Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Діячі культури в еміграції

Після Другої світової війни багато українських художників про­довжили свою діяльність в еміграції: у Німеччині, Австрії, Франції, Бельгії, Італії та інших країнах. Як правило, це — яскраві творчі індивідуальності, які не змирилися з тими соціальними й політич­ними умовами, що склалися в Україні, ті, яких змусила емігрувати Друга світова війна.

Українська еміграція особливо опікувалася збереженням своїх культурних джерел, підтримувала тих, хто залишився на Батьків­щині. Велику увагу приділяли системі української освіти. Так, у 80-ті роки тільки в США налічувалося більш як 60 українських шкіл. Такі школи було організовано й у Канаді. В США виникли художні об'єднання, наприклад, «Слово», куди входило 150 письменників. Його керівник до 1975 р. — Григорій Костюк, письменник і літе­ратурознавець, неперевершений пропагандист української літера­тури. Відроджувалася школа українського хорового співу на чолі з Олександром Кошицем. Незважаючи на те, що діяльність митця за­вершилася ще в першій половині XX століття, його обробки на­родних пісень, духовна музика значно вплинули на розвиток україн­ської музики XX ст.

У Німеччині виникла капела бандуристів ім. Т. Г.Шевченка. Сталінські репресії торкнулися співаків ще в Україні, однак капе­ла не припинила своєї діяльності. 1949 р. учасники капели створи­ли новий колектив у м. Детройті. З 1984 р. художній керівник капе­ли та її диригент — Володимир Колесник.

Українську музичну діаспору представляють брати Павло і Ми­хайло Длябоги — просвітителі, ентузіасти української культури. Професором музикознавства Утрехтського університету (Голлан­дія) є Михайло Антонович, який успішно керує відомим «Візан­тійським хором». Хор виконує українську духовну і світську му­зику.

Серед письменників вирізняється Нью-Йоркська група поетів — Емма Андієвська, Богдан Бойчук, Віра Вовк, Юрій Тарнавський та інші. їхні поезії ознайомлювали світову громадськість із панора­мою українського вірша. Поети докладали значних зусиль для ви­дання антологій української поезії. Так, Віра Сільська-Вовк вида­ла у Бразилії «Антологію української літератури» та збірник сучас­ної української поезії «Соняшник».

Чітко виявився і вплив європейських віянь на українські вірші. Паростки модерну і постмодерну додавали українському слову об'ємності, афористичності, свіжості.

То не пташині непритомні трелі

І не кларнет лісів чи бур сурма, —

То музики душа собі сама

Проводить кришталеві паралелі. (Б.Бойчук «Моцарт»)

З 1990 р. в Україні почали нагороджувати преміями Фундації Антоновичів. Омелян і Тетяна Антоновичі, які проживають у Ва­шингтоні, заснували фонд для підтримки «добрих, просвітительсь­ких і релігійних ідей» в Україні. Лауреатами премії Фундації стали В.Барка, Л. Костенко, В.Шевчук (за роман-триптих «Три листки за вікном»), критик І. Дзюба. Фундація вносить також чималі кошти на будівництво українських храмів за кордоном.

Упродовж 50—60-х років тривала творча діяльність і Олександ­ра Архипенка, найбільшого українського скульптора. До ви­датних діячів української діаспори також належать українські скульптори Григорій Крук, Леонід Молодожанін, Михайло Черешневський.

Григорій Крук (1911—1988) — видатний український скульптор, різьбяр по каменю. Навчався в Академіях мистецтв Кракова та Бер­ліна. Працював з грубими, примітивними формами, гротескно й гіпер­болічно втілював їх. Значну роль у творчості відіграють українські образи «Родина біженців», «Праля», «Дівчина з водою». Працюючи в Німеччині (Мюнхен), звертався до різних жанрів та стилістик (вплив експресіонізму відчутний в «Оголеній», «Мадонні»), Крук - творець скульптурних портретів багатьох видатних особистостей: Петлюри, Скоропадського; за портрети кардинала Йосипа Сліпого і Папи Пав­ла отримав першу премію на конкурсі в Римі [15].

Леонід Молодожанін — творець найбільших пам'ятників діячів світової культури, які знаходяться в усіх куточках планети. Так, для Вашингтона скульптор виконав широко відому статую Т.Шевченка (1964).

