Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ДЖЕРЕЛ 12 страница

Серед інститутів, що розробляють міжнародну систему оцін­ки відповідності, слід виділити: Міжнародну організацію зі Стандартизації (ISO); Міжнародну електротехнічну комісію (IEC); Міжнародний телекомунікаційний союз (ITU); Комісію «Кодекс аліментаріус», Продовольчу і сільськогосподарську організацію ООН (FAO) та Всесвітню організацію охорони здо­ров’я (WHO).

Там, де міжнародні технічні регламенти і стандарти вважа­ються неефективними для досягнення національних цілей (на­приклад, з причини кліматичних або географічних факторів, технологічних проблем) або, де міжнародні стандарти зовсім не існують, країни є вільними в розробці своїх власних національ­них стандартів. Таким чином, країна може прийняти систему оцінки відповідності, яка не заснована на загальноприйнятих рекомендаціях, у тому випадку, якщо вона впевнена, що техніч­ний зміст загальноприйнятих рекомендацій не підходить для досягнення специфічних цілей існуючої національної системи. Однак у всіх випадках, де такі заходи можуть справити значний вплив на торгівлю іншого члена СОТ, Угода про технічні бар’єри у торгівлі накладає такі обов’язки на країни:

1) публікувати в пресі запропоновані технічні норми, стан­дарти і системи оцінки відповідності;

2) надавати можливість іншим зацікавленим сторонам ко­ментувати їх;

3) брати до уваги коментарі при кінцевому прийнятті норм, стандартів, систем оцінки відповідності.

Прикладом застосування міжнародних стандартів як націо­нальних може слугувати Австралійська національна організація зі стандартизації (The Standarts Australia – TSA), що проводить таку політику вже більше 20 років. TSA розрізняє дві категорії міжнародних стандартів: власне міжнародні стандарти (ISO, IEC, ITU) та міжнародні стандарти de-facto, тобто будь-які національні або регіональні стандарти, що широко використо­вуються у міжнародній торгівлі. TSA, зокрема, вважає, що стандарти міжнародних організацій нерідко є результатом ком­промісів, неприйнятих з точки зору передових країн, які орієнтуються на кращі світові досягнення.

Політика TSA полягає у безпосередньому застосуванні між­народних стандартів, у їх прийнятті в якості національних доку­ментів зі стандартизації. Такий підхід називається «прямим прийняттям тексту стандарту» (Direct Text Adoption – DTA). DTA гарантує користувачам стандартів, що TSA проаналізувала відповідний міжнародний стандарт і дійшла висновку, що він буде сприяти економічній ефективності та безпеці, а також застосовуватиметься торговельними партнерами Австралії та не закріплюватиме застарілі технології, технічні рішення і процеси та, крім того, міститиме необхідні, з точки зору національних інтересів, доповнення. Також DTA дає можливість потенційним користувачам одержувати національні стандарти за цінами ниж­чими, ніж ціни на міжнародні стандарти, а це сприяє більш ши­рокому використанню стандартів в інтересах розвитку ав­стра­лійської економіки, а також залученню більшої кількості кори­стувачів стандартами до співробітництва з TSA.

У тих випадках, коли у світовій торгівлі для одного і того ж об’єкта (виробу, технології або процесу) широко використо­ву­ється декілька відомих регіональних або національних стандар­тів, TSA розробляє національний стандарт з посиланнями на міжнародні стандарти de-facto. У 2002 р. загальна кількість австралійських стандартів становила 6362, з яких 33 % повністю або частково були прийняті на основі міжнародних стандартів.

Як зазначалось раніше, багато стандартів, що застосову­ються, є добровільними. Вони частіше за все формуються націо­нальними органами зі стандартизації. Добровільні стандарти можуть створювати проблеми в міжнародній торгівлі, якщо вони відрізняються між країнами. З цієї причини Угодою перед­бачено «Кодекс доброчинної практики з розробки, прийняття та застосування стандартів», який є відкритим для прийняття його «будь-яким органом стандартизації на території члена СОТ незалежно від того, чи це центральний урядовий орган, місце­вий урядовий орган чи неурядовий орган; будь-яким урядовим регіональним органом стандартизації, один або більше членів якого є членами СОТ; а також будь-яким неурядовим регіональ­ним органом стандартизації, один або більше членів якого розташовані на території члена СОТ».

