МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Рабство в Новому Світлі бере свій початок із служби європейців за договором. Ця служба в Новому Світлі була чимось середнім між контрактом про найм працівника і рабством.Багато європейців, що вирішили почати нове життя в американських колоніях, були не в змозі заплатити за квиток. Капітани судів, що відпливають в Америку, погоджувалися перевозити таких пасажирів в кредит за умови, що після їх прибуття на місце знайдеться хто-небудь, хто заплатить їх борг капітанові. Таким чином незаможні діставали можливість дістатися до американських колоній, капітан отримував плату за їх провезення, а спроможні колоністи отримували безкоштовних слуг на певний термін. Протягом цього чітко обумовленого періоду вони були зобов'язані служити своєму хазяїну, а у разі втечі їх могли силою повернути назад. Після закінчення терміну "договірної служби" індивіди ставали повноправними громадянами країни, діставали можливість жити, де вони побажають, і продавати свою працю. Але "слуг за договором" стало не хапати для задоволення потреби в робочій силі. Спроба перетворити індійців на своїх рабів закінчилася провалом. Тоді колоністи стали перетворювати на рабів африканців, яких привозили в Північну і Південну Америку голландці, англійці, португальці і іспанці. У цьому контексті деякі аналітики роблять висновок про те, що расизм в Сполучених Штатах безпосередньо витікає з рабовласництва. Виявивши, що довічне закабалення людей представляє великі вигоди, американські рабовласники виробили свою ідеологію - систему переконань, що обгрунтовує соціальні побудови. Визначальною її ідеєю, що виправдовувала довічне рабство, стала ідея про те, що раби по своєму рівню знаходяться нижче за білих людей, що вони - недочеловеки, або люди, що затрималися у своєму розвитку на стадії дитячого, безпорадного стану і, отже, що потребують нагляду людей більше високого рівня - колонізаторів. Пізніше в південних штатах були введені в дію закони, що роблять рабство спадковим, тобто діти батьків-рабів ставали власністю хазяїна цих рабів; рабами ставали також діти рабів, свого часу усиновлених своїми власниками. Рабовласники мали право продавати, обмінювати або віддавати таких дітей в служіння за гроші. Згідно з іншими законами, рабам не дозволялося одружуватися, знаходитися далеко від будинку без дозволу хазяїна, проводити збори або вчитися грамоті. Системи легальної дискримінації не змінилися і після Громадянської війни 1861-1865 рр. Приміром, до 1954 р. в американських штатах функціонували дві роздільні шкільні системи - для білих і для кольорових дітей. Аж до 1950-х рр. в штаті Міссісіпі вважалося неприпустимим, щоб біла людина і афро-американец сиділи поруч на одному сидінні автомобіля. Білим і чорношкірим не заборонялося знаходитися в одній машині тільки тому, що у такому разі чорношкірі не змогли б працювати шоферами. Загальні характеристики рабства. Хоча рабовласницька практика була різною в різних регіонах і в різні епохи, але незалежно від того, чи було рабство наслідком несплаченого боргу, покарання, військового полону або расових забобонів; чи було воно довічним або тимчасовим; спадковим або ні, раб все одно був власністю іншої людини, і система законів закріплювала статус раба. Рабство служило основним розмежуванням між людьми, що чітко вказує, яка людина є вільною (і згідно із законом отримує певні привілеї), а який - рабом (що не має привілеїв). Касти У кастовій системі статус визначається народженням і є довічним; якщо використовувати соціологічні терміни: базою кастової системи є наказаний статус. Досягнутий статус не в змозі змінити місце індивіда в цій системі. Люди, по народженню що належать до групи з низьким статусом, завжди матимуть цей статус незалежно від того, чого вони особисто зуміли досягти в житті. Суспільства, для яких характерна така форма стратифікації, прагнуть до чіткого збереження меж між кастами, тому тут практикується ендогамія - браки у рамках власної групи - і існує заборона на міжгрупові браки. Для запобігання контактам між кастами такі суспільства виробляють складні правила, що стосуються ритуальної чистоти, згідно з якими вважається, що спілкування з представниками нижчих каст оскверняє вищу касту. Індія. Індійське суспільство - найбільш яскравий приклад кастової системи. Заснована не на расових, а на релігійних принципах, ця система проіснувала майже три тисячоліття. Чотири основні індійські касти, або Варни, підрозділяються на тисячі спеціалізованих підкаст (джати), причому представники кожної касти і кожної джати займаються якимсь певним ремеслом; так, брахмани можуть бути тільки священнослужителями або ученими, касту кшатріїв складають знатні люди і воїни; усі вайш'ї - купці і майстерні ремісники; шудри - прості робітники і селяни; хариджан - знедолені, недоторканні, такі, що займаються принизливою працею. Статус групи хариджан фактично настільки низький, що навіть виходить за рамки кастової системи. Члени касти хариджан, а також деякі підкасти шудра складають групу індійських "недоторканних". Їх дотик до представника вищої касти робить цю людину "нечистою". В деяких випадках нечистою вважається навіть тінь недоторканного, тому рано вранці і опівдні, коли фігури відкидають щонайдовші тіні, членам касти хариджан навіть забороняється заходити в деякі села. Ті, хто "забруднився" від дотику зі знедоленим, повинні виконати ритуали очищення, або обмивання, для відновлення чистоти. Хоча в 1949 р. уряд Індії оголосив про відміну кастової системи, силу вікових традицій неможливо перебороть так легко, і кастова