Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальне уявлення про «психологічний захист» і його функції

Особистість, як соціальне істота, постійно перебуває серед людей, під впливом соціальної діяльності й тих відносин, що склалися в суспільстві. Можна сказати, що вона перебуває під постійним тиском великого потенціалу зовнішнього психічного, яке чинить на неї і негативний, і позитивний вплив.

Належний збіг ідеального уявлення про себе з|із| реальним визначає душевне благополуччя людини. Але коли з’явилася суттєва|суттєва| розбіжність|розходження|, то виникає внутрішнє напруження, яке спонукає до змін ідеального або реального уявлення про себе, або до спроб загалом не сприймати інформацію, що призводить|призводить,наводить| до дисбалансу уявлень|вистав,подань,представлень|. В останньому випадку в процес втручається інстанція, здатна до створення|створіння| захисних механізмів.

Функцію «психологічного захисту» в більшості літературних джерел описано як низку специфічних прийомів, які використовує особистість для того, щоб знизити рівень неприємних переживань.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗАХИСТ має допомогти суб’єктові зберегти душевну рівновагу.

В основі порушення психічної рівноваги – суперечність між тим, що людина усвідомлює, що в її житті відбулося щось ганебне, принизливе, і тим, що вона підсвідомо бажає «скасувати» те, що сталося, або хоча б витлумачити всі події в сприятливішому для себе ракурсі. Вважають, що найголовнішим у дії психологічного захисту є зниження суб’єктивної значущості травмуючого факту. При цьому бажання захистити себе від чинників, які тривожать психіку, виявляються на свідомому та несвідомому рівнях.

Психологічний захист виявляється не лише в разі виникнення надзвичайних обставин, а й повсякденно. Тому психологічний захист – нормальний, постійний механізм людської психіки.

Основне завдання психологічного захисту – у «витісненні» негативної психоенергії. Це відбувається через перебудову установок, зміну складових свого переконання, утворення додаткових джерел позитивної психоенергії – вироблення нової стратегії, нових поглядів, нових цілей тощо.

Механізми психологічного захисту забезпечують зниження потенціалу емоційного напруження, яке може спричинити психічну травму. Виникає новий порядок емоційних переживань.

На думку В.Л. Зливкова, зміст феномену психологічного захисту в тому, що він є захистом особистості від усвідомлення неприємних висновків, тобто неприємні висновки витісняють у підсвідоме.

Інколи «психологічний захист» розуміють тільки як фільтр свідомості (наприклад, у працях Т.С. Яценко). У такому разі «витіснення» зі сфери свідомого у сферу несвідомого дає змогу заповнити «порожнечі», які виникли між змістами, що суперечать уявленню особистості про себе. Наприклад, підліток, який потрапив у злочинне угруповання, може бачити в такій поведінці романтичний виклик, який він кидає звичайним людям, що не визнають його «чеснот». Насправді ж він лише пригнічує свій страх та очікування кари, у чому ні собі, ні іншим зізнатися не хоче. Така поведінка може спричинити в нього значну агресію щодо тих, хто цей страх у нього зумовлює.

Компенсаторні засоби психологічного захисту:

• Неусвідомлене, але сильне бажання знищити переживання, які травмують особистість, замінивши їх потім на комфортніші переживання.

• Переміщення неприємних переживань з рівня свідомості на рівень підсвідомого.

• Емоційне «придушення» критики ззовні.

Особистість має про себе певну думку, уявлення, що складаються в певний образ. Однак цей головний образ «Я», у свою чергу, складається з різних допоміжних образів «Я». На думку М. Розенберга, йдеться про «справжнє «Я», «динамічне «Я», «фантастичне «Я», «майбутнє «Я», «ідеалізоване «Я».

«Справжнє «Я» – якою людина бачить себе цієї миті.

«Динамічне «Я» – за допомогою яких засобів людина планує досягти успіху (наприклад: студент за допомогою вищої освіти планує зробити кар’єру).

«Фантастичне «Я» – якою людині треба було б бути, якби вона керувалася засвоєними моральними нормами та зразками поведінки.

«Майбутнє «Я» – з якою зразковою для себе особистістю людина прагне зрівнятися в майбутньому.

«Ідеалізоване «Я» – яким себе суб’єктові приємно було б бачити.

На думку Т.С. Яценко, провідну роль у формуванні механізму психологічного захисту відіграє «ідеалізоване «Я». Саме воно визначає систему очікувань, як саме сприйматимуть суб’єкта його партнери у спілкуванні. При цьому вся система психологічного захисту спрямована на те, щоб ці очікування виправдалися.

Психологічний захист має складну структуру:

СПРЯМОВАНІСТЬ пов’язана з виявленням особливостей «ідеалізованого «Я» суб’єкта.

МЕТА пов’язана із виявленням специфіки механізму психологічного захисту.

ЦІННОСТІ визначають, які умовні цінності є головними для функціонування захисту.

ЗАСОБИ – сукупність технік захисту.

РЕЗУЛЬТАТИ – те, що отримано як наслідок використання певної техніки психологічного захисту для досягнення визначеної раніше мети.

Усі ці категорії, як доводить Т.С. Яценко, дуже тісно пов’язані між собою та об’єднані в певну ієрархічну систему. Головним компонентом, який виконує функцію їхнього організатора, є «ідеалізоване «Я».

Оскільки параметри системи психологічного захисту задає «ідеалізоване «Я», наслідкам її діяльності притаманне ухиляння від реальності. Характерною є тенденція «знецінення» іншої людини, ігнорування позитивних рис її особистості. Під час захисту відбувається блокування почуття вдячності. Вияви доброзичливості з боку інших людина сприймає як належне.

Отже, механізм психологічного захисту формується поза досвідом і спрацьовує поза сферою свідомості. В основі його формування – потреба індивіда в самоствердженні за будь-яку ціну. Психологічний захист порушує раціональність і послідовність поведінки суб’єкта, посилюючи протиріччя в стосунках між ним та соціальною групою, до якої він входить.

Український психолог Т.С. Яценко головною функцією психологічного захисту вважає недопущення людиною до власної свідомості розуміння наявності в неї негативних рис характеру.

Американський психолог Т. Шибутані доводить, що не біологічний організм, а особистість оберігає себе від усвідомлення неприємних для власної гідності фактів.

З|із| накопиченням життєвого досвіду|досліду| в|в,біля| людини формується система, що виконує роль огорожі|обгороджування| внутрішнього світу від інформації, яка може зруйнувати|поруйнувати| її душевну рівновагу. Ця система містить вхідний контроль – цензуру і кілька форм переробки інформації, що може травмувати; ці форми дають змогу усунути або знизити травмуючий вплив. Цензура, як вартовий на посту|пості|, як митник, інспектує все, що надходить на входи свідомості, ретельно контролюючи кожен душевний рух у відповідь, і не пропускає – відсіває небезпечні сигнали. Ці травмуючі сигнали надходять на переробку. Роль фільтру при цьому виконують рівні самоповаги. Нейтралізуючи небезпечні для душевного світу сигнали, захист є|вирушає| системою стабілізації особистості.|особистості|. Це виявляється в усуненні та (або) мінімізації негативних|заперечних| емоцій, коли є небезпека виникнення почуття тривоги або докорів сумління як реакції на критичний розлад власних уявлень про світ з|із| новою інформацією. Вона ж перешкоджає задоволенню антисоціальних, інстинктивних потреб і вимагає пошуку|спричинення| обхідних шляхів|колії,дороги|, часткових або символічних способів їхньої реалізації.

Однак психологічний захист може негативно впливати на поведінку людини, розуміння себе тощо, оскільки спотворює інформацію про власні наміри, бажання, реальний стан справ, віддалені й близькі наслідки поведінки. На цій основі відбувається невиправдано ускладнений процес порівняння власної самооцінки та оцінки навколишніх. Наприклад, вплив статевого деморфізму на об’єктивність оцінки партнера (за дослідженням Т.М. Домнич). Жінка дає чоловікові об’єктивну характеристику лише за умови, що вона ставиться до нього або добре, або нейтрально. Чоловік здатний на об’єктивну характеристику жінки лише тоді, коли ставиться до неї негативно або нейтрально. Проте обидві половини людства переконані у власній об’єктивності та неупередженості.

Психологічний захист часто сприяє тому, що суб’єкт спотворює інформацію задля збереження в собі відчуття послідовності та логічності своєї поведінки, а також позитивної оцінки оточення. Загальними наслідками такого психологічного захисту (як зазначає Т. Шибутані) є упередженість в оцінках, ігнорування нового досвіду, патологічне бажання нав’язати свою думку. Але попри всі ці відхилення від істини, людина переконана у своїй об’єктивності й неупередженості.

