Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види посадових осіб у системі державної служби

У науковій літературі виділяють такі види посадових осіб:

- керівники (внутрішньоорганізаційні повноваження);

- публічні посадові особи (мають і зовнішні повноваження);

- представники адміністративної влади з охорони громадського порядку та безпеки;

- посадові особи контрольно-наглядових органів;

- посадові особи з організаційно-господарчими функціями.

Г.В. Атаманчук персонал державної служби поділяє на дві складові частини: посадових осіб і працівників обслуговування. Посадові особи поділяються:

- на керівників органів державної влади;

- виконавчий (іноді говорять оперативно-виконавчий, функціональний) склад.

Д. Бахрах за характером виконуваної роботи поділяє державних службовців на два види: цивільні та мілітаризовані.

Існує також розподіл посадових осіб на так званих кар'єрних службовців (які обіймають посади на основі конкурсного відбору) і позакар'єрних службовців (посади яких заміщуються шляхом виборів, призначення або за контрактом).

В сучасні юридичній літературі висвітлюється думка, що основною ознакою посадової особи є наявність адміністративної лінійної влади, що уповноважує її на вчинення організаційно-розпорядчих функцій і службових юридичних дій. Водночас службова особа наділена функціональною владою, яка спрямована на виконання спеціальних повноважень. Виходячи з таких позицій треба погодитись з точкою зору Н.Я. Янюк, про необхідність подолання галузевого підходу у визначенні “посадової особи” та можливість і доцільність уніфікації даного поняття з його подальшим закріпленням у відповідних правових нормах.

В умовах сьогодення структура публічної адміністрації законодавчо не визначена, на доктринальному рівні вчені-адміністративісти до неї відносять: 1) органи виконавчої влади; 2) органи місцевого самоврядування; 3) об’єднання громадян чи підприємства при здійсненні делегованих державних функцій; 4) посадових осіб будь-яких із зазначених колективних суб’єктів публічної адміністрації. Іншими словами до посадових осіб публічної адміністрації належать посадові особи органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян чи підприємств при здійсненні останніми делегованих державних функцій.

В теорії права О.Ф. Скакун структуру правового статусу розкриває через: правосуб’єктність, права, свободи, обов’язки та юридичну відповідальність. Проте, буде помилковим об’єднувати в один (спеціальний) вид правовий статус владних і невладних осіб, наприклад – студента та посадової особи. Більше того висунемо гіпотезу, що правовий статус посадової особи публічної адміністрації є настільки специфічним що не може базуватись на загальному статусі фізичної особи.

Філософія природного права визначає, що основною характеристикою правового статусу фізичної особи є принцип невід’ємності природних прав людини. А основним чинником діяльності державної влади є роль захисника і гаранта дійсної невід’ємності природних прав людини. Влучними в цьому аспекті є погляди О.І. Васильєвої, яка вважає, що на першому місці у публічної адміністрації має знаходитись принцип служіння людині, громадянину та суспільству в цілому.

З погляду теорії права це знаходить свій розвиток у типах правового регулювання. У відповідності до яких фізичні особи, які не мають спеціального статусу користуються першою формулою: «дозволене все, крім того, що прямо заборонене в законі». А посадові особи другою формулою правового регулювання, яка звучить інакше «заборонено все крім того, що прямо дозволено законом». Це означає, що посадова особа публічної адміністрації може здійснювати тільки дії, які прямо дозволені законом, а всі інші дії для неї є забороненими. Зазначені теоретичні положення знайшли своє відображення в конституційно-правових нормах. Ст. 23 Конституції України визначила, що кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються прав і свободи інших людей. В свою чергу ст. 6 нерозривно пов’язує здійснення повноважень органами законодавчої, виконавчої та судової влади межами Конституції та відповідності законам України. Її доповнює ст. 19 Основного Закону, яка визначає, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тим самим правовий статус фізичних осіб, які не мають владних повноважень та посадових осіб є різним. Їх не доцільно розглядати як ціле і частка, вони мають різну юридичну природу.

Отже, гіпотеза доведена, філософія природного права, теорія права та Конституція України розглядає правовий статус посадових осіб публічної адміністрації, як різновид статусу публічної адміністрації, а не загального правового статусу фізичної особи.