Михайло Черешневський (1911—1994), який жив у Німеччині та США, відомий своїми пам 'ятниками Лесі Українці у Клівленді й То­ронто, що були сприйняті глядачами як образ справжньої духовної пророчиці.

Українського живописця Василя Хмелюка (1903) у 70-ті роки євро­пейська критика називала «провідним художником нашого часу». Він належить до паризької школи українського живопису. В.Хмелюк екс­периментував із кольором, колоритом. Молодшим представником цієї школи був Любослав Ґуцалюк , вивезений з України в період Другої світо­вої війни. Його паризькі пейзажі, «переливи» міського життя значною мірою сприяли розвитку українського мистецтва за кордоном.

Універсальністю, різножанровістю й розмаїттям технік вирізняєть­ся творчість Бориса Крюкова, що працював у монументальному й пор­третному жанрах, був баталістом і пейзажистом, ілюстратором та іконописцем. Художник оформив понад 80 українських книжок, які вийшли друком на Заході. Розповідають також і про дивовижну здатність художника писати портрети з пам’яті.

Неабияка творча доля й у Володимира Макаренка, відомого пред­ставника паризької діаспори 80—90-х років . Уродженець Дніпро­петровська, він творив у тісній співпраці з Ф.Гуменюком. На одній із виставок Дніпропетровська радянське керівництво запропонувало їм знищити свої твори. Макаренко не погодився. Виїхавши до Ленінгра­да, він заснував українське земляцтво; там працював у техніці компакт-образів. За кордоном його творчість підтримав М. Шем’якін. Ро­боти В. Макаренка гротескно-іронічні, символічні, щедрі на колірні но­вації. Художник майстерно використовує тонкі натяки на різноманітні культурні традиції (релігійні мотиви, творчість Гоголя).

Скульптор Паращук працює в Болгарії — в Софії, найбільше українських скульпторів працює в Чехії, у Празі. Тут, зрозуміло, головну роль відіграє відомий скульптор, майстер звіриних форм (Tierkünstler) К. Стаховський. Значення Стаховського в українській скульптурі не обмежується прекрасними статуетками звірів — бронзовими, теракотовими, як «Носоріг», майоліковими або дерев’яними, як орієнтальний «Бик», покірна, але могутня сила якого так досконало відтворена масивним блоком, ніби глибою майстерно опрацьованого дерев’яного матеріалу, — Стаховський як професор Української студії пластичного мистецтва утворив у Празі цілу школу українських молодих скульпторів, між якими визначається Євген Норман (із Бессарабії), з великим хистом до карикатури в пластиці (в цьому розумінні краща його праця — портрет Крамаржа в Музеї визвольної боротьби України в Празі). У Стаховського починала свою працю Оксана Лятуринська, здібна молода скульпторка й поетеса; її бюсти, акти й особливо живі, але витримані в скульптурному стилі жанрові статуетки також знаходяться в Празькому Музеї визвольної боротьби України. Велику втрату школа Стаховського понесла після самогубства в 1926 р. Степана Колядинського — молодого, але, може, найбільш обдарованого українського скульптора. Майже весь його мистецький доробок, що складається з великих тек із рисунками та окремих скульптур із мармуру, дерева та гіпсових відливів, також зібрано в Музеї визвольної боротьби України. Нарешті, під впливом К. Стаховського у Берліні відомий український гравер В. Масютін зайнявся медалями й утворив свою знамениту серію (близько 40) українських медалей, з яких, на жаль, тільки три відлиті в бронзі.

Окремо від українських кіл у Празі живе і працює скульптор Михайло Бринський, що здобув мистецьку освіту у Відні й там же ще в 1912 р. визначився своїм монументом робітників, полеглих у 1911 р. у Відні під час соціальних заворушень. У часи війни Бринський виконував монументи українських вояків, полеглих у таборах українських полонених, а в Празі працює головним чином для України, що під більшовиками, хоч і не знаходить у них належного визнання.

В Берліні працює український скульптор Федір Ємець. Це головним чином майстер бронзи та взагалі твердого металу. Ємець бронзу не тільки відливає, а й кує та карбує; твори його суворі, тверді, але виразні у формі. В нього навіть голова дитини виглядає як металева глиба з виразними й енергійно викуваними пластичними формами.