36.2. Різновиди психологічного захисту
та їхня характеристика

Дослідники по-різному трактують різновиди психологічного захисту.

Ф.Б. Басін зазначає, що всі спроби класифікувати різновиди психологічного захисту пов’язані з процесом психологічної переробки високоемоційного переживання. Інших поглядів дотримується Т.С. Яценко, яка вважає, що психологічний захист порушує загальну захищеність «Я», тому що віддаляє суб’єкта від реальності, спотворюючи причину конфлікту.

Найчастіше різновидами ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ вважають: заперечення, придушення, раціоналізацію, витіснення, проекцію, деперсоналізацію, відчуження, ідентифікацію, компенсацію, сублімацію, катарсис і регресію.

Заперечення – це прагнення уникнути нової інформації, несумісної з|із| тими уявленнями про себе, що склалися. Захист виявляється в ігноруванні потенційно тривожної інформації, ухиленні від неї. Це ніби бар’єр, розташований|схильний| безпосередньо на вході до системи, яка сприймає. Він не допускає туди небажаної інформації, яку людина при цьому незворотно втрачає|розгублюється| і її не можна буде згодом відновити. Отже, заперечення призводить до того, що певний зміст|вміст,утримання| ні відразу, ні згодом не зможе потрапити до свідомості.

Під час заперечення переорієнтовується увага. Її напрям|направлення| змінюється так, що людина стає особливо неуважною до сфер життя і подій, які можуть завдати їй прикрощів, а також травмувати. Таким чином вона превентивно (випереджуючи) відгороджується. Під впливом заперечення людина намагається про щось не думати|вважати|, відігнати думки|гадки| про це.

Як відомо, серед потерпілих у масштабних катастрофах завжди є певний відсоток людей|процент|, захисна психічна реакція яких виявляється|виказується,висловлюється| в повному|цілковитому| запереченні, здавалося б, цілком|сповна| очевидних подій. Існує багато приголомшливих|приголомшуючих| описів такої|настільки| «дивної» поведінки після землетрусів, повеней, вивержень вулканів тощо.

Узагальнено значущість інформації, яка може надійти,|вчинити| її небезпеку, оцінюють|виробляється,справляється| під час попереднього сприйняття ситуації та її емоційної оцінки як «чогось небажаного». Така оцінка|призводить,наводи зумовлює переорієнтування уваги, коли докладну інформацію про цю небезпечну подію повністю вилучено з|із| подальшої|наступної| обробки. Тоді людина або відгороджується від нових відомостей («є, але|та| не для мене»), або не помічає їх, вважаючи|лічивши|, що їх немає. Так чи інакше, але|та| виникає своєрідна внутрішня еміграція.

На відміну від інших захисних механізмів, заперечення здійснює селекцію відомостей, а не трансформацію їх з|із| неприйнятних на прийнятні|допустимі|.

У ситуації придушення захист виявляється в блокуванні неприємної, небажаної інформації – під час її переходу|переведенні,переказі| або зі|із| сфери сприймання в пам’ять, або з пам’яті у свідомість. Придушення починає діяти лише тоді, коли тенденція небажаної дії досягає певної сили. У цих умовах відповідні сліди забезпечують начебто спеціальні мітки, які ускладнюють подальше|наступну| довільне їх пригадування – блокують їх, хоча інформація, маркована таким чином, у пам’яті зберігається. Як відомо, щоб сліди закріпилися в довготривалій пам’яті, вони мають бути особливим чином емоційно|емоціонально| забарвлені|пофарбовані| – марковані. Необхідне емоційне|емоціональне| забарвлення|фарбування| (оцінка) визначає надалі|наступному| доступність слідів довільному спогаду. Коли людина відкидає думку|гадку| про те, чого вона не хоче або не може зробити, то говорить собі: «Не так уже й потрібно це було. Є речі важливіші|поважніше|», виявляючи таким чином негативне емоційне|емоціональну| маркування.

Якщо людина зусиллям волі прагне щоь відкинути, забути про щось пережите або в думках відштовхує це від себе, усуваючи намір, то відповідні психічні акти деформуються. Деформація, що виникає, здійснює дисоціацію слідів у пам’яті, тобто ділить їх на дозволені для довільного спогаду й недозволені. Із|із| загальної|спільної| картини минулих подій щось|опиняється| заборонено відтворювати. Причому не всі негативні події пригнічено|придушуються| однаково, частіше –|придушується| переживання|вболівання| сексуальних спонукань|спонукань|, страху, власної слабкості, агресивних намірів проти|супроти| батьків тощо.

Пригнічені, недозволені для згадування|спогадування,пригадування| відомості і такі, що зберігаються в несвідомому, не є недоступними для свідомості абсолютно. Трапляється, що свідомість вгадує|відгадує| їхню приглушену й невиразну мову|промову|. Вони можуть виявлятися обмовками, описками, ніяковими|невмілих| рухами, нав’язливими станами, тобто різноманітними|всіляких| симптомами. Ці симптоми символічно відображають|відбивають| зв’язок між реальною поведінкою й пригніченою інформацією.

Раціоналізація – це захист, пов’язаний з усвідомленням і використанням у мисленні лише|лише| тієї частини|частки| інформації, яку дозволено сприймати, завдяки якій власну поведінку репрезентовано|з'являється| як добре контрольовану й таку, що не суперечить|перечить| об’єктивним обставинам. При цьому неприйнятну частину|частка| ситуації із|із| свідомості віддалено, особливим чином трансформовано і після|потім| цього усвідомлено, але|та| вже в зміненому вигляді|виді|. Головна особливість раціоналізації полягає у спробі постфактум створити гармонію між бажаним і реальним становищем|становищем| і, таким чином, запобігти втраті самоповаги. Це спроба пояснити поведінку, котра не підтверджується об’єктивним аналізом, або спроба виправдати невдачу і недосягнення мети. Так, пасивний говорить, що його зайва|надмірна| поступливість – наслідок душевної делікатності; агресивний, що, як сильна людина, він не може дозволити нікому «сісти собі на шию», а байдужий – що він незалежний і самостійний. У цих ситуаціях рішення|розв'язання,вирішення,розв'язування|, як вчинити|вчинити|, людина приймає підсвідомо і не усвідомлює того, що за цим рішенням є насправді|розв'язанням,вирішенням,розв'язуванням|. Просто коли вчинок здійснено, вона бере на себе завдання|задачу| знайти для нього виправдання|захист|, щоб переконати себе й інших, що вона діяла відповідно до реальної ситуації.

Раціоналізація може суперечити|перечити| фактам і законам логіки, але|та| це необов’язково. Вона може бути розумною й логічною. У цьому разі її ірраціональність полягає лише в тому, що оголошений мотив діяльності не є|з'являється,являється| справжнім. Наприклад, іноді|інколи| людина стверджує, що її професійна некомпетентність пов’язана з|із| фізичним нездужанням: «Позбувшись головного болю, я б зосередився на роботі». У такій ситуації поради|поради| підлікуватися, не перевантажуватися, розслабитися, вочевидь, не допоможуть, оскільки ця людина тому й хвора, що на службі від неї жодної користі|глузду,пересудів|.

Усвідомлені (після|потім| втручання раціоналізації) причини поведінки є поєднанням|із| помилкової інформації (упереджень, забобонів), тобто трансформованих мотивів, до яких включено острівці істини (констатація самої події). Наприклад, не бажаючи|воліючи| зізнатися собі, що здійснила певні вчинки з егоїстичних мотивів, людина так «добре» все собі пояснює, що сама починає|розпочинає,зачинає| вірити у «чистоту своїх помислів», або, не маючи душевних сил признатися самій собі в тому, що втратила|згубив,змарнував,загубив| хорошу|добру| посаду з власної вини, переконує себе, що пішла з роботи добровільно.

Раціоналізація – це завжди виправдальне ставлення|ставлення| до своєї поведінки і своїх принципів. При цьому людина може бути впевнена у своїй щирості. Однак|однак| суб’єктивна переконаність у власній відвертості в жодному разі|ні в якому разі| не є критерієм істинності. Мотив вчинку необов’язково збігається|збігається| з|із| причиною, що передувала дії, оскільки виправдальні мотиви часто висувають і усвідомлюють після|потім| її здійснення. Наприклад, безпосередньою причиною бійки з|із| хуліганом може бути|вирушати| необхідність у самозахисті, а |наступному|згодом як аргумент наводять мотив збереження|зберігання| людської гідності|чесноти,достоїнства|, переконання в соціальній шкідливості хуліганства тощо.

