МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
Культурна еволюціяКультурна еволюція - безперервний процес розвитку культури від простих форм до складніших. Культурну еволюцію можна розглядати як однонапрямлений лінійний процес, простежуючи еволюцію людства в цілому; чи як різноспрямований багатолінійний, вивчаючи еволюцію кожної культури або суспільства (чи конкретних елементів культури або суспільства) окремо. У XVIII і XIX вв. теорія культурної еволюції зайняла важливе місце в культурній антропології, що зароджується. Знайомство європейців з "примітивними" (традиційними) культурами у всьому світі сприяло формуванню сучасної культурної антропології. Учені намагалися пояснити існування цих культур у рамках теорії еволюції європейського суспільства. Англійський філософ XVII ст. Томас Гоббс описав первісної людини як що живе "без мистецтва, листа і суспільства", а його життя як "самотню, убогу, жахливу, дику і коротку". Він запропонував концепцію "дикості", що стала популярною, : усе хороше і цивілізоване - результат поступового розвитку людства від цього низького стану. Навіть такі раціоналістично мислячі філософи, як Вольтер, вважали, що освіта стала результатом поступового руху людства до прогресу. Разом з ідеєю прогресу виникло уявлення про фіксовані етапи, які людські суспільства проходять у своєму русі до прогресу; зазвичай називали три етапи - дикий стан, варварство і цивілізація, але іноді і значно більше. Кондорсе налічив 10 таких етапів, або "епох". Останній починався, на його думку, з Французької революції, якій, як він вважав, судилося стати провісником прав людини і досконалості людської раси. Теорії культурної еволюції. Антропологи Э.Б. Тайлор (1832-1917) в Англії і Люіс Г. Морган (1818-81) в США - основні представники теорії культурних стадій в еволюції людства. (Правда, Морган використовував термін "етнічний період", а не "стадія".) Їх цікавила культура як ціле, а не окремі культури, які, за деякими виключеннями, служили їм як ілюстрації до теорії єдиного шляху еволюції людства і цивілізацій. У роботі Моргана "Древнє суспільство" (1877) відбита теорія еволюційних стадій. Вивчення життя індійців племені ірокезів підштовхнуло Моргана до дослідження окремих культур у всьому світі, особливо з точки зору їх родинних зв'язків. В процесі вивчення цих культур він дійшов висновку, що виявив їх пережитки в сучасному суспільстві - традиції і звичаї, що належать колишнім вікам, але що збереглися в деякій залишковій формі. Так, по Моргану, людина у своєму розвитку проходила сім еволюційних стадій - від "нижчої стадії дикості" до цивілізації. У своїй книзі він пише: "Оскільки людство має єдине походження, його розвиток також йшов по єдиному шляху, рухаючись по різних, проте однорідним каналам на усіх континентах і, цілком імовірно, в усіх племенах і націях аж до однієї і тієї ж точки розвитку. З цього виходить, що історія і досвід племен американських індійців представляє, в більш менш точному наближенні, історію і досвід наших власних далеких предків, що жили в тих же умовах, що і індійці". Нині подібний історичний підхід оспорюється більшістю антропологів. Величезний вплив на розвиток концепцій прогресу і культурної еволюції зробило широке визнання в другій половині XIX ст. теорії біологічної еволюції Чарльза Дарвіна. Ця теорія сприймалася як привабливе рішення проблеми походження і розвитку соціальної поведінки. Дійсно, уявлення про суспільство як організм, що розвивається, - біологічна аналогія, підхоплена багатьма антропологами і соціологами. Англійський філософ Герберт Спенсер розробив загальну схему еволюції, що включала і людське суспільство. Він стверджував, що люди розвинулися з менш складних тваринних видів і спочатку жили в недиференційованих первісних стадах; пізніше були вироблені різні соціальні функції і з'явилися священики, королі, учені, робітники і так далі; стався також розподіл знань на різні наукові дисципліни. Таким чином, разом з іншими змінами відбувалася еволюція людського суспільства у напрямі до сучасної цивілізації, за допомогою розподілу праці, що усе більш поглиблюється. На початку XX ст. в США, а потім і в Європі теорії стадій еволюції піддалися різкій критиці. Було запропоновано усі культури розглядати як унікальні утворення. У США цей напрям очолив антрополог Франц Боас (1858-1942), який спільно з Рути Бенедикт і Маргарет Мид відмовився від спекулятивних інтерпретацій і зайнявся польовими дослідженнями, вивчаючи життя примітивних племен. Дослідники зібрали безліч фактів і артефактів як емпіричні підтвердження культурних процесів, що протікають в окремих суспільствах. Теорія "культурної історії" домінувала в американській антропології в першій половині XX ст. і зробила такий сильний вплив на антропологічну науку в усіх країнах, що узагальнення високого рівня і "побудова систем" стали набагато менш популярними, чим у минулому. Проте в другій половині XX ст. американські антропологи Леслі Уайт, Джуліан Стюард, Маршалл Салинс і Элман Сервіс спробували відродити еволюційну теорію. Вони відкинули універсальні стадії розвитку і стали розглядати культурну еволюцію як різноспрямований (багатолінійний) процес, що складається з ряду прямих шляхів різного типу і протяжності. Вони вважають, що, хоча не існує єдиного процесу еволюції для усіх народів, людство в цілому дійсно розвивається, причому деякі народи здійснюють еволюційні прориви, що забезпечують усьому людству легшу адаптацію до умов довкілля, а також відкривають форми складнішої соціальної організації. Тільки у цьому контексті світову людську цивілізацію можна розглядати як продукт єдиного еволюційного процесу.
Читайте також:
|
|||||||||||
|