Кодекс вимагає від зазначених вище органів стандартизації:

1) надавати товарам, що походять із території будь-якого іншого члена СОТ, режим не менш сприятливий, ніж той, що надається аналогічним товарам вітчизняного походження та аналогічним товарам, що походять із будь-якої іншої країни;

2) забезпечити, щоб стандарти не розроблялися, не прийма­лися і не застосовувалися у спосіб, метою або наслідком якого є створення невиправданих перепон для міжнародної торгівлі;

3) використовувати стандарти або відповідні їх частини як основу стандартів, які він розробляє, окрім випадків, коли вико­ристання таких міжнародних стандартів або відповідних їх частин було б неефективним або неналежним;

4) належним чином брати найповнішу участь у розробці відповідними міжнародними органами стандартизації міжнарод­них стандартів у тій галузі, у якій вже прийняв або має намір прийняти стандарти;

5) докладати максимум зусиль, щоб уникнути дублювання чи перетинання своєї роботи з роботою інших органів стандар­тизації на території своєї країни або з роботою відповідних міжнародних чи регіональних органів стандартизації;

6) визначати стандарти, ґрунтуючись, насамперед, на експлу­атаційних якостях товару, а не на його конструктивних чи опи­сових характеристиках;

7) публікувати робочу програму, у якій містяться його назва і адреса, стандарти, які він у даний момент розробляє, а також стандарти, які він прийняв за попередній період.

До того ж, для ознайомлення іноземних виробників з робо­тою, яка була проведена національними органами в різних краї­нах, цим органам необхідно опубліковувати їх робочу програму щонайменше один раз на півроку, надаючи повну інформацію за стандартами, які вони готують, і стандартами, які були прийняті в минулий період. Під час публікації національні органи також зобов’язані повідомити інформаційний центр ISO/IEC про назву публікації, а також де і як її можна придбати. Правила також вимагають від органів стандартизації надати період протягом щонайменше 60 днів для подачі коментарів щодо проектів стан­дартів зацікавленими сторонами та прийняти до уваги всі заува­ження, що були висловлені в кінцевому варіанті стандарту.

Міжнародні правила, обумовлені Угодою про технічні бар’є­ри в торгівлі, застосовуються однаково для промислової і сільсько­господарської продукції. Імпортована сільськогосподарська про­дук­ція повинна, в окремих випадках, погоджуватись не тільки з технічними положеннями, а і з санітарними та фітосанітарними заходами імпортуючої країни.

Для забезпечення належного рівня захисту від ризиків для життя чи здоров’я людини, тварин і рослин, а разом з тим запо­бігання створенню невиправданих, дискримінаційних обмежень міжнародної торгівлі у ході Уругвайського раунду багатосто­ронніх торговельних переговорів була прийнята Угода про за­стосування санітарних і фітосанітарних заходів.

Впровадження санітарних і фітосанітарних заходів держа­ва­ми дозволяється для захисту:

1) життя людин або тварин від ризику неякісної продоволь­чої продукції рослинного походження, що зростає на основі добавок, токсинів або шкідливих речовин;

2) здоров’я людей від тваринних або рослинних захво­рювань;

3) тварин і рослин від паразитів і захворювань.

Угодою визначено, що санітарним або фітосанітарним захо­дом є «будь-який захід, що проводиться:

1) для захисту життя або здоров’я тварин чи рослин на тери­торії члена СОТ від ризиків, що виникають у результаті проник­нення, укорінення чи поширення шкідників, хвороб, організмів, які є носіями хвороб, а також хвороботворних організмів;

2) для захисту життя або здоров’я тварин чи рослин на тери­торії члена СОТ від ризиків, що виникають від добавок, забруд­нюючих речовин, токсинів або хвороботворних організмів, які містяться у продуктах харчування, напоях чи кормах;

3) для захисту життя та здоров’я людини на території члена СОТ від ризиків, що виникають у результаті хвороб, які пере­носяться тваринами, рослинами або продукцією, що вироб­ля­ється з них, або в результаті проникнення, укорінення чи поши­рення шкідників;

4) для уникнення чи обмеження іншої шкоди на території члена СОТ, що завдається у результаті проникнення, укорінення і поширення шкідників».

