Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



По Шляху Чумацькому у росах Буде вічність мчати на коні, Я ж губами у розкішних косах Позбираю зоряні вогні.

Діти схильні до такого загостреного естетичного сприйман­ня. Але треба весь час розвивати це, давати змогу відчувати радість від побаченого, відкритого. Естетичне сприймання сприяє якнайкраще розвитку естетичних почуттів.

У процесі естетичного виховання важливо розвивати есте­тичні судження,які передають ставлення особистості до певно­го об'єкта, явища.

Не варто нав'язувати школярам своїх міркувань, а потрібно допомагати їм виявляти самостійність в оцінці тих чи інших

'., Троцько Г£. Питання теорії виховання. — X., 1995. — С. 126.

предметів, явищ з погляду їх естетики. Лише згодом з досві­дом формується певний естетичний ідеал як своєрідний зра­зок, з позицій якого особистість оцінює певні явища, предмети навколишньої дійсності. Естетичний ідеал відображає певні уявлення людини про красу, підкреслює критерії, за якими вар­то оцінювати ті чи інші явища, предмети. Естетичний ідеал, з одного боку, є своєрідним еталоном, а з другого боку, він все ж не позбавлений впливу індивідуальних суджень. Тому поняття естетичного ідеалу є, певною мірою, фактором індивідуальним.

На основі естетичних знань, сприйняття, почуття, ідеалів, су­джень формуються естетичні смаки. Естетичні смаки — це стійке, емоційно-оціночне ставлення людини до прекрасного, що носить вибірковий, суб'єктивний характер. Тому не може бути якихось стандартних смаків. Це чуттєва категорія, що пов'яза­на передусім з індивідуальним баченням й індивідуальним сприйняттям.

Кінцева мета естетичного виховання — сформувати готовність людини до естетичної діяльності як важливого компонента естетичної культури. Вирізняють багато видів такої діяльності: естетична організація середовища, в якому живе, працює, вчить­ся, відпочиває людина; конкретна творча діяльність в галузі ми­стецтва, літератури та ін.; пропаганда мистецтва, естетичних іде­алів; естетична виразність у навчальній, виробничій, побутовій діяльності; вияви естетичної культури у взаєминах з людьми.

3.7.3. Шляхи, засоби і форми естетичного виховання

Процес естетичного виховання триває впродовж всього жит­тя людини і напрямки цієї роботи багатогранні (рис. 3.27). Виділимо найбільш суттєві з них.

1. Життя і діяльність дитини в сім'ї. Тут закладаються ос­нови формування естетичних смаків, естетичних почуттів. Органі­зація естетичного побуту в оселі, одяг, краса взаємин між чле­нами сім'ї, оцінка старшими предметів, явищ оточуючої дійсності з позицій естетики, безпосередня участь в естетичній діяльності, іграшки тощо — все це так чи інакше впливає на формування естетичних почуттів і смаків дитини. На цьому етапі позитив­ний вплив можуть мати знання батьків у галузі народної педа­гогіки. Український народ споконвіку цінував і дбав про красу побуту (красиво прибране житло, використання картин, руш-

Рис. 3.27. Напрямки естетичного виховання

ників, килимів, інших творів прикладного мистецтва, охайність одягу, упорядкованість садиби); участь у звичаєвих обрядах, які містять у собі значний емоційний заряд (свято народження дитини, її хрещення, заручини, весілля та ін.); пісні. Відтворен­ня народних традицій, обрядів, звичаїв може позитивно вплива­ти на естетичне виховання дітей.

2. Виховна діяльність дошкільних виховних закладів. Есте­тичне виховання дошкільнят в дитячих садках здійснюється, з одного боку, через естетику побуту, а з другого — через систему спеціальних занять (музика, образотворче мистецтво). Вихованці з цікавістю займаються ліпленням, малюванням, елементами аплікації, співом, ритмікою, танцями, іграми та ін.

3. Навчально-виховна діяльність загальноосвітніх навчаль­но-виховних закладів. Завдання естетичного виховання вирі­шуються шляхом залучення школярів до різних видів діяль­ності: оволодіння змістом навчальних дисциплін, позакласної виховної роботи, що містить в собі естетичне навантаження.

В умовах школи естетичне виховання так чи інакше сто­сується всієї системи навчально-виховної роботі. Учні передусім оволодівають естетичними знаннями в процесі вивчення на­вчальних дисциплін. Мова, література, історія, дисципліни при­родничого циклу несуть в собі естетичний потенціал.

