Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Закономірності процесу виховання

 


 

Розділ З

ТЕОРІЯ ВИХОВАННЯ

СУТНІСТЬ, ЗМІСТ І ПРОЦЕС ВИХОВАННЯ

Людина і виховання. Закономірності процесу вихо­вання. Рушійні сили процесу виховання. Фактори вихо­вання. Концепції, виховання. Мотиви виховання. Струк­тура виховного процесу. Самовиховання і перевихован­ня. Зміст виховання. Принципи виховання. Критерії вихованості особистості. Література. Завдання для самостійної роботи. Завдання для самоконтролю.

Людина і виховання

Людина є вінцем живої природи. Та природа не творить людини як цілісної особистості, вона лише закладає основи і певні передумови для формування особистості. Людина є бага­торівневою системою, яка виявляється у діалектичній взаємо­дії біологічних і соціальних факторів. Людина, вступаючи в життя шляхом практичної, соціальної і трудової діяльності, вли­вається у світ соціального досвіду, який є багатовіковим над­банням людства і виступає основною школою становлення її як особистості.

Процес діалектичної взаємодії біологічних і соціальних фак­торів, які впливають на формування людини, не може бути сти­хійним. Він вимагає чіткого регулювання і систематизації з боку батьків, уповноважених вихователів. Потрібна науково обґрун­тована система виховних впливів на особистість дитини.

Виховання — це, по-перше, соціально і педагогічно організо­ваний процес створення оптимальних умов для формування людини як особистості. По-друге, це вплив вихователя на вихо­ванця з метою формування в нього бажаних соціально-психіч­них і фізичних якостей.

Суспільство як соціальне об'єднання людей може існувати, діяти і розвиватися лише за умов цілеспрямованої і система­тично організованої роботи з виховання кожної особистості. Коли б цей процес зупинився — суспільство перестало б існува­ти, а людина не змогла б піднятися до рівня особистості. Ще Я.А. Коменський зауважував, що нехтування вихованням — це загибель людей, сімей, держав і всього світу. Тому виховання не варто розглядати лише як вплив на людину з метою викори­стання її з погляду меркантильних потреб, а своєю спрямова­ністю воно, насамперед, є виявом турботи про всебічний розви­ток людини, становлення її як вільної особистості.

Отже, виховання,з погляду суспільного розвитку, є провідною сферою діяльностіяк окремої людини, так і людської спільно­ти в цілому. Завдяки вихованню людство забезпечує свою без­смертність у соціальному розвитку.

Закономірності процесу виховання

А.С. Макаренко наголошував, що "немає більш діалектичної науки, ніж педагогіка, і тому ні в якій іншій галузі дані досвіду не мають такого великого значення"1. Виховання є найбільш давньою категорією. Можна говорити про те, що істоти тварин­ного світу уже займаються елементами виховання. Можливо, у тварин цей процес відбувається на рівні інстинктів, але він є. Людина займається вихованням свідомо. Впродовж тисячоліть людство залежно від національних особливостей, соціально-еко­номічних потреб, природних факторів накопичило величезний досвід в царині виховання. На його основі склалися певні зако­номірності процесу виховання.

Закономірностівідображають необхідне, істотне, стійке, по­вторюване, загальне для певної галузі відношення між явища­ми об'єктивної дійсності.

Стосовно виховання є необхідність враховувати закономірності, подані на рис. 3.1.

1 Макаренко А.С. Твори: У 7 т. — Т. 5. — К.: Рад. шк., 1954. — С.425.

Рис. 3.1. Закономірності виховання


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  5. IV. План навчального процесу.
  6. IV. Самовиховання.
  7. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  8. Автоматизація процесу призначення IP-адрес
  9. Адміністративний примус застосовують на основі адміністративно-процесуальних норм.
  10. Активний та пасивний типи адаптаційного процесу.
  11. Альтернативні парадигми організаційного процесу
  12. Аналіз процесу і продуктів діяльності.




Переглядів: 1523

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Література | Рушійні сили процесу виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.