Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Діячі культури в еміграції

Після Другої світової війни багато українських художників про­довжили свою діяльність в еміграції: у Німеччині, Австрії, Франції, Бельгії, Італії та інших країнах. Як правило, це — яскраві творчі індивідуальності, які не змирилися з тими соціальними й політич­ними умовами, що склалися в Україні, ті, яких змусила емігрувати Друга світова війна.

Українська еміграція особливо опікувалася збереженням своїх культурних джерел, підтримувала тих, хто залишився на Батьків­щині. Велику увагу приділяли системі української освіти. Так, у 80-ті роки тільки в США налічувалося більш як 60 українських шкіл. Такі школи було організовано й у Канаді. В США виникли художні об'єднання, наприклад, «Слово», куди входило 150 письменників. Його керівник до 1975 р. — Григорій Костюк, письменник і літе­ратурознавець, неперевершений пропагандист української літера­тури. Відроджувалася школа українського хорового співу на чолі з Олександром Кошицем. Незважаючи на те, що діяльність митця за­вершилася ще в першій половині XX століття, його обробки на­родних пісень, духовна музика значно вплинули на розвиток україн­ської музики XX ст.

У Німеччині виникла капела бандуристів ім. Т. Г.Шевченка. Сталінські репресії торкнулися співаків ще в Україні, однак капе­ла не припинила своєї діяльності. 1949 р. учасники капели створи­ли новий колектив у м. Детройті. З 1984 р. художній керівник капе­ли та її диригент — Володимир Колесник.

Українську музичну діаспору представляють брати Павло і Ми­хайло Длябоги — просвітителі, ентузіасти української культури. Професором музикознавства Утрехтського університету (Голлан­дія) є Михайло Антонович, який успішно керує відомим «Візан­тійським хором». Хор виконує українську духовну і світську му­зику.

Серед письменників вирізняється Нью-Йоркська група поетів — Емма Андієвська, Богдан Бойчук, Віра Вовк, Юрій Тарнавський та інші. їхні поезії ознайомлювали світову громадськість із панора­мою українського вірша. Поети докладали значних зусиль для ви­дання антологій української поезії. Так, Віра Сільська-Вовк вида­ла у Бразилії «Антологію української літератури» та збірник сучас­ної української поезії «Соняшник».

Чітко виявився і вплив європейських віянь на українські вірші. Паростки модерну і постмодерну додавали українському слову об'ємності, афористичності, свіжості.

То не пташині непритомні трелі

І не кларнет лісів чи бур сурма, —

То музики душа собі сама

Проводить кришталеві паралелі. (Б.Бойчук «Моцарт»)

З 1990 р. в Україні почали нагороджувати преміями Фундації Антоновичів. Омелян і Тетяна Антоновичі, які проживають у Ва­шингтоні, заснували фонд для підтримки «добрих, просвітительсь­ких і релігійних ідей» в Україні. Лауреатами премії Фундації стали В.Барка, Л. Костенко, В.Шевчук (за роман-триптих «Три листки за вікном»), критик І. Дзюба. Фундація вносить також чималі кошти на будівництво українських храмів за кордоном.

Упродовж 50—60-х років тривала творча діяльність і Олександ­ра Архипенка, найбільшого українського скульптора. До ви­датних діячів української діаспори також належать українські скульптори Григорій Крук, Леонід Молодожанін, Михайло Черешневський.

Григорій Крук (1911—1988) — видатний український скульптор, різьбяр по каменю. Навчався в Академіях мистецтв Кракова та Бер­ліна. Працював з грубими, примітивними формами, гротескно й гіпер­болічно втілював їх. Значну роль у творчості відіграють українські образи «Родина біженців», «Праля», «Дівчина з водою». Працюючи в Німеччині (Мюнхен), звертався до різних жанрів та стилістик (вплив експресіонізму відчутний в «Оголеній», «Мадонні»), Крук - творець скульптурних портретів багатьох видатних особистостей: Петлюри, Скоропадського; за портрети кардинала Йосипа Сліпого і Папи Пав­ла отримав першу премію на конкурсі в Римі [15].

Леонід Молодожанін — творець найбільших пам'ятників діячів світової культури, які знаходяться в усіх куточках планети. Так, для Вашингтона скульптор виконав широко відому статую Т.Шевченка (1964).

