Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМА 7. КІЛЬКІСНА ТЕОРІЯ ГРОШЕЙ ТА СУЧАСНИЙ МОНЕТАРИЗМ

Програмна анотація та ключові питання лекції

Класична кількісна теорія грошей. Причини появи класичної кількісної теорії грошей. Внесок Ж. Бодена, Дж. Локка, Б. Даванзатті, Дж. Монтеріні у розвиток класичної кількісної теорії грошей. Концепція «нейтральності грошей» Д. Юма. Внесок І. Фішера у розвиток класичної кількісної теорії грошей.

Неокласичний варіант кількісної теорії грошей. Кон’юктурний варіант кількісної теорії грошей М.І.Туган-Барановського. «Кембріджська версія» кількісної теорії грошей. Внесок А. Маршалла, А. Пігу, Д. Робертсона у розвиток кількісної теорії грошей. Мотиви нагромадження грошей.

Внесок Дж. М. Кейнса в розвиток кількісної теорії грошей. Основні положення кейнсіанської версії кількісної теорії грошей. Концепція «керованих грошей» Дж. Кейнса. Норма процента та формування інвестиційного попиту на гроші. Формування спекулятивного попиту на гроші.

Сучасний монетаризм. Внесок М. Фрідмана у формування сучасного монетаризму. Основні положення сучасного монетаризму. «Грошове правило» М. Фрідмана. Сучасний кейнсіансько-неокласичний синтез у теорії грошей.

Грошово-кредитна політика України в перехідний період у світлі монетаристської теорії.

Завдання для підготовки до практичного заняття

У цій темі потрібно звернути увагу на кількісну теорію грошей, а саме на те, що вона є основною. Відповідно до цієї теорії вартість грошей і рівень товарних цін змінюють­ся залежно від кількості грошей в обігу: чим їх більше, тим ціни на товари вищі, а вартість грошей нижча, і навпа­ки. Пройшовши тривалий шлях свого розвитку, кіль­кісна теорія грошей поділяється на ранню та сучасну те­орії.

Треба з'ясувати, хто з фахівців зробив спробу чіткі­ше сформулювати взаємозв'язок різноманітних ключових факторів грошової і негрошової сфер щодо кількісної теорії грошей; вивчити версії, формули, які запропону­вав американський економіст І.Фішер,

 

MV = ∑ PQ ,

де М — маса грошей, що знаходяться в обігу протягом певного періоду;

V — швидкість обігу грошової одиниці;

Р — ціна індивідуального товару, реалізованого за вка­заний період; .

Q — загальна маса товарів (фізична), що реалізуються за вказаний період.

Економісти Кембріджу запропонували таку формулу зв'язку маси грошей та цін:

M = kRP,

де М — касовий залишок (маса) грошей у економічних суб'єктів;

К — виробництво продукції у фізичному вираженні за певний період;

Р — середня ціна одиниці виробленої продукції;

K — частина КР.

Кембріджські економісти зробили висновок, що між М і Р існує зв'язок і на нього діє k.

Внесок у розвиток кількісної теорії грошей зробив і Дж. Кейнс. У теорії Дж. Кейнса обґрунтовано, що маса грошей пов'язана з масою доходу і нормою процента,

M = L1(q) + L 2(J) ,

 

де М — маса грошей;

q — загальний дохід;

j — дохід, який сформувався у зв'язку з нормою про­цента;

L1 і L 2 попит на гроші.

Питання практичного заняття:

1. Класична кількісна теорія грошей.

2. Неокласичний варіант кількісної теорії грошей. «Кембриджська версія»

3. Внесок Дж. М. Кейнса у розвиток кількісної теорії грошей.

4. Сучасний монетаризм як напрям розвитку кількісної теорії.

5. Сучасний кейнсіансько-неокласичний синтез у теорії грошей.

6. Грошово-кредитна політика України у перехідний період у світлі монетаристської теорії.

Основні поняття:

Дефіцитне фінансування – спосіб розширення сукупного попиту шляхом застосування державного регулювання. Зазвичай, це здійснюється шляхом перевищення державних видатків над доходами, наслідком чого є створення бюджетного дефіциту.

Інвестиції– придбання засобів виробництва з метою виробництва товарів для майбутнього споживання; придбання активів, наприклад, цінних паперів, депозитів у банках з метою утримування прибутку чи збільшення капіталу.

Капіталовкладення– витрати на придбання об’єктів основного капіталу.

Монетаризм– школа в економічній науці, яка ставить гроші у центр макроекономічної політики; базується на кількісній теорії грошей, що пов’язує рівень цін з кількістю грошей у народному господарстві країни.

Трансакція– операція, угода, що супроводжується взаємними поступками.

Фінансовий інструмент– засіб, який використовується урядом для досягнення своєї макроекономічної мети. Наприклад, державні видатки та оподаткування можуть розглядатися як інструменти, спрямовані на досягнення повної зайнятості.

Питання для самоконтролю:

1. Які основні положення монетаристської теорії грошей, у чому її відмінність від абстрактної теорії грошей?

2. У чому полягає сутність кількісної теорії грошей та її внутрішня єдність з номіналістичною теорією? Які напрями в кількісній теорії грошей Ви запам'ятали?

3. Які соціально-економічні події в історії Європи послугували базою для формування ідеї кількісної теорії грошей?

4. У чому полягають основні постулати класичної кількісної теорії грошей?

5. У чому полягає сутність "рівняння обміну" і хто його сформулював? Чому воно вважається найбільш виразним виявом кількісної теорії грошей?

6. До якого з напрямів кількісної теорії можна віднести американського економіста І. Фішера і чому?

7. Чим відрізнявся підхід "кембриджської школи" до аналізу кількісного фактора від класичної кількісної теорії І. Фішера?

8. Як можна формалізувати "передатний механізм" впливу грошей на реальну економіку в кейнсіанському трактуванні, в чому його новизна та недоліки?
9. Чому кейнсіанська доктрина має внутрішню інфляційну спрямованість?

10. Які події в соціально-економічному житті Європи сприяли появі кейнсіанства і які - його послабленню?

11. У чому полягає відмінність підходів до економічного регулювання представників сучасного монетаризму від підходів кейнсіанців?

12. Що таке "грошове правило" М. Фрідмана?

13. Що спричинило появу доктрини "сучасного монетаризму"?

14. У чому виявляється зближення позицій монетаристів і кейнсіанців та чи можливий їх синтез з позицій практики економічного регулювання?

15. На якому етапі перехідного періоду економічна та монетарна політики в Україні більше відповідали канонам кейнсіанської концепції і на якому - канонам монетаристської концепції? У чому ця відповідність проявлялась?

Тематика рефератів:

1. Абстрактні теорії грошей та їх сутність.

2. Внесок Дж. Кейнса у розвиток теорії грошей.

3. Кон’юктурний варіант кількісної теорії грошей М. Туган-Барановського.

4. Внесок М. Фрідмена в розробку монетарної теорії.

5. Сучасний монетаризм та його вплив на грошово-кредитну політику України.


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. IV. ТИМЧАСОВА ВАРТІСТЬ ГРОШЕЙ
  4. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  5. Аналіз міжринкової взаємодії товарів і грошей
  6. Б) еволюція грошей.
  7. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  8. Безготівковий оборот грошей та роль банків у його організації. Платіжні системи
  9. Біхевіоральна теорія
  10. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  11. Вартість грошей
  12. Вартість грошей




Переглядів: 571

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика валютних курсів | МОДУЛЬ 2 « КРЕДИТ І БАНКИ»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.