Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Напрями та течії в мистецтві модернізму

Виникнення розвиненого модернізму більшість дослідників по­в'язує з експресіонізмом(від фран­цузького ехргеssiоn - вираз, виразність). Батьківщиною експресіонізму була Ні­меччина, де з'явилися перші спілки мо­лодих художників, занепокоєних долею культури напередодні Першої світової війни. Художникам-експресіоністам світ вбачався абсурдним, негармонійним і хаотичним, ворожим «природній» лю­дині. Тому ставлення до дійсності визна­чалось тим, що предмети і явища отри­мували властивості особистих почуттів і рис художника. Свої почуття, враження, відчуття від буремних подій і спосіб художнього чуття вони намагалися нести з максимальною виразністю, гостротою, наполегливістю експресивністю.

Щоб якомога виразніше передати «внутрішній зміст» твору, в якому світ зовнішній гостро і боляче заломлювався у внутрішньому світі власної особисто­сті, художники-експресіоністи користу­вались відповідними художніми засоба­ми: сміливими поєднаннями кольорів, зміщенням планів, кутастими та ламани­ми лініями, непропорційними формами, зламом та деформацією зображення. Відомими представниками експресіо­нізму в образотворчому мистецтві стали.

Близьким до експресіонізму вважа­ється фовізм (від французького fauve – дикі ). До групи фовістів входили художники, яких об'єднувало прагнення до емоційної сили художнього вияву, стихійної ди­наміки малюнку, створення художніх образів виключно за допомогою інтен­сивних яскравих кольорів. Основні ко­льори і мотиви фовісти брали з при­роди, але посилювали й загострювали їх. Головний засіб конструювання кар­тин у фовістів — це використання «суб'єктивного» кольору: художники дозволяли собі пофарбувати в улюб­лений колір предмети, які в дійсності мають зовсім інший колір, і, з точки зору здорового глузду, виявляються «дикими» (яскраво - червоне небо, густо-рожеве жіноче тіло, синя корова тощо). Цікавлячись насамперед кольоровими контрастами і пошуком найбільшої ін­тенсивності, фовісти прийшли до спро­щення й умовності форм. Предметом їх зображення є найпростіші мотиви: бар­висті тканини і крісла, оголене і напівоголене тіло. Об'єм і простір на їхніх картинах майже відсутній.

Протилежно експресіонізму й фовізму, які прагнули до максимального передання своїх переживань, кубісти та футуристи шукали нові форми для зображення навколишнього реального світу.

Кубізм виник у Парижі на початку XX ст. і пов'язаний з творчістю Жоржа Брака та раннього Пабло Пікассо (1881-1973). Кубісти виходили у своїй творчості з того, що справжню сутність усіх предметів та явищ реального світу, включаючи людину, може бути пере­дано у вигляді різноманітних поєднань простих геометричних фігур. Вони по­ставили перед собою завдання виявляти і фіксувати ці фігури у своїх творах, уникаючи передання внутрішньої уявної схожості змальованого предмета з від­повідними реальними об'єктами. Зобра­жуючи ці фігури, художник-кубіст ке­рується суб'єктивним смаком, макси­мально пориваючи з буденною логікою і фізичними закономірностями реального світу. Кубісти відмовились від традицій­них художніх засобів (передання три­вимірного простору, атмосфери, світла) і розробили нові форми багатовимірної перспективи, які давали змогу показати об'єкт з усіх боків у вигляді безлічі площин, які перетинаються між собою, утворюючи напівпрозорі чотирикутни­ки, трикутники, півкола.

Про утворення футуризму(від ла­тинського futurum - майбутнє) заявив італійський письменник Філіппо Марінетті, проголошуючи загибель мистец­тва минулого і народження мистецтва майбутнього. Батьківщина футуризму — Італія, тому більшість саме італійських імен пов'язана з цією течією: У. Боччоні, Н. Карра, Дж. Северіні, Дж. Балла. Фу­туристи також вважали, що мистецтво не повинне відображати дійсність. Об'єктом мистецтва, на їх погляд, пови­нен бути не предметний світ, а рух, який вносить художник, поєднуючи час, міс­це, форми, колір. Для втілення такого поєднання футуристи використовують прийом дивізіонізму, тобто передання руху завдяки повторенню елементів предмета (наприклад, у картині Северіні це робиться шляхом зображення безлічі ніг дівчини, яка йде балконом). Футу­ристи намагались створити урбаністич­не мистецтво, яке б прославляло культ

техніки та індустріальних міст. Загальне відчуття хаосу. Предмети, натураліс­тичні деталі поєднуються з відірваними лініями та площинами на тлі дисгар­монії кольору та форми.

Футуризм пробував свої сили в різ­них галузях мистецтва. У скульптурі представники футуризму закликали від­мовитись від «кайданів-законів» і пере­творити скульптуру в «звільнені плас­тичні купи». В музиці вони ставили зав­дання «виразити музичну душу натовпу, великих промислових складів, поїздів, крейсерів, авто...». Так виникає брюїтистська музика (від французького - шум), яка славить Машину та Струм.

Початок абстракціонізму(від ла­тинського abstractio — далекий від дій­сності) припадає на 10-ті роки XX ст. Абстракціонізм - це безпредметне мис­тецтво, представники якого повністю відмовляються від зображення реальної дійсності і людини. Вже з перших кроків існування абстракціонізм поділявся на два основні різновиди. Для першого на­пряму типовим було прагнення до гар­монізації безформних кольорових ком­позицій, для другого — створення гео­метричних абстракцій.

