про них можна дістати з невеликої кількості фотографій та картин, які чудом уціліли.

Одна з таких картин - «Біля яблу­ні» - написана Тимофієм Бойчуком (1896-1922), меншим братом М. Бойчука. В. її художньому вирішенні вит­римано всі принципи мистецтва бой­чуківців. Сюжет твору (збирання яб­лук) має другорядне значення. Голов­на ідея - єдність Усесвіту, гармонія між людиною та природою. У центрі композиції зображено яблуню, що є втіленням правічного символу - «де­рева життя», основи Всесвіту. Обабіч неї - постаті жінок, які зривають яб­лука. Жінки заглиблені у себе, їхні рухи плавні та сповільнені. За ними розгортається краєвид з низьким обрі­єм, що створює враження безмежнос­ті простору. Дійство відбувається немов в іншому вимірі, підносячи уяву глядача над буденністю.

В умовах тоталітарного режиму бойчуківці були приречені. Сталін­ська державна політика обернулася трагедією для української культури. Провідні бойчуківці - сам Михайло Бойчук, його брат Тимофій, дружина Софія Налепинська-Бойчук, Василь Седляр, Іван Падалка - 1937 р. були розстріляні.

Однак ідеї майстра продовжували жити у творчості його учнів, яким по­щастило вціліти, та учнів його учнів. Це Оксана Павленко, Олексій Крав­ченко, Ярослава Музика, Микола Федюк, Олександр Довгаль, Григорій Синиця; у діаспорі - Святослав Гординський та ін. Нині молоді митці, прагнучи відродження українського мистецтва, дедалі більше цікавляться бойчукізмом.

 


Читайте також:

  1. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  2. Австрійська школа маржиналізму.
  3. Австрійська школа.
  4. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  5. Адміністративний поділ, площа і населення українських земель у складі Речі Посполитої в першій воловині ХVІІ ст.
  6. Адміністративний устрій і управління в українських землях під час татаро-монгольського панування.
  7. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  8. Адміністративно-територіальний устрій, економічне становище українських земель у першій половині ХІХ ст.
  9. Американська школа.
  10. АРХІТЕКТУРНІ ТРАДИЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ДЕРЕВ‘ЯНИХ ЦЕРКОВ
  11. Асоціація українських письменників
  12. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії




Переглядів: 5136

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
АВАНГАРД | РЕАЛІСТИЧНА ТРАДИЦІЯ У РОЗВИТКУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.