Основна розбіжність між технічними положеннями і сані­тар­ними/ фітосанітарними нормами полягає в меті, заради якої вони застосовуються. Щодо санітарних /фітосанітарних норм, то мета тут обмежена і специфічна – захист життя і здоров’я лю­дей, тварин, рослин, запобігання проникненню в країну захво­рювань тваринного або рослинного походження. Технічні ж по­ложення, з іншої сторони, застосовуються в широкому колі політичних цілей, через забезпечення відповідності вимог без­пе­ки здоров’я і норм безпеки щодо продукції, пакування та марку­вання. Турбуючись про якість і безпеку імпортованої продукції, уряди непомітно створюють технічні бар’єри для обмеження доступу іноземних виробників на внутрішній ринок країни.

Як і Угода про технічні бар’єри в торгівлі, Угода про засто­сування санітарних і фітосанітарних заходів вимагає від країн:

1) основувати свої санітарні/фітосанітарні заходи на міжна­родних стандартах, рекомендаціях, що розроблені уповноваже­ними міжнародними організаціями;

2) брати активну участь в діяльності вищезгаданих міжна­родних організацій з метою проведення гармонізації санітарних і фітосанітарних заходів на міжнародній основі;

3) надавати можливість зацікавленим сторонам в інших краї­нах надавати пропозиції щодо довершеності проекту стандартів, коли вони не основані на міжнародних стандартах, або коли вони відхиляються від таких стандартів, або ж коли вони не є міжнародними;

4) приймати санітарні /фітосанітарні заходи країн-експор­те­рів як еквівалентні, у випадку досяжності ними того ж рівня, що і санітарний і фітосанітарний захист у своїй країні.

Правила Угоди про застосування санітарних і фітосанітарних заходів (СФЗ) відрізняється від Угоди про технічні бар’єри тор­гівлі в чотирьох аспектах.

Перший пов’язаний з важливістю наукового підтвердження у формуванні положень. У випадку санітарних і фітосанітарних заходів необхідність основувати їх на науковому підгрунті є очевидною. Згідно з Угодою заходи повинні бути «основані на наукових принципах» і не повинні запроваджуватись без ваго­мого наукового підтвердження. Угода про технічні бар’єри в торгівлі, з іншого боку, визначає, що використання наукового підтвердження буде залежати від цілей, заради яких технічні положення прийняті. Загалом заходи з метою захисту здоров’я і безпеки людини повинні мати наукове обгрунтування, однак коли метою певного регламенту є захист проти недоброчинної діяльності, або він прийнятий з причини загрози національній безпеці, то наукове обґрунтування відходить на другий план.

По-друге, Угода про технічні бар’єри в торгівлі вимагає, щоб технічні регламенти використовувались згідно з принципами найбільшого сприяння імпорту та національного режиму. Сані­тарні та фітосанітарні норми, націлені на запобігання проник­ненню захворювань тваринного, рослинного походження на територію країни, можуть бути більш або менш вибагливими залежно від рівня (поширеності) окремої хвороби на території країни або регіону. Таким чином, Угода СПЗ вимагає від країни переконатись, що їх санітарні і фітосанітарні заходи присто­совані до санітарних і фітосанітарних характеристик регіону – будь-то країна, частина країни, всі або декілька країн – з яких продукція походить і в які продукція постачається. Однак необ­хідно підкреслити, що гнучкість у відхиленні від принципу най­більшого сприяння дозволяється тільки для санітарних/фіто­са­нітарних заходів, які націлені на запобігання проникнення хво­роб рослинного або тваринного характеру в країну.

