МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Погляди на красу та прилучення дітей до прекрасногоУ поглядах на красу народна педагогіка глибока й багатогранна. Про це свідчать численні оцінки й порівняння, які широко побутують в обігу живого мовного спілкування1. В сучасній українській мові слово "краса" виражає властивість, якість гарного, прекрасного; оздобу, прикрасу кого -, чого-небудь; славу; вроду2. .3 різноманітними відтінками вживається і слово "гарний": приємний зовнішній вигляд, гармонія барв, ліній та ін., приваблива зовнішність, привабливі риси обличчя; приємний для слуху; милозвучний; блискучий, ефективний; який сприяє успіхові, пов'язаний з ним; вдалий; відповідний душевний стан; те, що має позитивні якості, властивості, заслуговує схвалення; з позитивними моральними якостями (про людину); який має досвід, знає свою справу; зразкової поведінки (про молодь, дітей); сильний, значний. Уживається це слово і для вираження іронічного ставлення до кого-, чого-небудь, зневажливої оцінки кого-, чого-небудь!. Згадане слово має ще такі синонімічні розгалуження: хороший; красивий, красний, чепурний (із зовнішнього вигляду); уродливий, гожий, пригожий (на вроду); милолиций, миловидний (з лиця); прегарний, прекрасний, чудовий, чарівний, розкішний (що викликає подив, захоплення); елегантний, обл. —- файний, ленський (про одяг, взуття, тощо); добрий, гарний, хороший (з погляду позитивної якості); підсил. славний; розм. предобрий, добрячий (доволі добрий)4. Такий розгалужений понятійний апарат народного погляду па красу репрезентує широту цілей і змісту масової практики естетичного виховання, спрямованого на формування в підростаючого покоління естетичного ставлення до життя — природи, праці, громадської діяльності, мистецтва, особистої поведінки. За допомогою художніх засобів народ споконвіку прагнув одухотворити працю, прикрасити побут і облагородити взаємини між людьми. Цим зумовилося й основне кредо народної педагогіки в галузі естетичного виховання — навчити дітей жити за законами краси і благородства. Практика родинного виховання знає чимало засобів розвитку в дітей емоційних відчуттів, розширення їхнього естетичного світогляду й. досвіду з метою вироблення смаку, потягу до прекрасного й негативного ставлення до поганого, пробудження в молоді творчих естетичних здібностей у різних видах діяльності. Народна педагогіка прагне навчити дитину відчувати і розуміти красу, де б вона не виявлялася, забезпечити єдність між естетичним розвитком дитини і її моральним, фізичним вихованням, трудовою підготовкою, збудити потяг до художньої творчості, бажання вносити красу в навколишнє життя, працю, поведінку, виробити непримиренне ставлення до потворного, здатність ненавидіти зло і боротися з ним. З цією метою вона мобілізує усі можливі засоби і методи, на які має змогу спертися сім'я, для прилучення дітей до прекрасного. Процес починається дуже рано, з маминої колискової пісні, де народ опоетизовує природу, любов і ніжність, людяність і добро, а також з ладок-потішок, дитячої іграшки і казки. В українському фольклорі чимало дитячих пісеньок, які розвивають чуття ритму, привчають малят виконувати прості ігрові і танцювальні рухи: плескати в долоні, переступати з ноги на ногу, притупувати ніжкою, помахувати ручкою, повертати долоньки, ставити руки на пояс тощо. Коло пісень і танцювальних рухів поступово розширюється, ситуацій для їх виконання стає більше, вони урізноманітнюються. Такий спосіб прилучення дітей до пісні і танцю виявився досить результативним, що дало підставу одному з мандрівників відзначити особливий нахил українського народу до пісень, музичного і хореографічного мистецтва такими словами: "Танці малоросіян стрункі і прекрасні. Пісні їх ніжні, виразні і здебільшого протяжні. Про голоси їх нема що й