Найславетнішим україн­ським скульптором зі світовим ім'ям став киянин Олександр Архипенко (1887-1964). Світове визнання прийшло до Архипенка уже за межами України в еміграційний період його життя, але першу свою персональну виставку, що викликала жваве зацікавлення серед ки­ївської публіки, двадцятирічний скульп­тор організував ще 1906 р. Творчість Архипенка становить собою одну з най­яскравіших сторінок в історії світового модернізму. Архипенко принципово змінив попередні погляди на скульп­туру, перебуваючи у постійному пошуку нових виражальних засобів у цьому виді мистецтва. Митець змушував свої твори рухатися, оздоблював їх кольоровим склом і металоконструкціями, створю­вав концептуальні моделі, що переда­вали художні ідеї автора у лаконічний, гранично формалізований спосіб. Як це часто було з творами модерністів, спо­чатку його роботи отримали визнання лише у фахівців, а широка публіка сприйняла їх значно пізніше. Однак су­часну скульптуру, особливо починаючи з середини XX ст., важко уявити собі без тих новацій, які запровадив у цей вид мистецтва О. Архипенко. На еміг­рації Архипенко не поривав зв'язків з українською діаспорою, брав участь у громадському житті. Його творчість відноситься вже скоріше до наступного етапу в історії української культури, коли багато хто з її діячів мусив за­лишити батьківщину, однак творчий ім­пульс своїй подальшій роботі він отри­мав у Києві початку XX ст.

Найбільшої, можна сказати, всесвітньої слави за кордоном зажив український скульптор Олександр Архипенко переїхав до Америки, де знайшов популярність і повне визнання свого сильного та оригінального таланту. Багато обдарований від природи, озброєний удосконаленим володінням техніки й майстерства як класичного рисунку, так і пластичної форми, а ще до того й барвної колористики, Архипенко змолоду віддавався експериментам, переживав усі крайнощі мистецьких течій нервового й неспокійного, часто розгубленого в шуканнях Парижа. Архипенко платив данину скульптуро-малярству, комбінуючи вигнуті, стилізовані з пофарбованої бляхи форми з фарбованим же тлом; уже цими експериментами він справляв глибоке враження в Парижі, здавалося б, звиклому до всяких експериментів. Але логічна вмотивованість, зрівноваженість і краса чистих форм і незвичайно чистих кольорів виділяли праці Архипенка, підіймаючи їх від ексцентричного експерименту до справжнього мистецького осягнення. Переїхавши до Америки, Архипенко захопився ще й експериментами кінематики, але з роками вгамувався і, здається, знайшов себе остаточно в ідеально чистих, викінчено рафінованих, скульптурних формах еллінської архаїки, як про це свідчить його праця в Українському Національному музеї у Львові.

Багатогранна діяльність української діаспори зі збереження й відродження української культури вкрай важлива для української культури третього тисячоліття. Це допоможе їй усвідомити націо­нальне, рідне як загальнолюдське, світове, розвивати концепцію національного відродження.

Українська режисерська школа здобула світову популярність і завдяки українським емігрантам.

Григорій Гладій — український і російський актор та режисер. Акторської майстерності навчався в Києві, потім пройшов курс ре­жисури в майстерні А.Васильєва. Під впливом його ідей розробив тео­рію енергетичного впливу на глядача. Після еміграції до Канади ство­рив власну театральну майстерню, проводить майстер-класи в краї­нах Європи й Америки. Вільно розмовляє і грає 7 мовами.

 

Квітка Цісик народилася 4 квітня 1953 р. у Квінті (Нью-Йорк, США) в сім'ї післявоєнних емігрантів із Західної України Іванни та Володимира Цісиків. Батько Квітки був скрипалем, музичну освіту здобув у Львові, з 1942 р. по 1944 р. був концертмейстером Львівського Оперного Театру, а після еміграції викладав в Українському музичному інституті в Нью-Йорку. Саме батько вчив її грати на скрипці ще з п'яти років. З дитинства Квітка дуже любила співати. Після школи вона вступила до державного університету Нью-Йорка на клас скрипки. Проте, через рік вона кинула університет і була прийнята в Mannes School of Music, де під керівництвом хранителя віденської оперної традиції професора Себастіана Енгельберга отримала знання з вокалу та відшліфувала свій голос – колоратурне сопрано. Навчання закінчила в 1974 році. Ще студенткою почала працювати, оскільки потрібно було оплачувати навчання та допомагати родині. Тоді вона і подалася в шоу-бізнес та дуже швидко зарекомендувала себе, як досконала вокаліста в будь-якому музичному стилі. Квітка обрала собі псевдонім Кейсі (Kacey – за першими літерами її імені та прізвища). Її почали навперебій запрошувати до роботи над своїми альбомами поп– та рок-зірки (Майкл Болтон, Боб Джеймс, Лінда Ронстад, Роберта Флек, Девід Санборн, Карла Саймон, Мікіо Масуо, Квінс Джонс, а з Майклом Джексоном Квітка співала в одному хорі). Квітка також виконувала заголовні пісні в фільмах.

