МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЖивописКамінь Відродження Культура Ренесансу, яка склалася в Італії до початку XV ст., поширювалася в країнах Західної Європи, досягшись тут справжнього розквіту через сторіччя. У декоративнім різьбленні по каменю епохи Відродження виявилися різні, часом суперечливі тенденції. Так, зовнішнє оздоблення церкви Чертоза в Павії відзначене достатком, що переходять у надмірність, у той час як в інших будівлях панує шляхетна простота. Декор ренесансних інтер'єрів відрізняється гармонічною й тонкою орнаментацією. Прикладом може служити декор ригелів і пілястр дверей бібліотеки собору в Сиєні роботи Лоренцо ді Маріано (1497 р.). В архітектурі з'являється новий декоративний мотив, згодом дуже популярний, - герб у вінку із квітів, підтримуваний «путті» - оголеними пухкими дітьми. Часто використовуються й трохи великовагові гірлянди квітів і плодів, а також рослинний завиток, але все-таки елементи флори й фауни займають другорядне місце, на першому плані залишаються зображення людей. Про це свідчать численні путті, медальйони із профілями й погрудними зображеннями у фас або поверненими в три чверті. У XVI ст. починають використовувати різьблений стук, серед декоративних мотивів різьблення ми знову бачимо гірлянди й людські фігури, які виділяються світлим на темнім тлі в наслідування античним камеям, однак дрібність цих мотивів не відповідає розмірам декоруємих приміщень. У Франції після військових походів в Італію починають наслідувати італійський стиль, широко використовуються орнаментовані пілястри, медальйони з погрудними зображеннями й різні дрібні мотиви. Замок Гайон, побудований в 1509 р., являє приклад будівлі в італійському дусі; на жаль, частина його декору втрачена. У Луврі перебуває фонтан із цього замка, чудовий досконалістю пропорцій і лаконізмом скульптурного орнаменту. В інших будівлях зустрічаються також елементи декору, навіяні античністю, як, наприклад, герми й каріатиди. Часто використовуються й такі мотиви, як балясини й арабески; останні не мають нічого загального з мусульманським орнаментом, а являють собою симетричні пагони з листами. Гротескові елементи орнаменту - фігури рослинні завитки, що завершують,- розміщаються серед рослинного візерунка без строгої симетрії. Усе це виконується в дуже низькому рельєфі, - на противагу готичному декору полум'яніючого стилю. Слід зазначити також використання таких орнаментальних мотивів, як дельфіни, букранії й химери. Період наслідування Італії, у якій бачили колиску нового стилю, у Франції переміняється новим етапом мистецтва Відродження. Ренесансні віяння стають повсюдно пануючими, французькі майстри знаходять більшу волю творчості. Але вони продовжують використовувати в першу чергу елементи античного римського декору: ови, перлові нитки, рослинні пагони, ріг достатку, левині голови, дельфіни. У формуванні художнього стилю французького Відродження немаловажну роль відіграє Франциск I і його двір король запрошує художників з Італії й доручає їм декоративну обробку замка Фонтенбло. У 1533 р. Д. Россо в декорі замка вперше вводить комбінацію фресок і стукових скульптурних обрамлень. Його роботу продовжує з 1541 Ф. Приматиччо; збереглися виконані їм стуковий декор кімнати герцогині д'Етамп і ковпак каміна в салоні Франциска I. Зображення крилатих сфінксів, людських фігур серед гірлянд і інші декоративні елементи інтер'єрів Фонтенбло роблять враження трохи великовагової розкоші. Стиль Фонтенбло виявив дуже великий вплив на зодчество провінції; так, наприклад, обрамлення вікон особняка Мильсан у Діжоні (1561 р.) наслідує стуковим рельєфам палацу. В інших областях Франції відзначається все підсилююча тенденція, до перевантаження декору (іл. 525 і 526). Широкому впровадженню греко-римських мотивів сприяють надалі популярні альбоми гравюр. Однак художники не обмежуються інтерпретацією античності. Чималу роль зіграли такі збірники гравюр, як «Книга гротесків» декоратора Жака Андруе Дюсерсо, що з'явився в 1566 р. Сам автор чітко визначає її мету: «Сподіваюся, що ці скромні збори гротесків послужать ювелірам, художникам, різьбярам по каменю й по дереву й іншим майстрам і розбудить у них творчий дух». Починаючи з XVI ст. і аж до винаходу фотографії гравюра продовжувала відіграти в цьому плані значну роль. Царювання Генріха II ознаменоване творчістю більших майстрів. У 1549р. Жан Гужон створює знаменитий «Фонтан безневинних», прикрашений граціозними барельєфами; самобутня манера, у якій виконаний цей твір, виходить далеко за межі наслідування італійцям і античному Риму. У середині XVI ст. фламандські художники, що не пройшли навчання в Італії, із захопленням примикають до школи Фонтенбло й працюють у французькому стилі. Ряд декоративних мотивів поширюється всюди й зустрічається не тільки в камені: це маскарони, каріатиди, фігури геніїв, що переходять у листя, орнаментальні композиції з овальним медальйоном у центрі. В епоху Відродження, яку відрізняє прагнення до розкоші, гарні й дорогі породи каменю надзвичайно цінувалися не тільки в Італії, але й у Франції, і в Німеччині, і в інших країнах. Дорогоцінні й напівкоштовні камені, різні види мармуру, аметист, лазурит, агат, бурштин ретельно оброблялися й обрамлялися в більш-менш багату оправу. Флорентійські збори срібла в палаці Пітті має багаті збори посудин і інших предметів, що належали роду Медічі. Там можна побачити велику ребристу вазу із червоної яшми, що відноситься приблизно до XII ст., у срібній оправі другої половини XV ст. Ваза належала Лоренцо Чудовому, про що свідчать вигравірувані на ній букви LAUR. MED. Цей напис ми бачимо на ряді інших посудин, у тому числі на одній з луврських чаш. Один із самих значних предметів - велика овальна ваза з лазуриту, виточена Бернардо Буонталенті й прикрашена золотою оправою роботи Джованні Біліверті. Ця ваза була створена для Франческо Медічі й має дату – 1583р. Чудові й інші посудини, що належали цій родині, як, наприклад, чаша із сардоніксу на ніжці з позолоченого срібла або лазуритовий глечик для води; горлечко останнього відрізняється по відтінкові від корпуса, під його зливом поміщений чарівний маленький лебідь із білої емалі, а ручка й підстава глечика виконані із золота.