казати"1. Роль батьків у при лученні дітей до пісні велика. Задушевна мамина пісня благословила в світ великого мистецтва не один талант. "Пісню дуже люблю, — розповідає відомий український співак Д. М. Гнатюк. — Навіть не уявляю, як можна жити бав неї. Я часто згадую, як у дитинстві тихим, теплим голосом співала мені моя мама. Вона, проста селянка, здавалося, не знала нічого, крім турботи про своїх дітей (а нас було шестеро). Жили ми скромно, тяжко. І взагалі не було потреби співати голосно. Та й не було заведено. Але любов моя до пісні зародилась саме тоді, хоч у селі в нас у той час навіть радіо не було. І ось у років п'ять я вже сам співав народні пісні, які чув від матері. Дуже любив "Червону мальву з трьома відтінками кольору". Знаєте цю квітку, мальву? Малинова, з рожево-білими тонами, вона часто росте в селах біля хат. Моя мама й виконувала цю пісню з "відтінком" у голосі, з великим смутком. Дуже гарна пісня... Коли став старшим, підпасичем, хлопці, щоб не було скучно, мене часто просили співати. І якщо не хотів, відмовлявся, погрожували бійкою... Потім, через кілька років, не співати я вже не міг — це стало потребою, жадобою душі"2. Значний вплив на формування естетичних уподобань дітей у сім'ї мають дитячі іграшки, особливо ті, що відзначаються художньою досконалістю. До цього здебільшого й прагнули народні умільці, виготовляючи їх гарними й привабливими. Не випадково у розмові, коли хтось хоче підкреслити особливу красу, то каже: "Гарна (чи гарний), як лялька", "одягнулась, як лялька", "чепурненька, як іграшка". Шляхів залучення молодого покоління до прекрасного багато І всі вони мають одне призначення — будувати щирі й доброзичливі взаємини між дітьми. Виходячи із засад краси, народна педагогіка привчає дітей до чемності, з великою наполегливістю виробляє в них звичку бути ввічливими, в тому числі й під час мовного спілкування. Головним орієнтиром тут є мовленнєвий етикет — усталені норми поведінки мовців, правила ввічливості мовного спілкування, вироблені в живій мовній практиці. Народна педагогіка дуже багата на цінні поради щодо мовленнєвого етикету, які здебільшого виражені в афоризмах: "Що маєш казати, то наперед обміркуй", "Дав слово — виконай його", "Слухай тисячу разів, а говори один раз", "Говори мало, слухай багато, а думай ще більше". Народна педагогіка дуже вимоглива щодо додержання мовного етикету, бо розглядає його як ознаку людської краси. Це яскраво видно на прикладі української народної пісні "Ой у полі нивка". Козак, що їхав з України, зустрівши дівчину, яка жито жала, "мусив шапку зняти" привітатися і побажати їй успіху в роботі: "Помагай Біг, дівча моє, тобі жито жати!"1. Увагу дітей до мовного етикету постійно закріплюють народні казки, де зустрічі, як правило, супроводяться етикетом вітання. "От прибігла лисичка до своєї хати, вирубала дерево, зробила санки, запрягла бичка — і їде. Аж біжить вовк: — Здорова, лисичко-сестричко! — Здоров, вовчику-братику!"2. Церемонія вітання в тій самій казці може повторюватися багато разів, як, наприклад, у казці "Летючий корабель"3. Народна педагогіка має чіткі правила мовленнєвого етикету, хто, з ким, коли і як повинен першим вітатися: молодший першим вітається з людиною старшого віку, чоловік — з жінкою (чи юнак з дівчиною). А в приміщенні першим вітається той, хто заходить ("добрий день", "добрий вечір", "доброго ранку") чи виходить ("до побачення", "будьте здорові"). Гарна традиція у селі, де вітаються з усіма односельцями і навіть з незнайомими. Основна вимога мовленнєвого етикету — ввічливість, статечність, пристойність, уважність і чемність співрозмовників. Вихована людина завжди розмовляє шанобливо з усіма. Українське родинне виховання не допускає вживання дітьми грубих і лайливих слів. Засуджуються ті батьки, які лаються у присутності