Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація податків

 

Податки класифікують за певними ознаками:

— за формою оподаткування;

— за економічним змістом об'єкта оподаткування;

— залежно від рівня державних структур, які вста­новлюють податки;

— за методом справляння;

— за способом утримання.

За формою оподаткування всі податки поділяють на дві групи: прямі й непрямі.

Прямі податки встановлюються безпосередньо щодо платника, який сплачує їх до бюджету держави, і обсяг таких податків залежить від розмірів об'єкта оподатку­вання (податкової бази). Прямі податки в своїй основі мають або особу, або доходи, незалежно від джерел, або майно, незалежно від доходів. Виходячи з цього, прямі податки поділяють на дві підгрупи: особисті й реальні. Різниця між ними полягає в пріоритетності платника і об'єкта оподаткування. При особистому оподаткуванні первинним явищем є платник, а вторинним — об'єкт оподаткування. При реальних податках первинним є об'єкт оподаткування, а вторинним —- платник.

Особисті податки — це податки, які встановлюють­ся персонально для конкретного платника і залежать від його доходів (податок на прибуток, податок з доходів фізичних осіб, податок на промисел).

Реальні податки — це податки, які передбачають оподаткування майна, виходячи із зовнішніх ознак. Платниками є власники цього майна незалежно від їх доходів (податок на землю, податок з власників транс­портних засобів).

Прямі податки сприяють такому розподілу податко­вого тягаря, за якого більше платять ті члени суспіль­ства, які мають вищі доходи. Такий принцип оподатку­вання більшістю економістів світу визнається найсправедливішим.

Непрямі податки встановлюються в цінах товарів і послуг; їх розмір прямо не залежить від доходів окре­мого платника.

Формально непрямі податки справляються за пропор­ційними ставками. Кожний фактичний платник подат­ку сплачує при купівлі товару однакову суму податку, незалежно від отримуваного доходу. Але за своєю сут­ністю непрямі податки регресивні, бо чим вищий дохід, тим меншою є питома вага цих податків у доході спо­живача і, навпаки, чим нижчий дохід, тим більша пи­тома вага цих податків. Тому непрямі податки вважа­ються соціально несправедливими, фіскальними.

Разом з тим непрямі податки мають низку істотних переваг:

— ці податки сплачують багато платників, і широка база оподаткування сприяє зростанню доходів бюджету;

— простота сплати і регулярність надходження до бюджету;

— утримання і контроль сплати непрямих податків не потребує розширення податкового апарату;

— вилучення податку на всіх етапах руху товарів сприяє рівномірному розподілові податкового тя­гаря між усіма суб'єктами підприємницької діяль­ності.

Найхарактернішими прикладами непрямого оподат­кування є податок на додану вартість, акцизний збір, мито.

Податок на додану вартість за своєю економічною суттю є універсальним акцизом. Суб'єктами податку є юридичні та фізичні особи, які займаються підприєм­ницькою діяльністю у сфері виробництва, торгівлі та послуг. Фактично платником ПДВ є споживач незалеж­но від того, чи це юридична, чи фізична особа.

Один із видів непрямого оподаткування — специфічні акцизи, які є найактивнішим інструментом державно­го регулювання кількісних параметрів споживання пев­ного переліку товарів, тютюнових та горілчаних виро­бів, контролювання доходів монополістів при вироб­ництві деяких товарів, захисту власних виробників та перерозподілу доходів споживачів при купівлі предметів розкоші (ювелірні вироби, дорогі автомобілі).

Специфічні акцизи у більшості країн мають назву "акцизного збору". Вони включаються в ціну товару й оплачуються покупцями — виробниками або імпор­терами товарів. Податок нараховується один раз на точ­но визначеному законом етапі руху товару від вироб­ництва до споживання.

Ставки акцизного збору, як правило, встановлюють­ся у відсотках до гуртової ціни товару. Водночас остан­німи роками дедалі поширенішим стає метод впрова­дження ставок у твердих сумах з одиниці товару. Це дає змогу ефективніше впливати на процес виробництва та реалізацію підакцизних товарів.