Михайло Черешневський (1911—1994), який жив у Німеччині та США, відомий своїми пам 'ятниками Лесі Українці у Клівленді й То­ронто, що були сприйняті глядачами як образ справжньої духовної пророчиці.

Українського живописця Василя Хмелюка (1903) у 70-ті роки євро­пейська критика називала «провідним художником нашого часу». Він належить до паризької школи українського живопису. В.Хмелюк екс­периментував із кольором, колоритом. Молодшим представником цієї школи був Любослав Ґуцалюк , вивезений з України в період Другої світо­вої війни. Його паризькі пейзажі, «переливи» міського життя значною мірою сприяли розвитку українського мистецтва за кордоном.

Універсальністю, різножанровістю й розмаїттям технік вирізняєть­ся творчість Бориса Крюкова, що працював у монументальному й пор­третному жанрах, був баталістом і пейзажистом, ілюстратором та іконописцем. Художник оформив понад 80 українських книжок, які вийшли друком на Заході. Розповідають також і про дивовижну здатність художника писати портрети з пам’яті.

Неабияка творча доля й у Володимира Макаренка, відомого пред­ставника паризької діаспори 80—90-х років . Уродженець Дніпро­петровська, він творив у тісній співпраці з Ф.Гуменюком. На одній із виставок Дніпропетровська радянське керівництво запропонувало їм знищити свої твори. Макаренко не погодився. Виїхавши до Ленінгра­да, він заснував українське земляцтво; там працював у техніці компакт-образів. За кордоном його творчість підтримав М. Шем’якін. Ро­боти В. Макаренка гротескно-іронічні, символічні, щедрі на колірні но­вації. Художник майстерно використовує тонкі натяки на різноманітні культурні традиції (релігійні мотиви, творчість Гоголя).

Скульптор Паращук працює в Болгарії — в Софії, найбільше українських скульпторів працює в Чехії, у Празі. Тут, зрозуміло, головну роль відіграє відомий скульптор, майстер звіриних форм (Tierkünstler) К. Стаховський. Значення Стаховського в українській скульптурі не обмежується прекрасними статуетками звірів — бронзовими, теракотовими, як «Носоріг», майоліковими або дерев’яними, як орієнтальний «Бик», покірна, але могутня сила якого так досконало відтворена масивним блоком, ніби глибою майстерно опрацьованого дерев’яного матеріалу, — Стаховський як професор Української студії пластичного мистецтва утворив у Празі цілу школу українських молодих скульпторів, між якими визначається Євген Норман (із Бессарабії), з великим хистом до карикатури в пластиці (в цьому розумінні краща його праця — портрет Крамаржа в Музеї визвольної боротьби України в Празі). У Стаховського починала свою працю Оксана Лятуринська, здібна молода скульпторка й поетеса; її бюсти, акти й особливо живі, але витримані в скульптурному стилі жанрові статуетки також знаходяться в Празькому Музеї визвольної боротьби України. Велику втрату школа Стаховського понесла після самогубства в 1926 р. Степана Колядинського — молодого, але, може, найбільш обдарованого українського скульптора. Майже весь його мистецький доробок, що складається з великих тек із рисунками та окремих скульптур із мармуру, дерева та гіпсових відливів, також зібрано в Музеї визвольної боротьби України. Нарешті, під впливом К. Стаховського у Берліні відомий український гравер В. Масютін зайнявся медалями й утворив свою знамениту серію (близько 40) українських медалей, з яких, на жаль, тільки три відлиті в бронзі.

Окремо від українських кіл у Празі живе і працює скульптор Михайло Бринський, що здобув мистецьку освіту у Відні й там же ще в 1912 р. визначився своїм монументом робітників, полеглих у 1911 р. у Відні під час соціальних заворушень. У часи війни Бринський виконував монументи українських вояків, полеглих у таборах українських полонених, а в Празі працює головним чином для України, що під більшовиками, хоч і не знаходить у них належного визнання.

В Берліні працює український скульптор Федір Ємець. Це головним чином майстер бронзи та взагалі твердого металу. Ємець бронзу не тільки відливає, а й кує та карбує; твори його суворі, тверді, але виразні у формі. В нього навіть голова дитини виглядає як металева глиба з виразними й енергійно викуваними пластичними формами.

