Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Характеристика основних елементів інфраструктури товарного ринку

Кожній моделі економіки відповідає власна модель інфраструктури, яка визначає якість управління економікою в цілому. Перехід від моделі економіки з високим рівнем державного регулювання до моделі з переважно ринковими регуляторами зажадав зміни та інфраструктури господарства. Це виявилося у зміні форм і методів роботи елементів інфраструктури, формуванні нових і ліквідації застарілих.

Учасники економічного обігу взаємодіють через певну систему ринків - ринок товарів і послуг, фінансовий ринок, ринок трудових ресурсів. Блочний склад ринкової інфраструктури представлений на рис. 2.2.

Інфраструктура товарного ринку - це сукупність організаційно-економічного, технічного, технологічного та нормативно-правового потенціалу економіки, закладеного у вирішальні можливості окремих галузей і видів діяльності з наданням в сфері обігу необхідного набору послуг для підвищення результативності товарообмінних операцій.

 

Основними функціями інфраструктури товарного ринку є:

• сприяння суб'єктам товарного ринку в реалізації їх економічних інтересів;

• організаційне оформлення комерційно-господарських відносин ділових партнерів;

• забезпечення юридичного, фінансового, страхового, контрольного обслуговування;

• вивчення кон'юнктури ринку, товарів, конкурентів, посередників, споживачів;

• власне торгова або інша комерційно-господарська діяльність;

• посередництво в реалізації товарів, встановлення комерційно-господарських зв'язків;

• надання відповідних послуг суб'єктам товарного ринку;

 

Рис. 2.3. основні елементи інфраструктури товарного ринку

 

використання можливостей транспорту, засобів зв'язку, складського господарства, паливно-енергетичного комплексу.

Ці функції виконуються відповідної розгалуженою структурою підприємств, організацій, установ - учасників товарного ринку (рис. 2.3).

У свою чергу, елементи інфраструктури товарного ринку включають широкий спектр різнопланових організацій і систем, які представляють різні сфери економіки країни.

Торговельні підприємства і організаціі являются об'єктами втілення економічних інтересів суб'єктів товарного ринку. Сучасна система торгівлі визначає попит і пропозиція, ціни на товари та послуги, структурні зміни у сферах виробництва та обігу, принципово нові підходи до встановлення комерційно-господарських зв'язків.

До торговельним підприємствам і організаціям відносяться:

• підприємства оптової торгівлі;

• підприємства роздрібної торгівлі;

• оптові та дрібнооптові магазини;

• оптові та роздрібні ринки;

• торгові доми;

• фірми консигнаційної торгівлі;

• підприємства комісійної торгівлі;

• товарні біржі;

• ярмарки;

• аукціони.

Комерційно-посередницькі організації відіграють активну роль у формуванні та здійсненні руху товару. Серед напрямків комерційно-посередницької діяльності основними є:

• планування обсягів закупівлі та її організація;

• пошук і вибір найкращого партнера з виробників і споживачів товарної продукції;

• визначення оптимальних продажних і закупівельних цін;

• організація руху товару і здійснення торгових операцій;

• надання споживачам широкого спектру послуг.

На товарному ринку комерційно-посередницькі функції виконують такі організації:

• дилерські фірми;

• дистриб'юторські фірми;

• агентські фірми;

• брокерські організації;

• торгово-промислові палати.

Організації з надання послуг впливають на раціоналізацію руху товару, вдосконалення матеріально-технічної, інженерно-технологічної бази товарного ринку, ресурсозбереження, вирішення проблем управління, планування та організацій комерційно-господарської діяльності суб'єктів товарного ринку. Види послуг досить різноманітні, і їх перелік постійно поповнюється. Економічна корисність робить послугу предметом торгівлі, оскільки вона має ознаки товару - створюється працею, супроводжується матеріальними, трудовими, фінансовими витратами, має суспільну споживчу вартість, надходить у користування тих, хто потребує її. У складі інфраструктури товарного ринку визначилися і активно функціонують наступні організації з надання послуг:

• прокатні організації;

• лізингові організації;

• інжинірингові фірми;

• консультаційні (консалтингові) фірми.

Інформаційні організації сприяють розвитку товарного ринку, оскільки його суб'єкти в сучасних умовах не можуть успішно конкурувати, якщо не мають у своєму розпорядженні відповідної інформації. Відсутність інформаційного забезпечення ускладнює орієнтацію підприємств, організацій на товарному ринку, негативно впливає на вибір ділових партнерів, необхідних товарів, способів руху товару. Серед організацій, які забезпечують суб'єктів товарного ринку об'єктивної оперативної інформацією для успішного ведення комерційно-господарської діяльності, можна виділити:

• маркетингові та інформаційно-комерційні центри;

• виставки;

• рекламні організації.

Фінансові організації сприяють функціонуванню товарного ринку, а його суб'єкти мають у своєму розпорядженні відповідні фінансові можливості. До організацій, які займаються фінансовим обслуговуванням товарного ринку, відносяться:

• банківська система;

• спеціалізовані фінансові установи;

• клірингові установи;

• фондові та валютні біржі;

• страхові організації.