Гармонії між реальною поведінкою людини і її уявленням про те, як має бути, можна досягнути за допомогою двох варіантів міркування: або підвищуючи цінність здійсненого|досконалого| вчинку, здобутого результату, або знижуючи цінність вчинку, який здійснити|вчинити| не вдалося, чи результату, якого не досягнуто. Наприклад, чи звертатися по допомогу до неприємної для вас людини? І в тому, і в іншому разі зміни спрямовані|спрямовані| до зменшення дисонансу між бажаним і дійсним відповідно до особистої|особової| системи цінностей.

Коли захист не задіяно своєчасно, дисонанс, який виник, людина переживає як тривогу, жаль. Не одержавши|отримавши| бажаного і засмучуючись з цього приводу|з цього приводу|, людина, втішаючи себе, говорить: «Не дуже-то й хотілося». У таких ситуаціях використовують варіант раціоналізації, названий|накликати| «Зелений виноград». Він спонукає знецінювати або дискредитувати недоступні блага. Через брак|нестачі| сил і волі для здійснення запланованого, людина, перебільшуючи труднощі, які потрібно здолати, вмовляє себе, що робити|чинити| цього не потрібно. Інший варіант раціоналізації – «Солодкий лимон». Він спрямований|спрямований| на перебільшення цінності вже наявного блага і значущості досягнутого результату.

Якщо завдання задачу, яке в момент прийняття рішеннярозв'язання, вирішення, розв'язування видавалося цікавим і актуальним, не вдалося виконати розв'язати, ставлення|ставлення| до нього змінюється. Тепер людина схильна оцінювати його як незмістовне й неактуальне. Аналогічні механізми раціоналізації втручаються і в таких, наприклад, ситуаціях, коли повна дівчинка|дівчатко, не ігноруючи самого факту надмірної|надлишкової| ваги, трактує його як перевагу (жіночність).

Отже, раціоналізація – це пошук помилкових підстав, коли людина не ухиляється від зіткнення із|із| загрозою|погрозою|, а нейтралізує її, інтерпретуючи безболісним для себе способом. Для цього реальний стан справ|речей| змістовно аналізують, і так його пояснюють, що людина може перебувати в ілюзії, ніби керується|із| розумними й гідними мотивами.

Витіснення пов’язане з уникненням внутрішнього конфлікту через активне вилучення зі|із| свідомості (забування) не інформації про те, що трапилося загалом|загалом|, а тільки|лише| справжнього, але|та| неприйнятного мотиву своєї поведінки. Витіснення спрямоване|спрямоване| на те, що раніше було усвідомлене хоча б частково, а заборонене стало вторинним|повторне| і тому утримується|стримується| в пам’яті. Воно означає, що надалі цьому спонуканню, хоча воно існує, не дозволено входити в сферу свідомості.

Умовою витіснення є|вирушає| результат порівняння нової інформації з|із| ідеалом «Я». Якщо цей результат несприятливий для людини,|особистості| деякі моменти|спричинення| відколюються від єдності з|із| іншими, затримуються на шляху|колії,дорозі| руху до реалізації. Витіснення як форму переживання,|вболівання| відсутнього в свідомості, уперше|уперше| описав З. Фройд. Вилучення|виняток| мотиву цього переживання|вболівання| зі|із| свідомості |призводить,наводить|зумовлює те, що його забувають. Забувають, щоб уникнути незадоволення, що його спричинив|спричиняється| би цей спогад.

Тут доречно пригадати, що несвідоме непідвладне часові. Подія, раніше витіснена і через багато років знову введена|запроваджене| у свідомість, не втрачає|розгублює| свого емоційного|емоціонального| заряду і діє на свідомість з|із| колишньою силою.

Оскільки події, витіснені у несвідоме, зберігають емоційний|емоціональний| енергетичний заряд, оскільки вони постійно шукають можливості|спроможності| вийти назовні, вони пробиваються у свідомість. Для утримання їх у несвідомому стані потрібне безперервне витрачання енергії. Коли витіснене|спричинення| робить|чинить| спробу пробитися у свідомість, суб’єктивно з’являється відчуття|вболівання| тривоги, безпричинного страху. Отже, завдяки витісненню деякі потяги|спричинення| не можуть бути задоволені, але|та| вони несуть зі|із| собою у підсвідомість енергетичний заряд, що провокує підвищення загальної|спільної| емоційності й тривожності, які, зі свого боку|своєю чергою|, спонукають людину змінювати|змінювати,замінювати| логіку дій.

Однак|однак| є шанс частково повернути витіснене у свідомість. Воно може пробитися у свідомість за умови, якщо факту не заперечують, але|та| заперечують його логічність, тобто правильність ставлення|ставлення| до нього. «Це було, але|та| ми з|із| цим не погодилися!»

Типовим є витіснення обтяжливих відомостей, пов’язаних з виникненням страху смерті.

Витіснення може бути не лише|не лише| частковим. Зокрема,|та| витіснена поведінка здатна|здібна| повністю відновлюватися у стані стресу, втоми чи релаксації, а також під час вживання алкоголю, коли усунено багато форм захисту. Коли витіснення неповне, то зазвичай залишається невитісненим ставлення|ставлення| людини до реального мотиву. Воно зберігається і проникає у свідомість у трансформованому вигляді|виді| як відчуття|почуття| невмотивованої тривоги, що супроводжується|супроводиться| іноді|інколи| соматичними явищами.

Підвищена тривожність, яка виникає внаслідок|унаслідок,внаслідок| неповного витіснення, може привести або до нової оцінки травмуючої ситуації (і таким чином конфлікт усунено), або до залучення інших захисних механізмів.

Проекція – вид психологічного захисту, пов’язаний з несвідомим перенесенням|переносом| неприйнятних власних відчуттів|почуттів|, бажань|волінь| і прагнень на інших. Її можна розуміти як неусвідомлене відкидання власних неприйнятних думок|гадок|, установок чи бажань|волінь| і наділення ними інших людей, щоб перекласти відповідальність за те, що відбувається|походить| всередині «Я», на навколишній світ. Людина починає|розпочинає,зачинає| звинувачувати інших у тому, що вони роздратовані|знервовані|, тоді як переживає|відчуває| роздратування сама, заявляє, що її не люблять|кохають|, хоча насправді не любить сама, дорікає іншим у своїх помилках. У разі виявлення небажаних якостей в|в,біля| інших слабшає відчуття|почуття| провини|вини|, і це дає полегшення. Побічні продукти проекції – іронія, сарказм, ворожість.

Під час реалізації проекції межі|кордону| «Я» зрушуються|зсовуються| так, що неприйнятні аспекти свого «Я» вважають|лічаться| такими, що належать іншим. Межа|кордон| «Я», відчуття якої зазвичай допомагає людині|особистості| відчувати свою нетотожність| з|із| рештою світу, пересувається, |обсяг|обсяг «Я» стискається|стискується|, і тоді виникає можливість|спроможність| і вірогідність|ймовірність| відкидання того, що належить їй|особистості|. Іноді|інколи|, навпаки, обсяг|обсяг| «Я» розширюється і стає можливим «захоплення|захват|», коли своїм вважають те, що належить іншим|особистостям|, – це ідентифікація. Так чи інакше, це механізм втручання одного «Я» в «простір» іншого. У цьому сенсі|змісті,рації| проекція – форма захисту, яка приписує для ослаблення|ослабіння| відчуття|почуття| провини|вини| власні недоліки|вади| і слабкості іншим. Зсув|зміщення| меж|кордонів| «Я» дає змогу|спроможність| ставитися до внутрішніх проблем так, ніби вони відбувалися|походили| зовні|ззовні|. А якщо вони ззовні|ззовні|, то до них можна застосувати способи розв’язання проблем, які вживають щодо зовнішніх перешкод.

Сліди проекції виявляються тоді, коли, стикаючись з|із| власним непристойним вчинком, небажаною рисою, людина частково обмежує інформацію про це, не усвідомлюючи, що це її власний вчинок або риса. Пропускаючи у свідомість інформацію про існування несприятливого факту як такого, людина змінює|змінює,замінює| його належність – наділяє ним не себе, а іншу особу|обличчя,лиця| або об’єкт, доповнюючи (змінюючи|зраджуючи|) таким чином витіснену частину|частку| інформації.

Термін «проекція» ввів|запровадив| Фройд, розуміючи її як приписування іншим людям того, у чому людина не здатна собі зізнатися. З’являючись|появляючись| у ранньому дитинстві, проекція є|вирушає| найчастішою формою захисту і в|в,біля| дорослих.