дітей, бо це породжує потворність у взаєминах: "Як батько кричить, то син гарчить, а як батько лається, то син кусається". Усі лайливі слова потворні й шкідливі. І серед них особливо бридка "матіршина". Слово це не наше й дуже небезпечне, бо нещадно руйнує споконвічну добру традицію українців — культ матері, порядної жінки, вірної дружини, цнотливої дівчини, чесного юнака, гідності людини взагалі, безжалісно б'є по традицій йому статусі, української родини з її взаємною повагою, пошаною до батьків, до материнського покликання жінки, її ролі в створенні та захисті домашнього вогнища. Особливо препотворними, страшними є сороміцькі слова и дитячому та молодіжному середовищі. Ще в 1936 р. А. Макаренко в "Книзі для батьків" застерігав: "Не всі розуміють таку просту, абсолютно очевидну річ, що матірне слово є неприкрашене, дрібне, бідне й дешеве паскудство, ознака найдикішої, найпервіснішої культури, — цинічне, нахабне, хулиганське заперечення і нашої пошани до жінки, і нашого шляху до глибокої і справді людської краси! Але якщо для жінок це вільно вживане соромітне слово тільки образливе, то для дітей воно надзвичайно шкідливе... Необхідно розпочати рішучу, наполегливу і постійну боротьбу проти базарної лайки, якщо не з міркувань естетичних, то з міркувань педагогічних... Суть цього лиха не в тому, що оголюється перед хлопчиком статева таємниця, а в тому, що вона оголюється у найпотворнішій, цинічній й неморальній формі... Жінка наближається до нього не в повному вбранні своєї людської чарівності і краси, не в повному звучанні своєї духовної і фізичної ніжності, таємничості й сили, а тільки як можливий об'єкт насильства і користування, тільки як ображена самка"1. У мовному спілкуванні красивим є тільки те, що вкладається у рамки пристойних людських відносин. А тому негарно мовчати, коли треба говорити, і говорити, коли треба мовчати. Про мовчунів у народі кажуть: "Мовчить, як пень", "Мовчить, як води в рот набрав". Схвалюючи дітей, які добре володіють мовою ("За словом у кишеню не полізе"), народна педагогіка водночас засуджує порожню балаканину, виступає проти зайвих, фальшивих прикрас у мові ("Красно говорить, а слухати нічого"). Та найбільше дістається тут базікам: "Язиком сяк і так, а ділом ніяк", "Базіка — мовний каліка", "Бесіди багато, а розуму мало". Випробуваними засобами прилучення дітей до прекрасного, як і при здійсненні всіх інщих напрямів родинного виховання, є природа і праця. Під час перебування з дітьми на природі необхідно хоча б побіжно привернути їхню увагу до краси лісу і саду, до життєдайної сили сонця, усеживлячого впливу дощику, помилуватися житами, що половіють, чи золотистою пшеницею на полі, невтомною працею бджілки на пасіці. Такі бесіди про прекрасне дуже корисні. Дитина стає спостережливою. Вона бачить, як змінюється вигляд поля і саду кожної пори року, водночас не залишаючись байдужою і до тих гарних змін, які відбувалися завдяки людській праці. Мало того, вона сама охоче прилучається до роботи, захоплюється її результатами разом з дорослими. Спілкуючись із природою, дитина переживає різні настрої: навесні, коли оживає природа і перелітні птахи повертаються у рідні краї, і восени, коли в бездонній блакиті курликає журавлиний ключ! Для допитливого ока буде цікавим і миле ластів'ятко, яке виглядає з гнізда, і лелеки, які оселилися неподалік і турботливо годують своїх малят, і котик, і собака, якщо вони є у дворі. Сім'я, особливо якщо вона живе у селі, повинна вирощувати свійських тварин. Відсутність тварин у господарстві вважається неприпустимою безгосподарністю ("То такий двір, ідо й собака не держиться"). Як бачимо, вражень від природи й естетичних переживань, пов'язаних з її впливом, у дітей багато. Значення їх в естетичному вихованні немале, особливо, якщо ці дитячі переживання доповнюються