Контролюючі організації сприяють раціональному функціонуванню товарного ринку в усіх його ланках. Адже відсутність належного контролю над функціонуванням товарного ринку призводить до фінансових, правових, податкових та інших порушень, нераціонального руху товару, наявності неякісних, екологічно небезпечних товарів, недобросовісної конкуренції. Виконання функцій з регулювання і контролю товарного ринку покладено на наступні організації: • митні служби;

• аудиторські фірми;

• казначейство;

• органи податкової адміністрації;

• органи інспекції торгівлі.

Юридичні організації визначають функціонування товарного ринку, а також успішне здійснення комерційно-господарської діяльності його конкретним суб'єктом. Розвиток товарно-грошових відносин означає рівність їх учасників, свободу вибору, недоторканність власності, можливість безперешкодного здійснення цивільних прав та їх захист, державне регулювання економічних відносин. Правове забезпечення здійснюють такі організації:

• юридичні фірми;

• нотаріальні контори;

• адвокатура;

• судова система.

Організації з кадрового забезпечення відіграють значну роль у процесі вироблення та реалізації кадрової політики на товарному ринку. Товарний ринок знаходиться в тісному контакті з ринком праці, оскільки просування товарної продукції від виробників до споживачів потребує докладання праці відповідних працівників. Підготовкою та реалізацією завдань щодо кадрового забезпечення суб'єктів товарного ринку займається ряд організацій:

• служби зайнятості;

• кадрові служби підприємств, організацій;

• навчальні заклади з професійного навчання;

• служби з перепідготовки та підвищення кваліфікації.

Транспортна система є важливою ланкою у процесі формування комерційно-господарських зв'язків на товарному ринку та організації руху товару. Специфіка транспорту як сфери економіки полягає в тому, що він не виробляє товарну продукцію, а тільки бере участь в її створенні, забезпечуючи сировиною, матеріалами, обладнанням і доставляючи товарну продукцію споживачеві. Транспортні витрати включаються до собівартості товарної продукції. Транспортна система товарного ринку дозволяє:

1) визначати спеціалізацію транспортних засобів;

2) визначати спеціалізацію, концентрацію і маршрутизацію перевезень вантажів;

3) вирішувати завдання транспортного обслуговування товарного ринку;

4) визначати поточні та перспективні потреби товарного ринку в перевезеннях вантажів і пасажирів;

5) комплексно розвивати всі види транспорту і безперервно їх удосконалювати;

6) визначати і уточнювати сферу найбільш ефективного використання кожного з видів транспорту;

7) раціонально розміщувати окремі види транспорту на території країни, виходячи з потреб внутрішніх і зовнішніх комерційно-господарських зв'язків, що розвиваються.

Перевезення вантажів на товарному ринку здійснюються різними видами транспорту - залізничним, автомобільним, водним, повітряним, трубопровідним.

Система зв'язку сприяє раціоналізації комерційно-господарських зв'язків між суб'єктами товарного ринку, вдосконалення товарного асортименту, формування потрібних обсягів товарної маси на ринку, ціноутворення, рекламної діяльності. Сама галузь зв'язку інформацію не створює, а зберігає її і транспортує від джерела до конкретного одержувача. На товарному ринку представлені такі видизв'язку - поштовий, радіо-і телевізійний, космічний, електронний.

Складське і тарне господарство служить важливою ланкою, що забезпечує рух товару, місце розподілу, сортування, комплектації, збереження та експедиції товарно-матеріальних цінностей. Складське господарство як елемент інфраструктури товарного ринку включає:

• склади;

• обладнання для розміщення матеріалів та виробів;

• підйомно-транспортні машини і механізми;

• тару.

Паливно-енергетичний комплекс сприяє успішній діяльності всіх суб'єктів товарного ринку. Паливно-енергетичний комплекс виконує подвійну роль: по-перше, він повністю забезпечує роботу всіх елементів інфраструктури товарного ринку, а по-друге, його складові є товаром як для внутрішнього, так і для зовнішнього ринку. У структуру паливно-енергетичного комплексу входять такі підкомплекси:нафтової; газовий; вугільний; електроенергетичний.

 

Контрольні питання

1. Поясніть термін «інфраструктура».

 

2. У чому полягає суть інфраструктури і яка її роль у системі ринків?

 

3. Яка спрямованість окремих інститутів ринкової інфраструктури?

 

4. Викладіть точки зору різних вчених-дослідників на поняття категорії «інфраструктура».

 

5. Перелічіть види ринкової інфраструктури.

 

6. Які основні функції інфраструктури товарного ринку?

 

7. З яких елементів складається інфраструктура товарного ринку?

 

8. Сформулюйте проблеми розвитку інфраструктури товарного ринку в сучасних умовах.

 


Читайте також:

  1. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  4. II. За зміною ступенів окиснення елементів, які входять до складу реагуючих речовин
  5. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  6. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  7. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  8. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  9. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  10. Автокореляційна характеристика системи
  11. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  12. Амортизація основних засобів




Переглядів: 2499

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть інфраструктури ринку | Тема 10. Ответственность за нарушение

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.