Дуже швидко вона стала однією з найбільш високооплачуваних виконавиць рекламних мотивів для радіо та телебачення. Її голос звучав в рекламних роликах таких брендів як Coca-Cola, American Airlines, Mr. Pibbs, Sears, JC Penney, Safeway grocery stores and Starburst candies. З 1982 року Квітка була єдиним і незмінним голосом компанії Ford Motors. 1977 р. Квітка здобула нагороду Оскар в номінації "краща пісня для кіно" за саундтрек до фільму "You Light Up My Life". 1980 р. вона записала свій перший альбом "Songs of Ukraine" ("Пісні з України"). 1989 р. – другий альбом, який отримав назву "Two Colors" ("Два кольори"). Альбоми є родинними проектами: перший чоловік Квітки – композитор-аранжувальник Джек Корнер; другий чоловік Квітки Ед Ракович – інженер звукозапису, спродюсував їх; сестра Марія Цісик грала на піаніно, а мати Іванна стежила за чистотою вимови доньки; у записі брали участь близько 20 музикантів, які грали на понад 10-ти різних інструментах. Альбоми, яким немає рівних в українській легкій музиці, зібрали купу нагород у Канаді, а 1990 р. були номіновані на "Греммі" в категорії contemporary folk. Між записами альбомів відбулося розлучення з Джеком та шлюб з Едом (йому вона народила сина Едді).

1983 р. Квітка з матір'ю відвідали Україну, тоді її пісні ще заборонено було крутити по радіо, дуже мріяла дати серію концертів вже на незалежній Україні. Віктор Мішалов (австралієць українського походження), з яким Квітка навчалася в Консерваторії, приїжджаючи в Україну привіз платівку Квітки Цісик. Тоді з'явилася перша платівка "Квітка" і вона була дуже популярна. Альбом ходив на касетах, на бобінах, люди переписували, слухали, всі захоплювалися і дуже хотіли побачити саму Квітку. Свого часу Олександр Горностай (один з організаторів фестивалю "Червона Рута") запрошував Квітку Цісик до України 1989 р для участі у фестивалі, а 1992 р. для участі в концерті з нагоди першої річниці незалежності України. На жаль, жодного разу вона не змогла приїхати, хоч дуже хотіла. 29 березня 1998 р. Квітка Цісик померла від раку молочної залози у себе в Манхеттені.

Олександр Горностай: "Квітка була хороша, метка, проворна, цікава, доброзичлива, щира... Видно, що американське життя мало свій відбиток, а от родинний момент - ця українська ментальність - у неї зберігся."

Навесні 2009 р. Міністерство культури і туризму України презентували у США в рамках III Фестивалю української культури конкурс української пісні пам'яті Квітки Цісик "Квітка". На американській землі в знак пам'яті про Квітку Цісик, її нев'янучий талант, засновано Фонд підтримки музично обдарованих дітей та на пам'ять про Марію – Фонд "Адже життя прекрасне" (акумулює кошти на закупівлю мамографічного обладнання для України).

 


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  3. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  4. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  5. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  6. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  7. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  8. Багатомірність і сутність культури виявляється в її основних функціях: соціальній (гуманістичній), пізнавальній, аксиологічній, семіотичній, нормативній.
  9. Біографії історичних діячів
  10. Братства та їх роль в розвитку української культури.
  11. Варни і касти, їх роль у розвитку культури. Поширення буддизму та джайнізму.
  12. Вибір слова – основа культури мовлення




Переглядів: 2337

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.