Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЖИВОПИС

Одним з основних видів образо­творчого мистецтва був монумен­тальний живопис. У XIV-XV ст. храми, як і раніше, прикрашалися фресками. Уявлення про їх особли­вості, дають деякі ансамблі, що збереглися в Західній Україні та Польщі.

У монументальному живопису, як і в архітектурі та скульптурі, традиції Київської Русі співіснували з новими художніми впливами, що надходили із Заходу. Прикладом нового підходу до зображення традиційних сюжетів, змін в образотворчому мисленні є фрески цетркви-ротонди в колишньо­му селі Горяни (тепер передмістя Уж­города) на Закарпатті. Ця церква – одна з найдавніших кам'яних споруд цього краю. Унікальною мистецькою пам'яткою свого часу є її розписи. Розташування сюжетів на стінах не відповідає давньоруським традиціям. Тут вони розміщені послідовно, один за одним, що створює відчуття непе­рервної розповіді. Головна тема го­рянських фресок – життя Ісуса Христа. Найбільшу увагу невідомий ху­дожник приділив його стражданням – «страстям», передавши водночас по­чуття трагічності й ліризму. З особли­вою теплотою втілено образ матері Ісуса – Марії. Композиції розписів динамічні, постаті зображено у прос­торі вільно й невимушено. Таке трак­тування образів означало відхід від візантійських правил та канонів. Фрески в Горянах – один із перших подихів Ренесансу в Україні.

Високо шанували український мо­нументальний живопис у Польщі, де не було місцевих традицій та власної школи цього мистецтва. У 1418 р. на замовлення короля Ягайла група укра­їнських художників на чолі з майстром Андрієм розписала фресками замкову капелу в Любліні. У цих фресках бу­ло збережено давні традиції та сюжети і водночас талановитим майстрам вда­лося передати щирість людських по­чуттів. Окрім Любліна українські жи­вописці виконали великі комплекси монументальних розписів в інших польських містах: Кракові, Сандомирі, Вислиці. У них вони успішно реа­лізували ще одне творче завдання: при­стосували українську монументально-декоративну систему розписів до ха­рактеру готичної архітектури. Вплив українського монументального живо­пису на польську культуру того часу незаперечний.

У ХІУ-ХУ ст. в духовному житті України зростає значення іконопису. На цей час уже відійшла у минуле тех­ніка мозаїк, а фрескові розписи були доступні далеко не всім церквам. На зміну їм приходить іконостас – особ­лива перегородка, що закриває вівтар­ну частину храму і складається з кіль­кох рядів ікон.

Усупереч складним історичним умовам саме в цей період українське мистецтво іконопису стверджується як суто національне явище, не подібне на аналогічне мистецтво інших країн східного обряду. Ікони стали неодмін­ним атрибутом життя всіх верств су­спільства. Усі ікони цього періоду, що зберег­лися до наших днів, походять із Галицько-Волинських земель. Там про­цвітали численні мистецькі осередки, в яких іконопис розвивався вільно, без жорсткого контролю з боку церковної та світської влади (як це було в Мос­ковській державі).

Одна з найдавніших пам'яток цьо­го виду мистецтва – чудотворна іко­на Волинської Богоматері, написана ще в другій половині XIII ст., – нале­жить до його найкращих зразків. Вона вражає глядача особливою суворістю образів Богоматері та дитяти Ісуса, якої не було в іконах попереднього пе­ріоду. Ця ікона є прикладом того, як засобами по-справжньому високого мистецтва, без сюжету та розповіді, а лише у виразах облич можна передати дух часу.

Шанованими в Україні стали ікони «Чудо про Змія» або, як їх частіше на­зивали, «Юрій Змієборець». Одна з кращих таких ікон походить із села Станилі на Прикарпатті. її автор був талановитим майстром композиції та колориту. Він зумів поєднати відчуття загальної гармонійної врівноваженості з ритмічним рухом, форму – з кольо­ром. Надзвичайно майстерно він воло­дів лінією – одним із основних засобів художньої виразності в образотворчо­му мистецтві. Святий Юрій, або Геор­гій, був одним з найпопулярніших об­разів не лише в українському, а й у всьому європейському мистецтві. В ньо­му втілено ідеал середньовіччя – образ лицаря-героя, визволителя й захисни­ка, святого зі зброєю в руках.

Поступово в іконопис проникають елементи реального життя: зображен­ня рослин, архітектурного оточення, предметів побуту. Образи на іконах дедалі частіше набувають зовнішніх рис місцевого населення. Україн­ським іконам властиве також застосу­вання світлотіні і прямої перспекти­ви – засобів реалістичного відтворен­ня дійсності. У XVI ст. в Україні набули поши­рення ікони на тему Страшного суду. В них, згідно з тогочасними уявлен­нями, з максимально щирою наочніс­тю було передано все, що може стати­ся з душею людини після її смерті. Такі ікони виконували виховну функ­цію: вони мали нагадувати людям про те, як слід жити, щоб не зазнати пе­кельних мук. Розглядати ікони на те­му Страшного суду дуже цікаво. На них майстерно скомпоновано численні багатофігурні зображення, з великою вигадливістю побудовано сюжет. Ко­лоритні картинки пекла свідчать про неабияке почуття гумору, притаман­не українському народові в ті далекі. часи.

Поступово в мистецтві живопису розвиваються світські жанри: пор­трет, історична, батальна картини, пейзаж. Провідне місце серед них по­сідав портретний живопис. З-по­між ранніх взірців цього жанру слід назвати портрети історика Яна Гербурта, польського короля Стефана Баторія (художник
В. Стефанович), князя Костянтина Корнякта, старости Мнішека, на яких відчутний вплив європейського парадного портрета. Тогочасні художники досконало опанували реалістичні засоби відтворен­ня дійсності: анатомічну будову, тіла, просторове і світлотіньове моделюван­ня та пластику. Завдяки традиції за­мовляти посмертні портрети членів Ставропігійського братства з'явилася галерея реалістичних образів мешкан­ців Львова.

Прогресивне значення в художньо­му житті Львова мало створення в 1596 р. цехової організації художни­ків. Це була передова форма об'єднан­ня майстрів, загальноприйнята в євро­пейських країнах. Вона не лише зміц­нила становище художників у суспіль­стві, а й спонукала їх до професійного вдосконалення. Зокрема, цеховим ста­тутом передбачалося трирічне стажу­вання майстрів за кордоном.


Читайте також:

  1. Архітектура та живопис 18-19 ст.
  2. Архітектура. Живопис.
  3. Види та жанри живопису
  4. Вплив на живопис
  5. Живопис
  6. ЖИВОПИС
  7. ЖИВОПИС
  8. ЖИВОПИС
  9. Живопис
  10. Живопис
  11. Живопис




Переглядів: 994

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СКУЛЬПТУРА | ГРАФІКА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.