МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Народний календар, його виховні потенції та філософські основиВ українського народу впродовж століть склалися багаті традиційні знання, які надавали змогу вижити в нелегких умовах натурального і напівнатурального способу господарювання. Ці знання допомагали хліборобам орієнтуватися в просторі, пристосовуватися до природних умов, здійснювати потрібні виміри й обрахунки, прогнозувати результати праці, пізнавати світ. Важливе місце в такій діяльності посідав народний календар, який чітко визначав етапи господарської діяльності, регламентував працю і час відпочинку. У ньому втілювалася етнічна історія, традиційний побут, весь уклад життя народу. Кожна дата, свято народного календаря рясніють традиціями і звичаями, які тісно пов'язані з природою рідної місцевості та трудовою діяльністю людини. Тут немає нічого надуманого і штучного, усе відповідає традиційному способу життя народу. Ідейно-моральна наснаженість, зміст народного календаря мудро спрямовані на виховання в людини почуття господаря рідної землі, працьовитості хазяїна, ініціативності й підприємливості, якостей турботливого сім'янина, порядності, добродійності та багатьох інших чеснот. Невід'ємною складовою українського народного виховання є традиції, звичаї, обряди, дійства, пов'язані з народним календарем. Народний календар - це система історично визначених дат, подій, свят, традицій, звичаїв і обрядів, які в певній послідовності відзначаються всім народом протягом року. Народний календар - це енциклопедія життя, трудової діяльності, культури, побуту, дозвілля народу, могутній комплекс засобів ідейно-морального, емоціонально-естетичного виховання підростаючого покоління. Це природовідповідна програма національного виховання. Великий виховний зміст народного календаря в тому, що його основою є природа в її величі, природа людини, трудова діяльність людей, їхній побут і дозвілля залежно від пори року. Оскільки український народ хліборобський, в основі його лежить календар землеробський. Український народний календар ґрунтується на стійких традиціях матеріального і духовного буття людей праці. Він відображає етнічне, суспільно-політичне, культурно-історичне життя народу, його багатогранну духовність. Народний календар - це той цементуючий матеріал, який віками зберігав нашу національну ментальність, національний дух, нашу українську націю. Перші зразки народного календаря сягають початку нашої ери. Люди певними знаками, символами накреслювали основні види трудової діяльності. З часом чільне місце в календарі відводиться важливим життєвим подіям, явищам природи, порам року. Так, явища пробудження природи, зародження життя, оновлення всього живого на землі пов'язувалися з приходом весни. З розвитком народу збагачувався і його календар, укріплювалися його звичаї і традиції. Так, у роки нашого національного відродження в життя і побут увійшли і входять такі свята і урочистості, як День незалежності України (24 серпня), День соборності України (22 січня), Свято козацької слави (3-5 серпня), День матері та родини, День знань, свято квітів. Народний календар передбачає дати і урочистості, які мають регіональний характер (свято проводів на полонину). Виховний потенціал народного календаря пов'язаний з провідним принципом народної педагогіки - принципом природо-відповідності. Народна мудрість виходить з того, що людина -частина живої природи. Генотип дитини адаптований до природи, яка характерна для етнічної групи українців. Українська національна психологія, характер, світогляд історично виникли в умовах природи, яка обумовлювала специфічні ознаки нашої нації. Народний календар враховує закономірності розвитку природи України, а також анатомію, психологію, фізіологію, національні і регіональні особливості дітей. Педагогіка народного календаря, як і вся українська національна система виховання, є природовідповідною. Принцип природовідповідності - це непорушна основа формування особистості. Педагогіка народного календаря і сам календар - це високі зразки реалізації природовідповідного виховання. Педагогіка народного календаря - це педагогіка життя і праці, добра і краси. Традиції, звичаї, обряди народного календаря комплексно впливають на особистість, всебічно розвивають її. Зміст народного календаря спрямований на виховання добропорядності, добродійності, милосердя, почуття рідної землі, дому, дбайливості, працьовитості, турботливості, природолюбності, високого почуття громадянськості і патріотизму. Основою народного календаря є народна філософська думка, яка розвивалася протягом століть. Народ постійно поглиблював своє філософське світосприйняття, відкривав і обґрунтовував закономірності розвитку навколишньої дійсності, виявляв взаємозв'язок і взаємозалежність багатьох явищ, подій. Наші предки помітили нерозривні зв'язки людини з природою. У народному розумінні людина - органічна частина Матері-Природи. Саме з глибин народної філософії випливають ідеї гуманного ставлення до природи, її багатств, збереження її краси, неповторності і цілісності. Народна філософія славить Бога Господаря, Бога Сонця, богинь Весну, Зорю, Хмару, Ладу. Важливим у виховному плані є те, що давня українська етнософія найвище підносить культ родини, сімейних цінностей, родинних стосунків, які за своїм змістом і характером і нині притаманні українській нації як найдорожчі родовідні традиції. Неоціненне виховне значення мають такі народні філософські ідеї, як безкінечність світу, безперервність і вічність життя та його постійне оновлення, циклічність природних явищ, всепро-никність сонячної енергії, сонце як джерело життя, земля як годувальниця всього живого, взаємозв'язок людини і природи. Вивчення народного календаря, реалізація в житті його традицій, звичаїв, обрядів дають змогу збагачуватися народним світосприйманням і світорозумінням, світоглядом рідного народу. Завдяки своєму природовідповідному характеру педагогіка народного календаря створює умови для усвідомлення і відчуття належності людини до живої природи. 2. Виховні традиції народного календаря Виховні традиції, звичаї, обряди народного календаря різноманітні за змістом, характером, призначенням, виховним впливом на людину. Вони відображають українську дійсність, національний характер народу, його самобутній культурно-історичний шлях. Дати, свята, урочистості українського народного календаря чітко поділяються за порами року. Читайте також:
|
||||||||
|