Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ XX ст.

Тема 12. Музична культура.

Змістовий модуль V. Українська художня культура ХХ ст.

У перші два десятиліття XX ст. ос­таточно завершився важливий етап розвитку української музичної куль­тури, що увійшов в історію під знаком становлення професіоналізму в усіх сферах музичної творчості, виконав­ства, освіти, науки. Було сформовано національну композиторську школу, фундатором якої став М. Лисенко. Подальшому розвитку сприяла твор­чість плеяди його сучасників - композиторів-професіоналів і митців-патріотів. «Радісно усвідомлювати, що в нас шанують дорогоцінні традиції, що, за словами поета, «бринять струни Лисенка живій в операх і піснях, гімнах і хорах його учнів і послідовників - тих, хто своїми тво­рами продовжує титанічну роботу батька української музики», - писав композитор Л. Ревуцький. У першій чверті XX ст., у буревії війни4й рево­люції українська музична культура зазнала багатьох утрат, зокрема впро­довж 1921-1922 рр. пішли з життя троє її лідерів - К. Стеценко, Я. Сте­повий і М. Леонтович, творчість яких стала значним внеском у скарбницю вітчизняної музики.

Характерна ознака українського ренесансу 20-30-х років - масовість культурно-освітнього руху, активне розгортання концертно-виконавської практики, творчої, фольклористичної і видавничої діяльності. З цього періоду тенденція до утвердження музичного професіоналізму в творчості, вико­навстві й освіті почала поширюватися з традиційних культурно-музичних центрів - Києва, Львова, Одеси і Харкова - до віддалених регіонів Ук­раїни. Було здійснено низку заходів з організації музичного життя, від­крито та реорганізовано вищі й серед­ні музичні навчальні заклади, створе­но виконавські колективи державного рівня: хорову капелу «Думка», Дер­жавний український народний хор, Державний симфонічний оркестр, фі­лармонію. Значну роботу проводило Музичне товариство ім. М. Леонтовича, яке відіграло провідну роль у кон­солідації музичних сил країни, а та­кож інші творчі об'єднання митців. Вони допомагали становленню орке­стрів, ансамблів, капел, музично-просвітницьких осередків, підтриму­вали пошуки талановитих молодих митців. В Україні діяли театри опери та балету в Одесі, Києві, Львові.

Терор 30-х років, спрямований про­ти інтелектуально-духовних сил укра­їнського суспільства, щонайперше на­ціонально свідомої інтелігенції - письменників, художників, театраль­них і музичних діячів, - надовго за­гальмував поступальну ходу націо­нальної культури. Жертвами репресій стали відомі композитори і фолькло­ристи Костянтин Богуславський, Ва­силь Верховинець, Гнат Хоткевич, Дмитро Ревуцький (брат композитора Левка Ревуцького). Майже в повному складі було знищено яскраву плеяду українських кобзарів Першої зразко­вої капели бандуристів.

Цей жахливий «цвинтар розстріля­них ілюзій», як влучно сказав поет Василь Симоненко, змушував бага­тьох митців пристосовуватися до того­часних суспільно-політичних умов. Відбувався поступовий відхід від спів­існування різних течій і стилів, під політичним тиском уніфікувалися ху­дожньо-естетичні принципи творчості, посилився ідеологічний контроль над творчістю з боку тоталітарної держа­ви. У 1932 р. було ліквідовано Асоці­ацію сучасних музик (АС.М) - об'єд­нання композиторів, які орієнтували­ся на новаторські західноєвропейські течії (конструктивізм, експресіонізм).

У першій половині століття компо­зитори, як і раніше, найактивніше працювали в хоровому, а також вокально­му та музично-театральному жанрах. Симфонічна і камерно-інструменталь­на музика були представлені лише по­одинокими високохудожніми зразка­ми, адже для їх розквіту не було пот­рібних культурних передумов, зокрема професійних оркестрів. У цей період формується молода композиторська школа. її представляли митці як Над­дніпрянщини (В. Косенко, Л. Ревуць­кий, П. Козицький, М. Вериківський М. Коляда, Б. Лятошинський), так і Галичини (С. Людкевич, В. Барвінський, М. Колесса та ін.). Головний здобуток музичного мистецтва цієї до­би полягав у подоланні нерівномірно­сті розвитку більшості його жанрів. Композитори звертаються до розробки симфонічної музики (Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, С. Людкевич); ін­струментального концерту (В. Косенко), балету (В. Фемеліді, Б. Яновський, М. Скорульський), оперети (П. Рябов) та ін. Віддали данину ук­раїнські композитори й загальноєвро­пейським художнім напрямам, стилям. Так, неоромантичні мотиви характерні для музики Л. Ревуцького, експресіо­ністичні - Б. Лятошинського, імпре­сіоністичний вплив відчутний в інстру­ментальній творчості В. Барвінського. Загалом українська музична культура 20-30-х років позначена інтенсивними новаторськими пошуками. Зокрема, орієнтація на європейський авангард відчувається у музиці молодого компо­зитора Б. Лятошинського з перших кроків його творчої діяльності.