Виходячи з таких позицій, на наш погляд, публічна адміністрація за критерієм змісту публічно-правових відносин (прав і обов’язків) є носієм потрійного статусу, основним із яких є активний, що доповнюється негативним та позитивним. Крім того посадові особи публічної адміністрації за критерієм виду поведінки мають унікальний подвійний статус: з одного боку вони є провідними суб’єктами, які надають фізичним і юридичним особам адміністративні послуги та здійснюють захист їх прав і свобод; з другого боку самі часто їх порушують. Останнє приводить до необхідності того, що одні суб’єкти публічної адміністрації здійснювали запобігання і протидію протиправних вчинків іншими. Наприклад, посадові особи внутрішньої безпеки МВС України, у відповідності до законодавчо визначеної компетенції здійснюють антикорупційні заходи щодо інших працівників міліції.

На жаль, останнє протиріччя є природним у будь-якій державі є чиновники, які зловживають своїми владними повноваженнями. Адже люди схильні як до правомірної так і в силу неналежної правової культури і правосвідомості до протиправної поведінки.

По-перше, посадова особа, яка присвятила своє життя публічній службі володіє визначеним обов’язками активним статусом. Який відповідає на питання, що як і коли вона зобов’язана роботи. Основним засобом активного статусу є зобов’язання на основі визначеної законодавством компетенції забезпечувати права свободи та законні інтереси фізичних і юридичних осіб. Іншою важливою складовою активного статусу посадової особи є дотримання правил етичної поведінки. Зокрема щодо: шанобливого ставлення до громадян і співробітників, дотримання високої культури спілкування; вчасного і в повному обсязі декларування своїх доходів і витрат; відкритості (публічності) скромності у житті й побуті; шанобливого ставлення до сімейних цінностей.

По-друге, публічній адміністрації притаманний негативний статус. Він відповідає на питання, що не може робити посадова особа? Загалом робота і життя чиновника в правовій державі характеризується чисельними обмеженнями, які зменшують обсяг його прав і свобод порівняно із пересічними громадянами. Наприклад у відповідності до Закону України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції» суб'єктам відповідальності за корупційні правопорушення, забороняється: використовувати своє службове становище з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки такої вигоди для себе чи інших осіб; займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту, що здійснюються в позаробочий час); входити, у тому числі через інших осіб, до складу органу управління чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку; відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої передбачено законом, надавати недостовірну чи не в повному обсязі інформацію.

По-третє, два перших статуси публічної адміністрації урівноважується позитивним. У відповідності до якого посадова особа, яка добросовісно виконує зобов’язання, дотримується передбачених законом обмежень має право на: повагу та схвальний відгук своєї діяльності; достойну оплату праці; пільгове пенсійне забезпечення; забезпечення житлом та ін.

Отже за критерієм змісту правових відносин потрійний правовий статус посадових осіб публічної адміністрації характеризується, значним обсягом зобов’язань, звуженням загального об’єму прав і свобод порівняно з пересічними громадянами та пільгами щодо забезпечення.

Що стосується правосуб’єктності посадових осіб публічної адміністрації то в юридичній літературі з адміністративного права вона розглядається, як передумова виникнення правового статусу. Особливості ж виникнення і припинення правосуб’єктності посадових залежить від того в якому відомстві вони працюють. Так наприклад, статус державного службовця громадянин України отримує вперше після прийняття на службу та складання присяги. Втрачає в момент завершення виконання службових повноважень за посадою в останній день роботи.

Додатковим елементом правового статусу посадової особи публічної адміністрації є юридична відповідальність. За неналежне виконання посадових обов’язків, зловживання ними фізична особа із спеціальним статусом може бути притягнута до дисциплінарної цивільної, адміністративної та кримінальної відповідальності.

Об’єктивно є підстави розглядати правовий статус посадових осіб публічної адміністрації, як різновид статусу публічної адміністрації, а не загального правового статусу фізичної особи. Передумовою такого статусу виступає правосуб’єктність. За критерієм змісту правових відносин (обов’язків і прав), посадовим особам публічної адміністрації притаманний потрійний статус (активний, негативний та позитивний), який характеризується, значним обсягом зобов’язань, звуженням загального об’єму прав і свобод порівняно з пересічними громадянами та наданням пільг морального і матеріального характеру. Додатковим елементом правового статусу посадової особи публічної адміністрації виступає юридична відповідальність.


Читайте також:

  1. D – моделювання в графічній системі КОМПАС
  2. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  3. Аварійно-рятувальні служби
  4. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  5. Адаптаційні зміни в кістковій системі спортсменів
  6. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  7. Адміністративно-правове регулювання проходження державної служби
  8. Адресація в системі ЕП НБУ.
  9. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.
  10. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.
  11. Акціонерна власність в економічній системі
  12. Алгоритми арифметичних операцій над цілими невід’ємними числами у десятковій системі числення.




Переглядів: 1557

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Семінарське заняття №3 | Семінарське заняття №4 Посадові особи в системі публічної служби

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.