співпереживаннями дорослих, мають добру опору в домашній атмосфері й побуті. Серед основних чинників естетичного виховання дітей у сім'ї, за народною педагогікою, є краса побуту, вироблення у дитини здатності розуміти й відчувати мистецтво, прилучення її до активної художньої творчості. До краси побуту народна педагогіка відносить манеру поведінки й щоденні звички членів родини, оздоблення житла, родинні свята й обряди, участь у трудовій діяльності. Гарний той, хто працює. Краса створюється людською працею. Цурання праці, байдикування — явище потворне. Доброї народної традиції додержують у сім'ї батьки, коли дбають про те, щоб їхні діти росли чемними, охайними, зібраними, організованими, дисциплінованими, працьовитими, коли ста жать за поставою дітей, ходою, поведінкою за столом, привчають правильно одягатися, застерігають від сліпого схиляння перед модою. У таких сім'ях діти, як правило, стрункі й підтягнені, чисті й акуратні, скромні, ввічливі й увалені. Усі ці та інші естетичні риси виробляються змалку. Батьки стежать за тим, щоб дитина при ходьбі йшла легким кроком, вимагають бережливого ставлення до речей, зокрема тримання в порядку іграшок, одягу і взуття, а також робочого куточка школяра. Мати вдома такий куточок стало нормою для сучасної сім'ї. Коли дитина сідає їсти, то батько чи мати не забувають нагадати, що за столом треба сидіти прямо, не навалюватися, не вставати з-за столу, коли інші ще сидять. Негарно, коли хтось тримає ложку чи виделку в кулаці, бере їжу руками або набиває нею повний рот. Хто, як не батьки, зобов'язані навчити дітей естетично оздоблювати своє помешкання, надаючи йому привабливості й затишку. В людській оселі першорядну роль відіграє не багатство, а гармонія предметів і речей, чистота й охайність, які милують око ("Хата, хоч і бідненька, але чиста й чепурненька, а тому й гарна та веселенька"). Народ-педагог ще й великий художник. Він завжди прагне поставити на службу естетичного виховання усе краще, що створюється людським розумом і трудовими руками, у тому числі й здобутки народної архітектури. Тому такою чудовою естетичною привабливістю відзначаються дерев'яні будови карпатського краю з філігранними піддашками на стовпах або арках, різьбленими сволоками, кронштейнами. Своєю мальовничістю виділяється народна архітектура лісостепової та південної частин України, де будівлі оздоблюють настінними розписами, різнокольоровими прикрасами. Подвір'я традиційно обгороджують парканом чи живоплотом, насаджують садок, біля хати — квіти. Взагалі квітникарство у нас здавна в пошані. Розводять і кімнатні квіти, але переважно лікарські, наприклад, столітник (алое деревовидне) або такі, що використовуються під час виконання різних них обрядів. Так, мирт звичайний здебільшого вирощують для прикрашання молодих на весіллі. Окрасою багатьох садиб є соняшники, чорнобривці, мальва. Участь дітей у вирощуванні квітів, садівництві має велике педагогічне значення, бо пробуджує в них емоційні переживання, сприяючи естетичному вихованню. Досить інтенсивно прилучається молодь до прекрасного через народне декоративно-прикладне мистецтво, з його різноманітними формами, які органічно вплітаються у повсякденне життя родини, — розмальовані декоративні тарілки, різьблені з дерева речі, художні вироби з глини (глечики, миски, макітри, малі форми скульптури, кахлі), прикраси для одягу, різні види тканини. Правильно роблять ті батьки, які передають у спадок своїм дітям знання, вміння і навички художнього килимарства і ткацтва, вишивання, кераміки, настінного розпису, художньої обробки дерева, скла і металу. В Україні є чудова традиція: дівчина змалку вчиться вишивати. Мистецтво вишивання вона переймає від матері чи старшої сестри. Бувають випадки, коли вишивають навіть хлопці. Вишиваними узорами прикрашають