МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття цін, їх види і функціїРозділ . СТАТИСТИКА ЦІН Ціна - це одна з найбільш важливих економічних категорій в умовах ринкових відносин. Вона виступає в ролі еквівалента при обміні товару на гроші, впливає на виробництво,! споживання- Нині існують різні теорії щодо економічної суті і природи ціг^)\.Сміт, Д.Рикардо, К.Маркс розглядають ціну як грошову форму вираження вартості товару, створеної суспільне необхідними затратами робочого часу- У.Джеванс, К-Менгер, Е.Бем-Баверк розглядають ціну як продукт суб'єктивного (збоку покупця і продавця) визначення вартості кінцевого продукту в залежності від його граничної корисності. На думку А.Маршала, представника неокласичної теорії, у формуванні ціни відіграють однакову роль як витрати, що пов'язані з виробництвом кінцевого продукту, так і його корисність. В.С-Войтинський вважає, що ціна -це сума грошей, за якою здійснюється акт купівлі-продажу. В основі мотивації цієї теорії є корисність продукту. На думку П.Б-Струве вартість формується не внаслідок виробничих суспільних відносин, а відносин в процесі обміну. Згідно теорії Ф.Котлера ціна - це грошова сума, що одержує продавець за одиницю товару, тобто еквівалент, за яким товар обмінюється на гроші. Широкого поширення набула точка зору П.Самуельсона, на думку якого ціна одиниці товару визначається попитом і пропозицією в межах витрат виробництва. Ціна як економічна категорія ринку виступає з одного боку як індикатор, що відображає кон'юнктуру і політику ринку (співвідношення між попитом і пропозицією, кредитно-фінансову ситуацію, ступінь конкурентності на ринку); з іншого боку ціна виступає як маркетинговий регулятор ринку, за допомогою якого впливають на попит і пропозицію, структуру та ємкість ринку, на купівельну спроможність гривни, швидкість обігу товарних запасів. Разом з тим ціна виступає інструментом утворення прибутку та управління ефективністю, фактором оподаткування, засобом впливу на інвестиційну політику, важливим засобом конкурентної боротьби, одним з найбільш вагомих чинників рівня життя населення. При статистичному вивченні ціни можуть класифікуватися за різними ознаками. За сферами товарного обслуговування розрізняють ціни: - оптові, за якими підприємства реалізують великими партіями продукцію виробничо-технічного і споживчого призначення; - роздрібні, за якими реалізуються товари безпосередньо споживачу (населенню); - закупівельні, за якими закупляється сільськогосподарська продукція у фермерів і інших підприємств; - ціни і тарифи на послуги транспорту (вантажні і пасажирські транспортні тарифи). За розміром відшкодування транспортних витрат розрізняють ціпи: - франко-станція відправлення, які включають транспортні витрати до станції (порту) магістрального транспорту, решту видатків покриваються покупцем; - франко-станція призначення, які включають транспортні видатки до станції (порту) призначення. За формамипродажу можна виділити такіціни: - договірні, які встановлюються за домовленістю сторін (продавця і покупця) з врахуванням умов, що склалися на момент здійснення акту купівлі-продажу; - біржові, які складаються, виходячи з біржового котирування та надбавки (знижки) за якість, віддаленість від місця надходження; - аукціонні, що відображають хід реалізації на аукціонах (розрізняють ціни стартові і продажні). За стадіями продажу розрізняють: - ціна пропозиції - ціна, за якою продавець намагається продати товар, як правило, це верхня межа діапазону можливих цін на товар, що в подальшому коректується внаслідок переговорів з покупцем; - ціна попиту - це той рівень ціни, в якому зацікавлений покупець; - ціна реалізації - це ціна, за якою фактично реалізується товар-За ступенем регулювання розрізняють ціни: - фіксовані, що встановлюються державою на певному граничному рівні; - регульовані - це ціни, зміна яких допускається в певних межах; - вільні, що формуються у відповідності з кон'юнктурою ринку. За ступенем стійкості в часі розрізняють ціни: - тверді, рівень яких визначається при укладенні угоди на весь період її дії; - рухомі, які змінюються під впливом зміни оговорених в угоді умов; - ковзні - це ціни, вихідний розмір яких визначений угодою, яка передбачає порядок внесення змін у випадку зміни вартості цінотворних факторів. В умовах ринкових відносин основним видом цін є вільні ціни. В ціноутворенні враховуються такі фактори, як попит, витрати, ціни і можливості конкурентів, законодавчі обмеження, якісні характеристики товару. Основними завданнями статистики цін є: І. Вивчення кон'юнктури ринку.Вивчаючи це завданняв умовах ринкових відносин,статистика розглядає зміну цін як опосередковану реакцію на зміну економічної ситуації(рівень збалансованості попиту іпропозиції, зміна якості товарів і вимог до нього, грошова емісія, зміна доходів населення і іх структури і інші). 2. Вивчення ціни як інструменту управління ринком. Цей напрям дозволяє статистиці охарактеризувати можливості і ступінь впливу цін на виробництво, обіг та попит, обгрунтувати економічні важелі для маркетингового регулювання ринку - 3. Вивчення цін у площині маркетингового управління ціноутворенням. Цей напрям дозволяє виявити закономірності ціноутворення, охарактеризувати поведінку цін та поведінку покупців, встановити їх вплив на рівень життя населення, зпрогпозувати динаміку цін. 4. З позиції виробника, продавця ціни вивчаються як інструмент маркетингу, аналізуються внутрівидові і регіональні рівні цін, їх диференціація, моделюється залежність цін від якісних характерстик товару. 5. З позиції покупця ціни вивчаються як один з найбільш важливих чинників індексації доходів, формування споживчого кошика і прожиткового мінімуму; визначення цінового впливу па рівень життя різних соціальних груп населення, вивчення відповідності рівня цін, якості товарів та рівня доходів населення. 6. З позиції держави ціпи вивчаються як один з найбільш важливих факторів формування бюджету; як засіб соціальної і економічної ефективності ринку; як головний складник інфляційних процесів. Ціна виконує різні функції: - обліково-аналітичну,оскільки забезпечує облікрезультатів господарювання та їх прогнозування; - стимулюючу (сприяє раціональномувикористанню ресурсів); - розподільчу, оскільки впливаєна розподіл ресурсів, доходіві фінансів у суспільстві; - регулюючу (спричиняє зміни попиту і пропозиції); - координуючу (забезпечує періодичне встановлення балансу попиту і пропозиції, споживання і виробництва). В умовах командно-адміністративної системи управління співвідношення попиту і пропозиції регулювалися, як правило, за допомогою директивних планів виробництва і реалізації товарів. Роль ціни у цьому процесі була незначною. Не реалізовувалися й інші функції ціни. З переходом України до ринкового способу господарювання поступово формується система цін, яка швидко, без централізованого примусу, але в умовах державного контролю реагує на зміни умов попиту і пропозиції. Така система цін виступає в якості головного, найбільш ефективного механізму координації економічної поведінки суспільства.
Читайте також:
|
||||||||
|