В різних державах її структура має переважно однакове призначення, однак практична реалізація впливу органів влади на особисте і суспільне життя громадян має різні наслідки і часто є доволі відмінною у різних країнах. З метою виокремлення та систематизації різноманітних держав в політичній науці використовують поняття форма держави – сукупність найбільш загальних ознак держави, які зумовлені різними способами організації влади.
На творення певної форми держави має вплив цілий ряд чинників:
а) співвідношення політичних сил; б) історичні традиції, політична культура, сукупність інститутів минулого, що перейшли у спадщину; в) геополітичне становище країни; г) особа державного лідера.
Термін „форма держави” є складним, синтетичним поняттям і розкривається через три вужчі характеристики:
- форму державного правління (інституціональна характеристика організації влади);
- державно-територіальний устрій (територіальна характеристика організації влади);
- політичний режим (функціональна характеристика організації влади).
Форма державного правління – певний спосіб організації верховної влади в державі, який визначається джерелами походження, порядком формування та правовим статусом вищих органів влади і обумовлює їх структуру, принципи взаємовідносин і співвідношення сфер компетенції кожного з них.
Державно-територіальний устрій – територіально-політична організація держави, що визначається політико-правовим статусом її терторіальних складових частин та принципами їх взаємовідносин з центральними органами влади і між собою.
Політичний режим – спосіб функціонування державної влади, система методів і прийомів її реалізації, які визначають характер відносин між владою та народом, рівень правової захищеності особи, виявляють ставлення владних структур до правових основ своєї діяльності.
Форма державного правління.
Монархічна форма правління.
За формою державного правління держави поділяються на два основні різновиди – монархія та республіка.