Декоративний живопис Відродження представлений насамперед фресками. Ми не будемо розглядати численні фрески Італії, що є скоріше добутками живопису, ніж декоративного мистецтва. Нагадаємо тільки, що розписи церков характеризуються пошуками ефектів перспективи й світлотіні. Фрески Мазаччо у флорентійській церкві Санта-Марія дель Карміні, створені в 1426 р., свідчать про завершення періоду примітивів. Один з найбільших живописців епохи Відродження – Рафаель -створив фрески у Ватикані, що є зразком майстерності й творчої волі. Йому належать, зокрема, розписи лоджий Ватиканського палацу, здійснені за допомогою його учня Джованні да Удіне, який декорував арки й пілястри. Інший учень Рафаеля, Джуліо Романо, поєднував стукові рельєфи з декоративним живописом. Приматіччо, декоратор Фонтенбло, створив у центральному медальйоні над каміном у салоні Франциска I копію «Заручення Венери й Адоніса» свого вчителя, Джуліо Романо. У свою чергу Приматіччо, поряд з Россо, вплинув на французьких художників і ввів у моду подовжені пропорції жіночих фігур. Великий інтерес представляють італійські гротески, птаха й квіти в коридорі Уффіці у Флоренції, створені Бернардіно Почетті приблизно в 1530 р. Бібліотека папської резиденції в замку Сант Анджело декорована в манері школи Рафаеля: фриз і п'ята склепіння прикрашені зображеннями оголених морських божеств і гротесками; невеликий барельєф з тіарою між двома янголятками оточений тритонами й іншими міфологічними фігурами. На іншій частині склепіння ми бачимо цих же міфологічних персонажів, що відіграють стрічками, сирену з роздвоєним хвостом, яка ловить за волосся людину, і інші фігури верхи на морських конях. Усі ці розписи, повні динамізму, свідчать про популярність античних мотивів, що зустрічаються навіть в особистих апартаментах папи. Розписи склепінь павільйону Вілли Джулія, Вілли Мадама в Римі, апартаментів Борджиа у Ватикані відрізняються багатством барвистої палітри; окремі панно чітко розмежовані обрамленням, частково позолоченим. На деяких панно-багатофігурні композиції, інші складаються із симетрично скомпонованих декоративних мотивів. У Франції, у палаці Фонтенбло створені Россо фрески на античні сюжети або, що прославляють Франциска I вплинули на розписи палаців в Екуані й в Уароні. В останніх, виконаних в 1533 р. Ноелем Жольє, використовуються сюжети Троянської війни. Плафон палацу розписаний монограмами, військовими сценами, рослинними й зооморфними мотивами. До області декоративного живопису слід віднести й мистецтво оформлення друкованої книги. Мініатюра, як і рукописи, відійшла до цього часу в минуле. Народився новий вид декоративного мистецтва - гравюра на дереві. Вона вже існувала наприкінці XV ст. Назвем ілюстрації Кйольнської біблії 1480 р., «Града божого» св. Августина, надрукованого в Парижі Жаном де Пре в 1481 р., і «Моря оповідань», виданого в 1488 р. із гравюрами П’єра Леружа, що свідчить про багату уяву й декоративнім почутті художника. Слідом за ними в 1483 р. з'явилася нюрнберзька «Всесвітня хроніка» Г. Шеделя з величезною кількістю - двома тисячами - гравюр на дереві, виконаних учителем Дюрера М. Вольгемутом і пасинком Вольгемута В. Плейденвурфом. Однак при всіх своїх гідностях ці книги бліднуть поруч із шедевром Відродження - «Сном Поліфіла» (іл. 527), який був виданий в 1499 р. у Венеції друкарем Альдом Мануциїм. Тут гравюри виконані штриховим малюнком і цінні не стільки своєю шляхетною добірністю, скільки гармонічною комбінацією із чудовими шрифтами й іншими типографськими елементами. Досконалість цієї книги незрівнянно. Французьке видання її було здійснено в 1546 р. Кервером, внесшим деякі зміни в гравюри. У 1525 р. друкар Жоффруа Торуй видав «Часослів», прикрашений обрамленнями в італійському смаку й гравюрами, виконаними з такою же лаконічною добірністю. Торуй був теоретиком в області естетики друкованої справи, у своєму творі «Квітуче поле» 1529 р. він пропонує, щоб форми літер виходили із пропорцій людського тіла, яке вважалося каноном ідеальної краси, - теорія, надзвичайно характерна для духу Відродження.
Читайте також:
|
||||||||
|