Тяжких втрат зазнала музична культура України під час лихоліття Другої світової війни. У цей час про­відними в музичній творчості були пі­сенні й хорові жанри завдяки вихов­ним, мобілізуючим функціям у бо­ротьбі проти фашизму. У повоєнну добу героїко-патріотичний пафос про­низує хорові твори П. Козицького і М. Вериківського, опери К. Данькевича і Ю. Мейтуса, симфонічну музи­ку Б. Лятошинського («Український квінтет», Третя симфонія); партизан­ську тему розробляє А. Штогаренко (монументальна кантата-симфонія «Україно моя»).

На Західній Україні як відгук на історичні події часу виникають і ак­тивно поширюються повстанські піс­ні. Масові репресії проти інтелігенції цього регіону у воєнні та повоєнні ча­си не обминули музичну культуру: за­гинув у таборах талановитий музико­знавець Борис Кудрик, був засланий у табори композитор Василь Барвінський, чимало композиторів і вико­навців, щоб зберегти життя, змушені були емігрувати в інші країни.

Проте попри всі зазначені історич­ні обставини українська музика про­довжувала поступальну ходу. З дру­гої половини XX ст. в єдиній Спілці композиторів України почали плідно працювати відомі в нашій країні й за її межами митці Віталій Кирейко, Микола Дремлюга, Микола Колесса, Мирослав Скорик, Євген Станкович, Леся Дичко та ін.

У 60-90-х роках XX ст. відбуваєть­ся стильове оновлення композитор­ської школи, поширюється експери­ментаторство в галузі сучасної техніки, з'являються нові, зокрема камерні та синтетичні, жанри (опера-балет, балет-симфонія, хор-опера тощо).

Численні опери та балети створив Віталій Губаренко (лірична моно­опера «Листи кохання» за новелою французького письменника А. Барбюса, опера-балет «Вій» за гоголівським сюжетом). Збагатили скарбницю му­зично-театральних жанрів опера К. Данькевича «Богдан Хмельниць­кий», балет В. Кирейка «Лісова піс­ня» за мотивами п'єси Лесі Українки, фольк-опера «Цвіт папороті» та бале­ти Є. Станковича. Було створено пер­ші рок-опери.

Значним успіхам у сфері музичної освіти і виховання сприяла багато­жанрова творчість українських компо­зиторів для дітей та юнацтва (А. Філіпенко, М. Сильванський, Ю. Рожавська, Б. Фільц та ін.).

Загалом у музичній культурі 60— 80-х років формуються й виявляються дві системи - офіційна музика соцреалізму, що попри загальну естетику творів на замовлення та «ювілейних штампів» мала значні творчі здобутки, й офіційно не визнана у власній краї­ні творчість композиторів-шістдесятників, які сповідували далекі від псевдо­реалізму естетичні ідеали, реалізуючи їх переважно в інструментальній непрограмній музиці, зокрема камерній. Модерністські напрями в українській музичній культурі репрезентували уч­ні й послідовники Б. Лятошинського. У річищі неофіційної художньої систе­ми розвивається творчість представни­ків українського авангарду В. Годзяцького («Розрив площин» для фор­тепіано), В. Загорцева («Градації»), В. Сильвестрова («Спектри»), Л. Грабовського («Константи»). Ці компо­зитори першими в українській музиці почали застосовувати додекафонну систему (або серійну техніку), сонористику, алеаторику. Так, «Візе­рунки» Л. Грабовського для гобоя, ар­фи й альта, написані під впливом праці англійського фізика Т. Юнга, скла­даються з нетривіальних навіть ла наз­вою, а надто композиторською техні­кою , композицій (« Первозданність », «Вібрація матерії», «Катаклізми», «Розпад» та ін.).

Додекафонія (від грец. дванадцять звуків) – метод музичної композиції, за якого вся тканина твору виводиться з дванадцятизвучної серії. Засновники А.Шенберг, А.Берг, А.Веберн.

Сонористика (від.лат. дзвінкий, голосний) – один з методів композиторської творчості, що ґрунтується на використанні тембрових, яскраво забарвлених звучань – сонорів.


Читайте також:

  1. II. Відкриття і подолання схоластичного світогляду
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  4. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  5. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  6. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  7. Аналітичний огляд
  8. Аналітичний огляд використання вторинної сировини і відходів
  9. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  10. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  11. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  12. Аудіювання на уроках української мови




Переглядів: 1648

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Амортизація. | Алеаторика

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.