Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЖИВОПИС

МИСТЕЦТВО 30-х ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ 50-х років

Період історії від початку 30-х до середини 50-х років був трагічним для українського мистецтва. Це час пану­вання культу особи Сталіна, жорстких ідеологічних обмежень, репресій, вар­варського нищення пам'яток культу­ри. Численні творчі організації, які іс­нували в Україні в 20-х роках, було розігнано, різні мистецькі те чи та на­прями заборонено. Єдино можливим методом творчості було проголошено так званий соціалістичний реалізм. В образотворчому мистецтві запанува­ли сірість, брехливість, примітивне копіювання натури. Ідеологічна заліз­на завіса надовго ізолювала україн­ську творчу інтелігенцію від світового художнього процесу. Крім того, знач­ної шкоди культурі завдала Друга сві­това війна, під час якої загинуло чи­мало митців, було знищено пам'ятки архітектури, музейні колекції. Для талановитих українських художників, вихованих на загальноєвропейській культурі, настали скрутні часи. Щоб вижити, вони були змушені в той чи інший спосіб віддавати належне вимо­гам панівної ідеології. Однак і в такий тяжкий час з являлися високоху­дожні твори, що увійшли в історію українського мистецтва.

У 30-х роках продовжував працю­вати класик українського живопису Ф. Кричевський. До кращих творів художника цього періоду належить масштабне монументальне полотно «Переможці Врангеля», сповнене життєствердної сили, серія картин за мотивами поеми Т. Шевченка «Кате­рина» .

Значним внеском у мистецтво жи­вопису були твори Карпа Трохименка (1885-1979) «Кадри Дніпробуду», «Шевченко і Енгельгардт». Особливо приваблюють його пейзажі «Київська гавань», «Ранок у колгоспі», які ви­різняються вільною живописною ма­нерою, майстерністю у відтворенні нюансів природи, повітряного середо­вища.

Талановитим пейзажистом був Ми­кола Бурачек(1871—1942). До золото­го фонду українського мистецтва увій­шли його картини «Яблуні в цвіту», «Золота осінь», «Хмари насуваються», «Дорога до колгоспу», «Реве та стогне Дніпр широкий». Манера виконання багатьох пейзажів майстра близька до імпресіоністичної. Він віртуозно від­творював стани природи залежно від особливостей сонячного освітлення. Свого часу М. Бурачек навчався у французьких художників А. Матісса та П. Серюзьє. Тому в кращих його тво­рах відчутний вплив французького жи­вопису з властивою йому високою культурою використання кольору.

Значні здобутки українського жи­вопису цього періоду пов'язані з роз­витком портретного жанру.

Одним із провідних портретистів 30-х років був Павло Волокидін(1877-1936). Його твори «Портрет дружини художника», «Портрет спі­вачки Зої Гайдай» вирізняє глибина психологічної характеристики, вишу­каний колорит, продумана компози­ція. Художник працював також у жан­рах пейзажу та натюрморту.

Серед кращих представників укра­їнського портретного жанру слід та­кож згадати ОлексіяШовкуненка (1884-1974). У створених ним портре­тах скульпторів Б. Яковлєва, М. Лисенка, в жіночих портретах індивіду­альна неповторність образів поєднана з багатством- живописної палітри. О. Шовкуненко також талановитий пейзажист. Так, у полотні «Повінь. Конча-Заспа» з надзвичайною легкіс­тю, невимушеністю передано свіжість ранньої весни, вільним мазком пензля відтворено мерехтливу поверхню во­ди, в якій неначе танцюють відобра­ження звивистих дерев.

О. Шовкуненко - один із зачинате­лів в українському мистецтві так зва­ного індустріального пейзажу. Ми­тець втілював цю, задавалося б, «нехудожню» тему на найвищому худож­ньому рівні, виявляючи рідкісне вмін­ня бачити в буденних речах справжнє живописне багатство. Широке визнан­ня принесла йому серія акварелей «Дніпрельстан». У низці портретів колгоспників і робітників він уперше в українському портретному живопи­су показав людину в реальній вироб­ничій обстановці.

У 1936 р. після тривалого перебу­вання за кордоном в Україну повер­нувся видатний живописець, худож­ник європейського масштабу Микола Глущенко(1901-1977).Він працював у жанрах пейзажу, натюрморту, пор­трета, захоплювався експресіоністич­ними пошуками сучасного мистецтва. Портрети письменників Р. Роллана та А. Барбюса, створені художником у 30-ті роки, вражають досконалою тех­нікою живопису, гостротою тракту­вання образів, енергійною манерою виконання.

Продовжував розвивати кращі здо­бутки українського живопису А. Петрицький. Великого значення він нада­вав формі та кольору як головним ху­дожнім засобам. Один із кращих творів на тему війни - пейзаж «Мерефа, спалена війною» - звучить як справ­жній реквієм жертвам найбільшої трагедії XX ст. Художник був блис­кучим майстром натюрморту. Його картини «Півонії», «Квіти» вража­ють яскравістю барв, динамічністю зображення, експресією.

У цей час розцвітає творчість ви­датної народної художниці Катерини Білокур(1900-1961), якій притаман­ний власний неповторний стиль. Сти­хія її живопису - квіти, що утворю­ють композиції надзвичайної краси. Картини «Квіти за тином», «Квіти на блакитному тлі», «Натюрморт з ко­лосками та глечиком» зачаровують по­єднанням реального й фантастичного, відчуттям космічної гармонії, розмаїт­тям барв, філігранною манерою вико­нання.

Із приєднанням до України Закар­паття у 1945 р. лави українських ху­дожників поповнили такі блискучі майстри, як Адальберт Ерделі, Гав­рило Глюк, Йосип Бокшай, Федір Манайло. їхня творчість надзвичай­но збагатила українське образотвор­че мистецтво. Закарпатській худож­ній школі завжди були притаманні висока професійна культура, коло­ристичне багатство, творчий пошук. Твори Г. Глюка «Лісоруби», А. Ерделі «Заручені»,.Ф. Манайла «На по­лонині» та багато інших влили сві­жий струмінь у палітру українського живопису.


Читайте також:

  1. Архітектура та живопис 18-19 ст.
  2. Архітектура. Живопис.
  3. Види та жанри живопису
  4. Вплив на живопис
  5. Живопис
  6. ЖИВОПИС
  7. ЖИВОПИС
  8. Живопис
  9. Живопис
  10. ЖИВОПИС
  11. Живопис




Переглядів: 1307

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РЕАЛІСТИЧНА ТРАДИЦІЯ У РОЗВИТКУ | МИСТЕЦТВО ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ 50-х-80-х років

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.