Найславетнішим україн­ським скульптором зі світовим ім'ям став киянин Олександр Архипенко (1887-1964). Світове визнання прийшло до Архипенка уже за межами України в еміграційний період його життя, але першу свою персональну виставку, що викликала жваве зацікавлення серед ки­ївської публіки, двадцятирічний скульп­тор організував ще 1906 р. Творчість Архипенка становить собою одну з най­яскравіших сторінок в історії світового модернізму. Архипенко принципово змінив попередні погляди на скульп­туру, перебуваючи у постійному пошуку нових виражальних засобів у цьому виді мистецтва. Митець змушував свої твори рухатися, оздоблював їх кольоровим склом і металоконструкціями, створю­вав концептуальні моделі, що переда­вали художні ідеї автора у лаконічний, гранично формалізований спосіб. Як це часто було з творами модерністів, спо­чатку його роботи отримали визнання лише у фахівців, а широка публіка сприйняла їх значно пізніше. Однак су­часну скульптуру, особливо починаючи з середини XX ст., важко уявити собі без тих новацій, які запровадив у цей вид мистецтва О. Архипенко. На еміг­рації Архипенко не поривав зв'язків з українською діаспорою, брав участь у громадському житті. Його творчість відноситься вже скоріше до наступного етапу в історії української культури, коли багато хто з її діячів мусив за­лишити батьківщину, однак творчий ім­пульс своїй подальшій роботі він отри­мав у Києві початку XX ст.

Найбільшої, можна сказати, всесвітньої слави за кордоном зажив український скульптор Олександр Архипенко переїхав до Америки, де знайшов популярність і повне визнання свого сильного та оригінального таланту. Багато обдарований від природи, озброєний удосконаленим володінням техніки й майстерства як класичного рисунку, так і пластичної форми, а ще до того й барвної колористики, Архипенко змолоду віддавався експериментам, переживав усі крайнощі мистецьких течій нервового й неспокійного, часто розгубленого в шуканнях Парижа. Архипенко платив данину скульптуро-малярству, комбінуючи вигнуті, стилізовані з пофарбованої бляхи форми з фарбованим же тлом; уже цими експериментами він справляв глибоке враження в Парижі, здавалося б, звиклому до всяких експериментів. Але логічна вмотивованість, зрівноваженість і краса чистих форм і незвичайно чистих кольорів виділяли праці Архипенка, підіймаючи їх від ексцентричного експерименту до справжнього мистецького осягнення. Переїхавши до Америки, Архипенко захопився ще й експериментами кінематики, але з роками вгамувався і, здається, знайшов себе остаточно в ідеально чистих, викінчено рафінованих, скульптурних формах еллінської архаїки, як про це свідчить його праця в Українському Національному музеї у Львові.

Багатогранна діяльність української діаспори зі збереження й відродження української культури вкрай важлива для української культури третього тисячоліття. Це допоможе їй усвідомити націо­нальне, рідне як загальнолюдське, світове, розвивати концепцію національного відродження.

Українська режисерська школа здобула світову популярність і завдяки українським емігрантам.

Григорій Гладій — український і російський актор та режисер. Акторської майстерності навчався в Києві, потім пройшов курс ре­жисури в майстерні А.Васильєва. Під впливом його ідей розробив тео­рію енергетичного впливу на глядача. Після еміграції до Канади ство­рив власну театральну майстерню, проводить майстер-класи в краї­нах Європи й Америки. Вільно розмовляє і грає 7 мовами.

 

