МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИТема 9. Музична культура. Змістовий модуль ІV. Українська художня культура ХІХ ст. У XIX ст. в Україні продовжують розвиватися різні жанри народної музики, започатковані в минулі часи, і передусім лірична пісня, що була виразником характерних рис української ментальності - емоційності й естетизму. Нових ознак набула діяльність співців-кобзарів, яких називали «народними гомерами України». Ці обдаровані сліпі музиканти, мандруючи містами й селами знедоленої України, доносили до нащадків волелюбні думи та історичні пісні, в яких оспівували подвиги хоробрих козаків з легендарної минувшини, закликали до боротьби проти поневолювачів. Вони об’єднувалися в кобзарські братства (гурти), передаючи традиції та звичаї свого мистецтва молодшому поколінню. Майстер (панотець) добирав учнів, які мали гарний слух і голос. Після навчання, що тривало не менше трьох років, учні складали перед гуртом своєрідний іспит – посвячувалися в кобзарі. Інколи вони отримували в дарунок від учителя бандуру. Галерею портретів народних співців-бандуристів створив художник і фольклорист О. Сластьон. Про найвідомішого кобзаря ХІХ ст.. Остапа Вересая із с. Сокиринці на Чернігівщині писали М.Лисенко, французький поет А. Рембо. Російський художник Л. Жемчужников залишив нащадкам його портрет. З голосу народного співця записувалися думи, релігійні псальми, сатиричні пісні. Образ кобзаря Волоха, який уславлював народних месників, співаючи епічних пісень, розважав народ під час дозвілля танками й жартівливими піснями, відтворив у поемі «Гайдамаки» Т. Шевченко. У другій половині XIX ст. активізується діяльність з вивчення і популяризації перлин української пісенної спадщини. Фольклористичними дослідженнями захопилася значна частина інтелігенції. Відомими збирачами фольклору були Леся Українка, Марко Вовчок, Дніпрова Чайка, Марія Загорська, Марія Заньковецька. З їх голосу було записано багато українських народних мелодій. М. Гоголь так писав про українські народні пісні: «Якби наш край не мав такого багатства пісень, я ніколи не написав би його історії, тому що я не збагнув би її й не мав би поняття про минуле». Пошук національно-демократичних засад у музиці зумовив звернення до скарбниці творчості, як до своєрідної лабораторії формування стилю. Так, поетику народних звичаїв відображала музична картина П. Ніщинського «Вечорниці» до п'єси Аматорський етап вивчення фольклору (записи, використання в домашньому музикуванні) змінився науково-етнографічним, який започаткував М. Лисенко. Упродовж життя композитор зібрав близько 700 народних пісень. Він обробляв їх для сольного або хорового виконання і видавав серіями - «десятками». Збирацька і науково-теоретична діяльність композитора - автора праць «Характеристика музичних особливостей українських дум і пісень, виконуваних кобзарем Остапом Вересаєм» і «Народні музичні інструменти на Україні» - мала всеслов'янський резонанс і заклала підвалини української музичної фольклористики. Отже, пророчими стали слова Кобзаря: Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине... От де, люде, наша слава Слава України! Як і в попередні часи, провідною сферою творчості вітчизняних композиторів залишається хорова музика, однак її жанрова палітра значно розширюється. Вона охоплювала обробки народних пісень із вершинними досягненнями М. Леонтовича, духовну музику, якій приділяли значну увагу майже всі українські композитори, хори акапельні і з супроводом, хорові мініатюри й твори великої форми – кантати (від. лат. співаю) великий вокально-інструментальний твір для солістів, хору й оркестру, переважно урочистого характеру.