одяг, подушки, ліжники, серветки,, килими та інші побутові речі. Дівчина вишиває милому сорочку, хусточку, весільні рушники. Своїми руками пошитий і оздоблений вишивкою одяг завжди діставав загальне схвалення як свідчення працьовитості й художнього смаку. Усі діти люблять малювати. Потяг до малювання виявляється дуже рано і його слід підтримувати. Перші малюнки дітей здебільшого бувають невдалі. Це зрозуміло. Однак головне тут — не результат, а велика естетична насолода, трудове натхнення та "муки творчості", які переживають маленькі художники. Малятко з олівчиком у руках не стільки вправляється у малюванні, скільки вчиться бачити й сприймати красу навколишнього світу. Тому навіть найнезграбніший малюнок — це своєрідна дитяча художня творчість, дуже часто оригінальна й хвилююча. З глибокою зацікавленістю сприймають діти й твори образотворчого мистецтва, картини, які є вдома. Значний вплив на формування естетичних уподобань у сім'ї мають народний театр І народні танці. Український народний театр бере свій початок від давньоруських мандрівних акторів— скоморохів. Найпоширенішим в Україні в XVII—XVIII ст. був ляльковий театр вертеп. Він користувався в народі великою популярністю, бо гостро висміював чиновників, хабарників тощо. До театральних дійств належить також колядування під час відзначення Різдвяних свят та щедрування під час святкування Нового року. Там, де естетичні почуття і переживання не підвладні слову, на службу духовних поривів людини стає музика. "Музика — цінова почуттів. Мелодія передає найтонші відтінки почуттів, недоступні слову... І якщо словом обмежується проникнення вихователя у потаємні куточки юного серця, якщо після слова не починається тонше й глибше проникнення — музика, виховання не може бути повноцінним... Без музики важко переконати людину, яка вступає у світ, у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті, є основою емоційної естетичної моральної культури", — писав В. Сухомлинський1. Народна педагогіка має щодо цього могутнє виховне джерело— багатющу народну музику. Дітей у сім'ї прилучають до музики через слухання творів та навчання гри на народних інструментах — скрипці, дримбі, гармонії, сопілці, бандурі, цимбалах, трембіті. Дсбре, коли батьки самі люблять музику, грають на музичному інструменті, передаючи у спадок дітям ці вміння. В народі кажуть, що людина, яка тримає в руках скрипку, не здатна заподіяти зла. "Здоров'я, розум і сопілка — мудра спілка", "Як музика іскриста, то й душа чиста", — твердять народні афоризми. Культурний прогрес дає змогу розширити рамки естетичного виховання дітей у сім'ї, підключивши сюди як традиційні виховні методи, так і ті, які стали новими здобутками народної педагогіки нашого часу (книжка, радіо, кіно, телепередачі, слухання художніх творів у записах на платівках й магнітофонній плівці). Багато батьків систематично купують дітям книжки, ходять з ними в театр, кіно, художні музеї, передплачують дитячу пресу, організовують колективне прослуховування музики і виконання пісень у сімейному колі. Як бачимо, батьки можуть використовувати великий арсенал засобів, методів і прийомів естетичного виховання. Вміле їх застосування дає змогу дитині змалку засвоювати основи естетичного виховання, навчатися бачити прекрасне, розуміти й цінити твори мистецтва, прилучатися до художньої творчості, жити й творити за законами краси. організовують колективне прослуховування музики і виконання пісень у сімейному колі. Як бачимо, батьки можуть використовувати великий арсенал васобів, методів і прийомів естетичного виховання. Вміле їх застосування дає змогу дитині змалку засвоювати основи естетичного виховання, навчатися бачити прекрасне, розуміти й цінити твори мистецтва, прилучатися до художньої творчості, жити й творити за законами краси.
Читайте також:
|
||||||||
|