Важливо|поважно| звернути увагу на те, що людина, у якої|із| переважає захист за типом проекції, в інших бачить насамперед|передусім| саму себе. Під час спілкування з|із| «двійником» вона фактично не має співрозмовників|співрозмовників|, які б|інших| відрізнялися від неї. Унаслідок|внаслідок| проекції інформація про себе трансформується таким чином, що не сама людина вороже налаштована|налагоджена|, агресивна, жадібна, а інша особа|обличчя,лице| щодо неї. Загалом можна зазначити, що при цьому формується образ|зображення| ворога, а коли хтось|ніхто| усюди бачить ворогів, у|в,біля| нього спрацьовує захисний механізм, який дає змогу перекласти, спроектувати відповідальність за власні промахи і помилки на «них».

Низька самооцінка – ключова|джерельна| ланка, яка підвищує імовірність|ймовірність| виникнення проекції, а проекція відіграє значну роль у створенні різних забобонів: станових, расових тощо. Зручне тло для реалізації проекції створює алкоголь. На початкових фазах сп’яніння межі|кордону| особистості|особистості| ніби розмиваються, під час сприйняття знижується розрізнення властивостей співрозмовника|співрозмовника| і власних, що ніби тимчасово зрівнює|урівнює| обох і полегшує проектування своїх якостей на інших.

Ідентифікація – різновид проекції, пов’язаний з неусвідомленим ототожненням себе з|із| іншою людиною, перенесенням|переносом| на себе бажаних відчуттів|почуттів| і якостей. Це віднесення|підвищення| себе до іншого, через розширення межі|кордону| «Я». Ідентифікація пов’язана з процесом, у якому людина, ніби зробивши іншого частиною свого «Я», запозичує його думки|гадки|, відчуття|почуття| і дії. Уявивши себе на місці моделі, тобто перемістивши своє «Я» в цьому загальному|спільному| просторі, людина може переживати стан співчуття, співучасті, симпатії, тобто відчути іншого через себе і, таким чином, глибоко його зрозуміти. Фройд розглядав|розглядував| ідентифікацію як самоототожнення людини із|із| значущою особою|особистістю|, за зразком якої вона свідомо або підсвідомо прагне діяти.

Ідентифікація розширює «Я», залучаючи до нього не лише|не лише| конкретних людей, а|та| іноді суспільство|товариство| загалом,|загалом| і навіть весь світ. Тоді людина може пережити ідентифікацію з|із| «планетарною свідомістю», коли Землю вона|грунт| сприймає як складний цілісний космічний організм. Відчуття злиття зі|із| світом допомагає зрозуміти належність «духовного світу» до об’єктивної реальності. Про виникнення особливої форми ідентифікації – «океанічного» відчуття|почуття| – говорив ще Фройд. Він описав цей стан як момент переживання|вболівання| повного|цілковитого| злиття з|із| природою, Всесвітом – єднання, що стирає всі можливі відмінності між «Я» і рештою світу. На відміну від інших форм захисту, це не переміщення зовнішніх меж|кордонів| «Я» або формування додаткових меж|кордонів| усередині|усередині|, а втрата зовнішніх|кордонів|.

 

Розвивається ідентифікація в дитячих рольових іграх: дочки-матері, пожежники, космонавти тощо, і є|вирушаючи| одним з механізмів самопізнання. Вона збільшує здатність|здібність| людини відчувати насолоду|втіхи|, єдність і гармонію через причетність до когось. Діти ідентифікують себе з|із| тими, кого більше люблять|кохають|, кого вище цінують, створюючи тим самим основу для самоповаги. З|із| її допомогою дитина|дитя| засвоює зразки|взірці| поведінки інших, важливих для неї людей, тобто активно соціалізується|. Ідентифікація опосередкує прийняття жіночої або чоловічої ролі, позиції дорослого, тобто бере участь у формуванні «Над-Я»|». Звідси випливає, наскільки важливо|поважно|, щоб дитина|дитя| мала змогу|спроможність| спілкуватися з|із| такими дорослими, з|із| якими вона могла б ідентифікувати себе, переносячи на себе їхні позитивні риси. Тоді вона, залучаючи у свій внутрішній світ норми, цінності й установки улюблених|любих| і шанованих людей, використовує їх надалі як власні. З|із| цих запозичених елементів вона формує свій ідеал – внутрішнє уявлення про те, якою вона хотіла б стати.

Деперсоналізаціяце позбавлення індивідуальності інших людей. Їх розглядають лише як носіїв соціальних ролей: батьки, викладачі, начальник, солдати, міліція тощо. Якщо людина не думає про інших як про таких, що мають свої почуття, то таким чином вона захищає себе від необхідності сприймати їх як рівних собі.

Ефекти деперсоналізації можна одержані|отримані| і в експериментальних умовах – під час сенсорної депривації. У цих обставинах самотність і зумовлений нею дефіцит інформації провокують роздвоєння «Я» на дві персони – ту, що діє, і ту, що відчужено спостерігає. Людина виявляє тенденцію виокремити зі|із| себе партнера для спілкування і взаємодіяти з|із| ним. Нез’ясовний|непояснимий,непоясненний| страх, що виникає внаслідок|внаслідок| тривалої самотності, шукає і знаходить|находить| собі вихід у спілкуванні з|із| видобутою назовні іншою частиною|часткою| власної особистості|особистості|.

Відчуження – це психологічний захист у формі ізоляції, відособлення всередині свідомості особливих зон, які пов’язані з травмуючими чинниками|факторами|. У разі виникнення розщеплення, дисоціації|особистості| мислення людини (за локальними суб’єктивними оцінками) стає відчуженим. При цьому деякі сукупності подій людина сприймає окремо, а зв’язки між ними не актуалізує і тому не аналізує. Тоді те, що відбувається|походить| сьогодні, неможливо зіставити з|із| тим, що було вчора|учора|. З|із| цього опису видно|показно|, що ізоляція провокує розпад звичайного|звичного| функціонування свідомості: її єдність подрібнюється. Виникають ніби окремі відособлені свідомості, кожна з яких може володіти власним сприйняттям, пам’яттю, установками. У разі такої дисоціації психіки здатність|здібність| пересуватися з|із| однієї ізольованої зони в іншу зберігається і, перебуваючи|перебуваючи| в одній з них, людина може спостерігати за самою собою з позиції іншої, тобто ніби з боку. Відчуження здійснює захист людини|особистості| шляхом усунення «Я» від тієї своєї частини|частки||особистості|, яка провокує нестерпні|непереносні| переживання|вболівання|.

Отже, психіка розщеплюється на частини|на шматки|, що взаємно виключають одна одну. Але|та| кожна частина цілком|сповна| організована всередині себе і має свою логіку. У|маячні

результаті|унаслідок,внаслідок| відчуження зв’язок між травмуючою подією та її емоційною|емоціональною| оцінкою порушується. У цьому сенсі|змісті,рації| настає|настає| ізоляція – відрив зухвалих думок|гадок| і плотських|чуттєвих| спогадів від їхніх абстрактних або логічних аспектів. Не дивно, тому що для відчуження характерна|вдача| втрата відчуття|почуття| емоційного|емоціонального| зв’язку між неприйнятними подіями і власними переживаннями|вболіваннями| з їхнього приводу, хоча реальність цих подій людина усвідомлює. Виникає певне|деяке| відокремлення|відокремлення| травмуючої ситуації від пов’язаних з нею душевних переживань|вболівань|. Усе це відбувається|походить|, але|та| ніби з|із| кимось іншим.

Виникнення відчуження, як наслідок надмірної|надлишкової| ізоляції одної від іншої окремих частин|часток| людини|особистості|, розвивається з|із| нормальної здатності|здібності| приймати|особистістю| різні життєві ролі. Історично вміння вийти за межі свого «Я» пов’язане зі зміною позиції у спільній діяльності. З цього погляду обмежене відчуження має позитивний сенс, допомагаючи розумінню нового з його суперечностями|протиріччях|.

Відчуття свободи також припускає|передбачає| здатність до самовідчуження|усунення|. Якщо людина не може весь час|увесь час| терпіти саму себе, вона може від чогось відмежуватися. Тоді виникає необхідна внутрішня дистанція між прийнятною|допустимою| і неприйнятною частинами|частками| «Я», що дає змогу вибрати щодо себе або якогось свого стану чи риси нову позицію. З|із| цього випливає, що відчуження має і негативні, і позитивні грані. У своїй захисній ролі воно постає|вирушає| як внутрішня анестезія, що дає змогу|спроможність| відгородитися від несамовитих фізичних і психічних страждань.