Особливе місце серед навчальних дисциплін школи займа­ють музика й образотворче мистецтво. Вони не лише сприяють формуванню естетичних почуттів і смаків, але й готують вихо-

ванців до естетичної діяльності. Можна лише шкодувати, що увага до цих предметів дещо послаблена.

Останнім часом у школах і гімназіях створюються спеціалі­зовані класи гуманітарно-естетичного напрямку. Це має сприя­ти піднесенню естетичної вихованості школярів.

Певне місце у системі шкільного виховання посідають фа­культативні заняття з проблем образотворчого мистецтва, му­зики, кіно, театру, прикладного національного мистецтва.

У рамках загальноосвітніх навчально-виховних закладів широко практикується залучення учнів до різних видів поза-класної виховної роботи з естетичним змістом. Це участь учнів у роботі танцювальних гуртків, хорових колективів, студій об­разотворчого та літературного мистецтва тощо.

4. Навчально-виховна робота позашкільних дитячих вихов­них закладів (будинки і палаци дитячої та юнацької творчості, студії, дитячі музичні та художні школи та ін.). Діяльність цих закладів спрямована на задоволення інтересів дітей, розвиток здібностей, залучення до активної естетичної діяльності. Що­правда, лише невелика кількість дітей має змогу займатися в позашкільних виховних закладах.

5. Певне місце у системі естетичного виховання має займати самоосвіта. Але й для цього необхідне педагогічне керівництво та матеріальне забезпечення.

6. Діяльність професійних навчально-виховних закладів, де май­бутні фахівці продовжують оволодівати естетичними знаннями, беруть участь у діяльності мистецьких аматорських колективів, набувають вмінь у естетичній діяльності. Проте і тут можливості обмежені й простежується деякий скептицизм (за винятком ми­стецьких ВНЗ) до проблем естетичного виховання молоді.

7. Окремим напрямком естетичного виховання можна назва­ти вплив засобів масової інформації: художня і наукова літерату­ра, газети, журнали, радіо, кіно, телебачення, концертна діяльність. Але тут є великі труднощі. Хоча є специфічні програми радіо, теле­бачення, які розраховані на дітей певного віку, все ж засилля так званої "масової культури" не завжди сприяє формуванню здоро­вих естетичних смаків. Тут потрібна копітка, цілеспрямована ви­ховна робота вихователів (батьків, шкільних педагогів). І тут не можна обмежитись заборонами, а треба йти шляхом упереджую­чого формування справді естетичних і національних смаків, вихо­вання відрази до потворного, чужого в мистецтві.

Арсенал засобів естетичного виховання досить вагомий: на­вколишнє природне середовище, література, музика, образотвор­че мистецтво, архітектура, театральне мистецтво, кіномистецтво та ін.

У процесі естетичного виховання традиційно використову­ють різні форми роботи: уроки, семінари, гуртки, екскурсії, кон­ференції, бесіди, диспути, колективні творчі справи, конкурси та ін. (рис. 3.28).

Рис. 3.28. Засоби та форми естетичного виховання

Ефективність естетичного виховання можна забезпечити єдністю і взаємообумовленістю національного і загальнолюд­ського. Естетична культура особистості має формуватися передусім на ґрунті національної культури з залученням до надбань світової культури.


Читайте також:

  1. Гірських порід на схилах і в укосах
  2. Договори (статті) гетьманів України з московським царем як кроки на шляху обмеження автономії України в другій половині XVII – XVIII ст.
  3. Договори (статті) гетьманів України з московським царем як кроки на шляху обмеження автономії України в другій половині XVII – XVIII ст.
  4. Дозрівання пірамідного шляху
  5. Етапи професійного шляху за Е. А. Клімовим
  6. Етапи професійного шляху за Сьюпером
  7. ЗМ 8. УКРАЇНА НА ШЛЯХУ НАЦІОНАЛЬНО-ДЕРЖАВНОГО ВІДРОДЖЕННЯ
  8. Зовнішня політика України на шляху до незалежності.
  9. Лекція 16. «Перебудова» і розпад СРСР. На шляху до незалежності
  10. Методика формування загальних та одиничних понять курсу. Перевага дедуктивного шляху формування загальних понять.
  11. На шляху до Європейського Союзу
  12. На шляху шукань.




Переглядів: 579

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зміст естетичного виховання | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.