Засновником першого напряму абстракціонізму є росіянин Василь Кандинський (1866-1944), який зробив акцент на самостійній виразній цінності кольо­ру, його барвистості, на кольорових комбінаціях і асоціаціях їх з музикою. Кандинського цікавить не навколишній, а власний світ, стан душі. Символами цього світу стають самостійні лінії, фор­ми, кольори. Так, жовтий колір є сим­волом безумства, синій свідчить про прагнення до надприродного, зелений символізує ідеальну гармонію, черво­ний - мужність, білий - народження, чорний - смерть, а фіалковий - згасан­ня. Горизонтальна лінія уособлює па­сивне начало, вертикаль — активне. Кар­тини Кандинського нагадують зафік­совані у фарбах фотографічні ефекти світла і безформні кольорові плями в красивих комбінаціях з кривими та ла­маними лініями.

Другий напрям абстракціонізму ще називають геометричним, бо він іде шляхом створення найрізноманітніших комбінацій різнокольорових прямокут­ників. Представниками цього напряму стали Піт Мондріан та Казимир Малевич, які засобами безпредметного мис­тецтва передавали людські почуття й переживання. Казимир Малевич (1878— 1935), життя й діяльність якого тісно пов'язані з Україною, зокрема з Києвом, і який, хоча й був напівполяком, але називав себе українцем, вважав осно­вою мистецтва інтуїтивізм, а метою зображення площинних геометричних фігур показ переваги «чистого почуття » («Чорний квадрат», «Біле на білому фоні», «Червоний квадрат»). Пізніше у творчості Малевича постійно виринає селянська тематика, пов'язана з тради­ціями українського орнаменту.

У добу Першої світової війни ви­никають нові форми модернізму, які на відміну від довоєнних уже тяжіють до активного впливу на світ, до втручання в духовну, а іноді й суспільну сферу люд­ського буття.

Зокрема активну антиестетичність містив у собі дадаїзм. Дадаїзмвиник у 1916 р. у Швейцарії. Молодих поетів, письменників, скульпторів, художників об'єднувала ненависть не тільки до вій­ни, а й до суспільства. Своїм ворогом вони вважали будь-які авторитети і тра­диції. Формою протесту проти ворожої дійсності дадаїсти обрали культ абсур­ду й руйнування мистецтва. Не мала змісту й сама назва напряму: звукоспо­лучення «дада» то від румунського «так-так», то від французького «ко­ник», то від дитячого безладного лепе­тання. Дадаїсти не мали чітко визна­ченої художньої програми. Вся їхня творчість була спрямована на показ без­глуздя навколишньої дійсності. Літера­турні вечори «хімічної», «гімнастич­ної», «статичної» поезії мали вигляд голосного читання так званих фоне­тичних поем, які складаються з суми окремих складів, безглуздих звукових сполучень або одночасного читання віршів різними поетами. Замість музики у загальноприйнятому розумінні дада­їсти використовують запозичену у фу­туристів брюїтистську музику, яка ви­конується на «немузичних» інструмен­тах — сюрчках, сковорідках, друкар­ських машинах. Тексти, які читалися зі сцени, писали методом так званого ав­томатичного письма: кожний наступний учасник пише фразу, не знаючи, що написав його попередник, або учасники по черзі пишуть слова, які починаються з останньої літери попереднього слова. Замість картин дадаїсти створювали штучні колажі — з безладно наліплених на картон шматків журнальних реклам, газет, фотографій, мотузків, ґудзиків, битого скла, дротів тощо.

Дадаїсти намагались створювати мистецтво з різного сміття. Вони стверджували, що цивілізацію характеризують не тільки і нескільки досягнення, скільки її потолочені залишки. Заперечуючи мистецтво, як естетичну творчу діяльність, дадаїсти сколихнули всю Європу та багато в чому визначили подальшу еволюцію модернізму.

На основі дадаїзму виникає сюрреалізм (від французького – над реальне). Спостерігаючи соціальну несправедливість, яка панує в світі, сюрреалісти шукали шляхи втечі від неї у світ підсвідомого. Їхня діяльність проходила під гаслом відмови можливості соціального прогресу та звільнення людського «Я» від кайданів розуму, логіки, моралі.


Читайте також:

  1. Абсолютизація формально-технічних пошуків у мистецтві ХХ ст.
  2. Базові напрями організації захисту інформації ІКСМ.
  3. Банківська система України і напрями її розвитку
  4. Вектори рівні, якщо вони колінеарні, мають однакові напрями і рівні модулі.
  5. Види течії в’язкої рідини
  6. Визначте пріоритетні напрями освітньої, наукової і промослової політики України після проголошення її незалежності.
  7. Визначте пріоритетні напрями освітньої, наукової і промослової політики України після проголошення її незалежності.
  8. Виникнення економічної теорії, її напрями, школи і течії.
  9. Відображення правової тематики та діяльності працівників правоохоронних органів у літературі та кіномистецтві.
  10. Глава IV. Напрями розвитку судово-психологічної експертизи
  11. Головні напрями розбудови сучасної незалежної України.
  12. Головні напрями розбудови сучасної незалежної України.




Переглядів: 1244

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні риси модернізму | Авангард в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.