Відчуження пов’язано з дисоціацією через відокремлення|відокремлення| однієї частини|частки| особистості|особистості| (неприйнятної і такої, що травмує її) від іншої її частини|частки||особистості|, яка цілком|сповна| її влаштовує|владнує,улаштовує|. Поки|доки| існує таке розщеплення, гідна частина|частка| особи|особистості|, переживаючи з приводу вчинків негідної, може відсторонитися від неї. Проблема подолання|здолання| такої відчуженості й досягнення внутрішньої єдності, гармонії, душевної рівноваги тісно пов’язана з усвідомленням своєї гріховності, тобто визнанням|зізнанням| інших, відкинутих частин|часток| своєї особистості|особистості|. Отже, якщо деперсоналізація залишається в межах норми, то це розширює можливості|спроможності| людини, створюючи їй умови для осмислення своїх вчинків: дає змогу|спроможність| поглянути на себе збоку. Таке усунення від чого-небудь дозволяє знайти внутрішню свободу і підтримувати гідний спосіб життя. Якщо ж відношення|ставлення| між бажаннями|воліннями| людини і можливістю|спроможністю| їх визнання|зізнання| в собі розриваються, то деперсоналізація стає чинником|фактором|, що порушує самосвідомість.

Заміщення – це вид психологічного захисту від нестерпної ситуації через перенесення|переносу| реакції з «недосяжного» об’єкта на «досяжний» або через заміну неприйнятної дії на допустиму. Завдяки такому перенесенню|переносу||походить| спадає напруження|напруження|, створене незадоволеною потребою. Зрозуміло, заміна має бути достатньо|досить| близькою до первинного бажаного. Механізм заміщення ефективний тоді, коли реакція, яка замінює, хоча б частково розв’язує проблеми недосяжної.

Якщо бажаний шлях|колія,дорога| реагування|опиняється| закрито|зачиненим|, то щось, пов’язане з виконанням нашого бажання|воління|, шукає інший вихід. Тоді можна спостерігати специфічні реакції розрядки: «плюнути з досади», «тупати ногою», «вдарити кулаком по столу». Так само ефективним є зміщення|зміщення| агресії на «|цапа|цапа-відбувайла». Усі замінники сприяють відведенню збудження, нездатного знайти нормальний вихід на виконавську систему іншим шляхом.

Заміщення ефективніше (внутрішнє напруження|напруження| краще розряджається), якщо за|із| його допомогою вдалося, хоча б частково, досягти початкової|вихідної| мети|цілі|. Наприклад, якщо неможливо побити кривдника, виникає прагнення образити його. Характерна|вдача| також інверсія: якщо, попри|незважаючи на| докладені зусилля, досягти бажаного не вдалося або не одержано очікуваного результату, людина, прагнучи хоч якось розрядити напруження|напруження|, що накопичилося, починає|розпочинає,зачинає| несамовито лаяти те, до чого вона щойно пристрасно прагнула. Інший поширений спосіб заміщення – коли, вичерпавши аргументи в суперечці|спорі|, людина шаленіє і кричить.

Якщо неможливо не лише|не лише| побити чи облаяти кривдника, а|та| навіть хоча б якось|якось| виявити своє негативне ставлення|ставлення| до нього, то напруження|напруження| розряджається заміною мішені: людина спрямовує|спрямовує,скеровує| свою агресію на іншу людину або предмет. Проте|тим не менше| стандартною формою заміщення грубої сили, спрямованої на покарання|наказання| або образу дією, є лайка і словесні образи. Їх використовують як запобіжні клапани для виходу відчуттів, що переповнюють людину|почуттів|, запобігаючи фізичній дії.

Заміщення може реалізуватися не лише|не лише| перенесенням на інший об’єкт або іншу дію (наприклад, лайку), а й перенесенням|переведенням,переказом| їх з|із| реального світу у світ втішних фантазій. Людина занурюється у свій внутрішній світ і тоді не може реалізувати себе в зовнішніх подіях. Щоразу, коли дійсність розчаровує нас або загрожує|погрожує| нам, ми намагаємося|пробуємо| повернутися в країну фантазій, де можна досягти того, чого, як думає|вважає| людина, вона не може домогтися в реальному житті. У цій країні, де фантазії заміщують реальність, залишається|переборюється| гіркота страждань і відчуття неповноцінності. У фантазії будь-яка мрія – факт, що відбувся: ніщо не заважає|мішає| нам бути де завгодно і ким завгодно.

Іноді|інколи| фантазії можуть бути небезпечними. Наприклад, дитина|дитя|, що народилася після смерті рідного брата або сестри, у психіці матері іноді|інколи| стає «заміною» померлого, і життя її може стати дуже важким|скрутним|, якщо мати не оплакала первістка, не попрощалася з|із| ним.

Катарсис – психологічний захист, пов’язаний з такою зміною цінностей, яка зумовлює ослаблення|ослабіння| впливу травмуючого чинника|фактору|. Для цього як посередника іноді|інколи| залучають якусь|деяка| зовнішню глобальну систему цінностей, порівняно з якою ситуація, що травмує людину, втрачає|розгублює| своє значення. Структура цінностей людини дуже стійка й інерційна. Тому зміни в ній можуть відбуватися|походити| лише|лише| в процесі значного емоційного|емоціональних| напруження|напружень|, загострення пристрастей. Зокрема, переживання|вболівання| сильного страху іноді|інколи| сприяє етичному переродженню, пробудженню совісті, завдяки якому відбувається|походить| духовне оновлення. Тоді в|в,біля| людини раптом змінюється структура установок і з’являється|появляється| рішучість діяти в новому напрямі|направленні|. Аналогічну за силою і результатом дію може мати любов|кохання|. Вона наділяє людину новою життєвою позицією, змінюючи всю шкалу її критеріїв і цінностей.

Для катарсису ключовим|джерельним| моментом є|з'являється,являється| посилення емоцій. Психічна травма може згоріти в могутніх, драматичних, хворобливих|болючих| і «шокових» переживаннях|вболіваннях|. Стреси зумовлюють духовне оновлення, глибоку трансформацію внутрішнього світу. Очисна|очищувальна| роль страждань у тому, що в них згорає|згоряє| провина|вина|, а разом з нею – залежність і агресивність. Людина знаходить свободу в сприйнятті світу|світу| і відкривається|відчиняється| для духовного росту|зросту|. Наприклад, емоційне|емоціональне| ставлення|ставлення| до витвору мистецтва, до героя драми або трагедії мимоволі актуалізує аналогічні життєві|життєві| ситуації з|із| особистого|особового| досвіду|досліду| глядача, підсилюючи|посилюючи| співпереживання. Співчуваючи персонажам картини, п’єси, людина одночасно переживає власну важливу|поважну|, болісну|болючу| і хвилюючу подію. У цьому співпереживанні вона іноді|інколи| відчуває|відчуває| таке горе, страх і навіть жах, що у вирі всіх цих емоцій відбувається катарсис, людина долає|переборюється|, розв’язує душевний конфлікт, і її власний психічний стан нормалізується.

Людина особливо близька до розуміння справжніх цінностей у той період, коли ризикує позбутися їх цілковито. Тоді страх такої|настільки| значущої втрати ламає і перебудовує багато колишніх установок і до світу, і до самої себе, встановлюючи нову систему цінностей.

У катарсисі досягають такого викиду емоційного|емоціональної| напруження|напруження| (на грані з|із| афектом), що людина здатна|здібним| |виробити,справити|замінити свої базові критерії.

Фройд розглядав|розглядував| катарсис крізь призму любові|кохання| та віри. Стан психіки істинно віруючої людини (та віддано люблячої|кохає|) такий, що змінюються провідні мотиви й установки. Воля до самоствердження|самоутвердження| і бажання|воління| наполягти|настояти| на своєму змінювалися готовністю до покори, до того, щоб розчинитися у Всевишньому, Коханому. У цьому стані різко змінюється шкала цінностей. Притулком безпеки людини стає те, чого вона раніше боялася найбільше|більш всього|. Наступає|настає| щасливе |досягнення нової свободи як завершення боротьби.

Сублімація – це захист шляхом переорієнтації|переведення,переказу| сексуальної або агресивної енергії людини, надмірної|надлишкової| з погляду особистих і соціальних норм, в інше русло, у творчість, науку, роботу, спорт тощо.|допустиме| У цьому процесі антисоціальні імпульси ніби змінюють|змінюють,замінюють| свій напрям|направлення| без внутрішнього конфлікту. Це найбільш адаптивний з|із| розглянутих|розгледіти| форм захист, оскільки не тільки|не лише| знижує відчуття|почуття| тривоги, а й сприяє появі соціально схваленого результату. Однак заміщуюється при цьому не сам об’єкт (з неприйнятного – на прийнятний|допустимий|), а спосіб взаємодії з|із| ним.

