Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні вказівки

РОЗДІЛ 1

 

До розділу входять лабораторні роботи, під час виконання яких студент знайомиться з основним обладнанням, яке використовується в мікробіологічних лабораторіях, засобами і методами знезараження лабораторного посуду, методами приготування фізіологічних розчинів та специфіки їх використання в мікробіологічній практиці для вирощування культур мікроорганізмів, особливостями будови і функцій бактерій, грибів, формуються навики роботи з мікробіологічними препаратами.

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 1

Будова мікроскопів та їх використання в мікробіологічній практиці. Основні форми бактерій.

 

Мета роботи: засвоїти правила користування мікроскопом. Ознайомитися з основними формами бактерій.

 

Обладнання і матеріали: мікроскоп, готові препарати (мазки) мікробів.

Завдання

1. Ознайомитись із будовою різних (по можливості) мікроскопів.

2. Вивчити будову біологічного мікроскопа, правила користування ним в мікробіологічній практиці (звернути увагу на особливість роботи з імерсійним об’єктивом).

3. Провести мікроскопію готових препаратів з основними формами бактерій.

 

Методичні вказівки

Будова мікроскопа

Для вивчення мікроорганізмів користуються складними оптичними приладами – мікроскопами (від грецького “micros” – малий, “skopeo” - дивлюсь) (рис.1-4). Найпоширенішими біологічними мікроскопами є МБР-1, МБІ-2 з максимальним збільшенням до 1350 разів, “Біолам Р-2”.

Рисунок 1. Будова і оптична схема мікроскопа МБР – 1: 1 – башмак мікроскопа; 2 – кронштейн конденсора; 3 – тубусотримач (ручка мікроскопа); 4 – коробка з мікромеханізмом; 5 – окуляр; 6 – тубус; 7 – призма; 8 – головка тубусотримача; 9 – гвинт для фіксування револьвера; 10 – револьвер; 11 – об’єктив; 12 – предметний столик; 13 – конденсор; 14 – рукоятка ірис-діафрагми; 15 – апертурна діафрагма; 16 – дзеркало; 17 – мікрометричний гвинт; 18 – мікрометричний гвинт.   Рисунок 2. Люмінесцентний мікроскоп МЛ – 1: 1 – основа мікроскопа; 2 – маховик грубої подачі; 3 – предметний столик; 4 – револьверний пристрій; 5 – поворотний диск із світлофільтрами; 6 – рукоятка; 7 – рукоятка висувної трубки; 8 – тубусотримач; 9 – рукоятка польової діафрагми; 10 – маховички мікроподачі; 11 – відкидний кожух; 12 – ручка діафрагми; 13 – освітлювальний пристрій; 14 – рукоятка відкидного дзеркала
Рисунок 3. Будова магнітного електронного мікроскопа: 1 – спостереження кінцевого зображення; 2 – світловий мікроскоп; 3 – спостереження проміжного зображення; 4 – люк для зміни зразків; 5 – електронна гармата; 6 – конденсорна лінза; 7 – камера об’єкту; 8 – об’єктивна лінза; 9 – проекційна лінза; 10 – люк для виймання фотопластинок; 11 – вакуумний розподільчий пристрій; 12 – насос Рисунок 4. Схема дії магнітного електронного мікроскопа  

 

Мікроскопи мають 2 основні частини:

а) механічну

б) оптичну

Будова механічної частини.

Ця частина складається із штатива, який в свою чергу, складається із ніжки (або башмака), основи і тубусотримача, предметного столика, який прикріплюється до основи штатива. Предметний столик може переміщуватись у горизонтальній площині за допомогою 2-х гвинтів, розміщених зліва і справа. На поверхні столика є 2 клеми для закріплення препарату. В центрі предметного столика є отвір для проходження променів світла, які підсвічують препарат. Крім того, на предметному столику можна встановити хрестоподібний столик – препаратоводій, який служить для пересування препарату в 2-х взаємно перпендикулярних напрямках з допомогою 2-х гвинтів, розміщених справа. Тубусотримач (ручка мікроскопа) піднімається і опускається за допомогою мікрометричного і мікрометричного гвинтів, які призначені для грубого і точного фокусування об’єкта. Повертанням гвинта за годинниковою стрілкою тубус опускається, проти годинникової стрілки – піднімається. Повертанням макрометричного гвинта на 1 оборот піднімають (або опускають) тубусотримач на 2 мм, мікрометричного – на 0,1 мм. Зверху тубусотримач має гніздо для прямого або нахиленого тубуса, на якому закріплений револьвер з 2-4 об’єктивами. Заміна об’єктивів здійснюється поворотом револьвера навколо осі.

