Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТВОРЧІСТЬ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

Інтелігенція Галичини й Буковини орієнтувалася на народно-національні засади музичного мистецтва Наддніп­рянської України, зокрема ідеї М. Лисенка. У XIX ст. у краї зароджується фольклорно-етнографічний рух, роз­починається утвердження української мови в церковній, літературній, му­зично-театральній практиці. Розгорта­ється процес національної інтеграції Західної і Східної України в царині культури.

Фундатором Перемишльської ком­позиторської школи став один із пер­ших українських професійних компо­зиторів Галичини Михайло Вербицький (1815-1870). Він автор музично-сценічних композицій, що дістали назву співо-гри: «Верховинці», «Шко­ляр на мандрівці», «Підгоряни» та ін. До цих театральних п'єс композитор писав увертюри, що стали першими зразками української симфонічної му­зики в Галичині. Його хорова та інстру­ментальна музика була тісно пов'яза­на з галицькими народними піснями й танцями.

З-поміж духовних творів М. Вербицького виокремлюються такі хори: урочистий «Іже Херувими», ліричний «Єдин свят», величальний «Ангел вопіяше» та ін. Біблійні тексти осмисле­ні композитором у камерному ключі. Основою його хорового письма була чітка акордова фактура. У духовній музиці М. Вербицького майже відсут­ні фольклорні мотиви. На відміну від інших його творів, у них відчутний вплив західноєвропейських музичних традицій, музики Д. Бортнянського.

На вірш поета і фольклориста П. Чубинського «Ще не вмерла України...»? М. Вербицький напи­сав спочатку солоспів із супроводом гі­тари. Вперше нотний варіант цього тво­ру побачив світ у збірці «Кобзар» (1885), після чого став поширюватися в численних копіях. 1939 р. його було затверджено як офіційний гімн Карпат­ської України, проте згодом упродовж тривалого часу він заборонявся радян­ським й угорським урядами. Зі здобут­тям Україною незалежності ця урочис­та героїко-патріотична пісня стає дер­жавним гімном, символом відродження й єдності українського народу.

Розвитку музичної культури захід­ноукраїнських земель у другій поло­вині XIX - на початку XX ст. сприя­ла активна музично-громадська і творча діяльність композиторів Анатоля Вахнянина (1841-1908) - орга­нізатора й керівника музичних това­риств «Боян», «Торбан», засновника і першого директора Львівського му­зичного інституту ім. М. Лисенка; Ос­тапа Нижанківського (1862-1919) - хорового диригента, засновника му­зичного видавництва «Бібліотека му­зикальна»; Дениса Січинського (1865-1909) - одного з перших га­лицьких композиторів-професіоналів, який організував музичну школу і ви­давництво у Станіславі, хорові това­риства у багатьох містах і селах Гали­чини. Просвітницьку та педагогічну роботу здійснював у Чернівцях ком­позитор, письменник і педагог Сидір Воробкевич (1836-1903). Хоровий до­робок митця становить понад 400 му­зичних творів, більшість з яких він на­писав на власні тексти.

У творчості західноукраїнських композиторів дістали подальший роз­виток такі жанри, як опера («Купало» А. Вахнянина, «Роксолана» Д. Січинського), оперета («Убога Марта», «Гнат Приблуда» С. Воробкевича), хо­рові та вокальні твори («Лічу в нево­лі»
Д. Січинського, «Мово рідна» С. Воробкевича), фортепіанні композиції («Вітрогони» О. Нижанківського), романси («Не співай мені сеї піс­ні» Д. Січинського на вірш Лесі Ук­раїнки, «Як почуєш вночі» на вірш І. Франка). Багато пісень Д. Січин­ського, наприклад «Чом, чом, чом, земле моя», набули такої популярнос­ті, що стали народними, а це, як відо­мо, є найкращим визнанням для будь-якого митця.

Творча і просвітницька діяльність композиторів Галичини і Буковини сприяла піднесенню української музичної культури на новий, якісно вищий професійний рівень.

 


Читайте також:

  1. БІОГРАФІЯ Й ТВОРЧІСТЬ
  2. Відбудова і розвиток народного господарства України в післявоєнний період. Завершення радянізації західноукраїнських земель
  3. Відбудова і розвиток народного господарства України в післявоєнний період. Завершення радянізації західноукраїнських земель
  4. Відбудова і розвиток народного господарства України в післявоєнний період. Завершення радянізації західноукраїнських земель
  5. Воєнні дії на західноукраїнських землях у 1915—1917рр.
  6. Входження західноукраїнських земель до складу СРСР
  7. Делегована правотворчість Англії.
  8. Діяльність українських політичних партій і рухів на західноукраїнських територіях у 1930-х роках. Комуністичний рух. Особливості функціонування націоналістичних організацій.
  9. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  10. Законотворчість доби Гетьманату П. Скоропадського
  11. Законотворчість УНР і діяльність судів доби Директорії.
  12. Звісно ж, це забезпечує величезні можливості людського самопізнання, осягнення таких суто людських вимірів буття, як спілкування, моральність, творчість тощо.




Переглядів: 2410

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
М.ЛИСЕНКО - ОСНОВОПОЛОЖНИК УКРАЇНСЬКОЇ, КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ШКОЛИ | ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ПОСЛІДОВНИКІВ М.ЛИСЕНКА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.