Здатність|здібність| більшості людей відволікатися від первинної мети|цілі| і знаходити вдоволення в іншому, допустимому з погляду соціуму, тобто сублімувати свої бажаня|спричинення|, – обмежена. Сублімація часто пов’язана з десексуалізацією|, тобто перекачуванням надлишку сексуальної енергії в захоплення художньою або науковою діяльністю. Наприклад, малювання може бути однією з форм сублімації. Воно дає змогу відкорегувати інстинктивні імпульси (і сексуальні, і агресивні) і знижує небезпеку їхніх зовнішніх виявів|виявів| у соціально небезпечній сфері. Багато хто звільняється|визволяється| від страхітливих образів|зображень| після|потім| їхнього зображення. Намалювати свої фантазії часом легше, ніж розповісти|розказати| про них. Малюнок об’єктивує| внутрішній конфлікт і створює можливість|спроможність| через нього контактувати з|із| оточенням. У малюнку травмуючі переживання|вболівання| можуть бути представлені|уявлені| без переживання|вболівання| відчуття|почуття| провини|вини|. Це, до речі, пояснює, чому малювання допомагає лікувати наркоманію, заїкання, афазії тощо.

Загалом|спільному| сублімація – процес, який веде до переорієнтації реагування з нижчих, рефлекторних форм на вищі, довільно керовані й спрямовані на розрядження енергії інстинктів в інших (неінстинктивних) формах поведінки. Сублімація охоплює (на відміну від заміщення) переміщення енергії не з одного об’єкта на інший, а з однієї мети|цілі| на іншу, суттєво дальшу, яка супроводжується|супроводиться| трансформацією емоцій. На цьому шляху|колії,дорозі| завдяки винятковій силі сексуальних спонукань відкривається|відчиняється| вихід ув’язненої в них енергії, що зумовлює значне підвищення психічної працездатності в особистій|особовій| творчості. Сублімація спрямовує|спрямовує,скеровує| імпульси в мистецтво, літературу, релігію, науку, тобто на ті види діяльності, які розвивають людину і збагачують життя суспільства|товариства|. Агресивні імпульси можна сублімувати за допомогою спорту, ігор, політики.

Однак|однак| суттєве|суттєве| придушення реального статтевого життя або природної (нормальної) агресії не створює сприятливих умов для сублімації прагнень, оскільки в цьому разі активність і здібність до ефективних рішень|розв'язань,вирішень,розв'язувань| починає|розпочинає,зачинає| слабшати|слабішати,слабшати,слабнути|. Статеве бажання|спричинення| особливо придатне для сублімації, оскільки воно пристосоване для заміщення своєї найближчої мети|цілі| на іншу (зокрема й несексуальну).

Завершуючи аналіз різних видів захисту, треба підкреслити, що не всі вони врівноважують|зрівноважують,урівноважують| людину саму зі собою через відторгнення, повністю або частково, неприйнятної нової інформації. Деякі з них (ідентифікація, катарсис і сублімація) сприяють залученню|приєднанню| частини|частки| цієї нової інформації до власної системи цінностей, модифікують модель світу і, таким чином, унеможливлюють конфлікт між «хочу» і «можу».

36.3. Особливості психологічного
захисту в |в,біля|дітей

Кожен захисний механізм формується спочатку для оволодіння конкретними інстинктивними спонуканнями і пов’язаний, таким чином, з|із| певною фазою індивідуального розвитку. У|в,біля| маленьких дітей, до того як сформується повноцінна система психологічного захисту, реакція на неприємні переживання|вболівання| – автоматична, а саме – фізіологічний відхід|догляд| від подразника. У|в,біля| деяких дітей психологічний захист частіше виявляється в період неспання|пильнування|, а в|в,біля| інших – здебільшого під час сну.

Із|із| захисних реакцій, помічених у|в,біля| дітей і підлітків, найтиповіші, як вважає|лічить| О. Е. Лічко, такі: пасивний протест, опозиція, імітація, емансипація і компенсація.

Пасивний протест– це рання форма захисної поведінки. Вона виявляється у відмові від спілкування навіть з|із| близькими людьми, від їжі, від ігор. Така реакція найчастіше виникає в|в,біля| дитини|дитяти|, якщо її раптово відірвали від матері, сім’ї, звичної групи однолітків. Зазвичай пасивний протест виявляється в так званому синдромі госпіталізму. Дитина|дитя| прагне по змозі відхилитися від будь-яких зовнішніх дій. Досить|досить| типова поза в такому стані – лежачи обличчям до стіни|з'являється,являється|. Аналогічно до інших захисних форм, «поведінковий відхід»|догляд| є|з'являється,являється| несвідомим захисним механізмом. Дитина|дитя|, потреб якої в турботі, емоційних|емоціональних| контактах постійно не задовольняють, поступово стає аутичною|. Зовні|зовнішньо| це виявляється у немотивованій відмові від виконання необхідних дій.

Переживаючи смерть батьків, діти використовують цей захисний механізм у формі відкидання смерті – навіть якщо мають про неї уявлення|виставу,подання,представлення|. Сила дітей – у вірі в те, що майбутнє буде благополучним. Якщо надії немає, дитина|дитя| зупиняється у своєму розвиткові й може навіть регресувати до безпечного минулого або ранніх фантазій. Нормальна, своєчасна зрілість, здатність|здібність| стати самим собою припускає|передбачає|, що завдяки досить|досить| теплому ставленні матері та інших близьких дитина|дитя| змогла повірити|ввірувати,повірити| в безпечне оточення. Нерідко|незрідка| відсутність справжньої теплоти до малюка|маляти| батьки маскують особливою увагою до «інтересів дитини|дитяти|», гіперопікою, прихильністю до різних виховних теорій, самопожертвування.

Опозиціяце форма активного протесту проти|супроти| норм і вимог дорослих. Коли батьки або вихователі висувають до дитини|дитяти| надмірні вимоги, вони провокують опозицію. Часті претензії, непосильне навантаження (несумісне з|із| реальними можливостями|спроможностями| дитини|дитяти|) породжують у|в,біля| неї внутрішнє напруження|напруження|. Наприклад, поширене уявлення|виставу,подання,представлення|, що діти виявляють любов до своїх батьків раніше, ніж до інших людей. Однак|однак|, як засвідчили дослідження психологів, – це ілюзія. Зазвичай дитина|дитя| вперше|уперше| відчуває|відчуває| любов до однолітка, а не до батьків. Це відбувається|походить| тому, що для дитини|дитяти| молодшого віку батько і мати більше є об’єктами залежності й страху, ніж любові|кохання|, яка за своєю природою основана на рівності й незалежності. Любов до батьків (якщо відокремити|відділити| її від ніжної прихильності), як правило, розвивається в пізнішому віці.

Інший приклад|зразком| – жорстока авторитарна вимогливість батька. У всіх патріархальних суспільствах|товариствах| ставлення|ставлення| сина до батька, з одного боку, це стосунки підпорядкування|підкорення|, а з|із| іншого – бунту, тобто містять|утримують| постійний елемент розриву. Не дивно, що вони можуть викликати|спричинити| ворожість, яка швидко пригнічується|придушується|, оскільки це батько, і виявляється у вигляді зростаючого страху перед ним, спричинюючи|призводячи,наводячи| принижену підлеглість або виливаючись у бунт проти|супроти| життя загалом.

З|із| появою другої дитини|дитяти| для первістка виникає драма, оскільки новонароджений виштовхує старшого із|із| затишку батьківської любові|кохання|, що природно породжує ревнощі й суперництво дітей. Якщо після народження брата або сестри батьки не здогадалися належно|належно| розподілити між дітьми увагу і ласку, то в|в,біля| старшого може виникнути відчуття|почуття| самотності|самітності,самотності|, яке нерідко|незрідка| залишається з ним на все|наступне| життя. Відчуття|почуття| невпевненості, яке виникає, діти зазвичай прагнуть заглушити демонстрацією надмірної рішучості. Тоді їхня поведінка, з позиції дорослих, стає незрозумілою|непояснимою,непоясненною|, хоча насправді ця поведінка є реакцією на брак|нестачу| любові|кохання| з боку близьких і заклик|призов| повернути її. Опозиція завжди активується у разі втраті або зниження уваги близьких. Така ситуація виникає не тільки|не лише| після народження другої дитини|дитяти|, а й після|внаслідок| появи вітчима. За цих обставин опозиція спрямована на те, щоб з|із| її допомогою повернути увагу близьких. Тоді дитина|дитя| стає хворою, прогулює заняття, |із| втікає з дому|дому,хати|. У|в,біля| підлітків ця реакція може виявлятися в незрозумілих крадіжках, демонстративному інтересі до алкоголю, наркотиків, суїцидних| демонстраціях, самообмовах, розпусті. Усе це – різноманітні|всілякі| сигнали рідним: сигнал про екстрену потребу уваги, турботи і любові|кохання|. Якщо цей заклик|призов| неефективний, то дитина відходить|догляд| в інший світ – світ інших цінностей, світ фантазій.

