Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






РЕАЛІСТИЧНА ТРАДИЦІЯ У РОЗВИТКУ

Поряд із новітніми течіями розви­валося традиційне реалістичне мис­тецтво і традиційні жанри: історич­ний, побутовий, портрет, пейзаж, на­тюрморт. Багато художників-реалістів захоплювалося й авангардними пошуками. Така взаємодія розширю­вала та збагачувала діапазон їхньої творчості, стимулювала до пошуків більшої виразності художнього уті­лення задуму.

На початку століття розквітає твор­чість видатного українського живо­писця Олександра Мурашка (1875-1919). Сильний вплив на художника справило європейське, передусім фран­цузьке, мистецтво з його свободою творчості й духом експериментатор­ства. У своїх творах митець прагнув якнайбільшої колористичної вираз­ності, розширення можливостей вико­ристання кольору як основного зобра­жального засобу. У молоді роки О. Мурашко певний час жив у Парижі, де досяг визнання, й став відомим європейським художником. У цей пе­ріод він створив такі полотна, як «На вулицях Парижа», «Паризьке кафе», «Дівчина в червоному капелюсі».

Після повернення на батьківщину художника захопила стихія кольору в народному житті, його багатобарв­ність, оптимістична піднесеність. Це знайшло відображення у творах «Ка­русель», «Неділя». Розв'язанню суто живописних завдань, пошукові ефект­ного колориту присвячено картини майстра «Продавщиця квітів», «Ве­чірні рефлекси», «У човні».

Посилена увага до кольору аж ніяк не применшувала, а, навпаки, поси­лювала психологічну глибину образів на полотнах митця. Яскраве свідчення цього - картина «Селянська родина». На ній зображено сім'ю: стареньких, виснажених життям, натруджених батька й матір і молоду дочку, сором'язливу, з тривогою в очах.

Саме в портретному жанрі блискуче виявився талант О. Мурашка як коло­риста і як психолога. До шедеврів цього жанру належать уже згадувана «Дівчина в червоному капелюсі», пор­трети М. .Мурашка, Б. Кустодієва, ав­топортрет і багато інших творів.

О. Мурашко був одним із заснов­ників Української академії мистецтв.

Життя художника обірвалося тра­гічно, на злеті життєвих і творчих сил. Під час більшовицького терору 1919 р. видатного українського живо­писця було вбито в Києві.

Вагомим внеском в українське мис­тецтво стала творчість Івана Іжакевича(1864-1962). Він працював у галузі станкового, монументально-декора­тивного і театрально-декораційного мистецтва, однак найбільшого визнан­ня здобув як графік, ілюстратор книг і журналів. Художник добре знав іс­торію, життя й побут народу. Саме ці теми були провідними в його творчос­ті. Він створив серію малюнків з істо­рії, життя та побуту українського на­роду, у 1907 р. написав цікаву карти­ну «Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», працював над ілюстраціями до творів Т, Шевченка, І. Франка, ін­ших письменників. Творчість худож­ника охоплювала широке коло тем. Життю селян присвячено картини «Український косар», «На Дніпрі», «Біля кузні». Історичне минуле укра­їнського народу, славне запорізьке козацтво знайшли відображення у графічних творах «У засаді», «Запо­рожці готуються в похід» та ін.

У 1900-х роках розпочався творчий шлях талановитого живописця Фотія Красицького(1873-1944), який пра­цював переважно у побутовому та істо­ричному жанрах. Одне з найвідоміших його полотен - «Гість із Запоріжжя».

У ньому переплелися обидва улюбле­ні жанри художника: побутовий та іс­торичний. На картині зображено сце­ну з життя українського народу часів козаччини. Проте це не якась визнач­на історична подія, не баталія, а фрагмент з мирного буденного життя: старий дідусь, у минулому також за­порожець, бабуся й онук приймають на пасіці запорозького козака, який розповідає їм цікаві історії.

На зламі століть на художню арену вийшов видатний український живо­писець Федір Кричевський (1879-1947). Найвідоміші картини, написа­ні ним у ранній період творчості, -«Наречена» та «Три віки» (або «Три покоління»). Картина «Наречена» - велика багатофігурна композиція, на якій відтворено сцену вбирання молодої до весілля. «Три віки» - картина маленьких розмірів. На ній зображе­но обличчя трьох жінок різного віку: юної дівчини,, зрілої жінки й старень­кої бабусі. Хоч обидва полотна різні за розміром, вони монументальні за своєю внутрішньою сутністю. На обох картинах відтворено цілісні, сильні, красиві натури. Відповідним є й характер живопису - вільний, силь­ний, декоративний, позбавлений зай­вих деталей.

Ф. Кричевський і сам був такою людиною: красивою фізично і духов­но, сильною, цілісною. У своїх обра­зах він втілював кращі риси україн­ського національного характеру. Він ніколи не писав людей слабких, сен­тиментальних, дріб'язкових. Його ге­рої - представники нової доби: жит­тєрадісні, сильні, діяльні, масштабні й багатогранні.

