Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Культурна еволюція

Культурна еволюція - безперервний процес розвитку культури від простих форм до складніших. Культурну еволюцію можна розглядати як однонапрямлений лінійний процес, простежуючи еволюцію людства в цілому; чи як різноспрямований багатолінійний, вивчаючи еволюцію кожної культури або суспільства (чи конкретних елементів культури або суспільства) окремо. У XVIII і XIX вв. теорія культурної еволюції зайняла важливе місце в культурній антропології, що зароджується.

Знайомство європейців з "примітивними" (традиційними) культурами у всьому світі сприяло формуванню сучасної культурної антропології. Учені намагалися пояснити існування цих культур у рамках теорії еволюції європейського суспільства. Англійський філософ XVII ст. Томас Гоббс описав первісної людини як що живе "без мистецтва, листа і суспільства", а його життя як "самотню, убогу, жахливу, дику і коротку". Він запропонував концепцію "дикості", що стала популярною, : усе хороше і цивілізоване - результат поступового розвитку людства від цього низького стану. Навіть такі раціоналістично мислячі філософи, як Вольтер, вважали, що освіта стала результатом поступового руху людства до прогресу. Разом з ідеєю прогресу виникло уявлення про фіксовані етапи, які людські суспільства проходять у своєму русі до прогресу; зазвичай називали три етапи - дикий стан, варварство і цивілізація, але іноді і значно більше. Кондорсе налічив 10 таких етапів, або "епох". Останній починався, на його думку, з Французької революції, якій, як він вважав, судилося стати провісником прав людини і досконалості людської раси.

Теорії культурної еволюції. Антропологи Э.Б. Тайлор (1832-1917) в Англії і Люіс Г. Морган (1818-81) в США - основні представники теорії культурних стадій в еволюції людства. (Правда, Морган використовував термін "етнічний період", а не "стадія".) Їх цікавила культура як ціле, а не окремі культури, які, за деякими виключеннями, служили їм як ілюстрації до теорії єдиного шляху еволюції людства і цивілізацій.

У роботі Моргана "Древнє суспільство" (1877) відбита теорія еволюційних стадій. Вивчення життя індійців племені ірокезів підштовхнуло Моргана до дослідження окремих культур у всьому світі, особливо з точки зору їх родинних зв'язків. В процесі вивчення цих культур він дійшов висновку, що виявив їх пережитки в сучасному суспільстві - традиції і звичаї, що належать колишнім вікам, але що збереглися в деякій залишковій формі. Так, по Моргану, людина у своєму розвитку проходила сім еволюційних стадій - від "нижчої стадії дикості" до цивілізації. У своїй книзі він пише:

"Оскільки людство має єдине походження, його розвиток також йшов по єдиному шляху, рухаючись по різних, проте однорідним каналам на усіх континентах і, цілком імовірно, в усіх племенах і націях аж до однієї і тієї ж точки розвитку. З цього виходить, що історія і досвід племен американських індійців представляє, в більш менш точному наближенні, історію і досвід наших власних далеких предків, що жили в тих же умовах, що і індійці".

Нині подібний історичний підхід оспорюється більшістю антропологів.

Величезний вплив на розвиток концепцій прогресу і культурної еволюції зробило широке визнання в другій половині XIX ст. теорії біологічної еволюції Чарльза Дарвіна. Ця теорія сприймалася як привабливе рішення проблеми походження і розвитку соціальної поведінки. Дійсно, уявлення про суспільство як організм, що розвивається, - біологічна аналогія, підхоплена багатьма антропологами і соціологами. Англійський філософ Герберт Спенсер розробив загальну схему еволюції, що включала і людське суспільство. Він стверджував, що люди розвинулися з менш складних тваринних видів і спочатку жили в недиференційованих первісних стадах; пізніше були вироблені різні соціальні функції і з'явилися священики, королі, учені, робітники і так далі; стався також розподіл знань на різні наукові дисципліни. Таким чином, разом з іншими змінами відбувалася еволюція людського суспільства у напрямі до сучасної цивілізації, за допомогою розподілу праці, що усе більш поглиблюється.

На початку XX ст. в США, а потім і в Європі теорії стадій еволюції піддалися різкій критиці. Було запропоновано усі культури розглядати як унікальні утворення. У США цей напрям очолив антрополог Франц Боас (1858-1942), який спільно з Рути Бенедикт і Маргарет Мид відмовився від спекулятивних інтерпретацій і зайнявся польовими дослідженнями, вивчаючи життя примітивних племен. Дослідники зібрали безліч фактів і артефактів як емпіричні підтвердження культурних процесів, що протікають в окремих суспільствах. Теорія "культурної історії" домінувала в американській антропології в першій половині XX ст. і зробила такий сильний вплив на антропологічну науку в усіх країнах, що узагальнення високого рівня і "побудова систем" стали набагато менш популярними, чим у минулому.

Проте в другій половині XX ст. американські антропологи Леслі Уайт, Джуліан Стюард, Маршалл Салинс і Элман Сервіс спробували відродити еволюційну теорію. Вони відкинули універсальні стадії розвитку і стали розглядати культурну еволюцію як різноспрямований (багатолінійний) процес, що складається з ряду прямих шляхів різного типу і протяжності. Вони вважають, що, хоча не існує єдиного процесу еволюції для усіх народів, людство в цілому дійсно розвивається, причому деякі народи здійснюють еволюційні прориви, що забезпечують усьому людству легшу адаптацію до умов довкілля, а також відкривають форми складнішої соціальної організації. Тільки у цьому контексті світову людську цивілізацію можна розглядати як продукт єдиного еволюційного процесу.

Назад Зміст Вперед

Читайте також:

  1. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  2. Антимонархічна революція 1952 р. в Єгипті.
  3. Б) еволюція грошей.
  4. Б. Громадсько-політичний рух 60-90 рр. ХІХ ст. інтелігенції Росії та України, в центрі уваги яких був народ, селянська община та соціальна революція.
  5. Більшовицька революція в Росії
  6. Види грошових систем і їх еволюція
  7. Види грошових систем та їх еволюція
  8. Види грошових систем та їх еволюція
  9. Визвольна революція українського народу сер. 17 століття. Воєнні дії 1648-1649 р.р.
  10. Виникнення і еволюція ісламу.
  11. Виникнення та еволюція економічної думки
  12. Генезис та еволюція ринкового господарства




Переглядів: 2837

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Субкультура і контркультури | Глава 3. СОЦІАЛІЗАЦІЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.