система продовжує залишатися частиною повсякденного життя Індії. Приміром, обряди, які людина проходить при своєму народженні, одруженні, смерті, диктуються кастовими законами. Проте індустріалізація і урбанізація руйнують кастову систему, оскільки складно дотримувати кастові розмежування в переповненому незнайомими людьми місті. Південна Африка. До недавнього часу Південно-африканська Республіка являла собою ще один приклад суспільства, в якому соціальна стратифікація була заснована на кастовій системі. Європейці голландського походження - численна національна меншість, що називає себе африканерами, здійснюючи контроль над урядом, поліцією і армією, проводило в життя ідеї про власну систему стратифікації, яку вони визначили як апартеїд (ah - PAR - tate) - розподіл рас. Населення країни розділялося на чотири расові групи: європейці (білі), африканці (чорні), кольорові (змішана раса) і азіати. Приналежність до конкретної групи визначала, де та або інша людина має право жити, вчитися, працювати; де та або інша людина має право купатися або дивитися кіно - білим і не-білим заборонялося знаходитися разом в громадських місцях. Після десятиліть міжнародних торговельних санкцій, спортивних бойкотів і тому подібне африканеры були вимушені ліквідовувати свою кастову систему. На перших національних виборах після відміни системи апартеїду, в 1994 р. президентом Південно-африканської Республіки був обраний Нельсон Мандела, чорний африканець, який 19 років провів у в'язниці по звинуваченню в революційній діяльності. Але, як і слід було чекати, кастова система залишила після себе гірку спадщину - упередження, ненависть і почуття образи, які збережуться ще не у одного покоління громадян ЮАР. Американська расова кастова система. Після відміни рабства в Сполучених Штатах (1 січня 1863 р.) воно було "замінене" расовою кастовою системою - народження людини накладало на нього довічну мету, і усі білі американці, у тому числі бідні і неосвічені, вважали себе краще і вище за будь-яких американців африканського походження. Таке відношення зберігалося навіть в першій половині XX ст., через багато років після відміни рабства. Так само, як в Індії і Південній Африці, білі - представники вищої касти боялися "забруднитися" від спілкування з чорношкірими, наполягаючи на існуванні роздільних шкіл, готелів, ресторанів і навіть туалетів і фонтанчиків для питва в громадських місцях. Клани Кланова система типова для аграрних суспільств. У подібній системі кожен індивід пов'язаний з великою соціальною мережею родичів - кланом. Клан є щось на зразок дуже розгалуженої сім'ї і має схожі риси: якщо клан має високий статус, такий же статус має і індивід, що належить до цього клану; усі засоби, що належать клану, мізерні або багаті, в рівній мірі належать кожному членові клану; вірність клану є довічним обов'язком кожного його члена. Клани нагадують і касти: приналежність до клану визначається по народженню і є довічною. Проте на відміну від каст цілком допускаються браки між різними кланами; вони навіть можуть використовуватися для створення і зміцнення союзів між кланами, оскільки зобов'язання, що накладаються браком на родичів подружжя, здатні об'єднувати членів двох кланів. Процеси індустріалізації і урбанізації перетворюють клани на мінливіші групи, врешті-решт замінюючи клани соціальними класами. Клани особливо об'єднуються в період небезпеки, як видно з наступного прикладу. Клан еміра Кувейту складається приблизно з 150 чоловік, що займають дюжину будинків, що стоять по сусідству, в Кувейті. В період окупації Кувейту Іраком в 1989-1990 рр. члени клану зосередили все наявні в їх розпорядженні засоби для виживання. Так, члени клану, що займалися збутом побутових приладів, здійснювали підкуп іракських посадовців, задаровувавши їх кухонними комбайнами, мікрохвильовими печами, телевізорами; ті, хто працював в готельному бізнесі, втаїли величезні кількості готельного продовольства, яким потім ділилися з іншими членами свого клану. Спільно вони спланували і здійснили звільнення з в'язниці одного з членів клану і зуміли таємно переправити його в Саудівську Аравію. Класи Системи стратифікації, засновані на рабстві, кастах і кланах, є закритими. Межі, що розділяють людей, настільки чотки і тверді, що не залишають людям можливості для переміщення з однієї групи в іншу, за винятком браків між членами різних кланів. Класова система набагато відкритіша, оскільки базується в першу чергу на грошах або матеріальній власності. Приналежність до класу також визначається при народженні - індивід отримує статус своїх батьків, проте соціальний клас індивіда протягом його життя може змінитися залежно від того, чого він зумів (чи не зумів) досягти в житті. Крім того, не існує законів, що визначають заняття або професію індивіда залежно від народження або забороняють те, що одружується з представниками інших соціальних класів. Отже, основною характеристикою цієї системи соціальної стратифікації є відносна гнучкість її меж. Класова система залишає можливості для соціальної мобільності, тобто для руху вгору або вниз по соціальних сходах. Наявність потенціалу для підвищення свого соціального положення, або класу, - одна з основних рушійних сил, спонукаючих людей добре вчитися і наполегливо працювати. Звичайно, сімейний стан, успадковний людиною з народження, здатний визначати і виключно невигідні умови, які не залишать йому шансів піднятися в життя занадто високо, і забезпечити дитині такі привілеї, що для нього виявиться практично неможливим "скотитися вниз" по класових сходах. Читайте також:
|
||||||||
|