У певний момент свого розвитку «Я» одержує|отримує| здатність|здібність| долати|переборювати| незадоволення і йти|вирушати| в опозицію за допомогою фантазії. Абсолютно|цілком| очевидно, що все це різноманітні|всілякі| способи, що формують згодом заміщення. А наразі це рання форма заміщення, яка є інструментом привернути до себе втрачену увагу. «Швидше|скоріше,скоріш| зверніть на мене увагу, інакше я пропаду!» Іноді|інколи| опозиція виявляється і у формі психічної регресії. Зокрема, у сім’ї, де народилася ще одна дитина|дитя|, старша починає|розпочинає,зачинає| вередувати і дуріти, як маленька, підсвідомо вважаючи|гадаючи|, що за це і люблять|кохають| малюка|маляти| дорослі. Суть взаємодії з|із| батьками зводиться до проблеми: яким бути, щоб вони любили|кохали|, і як досягти перемоги над одним з батьків у боротьбі за любов|кохання| іншого? Побоювання, що не вдасться реалізувати батьківські очікування|чекання|, зумовлюють напруження|напруження|, що перетворюється на мрії про незвичайні успіхи, яких насправді досягти неможливо. Тоді діти знаходять|находять| шлях|колію,дорогу| до своєї невразливості за допомогою дурості|дурниці| або хвороби.

Імітація це реакція, яка виражається|виказується,висловлюється| в прагненні у всьому наслідувати певну особу|обличчю,лицю|, улюблену|любій| людину, героя. У|в,біля| дорослого наслідування вибіркове. Він виокремлює в|в,біля| іншого|лише| щось і здатний|здібний| наслідувати тільки ці риси, не поширюючи|розповсюджуючи| свою позитивну реакцію на решта рис цієї людини. Відповідно й емоційне|емоціональне| ставлення|ставлення| до предмета наслідування в|в,біля| дорослого стриманіше, ніж у|в,біля| дитини|дитяти|. |в,біля|Дітям властиве глобальне прийняття або заперечення. Цілісна імітація – це рання форма ідентифікації з|із| дорослим.

Емансипація – це боротьба дітей за самоствердження|самоутвердження|, самостійність, свободу і навіть за майнові права. Загалом це вивільнення з-під контролю і заступництва дорослих. Схоже, що формуючи прийоми емансипації, дитина|дитя| відпрацьовує|відробляє| з|із| їхньою допомогою проектування на себе способів поведінки і рис дорослих, переймаючи їхні права і можливості|спроможності|.

Компенсація реакція, за допомогою якої дитина|дитя| прагне заповнити слабкість і невдачі в одній сфері успіхами в іншій. Наприклад, кволий підліток утішає себе тим, що «зате» він відмінно|чудово| вчиться, а поганий учень – тим, що він «зате» перемагає у бійках. Іноді|інколи| незрілі форми психологічного захисту зберігаються і в|в,біля| дорослих людей. Наприклад, Дон Жуан – представник яскраво вираженої|виказаної,висловленої| компенсації: йому необхідно безперервно доводити свою мужність у сексі, тому що|бо| він через свій характер|вдачі| не впевнений у власній чоловічій доблесті.

Як відомо, підлітки з|із| відхиленнями у фізичному розвитку особливо страждають у колективі від знущання і насильства. Їх дражнять: «Дядьку, дістань горобця», «жиртрест»|, «очкарик», «прищ», «конопуха»|, «рудий» тощо. Разом з образливими прізвиськами цим дітям приписують багато інших негативних рис. Як наслідок занурення (інтеріоризації|) зовнішніх оцінок, які пригнічують, у|в,біля| них поступово формується загальне|спільне| негативне ставлення|ставлення| до себе і назріває душевний конфлікт. Відчуваючи внутрішній конфлікт, ці діти прагнуть, насамперед|передусім|, компенсувати це все в сім’ї (відчути підвищену повагу і любов|кохання|).

Що більше приховує дитина|дитя| незадоволення|невдоволення| своїм оточенням, сім’єю, то більше проектує її на зовнішній світ, набуваючи|придбаваючи| переконання про те, що світ|світ| ворожий і страшний. Коли ні в сім’ї, ні в школі компенсації нема, – виникає бунт! Тоді й надходять|надходять| безперервні скарги на зухвалу, грубу, різку поведінку дитини|дитяти| в школі та вдома|вдома,дома|. Лінощі, так само як слабкість чи хвороба, стають вибаченням для невдач і відсутності наполегливості та ініціативи у розв’язанні життєвих завдань. Бути ледачим|лінивим| не так соромно, як бути тугодумом. Брехливість є компенсацією, яка дає змогу пом’якшити відчуття ущербності. Багато разів для дитини|дитяти| правда виявлялася|опинялася| небезпечнішою за брехню, і вона віддала перевагу останній.

Борючись з|із| низькою оцінкою своїх чеснот, така дитина|дитя| приписує собі риси, які підвищують її відчуття|почуття| власної гідності|чесноти,достоїнства|, упевненості у собі, що дорослі кваліфікують як грубість і нахабство. Відчуття власної непривабливості, що зафіксувалося в дитячому або підлітковому віці, може сформувати стійке уявлення про свою неповноцінність, ущербність і породжує в характері|вдачі| замкнутість, боязкість, егоцентризм або ворожість до навколишніх. Компенсацію особливо легко реалізувати егоцентричній |дитині|дитям| в разі безтурботної поведінки дорослих, які її оточують. Така дитина|дитя| безперервно вимагає визнання|зізнання| своїх достоїнств і перебуває|перебуває| в постійному конфлікті з|із| батьками і вихователями.

Однак рання привабливість дитини|дитяти| також може мати певні наслідки|результатами|. Наприклад, чарівна дівчинка|дівчатко|, яка з дитинства всіх легко завойовувала, коли подорослішала, нічого не робить, чекаючи, що все найкраще буде саме її завдяки фізичній красі. У|в,біля| неї формується стійкий акцент на своєму тілі, і тому вона інтелектуально погано розвивається. Старіючи, втрачаючи|розгублюючи| привабливість, вона дивується і страждає, важко|тяжко| переживаючи охолодження ставлення|ставлення| до себе навколишніх|довколишніх|, і впадає в депресію, сприймаючи зміну ситуації як поразку|ураження|.

У міру дорослішання в|в,біля| дитини|дитяти| поступово виявляються окремі епізоди витіснення. Наприклад, дитина|дитя|, яка провинилася і для якої спогад про певну подію є неприємним, однак|та| через нетактовні питання дорослих змушена згадувати|спогадувати,пригадувати| про неї, |розпочинає,зачинає| замінює реальні факти вигаданими, що описують подію так, як вона повинна була б розвиватися згідно з бажанням|волінням| дитини|дитяти|. З тієї самої причини діти з|із| фізичними особливостями, наприклад, огрядні, виконуючи тест «Малюнок людини», зазвичай не малюють фігуру, а тільки голову, особливо обличчя, або зображують фігуру в умовній манері. Таким чином реалізується витіснення непривабливих особливостей свого тіла, що дає змогу знизити інтенсивність психотравми|.

Ізоляція.Цей вид захисту іноді|інколи| виявляється досить|досить| рано. Граючись з лялькою або звірятко|із|м, дитина|дитя| може «дати» йому змогу|спроможність| робити|чинити| і говорити все, що їй самій заборонено: бути жорстокою, лаятися, висміювати інших тощо.

Стикаючись з|із| виявами|виявами| психологічного захисту дітей, треба не стільки засмучуватися і гарячкувати, скільки виявляти|виявляти| терпіння і, головне, любов|кохання| і дружню поблажливість. Знати, що їхній гнівний бунт, – справедливий, і зрозуміти, прийняти їхню образу на тих дітей, яких дорослі проголошують хорошими|доброчесними|.

Корисно обговорити |диперед сном те, що турбує дитину. В цей час вона не відволікається і з|із| великою увагою та зацікавленням дослухається до мами чи тата|папи|. Старшим дітям можна розповісти|розказати| відповідний|придатний| анекдот, оскільки анекдоти не містять|утримують| загрози|погрози| і стимулюють незалежність слухача. Тим самим вони дозволяють обійти природний опір слухача.