Розквіт творчості Ф. Кричевського припадає на 20-ті роки. У цей період він створив свій найвизначніший твір - триптих «Життя», присвячений філо­софському осмисленню життя в різ­них його виявах, як світлих і радіс­них, так і сумних. Ліва частина трип­тиха називається «Кохання». Це те, що дає всьому початок, породжує життя. Права частина - «Повернен­ня». На ній зображено стареньких батьків, що зустрічають солдата, який повернувся додому без ноги, але з Геор­гіївським хрестом на грудях. Це - сумний, драматичний бік життя. Най­більша, центральна частина триптиха називається «Сім'я». Вона є як ком­позиційним, так і змістовим центром усього триптиха. У ній оспівано сім'ю

як головну цінність людського життя, що об'єднує людей і в радості, і в го­рі, дає сили жити. Живопис цього тво­ру, побудова композиції, велика роль лінії наближають його до монумен­тального мистецтва, до фрески. І хоча Ф. Кричевський формально не нале­жав до кола бойчуківців, у триптиху «Життя» принципи їхньої творчості знайшли яскраве втілення. Серед ін­ших визначних творів митця цього пе­ріоду - портрет Т. Шевченка та «Авто­портрет у білому кожусі».

На початок століття припадає роз­квіт творчості видатного західноукра­їнського художника Івана Труша (1869-1941). Найзначніше місце в його доробку посідає пейзажний жанр. Найвідоміші пейзажі - «Луки і поля», «Самотня сосна», «Сосни», «Старі пні», «Захід сонця в лісі». Але понад усе майстра приваблювала природа Карпат, життя та звичаї їх мешканців. Цій тематиці присвячено полотна «Гагілки», «Гуцулка з дити­ною», «Трембіта», «Пралі», «Йордан на Гуцульщині», «Сільський госпо­дар». Іван Труш уславився також як портретист. Він створив серію бли­скучих портретів діячів української культури: І. Франка, В. Стефаника, М. Лисенка, Лесі Українки.

Вагомий внесок в українське обра­зотворче мистецтво західноукраїнської художниці - живописця і графіка - Олени Кульчицької(1877-1967), митця високої професійної культури. Головною темою її творчості була при­рода в різні пори року, а також життя західноукраїнського селянства. Серед кращих живописних полотен худож­ниці - «Діти на леваді», «Жнива», «Діти зі свічками». О. Кульчицька створила серії акварелей «Народна ар­хітектура західних областей Украї­ни», «Народний одяг західних обла­стей України», гравюри «Бідні діти», «Довбуш», ілюструвала твори М. Ко­цюбинського та І. Франка.

Основоположником українського батального жанру вважають видатного живописця Миколу Самокиша(1860-1944). Він писав картини на теми виз­вольної війни українського народу XVII ст., громадянської війни. Широ­ковідомі його твори «В'їзд Богдана Хмельницького в Київ», «Бій під Жовтими Водами», «У розвідці», «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким», «Бій Богуна з Чернець­ким» та ін. М. Самокиш - Майстер ве­ликої багатофігурної картини. Він майстерно зображував людей і коней у найрізноманітніших ракурсах, створю­ючи відчуття динамічного руху.

Неповторна індивідуальність прита­манна творам Анатолія Петрицького(1895-1964) - живописця, графіка і художника театру. Він віддав належне авангардним пошукам у мистецтві. Се­ред живописних творів митця 20-х ро­ків найзначнішим є полотно «Інвалі­ди», в якому з вражаючою гостротою й великою внутрішньою експресією відображено трагічні наслідки війни у долях людей. Ця картина має антиво­єнне та глибоко гуманістичне звучання. А. Петрицький - майстер пейзажного та портретного жанрів. У 20-х - на по­чатку 30-х років він створив галерею портретів діячів української культури: композитора П. Козицького, письмен­ників М. Семенка, Я. Савченка, П. Усенка; Остапа Вишні, П. Тичини та ін. (загалом близько 150). Портрети А. Петрицького вирізняються унікаль­ною гостротою образного бачення та сміливістю формального вирішення. Згодом багатьох з його героїв було реп­ресовано, а їхні портрети спалено. Ли­ше частина з них збереглася в музей­них фондах та приватних колекціях, від деяких залишилися тільки фотогра­фії. Тому ці твори мають для нас особ­ливу цінність.

А. Петрицький належить до тих ху­дожників, які здійснили переворот у театрально-декораційному мистецтві. Він створював рухомі об'ємні декора­ції, використовував як художній еле­мент освітлювальні ефекти. Його де­корації та костюми вирізняються яск­равою декоративністю та глибоким розумінням символічності, умовності театральної мови.

Поряд з А. Петрицьким помітну роль у розвитку українського театраль­но-декораційного мистецтва відіграли В. Меллер, О. Екстер та О. Хвостенко-Хвостов.

У першому десятилітті XX ст. роз­почав творчий шлях один із найціка­віших українських скульпторів Іван Кавалерідзе (1887-1978) - людина великого обдаровання і надзвичайно широкого творчого діапазону. І. Кава­лерідзе був не лише скульптором, а й кінорежисером і драматургом. Він ус­пішно працював у жанрі портрета та монументальної скульптури'. Першим значним твором скульптора став пам'ятник княгині Ользі у Києві, зруйнований у 1923 р. (нещодавно йо­го було відновлено). Для раннього пе­ріоду творчості майстра характерна класична манера виконання та пошу­ки чіткої, лаконічної і виразної ху­дожньої форми. Надзвичайно плідни­ми у творчій біографії митця були 20-ті роки. У цей період він створив пам'ятники Т. Шевченку в Полтаві та Сумах,
Г. Сковороді у Лохвиці, Артему в містах Артемівську та Слов’яногірську. Скульптор сміливо експери­ментував, був активним учасником українського мистецького авангарду, захоплювався таким модерністським напрямом, як кубізм.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  10. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  11. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  12. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.




Переглядів: 998

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ШКОЛА УКРАЇНСЬКИХ МОНУМЕНТАЛІСТІВ М. БОЙЧУКА | ЖИВОПИС

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.