Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зміни у секулярном світі: протестантська етика

Орієнтація людей на надприродне може перешкоджати змінам у секулярном світі і модернізації. Проте релігійна віра і практика також можуть сприяти соціально-економічним змінам. Макс Вебер провів порівняльний аналіз декількох релігій світу з тим, щоб з'ясувати, як релігійна етика - погляди і цінності, породжені релігійним чином думок, можуть вплинути на поведінку людей. Він дійшов висновку, що в критичні моменти життя суспільства релігія, будучи джерелом індивідуальної мотивації і визначаючи взаємовідношення індивідів і соціуму, може стати причиною великих історичних перетворень. Хоча релігійна етика механічно не визначає соціальні дії, вона може послужити поштовхом до формування сприйняття і визначення людьми своїх матеріальних і духовних інтересів.

У книзі "Протестантська етика і дух капіталізму" Вебер робить предметом дослідження розвиток капіталізму. Він простежує зв'язок між виникненням протестантизму і формуванням соціальних структур капіталізму в західному суспільстві. На думку Вебера, розвиток капіталізму залежав від того, буде або ні створено співтовариство індивідів, що мають світогляд і цінності, оптимальні для підприємництва. Увійшовши в силу, капіталізм постійно оновлюється і самовідтворюється. Основна проблема, вважав Вебер, полягає в тому, щоб встановити витоки спонукальних мотивів, властивих капіталізму, в докапіталістичному суспільстві. Він вважав, що протестантизм, особливо кальвінізм, був вирішальною, але не єдиною умовою виникнення цих мотивів. Основою кальвінізму є вчення швейцарського теолога і реформатора Жана Кальвіна (1509-1564), віддзеркалення, що знайшло, в різних релігійних рухах, у тому числі пуританстві, пієтизмі і анабаптизме.

Вебер відмічав, що, по-перше, протестантизм і сучасний капіталізм з'явилися на історичній сцені приблизно в один і той же час. Капіталізм досяг свого найвищого розквіту в протестантських країнах, особливо в США і Англії, тоді як католицькі країни, наприклад Іспанія і Італія, в цьому сенсі відставали. По-друге, в країнах, де існували регіони, населені і католиками і протестантами, як це було в Німеччині, протестанти почали першими йти по капіталістичному шляху. Саме протестанти, а не католики стали першими капіталістичними підприємцями. Виходячи з цих спостережень, Вебер дійшов висновку, що протестантська етика, особливо в інтерпретації кальвінізму, прищеплює "прагнення до раціонального і систематичного пошуку вигоди".

Кальвінізм этос мав в собі інші елементи, що живили мотивацію до капіталістичного підприємництва, зокрема доктрину долі, або визначення. Кальвін відкидав пануючу ідею середньовічного католицизму, згідно якої статус людини в замогильному житті визначається його поведінкою на землі. Кальвін учив, що ще при народженні кожній душі зумовлений рай або пекло. Ця ідея приносила занепокоєння, оскільки ніхто не знав, чи належить він до врятованих або проклятих. На думку Вебера, послідовники Кальвіна, шукаючи втіху, вважали аскетизм доказом порятунку і істинної віри; до числа характеристик аскетизму входили наполеглива праця, тверезість, ощадливість, стриманість, відмова від плотських радощів. Заклопотані своєю долею, кальвіністи почали уміло культивувати ці самі типи поведінки. Але самодисципліна і готовність відкласти задоволення - це якості, сприяючі накопиченню капіталу і досягненню економічного добробуту. Капіталістичні підприємці могли йти на усе заради прибутку і відчувати при цьому, що виконують християнський обов'язок. Таким чином, кальвінізм этос трансформував дух підприємництва в етичні зобов'язання.

Багато дослідників після Вебера розглядали проблеми, пов'язані з його гіпотезою (Тауней, 1926; Робертсон, 1933; Самуэльсон, 1961; Коен, 1980). Пояснюючи витоки капіталізму, вони звертали увагу на інші чинники, у тому числі на різкий підйом торгівлі в XV і XVI вв., технічні нововведення, приплив капіталів з колоній Нового Світла, необмежені ринки збуту і наявність безкоштовної робочої сили. Соціолог Рэндалл Стоукс показав, що вірування, що є основою протестантської етики, необов'язково стимулюють підприємницьку діяльність. Кальвінізм, будучи впроваджений в Південну Африку нідерландськими і французькими гугенотами (африканерами), не дав там паростків капіталізму. Хоча кальвінізм африканеров був в теологічному плані ідентичний європейському, він був консервативний і не вніс економічної новизни. Та все ж праця Вебера, нехай не завжди точний в деталях, залишається важливою віхою в соціологічних дослідженнях. Він показує, який вплив може зробити релігія на людські справи, частенько призводячи до несподіваних і непередбачуваних результатів.


Читайте також:

  1. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  2. VI етап. Аналіз варіантів зміни цін конкурентами.
  3. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  4. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  5. Адаптаційні зміни в кістковій системі спортсменів
  6. Адаптаційні зміни суглобово-зв'язкового апарату спортсменів різних спеціалізацій.
  7. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  8. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  9. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  10. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  11. Аналіз чутливості рівня беззбитковості до зміни основних факторів
  12. Апологетика і патристика




Переглядів: 475

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Підтвердження традиції : ісламська революція в Ірані | Відродження релігії в Росії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.