МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розділ 1. ЕЛЕМЕНТИ ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ
ВИЩА
МАТЕМАТИКА
ПІДРУЧНИК
За редакцією Даниленко А.Ю.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
Тернопіль 2003
ББК 22.11 К 517 В 41
Рецензенти: Дмитро Ількович Боднар, доктор фізико-математичних наук, професор кафедри автоматизованих систем і програму-вання Тернопільської академії народного господарства, Михайло Павлович Ленюк,доктор фізико-математичних наук,професоркафедри диференціальних рівнянь математичного фа-культету Чернівецького національного університету.
Гриф надано Міністерством освіти і науки України Лист №1/11-1992 від 19.05.2003
В 41 Вища математика: Підручник / Домбровський В.А., Крижанів-
Ський І.М., Мацьків Р.С., Мигович Ф.М., Неміш В.М., Окре-пкий Б.С., Хома Г.П., Шелестовська М.Я.; за редакцією Шин- карика М.І.–Тернопіль:Видавництво Карп’юка, 2003 - 480с. -ISBN 966-7946-15-0
Підручник “Вища математика” містить теоретичні відомості всіх розділів вищої математики, рекомендованих типовою навчальною програ-мою Міністерства освіти і науки України для економічних спеціальностей. Виклад теоретичного матеріалу послідовний і розкриває зміст кожного поняття, його прикладне значення. Представлено достатню кількість розв’язаних задач як математичного так і економічного змісту.
Підручник написаний для студентів економічних спеціальностей вузів, може бути корисний для аспірантів, викладачів, економістів-практиків.
ББК 22.11
ISBN 966-7946-15-0
© Домбровський В.А., Крижанівський І.М., Мацьків Р.С., Мигович Ф.М., Неміш В.М., Окрепкий Б.С., Хома Г.П.,
Шелестовська М.Я, Шинкарик М. І., 2003
© Видавництво Карп’юка, 2003 З усіх мов світу найкраща мова штучна, вельми стисла мова, мова математики ”
М. Лобачевський
Передмова
Даний підручник написаний колективом кафедри вищої мате-матики Тернопільської академії народного господарства на основі ба-гаторічного досвіду викладання вищої математики студентам економі-чних спеціальностей різних форм навчання.
В книзі викладені необхідні основи математичного апарату і приклади його використання в сучасній економічній науці: елементи лінійної алгебри, аналітична геометрія, математичний аналіз функцій однієї і багатьох змінних, теорія диференціальних і різницевих рівнянь, числових і степеневих рядів. Такий об’єм математичних знань і нави-чок актуальний для економістів і є фундаментальним для вивчення тео-рії імовірності і математичної статистики, економетрії, теорії оптима-льного управління, мікро- і макроекономіки. Велика кількість типових розв’язаних задач, в тому числі економічного характеру, в кожному розділі дає можливість краще засвоїти теоретичний матеріал. Автори багато уваги приділили розв’язуванню економічних задач, роз’ясненню і розумінню студентами основних економічних понять: еластичності попиту і пропозиції, середніх і маржинальних витрат, доходів і прибутків, швидкості зростання інвестованого капіталу і т. д.. Сучасна математика інтенсивно проникає у всі сфери діяльності людини, об’єктивно відображаючи універсальні закони ото-чуючого світу. Сьогодні інтелектуал, прагнучи мати доступ до світової науки, зробити особистий внесок в її розвиток, вдосконалити своє логічне і абстрактне мислення, творчо і розумно користуватись комп’ютерною технікою, навіть тоді, коли йдеться про пошук у галузі гуманітарних наук, повинен знати математичні дисципліни, володіти математичною культурою. Інколи математична культура ближча до науки, інколи до мистецтва; вона може бути і дотичною до них.
Економіка, як наука про об’єктивні причини функціонування і розвитку суспільства, характеризується різними кількісними співвідношеннями певних показників.
Сучасна економіка використовує широкий спектр математич-них методів для знаходження аналітичних зв’язків між економічними процесами. Математика – одна з найдревніших наук і розвивалася в атмос-фері впливу геніїв світової науки: Декарта, Паскаля, Ферма, Гюйгенса, Ньютона, Лейбніца, Ейлера, Лежандра, Лобачевського, Чебишева, Ко-лмогорова і інших. Їх математичний доробок накреслив неписаний план для роботи кількох наступних поколінь математиків.
Імена українських вчених займають гідне місце в історії роз-витку математики: М.В.Остроградський (1801–1861), В.Й. Левицький (1872 – 1956), Г.Ф. Вороний (1868 – 1908), М.О. Зарицький (1889– 1961), М.А.Чайковський (1887–1970), М.П.Кравчук (1892–1942), М.М.Боголюбов (1909–1992), В.М.Глушков (1923–1982) і інші. Кожний
з них був яскравою зіркою на небосхилі математичної науки. Багато праць українських вчених математиків стосувалися прикладних про-блем, розв’язуванню конкретних задач фізики, механіки, економіки. Серед названої плеяди українських математиків, науковців з світовим іменем, варто назвати випускника фізико – математичного факультету Харківського університету, відомого в майбутньому економіста М.І.Туган-Барановського, відомого економіста, математика Є.Є.Слуцького. Саме вони математичними методами розв’язували фундаментальні задачі економіки. Вивчення математичних дисциплін і їх застосування в економічній науці дозволить майбутньому спеціалістові не тільки одержати необ-хідні базові навички в економіці, але й творчо переосмисливши їх, сформувати своє бачення професійної діяльності.
Математика у свідомості студентів, магістрів, аспірантів та й самих викладачів, управлінських працівників повинна бути не просто стрункою системою знань, що відірвана від життєвих завдань суспільства, а повноправним методом дослідження, нерозривно зв’язаним із проблемами управління технічними і економічними проце-сами, проблемами найефективнішого використання природних та економічних ресурсів, могутньою зброєю пізнання навколишнього світу. В Україні на вагу золота повинні цінуватися ті спеціалісти, які досконало оволоділи елементами прикладної математики і не є вузьки-ми ремісниками, а творцями у своїй справі. Такому спеціалістові, поряд з математикою, потрібні й глибокі знання предметної галузі.
Розділ 1. ЕЛЕМЕНТИ ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|