Квітка Цісик народилася 4 квітня 1953 р. у Квінті (Нью-Йорк, США) в сім'ї післявоєнних емігрантів із Західної України Іванни та Володимира Цісиків. Батько Квітки був скрипалем, музичну освіту здобув у Львові, з 1942 р. по 1944 р. був концертмейстером Львівського Оперного Театру, а після еміграції викладав в Українському музичному інституті в Нью-Йорку. Саме батько вчив її грати на скрипці ще з п'яти років. З дитинства Квітка дуже любила співати. Після школи вона вступила до державного університету Нью-Йорка на клас скрипки. Проте, через рік вона кинула університет і була прийнята в Mannes School of Music, де під керівництвом хранителя віденської оперної традиції професора Себастіана Енгельберга отримала знання з вокалу та відшліфувала свій голос – колоратурне сопрано. Навчання закінчила в 1974 році. Ще студенткою почала працювати, оскільки потрібно було оплачувати навчання та допомагати родині. Тоді вона і подалася в шоу-бізнес та дуже швидко зарекомендувала себе, як досконала вокаліста в будь-якому музичному стилі. Квітка обрала собі псевдонім Кейсі (Kacey – за першими літерами її імені та прізвища). Її почали навперебій запрошувати до роботи над своїми альбомами поп– та рок-зірки (Майкл Болтон, Боб Джеймс, Лінда Ронстад, Роберта Флек, Девід Санборн, Карла Саймон, Мікіо Масуо, Квінс Джонс, а з Майклом Джексоном Квітка співала в одному хорі). Квітка також виконувала заголовні пісні в фільмах.

Дуже швидко вона стала однією з найбільш високооплачуваних виконавиць рекламних мотивів для радіо та телебачення. Її голос звучав в рекламних роликах таких брендів як Coca-Cola, American Airlines, Mr. Pibbs, Sears, JC Penney, Safeway grocery stores and Starburst candies. З 1982 року Квітка була єдиним і незмінним голосом компанії Ford Motors. 1977 р. Квітка здобула нагороду Оскар в номінації "краща пісня для кіно" за саундтрек до фільму "You Light Up My Life". 1980 р. вона записала свій перший альбом "Songs of Ukraine" ("Пісні з України"). 1989 р. – другий альбом, який отримав назву "Two Colors" ("Два кольори"). Альбоми є родинними проектами: перший чоловік Квітки – композитор-аранжувальник Джек Корнер; другий чоловік Квітки Ед Ракович – інженер звукозапису, спродюсував їх; сестра Марія Цісик грала на піаніно, а мати Іванна стежила за чистотою вимови доньки; у записі брали участь близько 20 музикантів, які грали на понад 10-ти різних інструментах. Альбоми, яким немає рівних в українській легкій музиці, зібрали купу нагород у Канаді, а 1990 р. були номіновані на "Греммі" в категорії contemporary folk. Між записами альбомів відбулося розлучення з Джеком та шлюб з Едом (йому вона народила сина Едді).

1983 р. Квітка з матір'ю відвідали Україну, тоді її пісні ще заборонено було крутити по радіо, дуже мріяла дати серію концертів вже на незалежній Україні. Віктор Мішалов (австралієць українського походження), з яким Квітка навчалася в Консерваторії, приїжджаючи в Україну привіз платівку Квітки Цісик. Тоді з'явилася перша платівка "Квітка" і вона була дуже популярна. Альбом ходив на касетах, на бобінах, люди переписували, слухали, всі захоплювалися і дуже хотіли побачити саму Квітку. Свого часу Олександр Горностай (один з організаторів фестивалю "Червона Рута") запрошував Квітку Цісик до України 1989 р для участі у фестивалі, а 1992 р. для участі в концерті з нагоди першої річниці незалежності України. На жаль, жодного разу вона не змогла приїхати, хоч дуже хотіла. 29 березня 1998 р. Квітка Цісик померла від раку молочної залози у себе в Манхеттені.

Олександр Горностай: "Квітка була хороша, метка, проворна, цікава, доброзичлива, щира... Видно, що американське життя мало свій відбиток, а от родинний момент - ця українська ментальність - у неї зберігся."

Навесні 2009 р. Міністерство культури і туризму України презентували у США в рамках III Фестивалю української культури конкурс української пісні пам'яті Квітки Цісик "Квітка". На американській землі в знак пам'яті про Квітку Цісик, її нев'янучий талант, засновано Фонд підтримки музично обдарованих дітей та на пам'ять про Марію – Фонд "Адже життя прекрасне" (акумулює кошти на закупівлю мамографічного обладнання для України).

 


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  3. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  4. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  5. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  6. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  7. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  8. Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.
  9. Біографії історичних діячів
  10. Братства та їх роль в розвитку української культури.
  11. Варни і касти, їх роль у розвитку культури. Поширення буддизму та джайнізму.
  12. Вибір слова – основа культури мовлення




Переглядів: 2276

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.