По-третє, Угоди відрізняються у відношенні умов, за якими для країни стає можливим відхилення від міжнародних стан­дар­тів. Багато з цих розбіжностей виникає з причин цілей, для яких технічні регламенти та санітарні/фітосанітарні заходи прийма­ються. Угода (ТВТ), наприклад, визначає умови, за якими країни можуть відхилятись від міжнародних стандартів: там, де міжна­родні стандарти існують, країна може прийняти національний стандарт, який відрізняється або є вищим, ніж міжнародний стандарт, якщо це вважається за необхідне, для кліматичних, географічних факторів або технологічних проблем. Угода СПЗ, з іншого боку, надає країні необмежене право запровадження санітарних/фітосанітарних заходів, що призводить до вищого рівня захисту, ніж це було б досягнуто за рахунок заходів, основаних на відповідних міжнародних стандартах, рекомен­да­ціях, якщо на це є відповідне обґрунтування і країна на основі оцінки ризику визначає, що вищий рівень санітарного/фітосані­тарного захисту буде необхідним.

По-четверте, Угода про СФЗ дозволяє країнам приймати санітарні/фітосанітарні заходи, коли існує неминучий ризик розповсюдження хвороби, хоча наукове обгрунтування є недо­статнім.

Спільними рисами цих угод є, по-перше, те, що технічні регламенти, санітарні та фітосанітарні заходи, стандарти і систе­ми оцінки відповідності розробляються не тільки центральними органами, а й на місцевому рівні. У країнах з федеральним устроєм велика кількість заходів проголошується місцевими урядами. У багатьох країнах добровільні стандарти розробля­ються і приймаються професійними організаціями або автоном­ними національними органами зі стандартизації.

По-друге, угоди ТБТ і СПЗ накладають зобов’язання на країни-члени вимагати від підконтрольних органів повного ви­конання умов цих угод. Однак якщо центральний уряд не наді­лений Конституцією повноваженнями накладати зобов’язання на місцеву владу або автономні органи зі стандартизації, угоди звертаються до центральної влади з вимогою вжити відповідні заходи щодо створення умов для повного виконання місцевою владою положень цих угод СОТ.

По-третє, угоди містять положення про існування спеціаль­ного і диференційованого режиму до країн, що розвиваються. Згідно з цими положеннями, країни, що розвиваються, мали можливість відкладати виконання угоди СПЗ, за винятком поло­жень про прозорість, строком до 2-х років з моменту приєд­нан­ня до угоди. Перехідний період для прийняття умов угоди най­менш розвиненими країнами становив 5 років і сплинув 1 січня 2001 року. Обидві угоди проголошують, що з метою досягнення погодження з положеннями, відповідні комітети можуть, за ви­могою країн, що розвиваються, або найменш розвинутих країн, подовжити цей термін. Жодна з країн, однак, не вимагала такого виключення.

Крім того, угоди також містять положення, які закликають Секретаріат членів СОТ надавати технічну допомогу країнам, що розвиваються і найменш розвинутим країнам у розвитку пра­вової та інституціональної структури, яка необхідна для засто­сування положень Угоди про технічні бар’єри у торгівлі та Угоди про застосування санітарних і фітосанітарних заходів.

[Вгору] [Вниз]


Читайте також:

  1. I. ОБРАЗОВАНИЕ СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ 14 страница
  2. IV. Список використаних джерел
  3. IV. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ І ЗАКОНОДАВСТВА.
  4. MOV приймач, джерело
  5. VІ. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ
  6. XIII. Формування та оприлюднення рейтингового списку вступників, рекомендованих до зарахування
  7. XVI. Коригування списку рекомендованих до зарахування
  8. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  9. А. В. Дудник 1 страница
  10. А. В. Дудник 10 страница
  11. А. В. Дудник 11 страница
  12. А. В. Дудник 12 страница




Переглядів: 634

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ДЖЕРЕЛ 11 страница | Угода про застосування санітарних і фітосанітарних заходів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.26 сек.