Особливо складна ситуація виникає, коли народжується нова дитина|дитя| в сім’ї. У цьому разі найкраще – залучити старших дітей до догляду за малюком. Треба зацікавити їх новонародженим і дозволити розділити відповідальність за його благополуччя. Тоді вони не думатимуть|вважатимуть|, що особлива увага до малюка|маляти| зменшує їхню власну значущість, тобто не стануть ревнувати.

Коли виникають умови для задіяння|приєднання| психологічного захисту дитини|дитяти|? Нерідко|незрідка| цьому сприяють напруженість взаємин з|із| батьками. Особливо, коли є приховане емоційне|емоціональне| відштовхування дитини|дитяти|. Коли батько або мати не зізнаються собі, що обтяжені дитиною|дитям|, женуть від себе цю думку|гадку| й обурюються, коли чують це від когось. Вони пригнічують|придушують| це ставлення|ставлення| як негідне й підкреслено піклуються про своє чадо. Однак|однак| вимушеність турботи й брак|нестача| тепла дитина відчуває, що зумовлює |в,біля| в неї|дитяти| душевний конфлікт. Конфлікт – шлях|колія,дорога| до ворожості.

Задіяння|приєднання| захисних механізмів має серйозні наслідки|результати|. Відштовхування дитини|дитяти| з боку батьків спричинює згодом|призводить,наводить| появу незворотніх|незворотних,безповоротних| психологічних змін: невпевненості в житті, відчуття невизначеності свого соціального статусу, тривожного очікування|чеканню| всіляких|всіляких| неприємностей|прикрощів|. Виникає страх смерті, як відчуття|почуття| недостатнього права і впевненості в існуванні «Я». З іншого боку, якщо батьки пропонують дитині|дитяті| любов|кохання| лише за умови підпорядкування|підкорення|, то в|в,біля| неї не виникає установки на активне здобування світу. Амбівалентні| (різноспрямовані) емоційні|емоціональні| переживання|вболівання| дитини|дитяти| і її ставлення до тієї самої людини можуть довгий час співіснувати.

Що змушує|заставляє| залучати особливі способи переробки інформації, яка хвилює? Необхідність захистити себе! Що при цьому захищають? Позитивне ставлення|ставлення| до себе і відчуття себе як хорошого|доброго| та гідного. Проте|однак| дитина|дитя| стикається з|із| тим, що норми, які формують ставлення до неї дорослих, їй незрозумілі. Це й призводить|призводить,наводить| до формування в|в,біля| дітей подвійної моралі. Одна призначена для світу дорослих і відображає|відбиває| поверхневе|поверхове,зверхнє| розуміння (повторення на рівні слів) їхніх цінностей, інша – для себе і своїх однолітків.

Особливе значення в активізації захисту має неадекватне ставлення до своєї зовнішності. Відчуття|почуття| власної непривабливості, зафіксоване у|в,біля| дітей і підлітків, може спричинити стійке відчуття|почуття| неповноцінності, ущербності й породжує в характері|вдачі| замкнутість, боязкість, егоцентризм і ворожість до навколишніх|довколишніх|. Запобігаючи таким захисним деформаціям і зсувам|зміщенням|, бажано знизити|знизити| роль зовнішності в ієрархії життєвих цінностей дитини|дитяти|.

Як можна допомогти дитині|дитяті| розрядити осередки|осередків| напруженості? Один із способів запобігання пасивному протесту – опозиції – створення|створіння| умов перенесення|переносу| дії і відчуттів|почуттів| на іграшку!

За допомогою гри дитина|дитя| розв’язує свої внутрішні конфлікти. Коли вона грає в «дочки-матері», у велетня і його вбивцю, у звіра і мисливця, вчителя|учителя| і учня, міліціонера і водія – вона екстеріоризує| свою внутрішню драму і таким чином розряджає осередки|осередки| своїх внутрішніх конфліктів. Ця розрядка в певному сенсі аналогічна катарсису творчої особистості|особистості| у момент творення. Однією з перших почала застосовувати спеціальну ігрову терапію для дітей Анна Фройд.

Як відомо, гра є спробою дітей не лише|не лише| відреагувати, а й організувати свій досвід|дослід|. У|в,біля| дитини|дитяти| створюються умови для концептуалізації, структуризації досвіду|досліду| турботи і винесення на усвідомлений рівень своїх переживань|вболівань|. Замість того, щоб виражати|виказувати,висловлювати| свої відчуття|почуття| в словах (чого дитина|дитя| ще не вміє), вона|дитя| може закопати в пісок або застрелити дракона чи нашльопати ляльку, що замінює маленького братика. Іграшки для дітей – слова, а гра – їхня мова|промова|. Дитина|дитя| проживає у грі свої відчуття|почуття| і, таким чином, виводить їх на поверхню, отримуючи змогу поглянути на них збоку, і або навчитися керувати ними, або відмовитися від них. Гнів, страх, суперництво між братами і сестрами, кризи і сімейні|родинні| конфлікти можуть зображатися|змальовуватися| безпосередньо, коли дитина|дитя| розігрує сценки з|із| людськими фігурками.

Іншим способом дати дитині відкорегувати |дитяті| свої проблеми є|з'являється,являється| малюнок (арттерапія|). У цьому разі малюнок є|вирушає| засобом|кошт| посилення відчуття|почуття| ідентичності дитини|дитяти|, допомагає дізнатися|упізнати,взнати,пізнати| про себе і свої можливості|спроможності|. Карлючки, що є нормою початкової|вихідну| стадії дитячого малюнка, у старшому віці відображають|відбивають| відчуття|почуття| самотності|самітності,самотності| і безпорадності. Працюючи з|із| дітьми, переходячи від спостереження особливостей малюнків певної дитини|дитяти| до навчання|вчення| її інших форм віддзеркалення|відображення,відбиття| дійсності, можна опосередковано коригувати підсвідомі осередки|осередки| напруженості. Наприклад, у|в,біля| дітей після|потім| катастрофи під Уфою зняти страх перед вогнем допомагало малювання пожеж. У цих малюнках дітей просили|прохали| поступово зменшувати величину полум’я, роблячи|чинячи| його менш страшним. На завершальному етапі його «задували» як реальну свічку.

Як уже було зазначено, однією з ознак вияву|вияву| опозиції є|з'являється,являється| систематична брехливість дитини|дитяти|. Розкрити|розітнути| цей осередок|осередок| допомагає зміна установки щодо знань. Тому для усунення|винятку| брехні треба з дитинства розвивати в|в,біля| людини повагу до знання, з одного боку, і до мужності у визнанні|зізнанні| своєї обмеженої обізнаності – з|із| іншого.

Інший вид компенсації можна долати|переборюється|, якщо задовольнити бажання ризику. Як відомо, жадання гострих відчуттів зумовлене досвідом|дослідом| подолання|здолання| небезпеки й насолодою|втіхою| розрядки, що виникає після|потім| цього. Це вид катарсису, що супроводжується|супроводиться| гордістю і задоволенням.

Подолання|здолання| захисту за типом компенсації часто досягають не заміщенням недоліку|нестачі| або порушення, а в іншій далекій сфері. У такому разі зусилля спрямовують на те, щоб наблизити компенсаторний процес до місця дефіциту. Коли кульгавість, низький зріст, заїкання стимулюють|спричиняють| прагнення отримати|набути| владу або престиж іншим шляхом – це компенсація в далекій сфері, оскільки реалізується не через розвиток ураженого органу або функції до повного|цілковитого| відновлення, а самоствердженням|самоутвердженням| за рахунок інших здібностей і можливостей|спроможностей|. Перспективнішим є шлях|колія,дорога|, коли, навпаки, недолік|нестачу| тренують до рівня його гіперкомпенсації. Кульгавий Байрон стає відомим поетом, низькорослий Наполеон – полководцем. Проте|однак| оптимальним є|з'являється,являється| шлях|колія,дорога| Демосфена|, коли заїка став знаменитим оратором|промовцем| і йому вже ніколи не потрібно було говорити: «Зате я можу...».

36.4. Використання|вияви| захисту в життєдіяльності

На шляху|колії,дорозі| упередженого сприйняття навколишніх|довколишніх| речей і подій стають психологічні бар’єри. В


Читайте також:

  1. IV. Закріплення й узагальнення знань
  2. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  3. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  4. VI. Узагальнення та систематизація знань
  5. АБСТРАГУВАННЯ УЗАГАЛЬНЕННЯ
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  8. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .
  9. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  10. Аналіз зразків узагальненого досвіду,
  11. Аналіз коефіцієнтів цільової функції
  12. Аналіз та узагальнення отриманої інформації.




Переглядів: 2246

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава 36 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.