Хор «Боже, великий, єдиний» М. Лисенка - високохудожній зразок церковної хорової культури - став духовним гімном України. На середину XIX ст. припадає діяльність композиторів перемишльської школи на чолі з автором українського національного гімну «Ще не вмерла Україна» М. Вербицьким - одним із перших професійних композиторів Галичини. До другої половини століття належить становлення національної композиторської школи, засновником якої був М. Лисенко - «батько української музики», творчість якого високо цінували західноукраїнські митці. В Україні, як і в Західній Європі, важливу національно-просвітницьку роль відігравала опера. Поряд зі значними досягненнями М. Лисенка вагомий внесок у становлення цього жанру зробили й інші композитори. Яскравим прикладом органічного поєднання народної та професійної творчості є «Запорожець за Дунаєм» Семена Гулака-Артемовського(1813-1873) - класичний взірець оперного жанру в українській музиці. Виразна й доступна музична мова, своєрідний тип драматургії (чергування музичних номерів із діалогами), реалістичність музичних характеристик персонажів - ліричних (Оксана, Андрій) і комічних (Карась, Одарка) - сприяли надзвичайній популярності цієї опери. Використано в ній і зразки українського фольклору. Автором першої в Галичині опери «Купало» став Анатоль Вахнянин - організатор і керівник музичних товариств і Вищого музичного інституту у Львові. Ця романтична драма на історичний сюжет відповідно до назви написана в яскраво окресленому фольклорному ключі. Отже, у поглядах на розвиток національної культури музикантів західного і східного регіонів не було значних відмінностей. Симптоматично, що у 1868 р. до «Заповіту» Великого Кобзаря водночас звертаються на заході композитор М. Вербицький і на сході - молодий М. Лисенко. Як пізніше писав композитор С. Людкевич, «майже рівночасно і незалежно від себе постали два перші музичні «Заповіти»: Лисенка й галицького Вербиць-кого. Хоч і які великі різниці могли бути у сфері Життя й виховання обох «батьків» нашої музики по обох боках Збруча та у їх музичному світогляді й смаку, то все-таки сильна поезія Шевченка зразу з'єднала їх та вказала подібний напрямок на музичну форму в їх творчій уяві». У галузі симфонічної музики помітним явищем стала «Українська симфонія» Михайла Колачевського (1851 - між 1910 і 1912). Вона була написана у 1876 р. як дипломна робота випускника Лейпцизької консерваторії і виконана на випускному екзамені та публічному концерті. В основу тем традиційного чотиричастинного симфонічного циклу (Інтродукція і Алегро, Інтермеццо-скерцандо, Романс, Фінал) було покладено мелодії українських народних пісень. Симфонічний стиль цього композитора формувався згідно з традиціями західноєвропейської музики, зокрема німецьких композиторів-романтиків Ф. Мендельсона і Р. Шумана. Українська музика XIX - початку XX ст. розвивалася під впливом західноєвропейської та російської музичної культури. Чимало українських композиторів здобули музичну освіту за кордоном. Так, М. Лисенко і М. Колачевський навчалися в Лейпцизькій консерваторії, М. Лисенко, Я. Степовий, М. Леонтович - у Петербурзі у відомих російських композиторів, Д. Січинський - у Львівській консерваторії у класі К. Мікулі (учня Ф. Шопена). Все це сприяло зміцненню зв'язків українських митців з представниками інших культур. До української тематики часто зверталися російські композитори. Так, М. Глінка, перебуваючи в Україні у поміщицькому маєтку в Качанівці, написав романси «Гуде вітер вельми в полі» та «Не щебечи, соловейко» на слова українського поета-романтика Віктора Забіли, М. Римський-Корсаков створив опери «Майська ніч» і «Ніч перед Різдвом». М. Мусоргський першим з російських композиторів звернувся до творчості Т. Шевченка: його пісня «Гопак» створена на текст уривку з «Гайдамаків». Тривалими й плідними були зв'язки з українською культурою П. Чайковського - автора опер «Мазепа» і «Черевички» (за творами М. Гоголя). Дід композитора Петро Чайка був родом із Полтавщини, навчався у Київській академії. П. Чайковський часто по кілька місяців жив в Україні (в маєтках Низи на Сумщині, в Кам'янці на Черкащині, у Браїлові на Вінниччині). Тут він написав чимало творів. Неодноразово композитор бував у Києві, Одесі, Харкові, виступав як диригент на прем'єрах своїх опер. Отже, епоха XIX - початку XX ст. у вітчизняній художній культурі пройшла під знаком становлення національних і професійних засад у галузі музичної творчості й виконавства, розширення міжнародних зв'язків.
Читайте також:
|
||||||||
|