Якість мастила.
Статистичні дані про безвідмовність механізмів металургійних підприємств свідчать про те, що приблизно в 40 випадках з 100 причиною відмови є недолік мастила або її забруднення. Завдання аналізу якості змазування вузлів механізмів має два основні напрями: контроль надходження мастила, контроль якості мастила.
симетрично і займає 70... 75 % поверхні зуба);
Таблиця 5.1. Види пошкоджень зубчатих передач
Вид пошкодження
| Причини
| Способи усунення
|
|
|
|
АБРАЗИВНИЙ ЗНОС Виступи на бічній поверхні зуба перпендикулярно лінії зіткнення, впровадження твердих частинок
| Невеликі частинки зважені в змащувальному маслі (окалина, пісок, іржа і т.п.)
| Замінити фільтр. Замінити масло на нове з більшою в'язкістю
|
НАДМІРНИЙ ЗНОС «Борозни», довгі, прямолінійні подряпини що формуються перпендикулярно до лінії зіткнення
| У змащувальному маслі присутні крупні і важкі частинки
| Замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр.
|
Надмірна зміна товщини зуба в результаті постійного абразивного зносу
| Замінити зубчате колесо
|
ЗАПАДИНИ
Западини на кромках бічних поверхонь зубів
| Між зубами є сторонні частинки з аналогічною або вищою твердістю, ніж матеріал зубів
| Перевірити стан змащувального масла. Замінити фільтр. Перевірити ефективність роботи розпилюючих форсунок. Якщо дефект покриває близько 40% поверхні зуба, замінити зубчате колесо
|
ЗАКЛИНЮВАННЯ Тонкі борозни, розташовані на вершині або западині зуба, що формуються у напрямі ковзання. Заклинювання на великій ділянці бічної поверхні зуба приводить до вібрації і виникненню шуму.
| Розрив змащувальної плівки між бічними поверхнями приводить до освіти і руйнування металевих зв'язків в окремих місцях.
| Замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр. Перевірити витрату мастила. Переконатися в ефективній роботі розпилюючи форсунок.
|
КОРОЗІЯ
Наявність точкової корозії на всій поверхні зуба. Червоно-коричневі сліди окислення поряд з робочою бічною поверхнею зуба
| Руйнування поверхні під впливом хімічних агентів. Даний вид зносу може повністю вивести з ладу зубчате колесо
| Провести хімічний аналіз масла для виявлення причини появи забруднюючих хімічних агентів. При надмірній точковій корозії замінити зубчате колесо
|
ОКИСЛЕННЯ
Червоно-коричнева точкова корозія на ділянках ковзання. Дане пошкодження присутнє при внутрішньому зачепленні або відкритих передачах
| Невеликі коливальні рухи дотичних поверхонь, приводять до утворення оксидів, що надають абразивну дію
| Переконатися, що осьове переміщення зубчатих коліс знаходиться в необхідних межах. Виконати хімічний аналіз змащувального масла
|
ЛУЩЕННЯ
спучення, що Відшарувалися, на бічних поверхнях зубів
| Під час роботи під навантаженням зусилля подається на початку через спучення, які незабаром набувають металевого блиску
| Перевірити максимальне навантаження на окремий зуб. Перевірити витрату і ефективність роботи розпилюючих форсунок. Замінити фільтр.
|
ПЕРЕГРІВ
Ділянка з підвищеною температурою характеризується кольорами мінливості на робочій поверхні. Наявність ділянок з лінійними задираками. Пластична деформація.
| Дуже висока температура унаслідок неправильного мастила.
| Перевірити витрату і ефективність роботи розпилюючих форсунок. Перевірити стан змащувального масла. Замінити фільтр.
|
Недостатній зазор між зуб’ями.
| Перевірити стан підшипників і зазорів.
|
КАВІТАЦІЯ
На бічних поверхнях зуба є рівномірно розподілені відшаровування або вся поверхня зуба має вигляд, поверхні, що наклепує.
| Наявність вібрації.
| Перевірити зазор в підшипниках.
|
Змащувальне масло забруднене наявністю води, повітря або інших газів
| Виконати хімічний аналіз масла і вжити заходи відповідно до отриманих результатів.
|
ЕРОЗІЯ під впливом рідин. пориста зона, що збільшується у міру руйнуючої дії і приймає форму еліпса, в якому більша вісь паралельна бісектрисі зуба
| Ерозія, що викликається струменем рідини, що містить повітря або маленькі металеві частинки. Дані пошкодження мають місце на зубчатих колесах, що працюють з високою швидкістю.
| Перевірити положення і ефективність роботи розпилюючих форсунок. Перевірити стан змащувального масла. Замінити фільтр.
|
ОСПОВИДНЕ ВИФАРБОВУВАННЯ Характеризується наявністю крупних мікро лунок або поверхневих тріщин
| Надмірні навантаження при тонкій змащувальній плівці
| Якщо спостерігається зростання зони вифарбовування, збільшення розмірів мікро-лунок, необхідно замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр.