Мито — це непрямий податок, що справляється з то­варів (інших предметів), які перевозять через митний кордон, тобто ввозяться, вивозяться або переміщують­ся транзитом, і який включається в ціну товарів та спла­чується за рахунок кінцевого споживача.

На відміну від інших податків, стягнення мита здійс­нюється не тільки і не стільки у фіскальних цілях (фор­мування доходів бюджету), скільки спрямовується на формування раціональної структури експорту й імпор­ту в умовах прямого втручання держави у цю сферу.

За економічним змістом об'єкта оподаткування подат­ки поділяють на три групи: податки на доходи, спожи­вання і майно. Податки на доходи стягуються з доходів фізичних та юридичних осіб. Безпосереднім об'єктом оподаткування є заробітна плата та інші доходи грома­дян, прибуток або валовий дохід підприємств. Подат­ки на споживання сплачуються не під час отримання доходів, а при їх використанні. Вони справляються у фор­мі непрямих податків. Податки на майно встановлю­ються щодо рухомого чи нерухомого майна. На відміну від податків на споживання, які сплачуються тільки один раз — при купівлі, податки на майно стягуються постійно, доки майно перебуває у власності.

Залежно від рівня державних структур, які встанов­люють податки, їх поділяють на загальнодержавні та місцеві.

Загальнодержавні податки визначають вищі органи влади. їх стягнення є обов'язковим на всій території країни, незалежно від того, до якого бюджету (держав­ного чи місцевого) вони зараховуються.

Місцеві податки встановлюються місцевими органа­ми влади та управління. Можливі різні варіанти запро­вадження місцевих податків:

— у вигляді надбавок до загальнодержавних податків (рівень надбавки визначають місцеві органи відпо­відно до чинних обмежень);

— введення місцевих податків за переліком, що вста­новлюється вищими органами влади (вибір подат­ків здійснюється місцевими органами влади);

— впровадження місцевих податків на розсуд місце­вих органів без будь-яких обмежень з боку цент­ральної влади.

Місцеві податки сплачуються юридичними та фізич­ними особами, які одержують доходи, володіють май­ном на певній території або землею, займаються пев­ним видом діяльності або використовують майно, що перебуває у розпорядженні місцевого самоврядування.

За способами справляння податки бувають розкладні та квотні, або окладні.

Розкладні податки — це історична форма справлян­ня податків. Механізм оподаткування був наступним: спочатку уряд визначав загальну суму податкових над­ходжень, необхідну для фінансового забезпечення функ­ціонування держави. Потім ця сума розподілялась між адміністративними одиницями залежно від обраного масштабу. Пізніше органи управління адміністратив­них одиниць доводили до кожного платника відповідну суму нарахованого податку.

За квотних, або окладних, податків для кожного платника нарахована до сплати сума податку визна­чається залежно від обсягу податкової бази або об'єкта оподаткування і ставок податку.

Розрізняють три способи утримання податків:

1) біля джерела отримання доходу;

2) на підставі декларації;

3) на підставі платіжного повідомлення.

Перший спосіб — використовується в процесі стяг­нення податків і зборів із заробітної плати і доходів гро­мадян від здійснення трудових обов'язків.

Другий спосіб — стягнення податків на підставі де­кларації, передбачає надання платниками даних про фактичні розміри об'єкта оподаткування. При цьому іс­нують значні можливості для ухилення від сплати по­датків.

Стягнення податків на підставі платіжного повідом­лення здійснюється лише у випадках, коли платник має сплатити суму нарахованих йому відповідними органа­ми податків (наприклад, розрахунок сум земельного по­датку в сільській місцевості здійснюється фахівцями сільських Рад народних депутатів). В окремих випадках платник надає цим органам декларацію про фактичні чи прогнозовані розміри об'єкта оподаткування.

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. V. Класифікація і внесення поправок
  3. V. Класифікація рахунків
  4. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Адміністрування податків
  7. Адміністрування податків і зборів.
  8. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  9. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  10. Арешт коштів на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду, шляхом звернення органу державної податкової служби до суду.
  11. Баланс енергій у видобувній свердловині і класифікація видобувних свердловин за способом їх експлуатації
  12. Банківська платіжна картка як засіб розрахунків. Класифікація платіжних карток




Переглядів: 480

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть і функції податків | Податкова політика держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.