|
ЕЛЕКТРОЕРОЗІЯ
Дані дефекти утворюються під впливом електричної дуги, що створюється між бічними поверхностями між зубами, внаслідок чого їх поверхня покривається лунками.
| Проходження струму за рахунок втрат, викликаних паразитними струмами або невідповідною ізоляцією
| Перевірити ізоляцію підстави головного двигуна або будь-якого електроустаткування, встановленого поряд з машиною
|
ПОЧАТКОВА ТОЧКОВА КОРОЗІЯ
Наявність невеликих, поверхневих лунок рідко розташованих в зоні початкового діаметру
| Початкова точкова корозія може спостерігатися на початковому етапі, після роботи при низьких навантаженнях
| Перевірити стан змащувального масла. Перевірити витрату і ефективність роботи розпилюючи форсунок. Замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр.
|
ПРОГРЕСУЮЧА ТОЧКОВА КОРОЗІЯ Уражені ділянки більше за площею і глибше. Найбільша ділянка утворюється навколо початкового діаметру. На вершинах зубів можуть утворитися невеликі лунки.
| Втома матеріалу в результаті перевищення тиску унаслідок зовнішнього навантаження
| Замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр
|
Вібрація
| Перевірити зазори на підшипниках
|
ТОЧКОВА КОРОЗІЯ З ЛУСКАМИ
Тонкі сталеві луски відлущуються на ділянці бічної поверхні зуба, утворюються порожнини з постійною глибиною, що мають трикутну форму на контактній поверхні зуба
| Дефекти кування
| Замінити зубчате колесо
|
Сильні перевантаження
| Перевірити максимальне навантаження, що надається на зуб.
|
ЛУЩЕННЯ Відшаровування фрагментів неправильної форми з ділянок зубів. Дефект звичайно присутній на зубчатих колесах із загартованими або азотованими поверхнями.
| Сильні перевантаження на всіх зубах
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
Тріщини локалізуються уздовж ділянок, розташованих між загартованим поверхневим шаром, і ділянкою, що піддалася гарту і відпустці. Виникають в результаті неправильного поверхневого зміцнення або високих перевантажень
| Замінити зубчате колесо. Якщо дефект виникає в результаті перевантаження, перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
ПЛАСТИЧНА ДЕФОРМАЦІЯ
Матеріал переміщається з початкового діаметру до западини зуба, при цьому утворюється металевий виступ.
| Навантаження перевищує межу еластичності матеріалу.
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
Недостатнє мастило і підвищення температури на бічних поверхнях зубів, що перевищує температуру пластифікації.
| Замінити зубчате колесо. Перевірити стан змащувального масла. Перевірити ефективність роботи розпилюючих форсунок.
|
НАКЛЕП
Невеликі борозни на бічних поверхнях зубів поряд з лініями зіткнення.
| Сильні зіткнення в результаті незвичайних і тривалих вібрацій
| Перевірити затягування анкерних кріплень. Перевірити зазор в підшипниках. Перевірити осьові зазори в з'єднаннях, таких як муфти і шпинделі.
|
ВИСТУПИ. Виступи на бічній поверхні зуба у напрямі додатку сили. Присутній на зубах з низькою окружною швидкістю і великими навантаженнями на поверхнях ковзання (гепоїдні передачі і черв'ячні гвинти)
| Пластична деформація і знос
| Замінити масло на нове з більшою в'язкістю. Замінити фільтр.
|
Дуже твердий матеріал з високим контактним навантаженням.
| Якщо виступи дуже глибокі і розташовуються у напрямку до западини зуба, замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
ЗЛАМ УНАСЛІДОК НАДМІРНОЇ ГНУЧКОСТІ Матова і вузлова поверхня, що характеризується помітною пластичною деформацією.
| Перевантаження і втома.
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
ЗЛАМ ТОРЦЯ ЗУБА Поверхня характеризується наявністю ділянки з гладкими поверхневими кристалами
| Концентрація навантаження.
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
УТВОРЕННЯ ТРІЩИН З ПОЧАТКОВОЮ ТОЧКОВОЮ КОРОЗІЄЮ
| Постійне, високе навантаження на кінцеву частину бічної поверхні зубів
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження.
|
ПОЛОМКА ЗУБА. При повній поломці зубів поверхня зламу схожа на оброблену поверхню. В основному присутній на зубчатих передачах між колесами з різним ступенем міцності
| Дуже високі перевантаження Нерівномірний розподіл навантаження зважаючи на зовнішні причини (вихід з ладу підшипників, зовнішні осьові навантаження і т.п.)
| Замінити зубчате колесо. Перевірити максимальне навантаження і можливі причини перевантаження. Перевірити стан підшипників і їх зазорів
|