Будова оптичної частини. Оптична частина мікроскопів складається із апарата для освітлення, об’єктивів та окулярів. Апарат для освітлення розміщений під предметним столиком і складається із дзеркала, конденсатора та ірис-діафрагми. Дзеркало має 2 поверхні: плоску та увігнуту; воно відбиває світлові промені і направляє їх до конденсатора. Під час використання природного освітлення і великому збільшенні використовують плоске дзеркало; при штучному освітленні і малому збільшенні – ввігнуте.

Конденсатор – це система лінз і служить для посилення яскравості освітлення об’єкта, що розглядається. Збираючи промені світла, відбиті дзеркалом, конденсатор концентрує їх в площині препарату. Пересувається конденсатор у вертикальному напрямку за допомогою гвинта. Під час опускання конденсатора поле зору мікроскопа затемнюється, під час піднімання – світлішає. Якщо поле зору занадто освітлене – конденсатор рекомендується опускати, а при слабкому освітленні – піднімати.

Ірис-діафрагма, вбудована в конденсатор, складається із тонких металічних сегментів, які за допомогою важеля можна зсовувати або розсовувати, регулюючи цим попадання світла в конденсатор.

Об’єктиви є найціннішою частиною мікроскопа. Вони вкручуються в гнізда револьвера і складаються із системи лінз, які вміщені в металеву оправу. Передня, або фронтальна лінза об’єктиву – найменша і єдина, яка дає збільшення. Інші лінзи в об’єктиві тільки коректують недоліки отриманого зображення і називаються корегуючими. В сильних об’єктивах фронтальна лінза має найбільшу кривизну при найменшому діаметрі, наближаючись до форми півкулі.

Всі об’єктиви поділяють на ахромати – простіші, та апохромати – досконаліші, які максимально усувають недоліки оптичного зображення. Крім того, об’єктиви розрізняють сухі та імерсійні. Сухими називають такі об’єктиви, під час роботи з якими між фронтальною лінзою і предметом, який розглядається, розміщений шар повітря. Імерсійними (від латинського “immersio” - занурюю) називаються об’єктиви фронтальна лінза в яких під час роботи занурюється в нанесену на препарат краплю рідини з показником заломлення, який близький до показника заломлення скла. Найкращим для цього вважають кедрове масло із коефіцієнтом заломлення 1,515 (коефіцієнт заломлення скла nDскла=1,53). Світлові промені при переході із скла в шар кедрового масла не заломлюються і тому, не відбиваючись, попадають в об’єктив. Таким чином, досягається найкраще освітлення предмета, що розглядається. У випадку наявності повітря чи води замість масла (nDпов =1, nDH2O =1.33) спостерігається заломлення світлових променів і в результаті не всі вони попадають в об’єктив.

Біологічні мікроскопи МБР-1 і МБІ-1, як правило, мають 3-4 об’єктиви із цифровими позначеннями 8, 20, 40, 60, 90х (імерсійний), які показують власне збільшення цих об’єктивів. Найсильнішими у мікроскопів є об’єктиви 90, 100, 110х.

Окуляр (від латинського “oculus” - око) вставляється у верхній кінець тубуса. Окуляр – це система двох плоско-випуклих лінз, які повернуті випуклістю в бік об’єктива. Лінза, повернута до ока, називається очною, а та, що повернута до препарату – збірною. Відстань між лінзами дорівнює півсуми їх фокусної відстані. В окулярів із більшим збільшенням фокус коротший, тому менша і довжина окуляра. Між лінзами міститься діафрагма, яка обмежує поле зору і затримує крайні промені світла. Окуляри вітчизняних мікроскопів відмічаються цифрами, які показують їх власне збільшення: 5, 7, 8, 10, 15х.

Найчіткіше зображення предмета можливе під час поєднання сильних об’єктивів із слабкими і середніми окулярами. Для того, щоб визначити збільшення даної системи мікроскопа, слід помножити показник збільшення об’єктива на показник збільшення окуляра.

Наприклад: окуляр 7х, об’єктив 90х. У цьому випадку збільшення буде дорівнювати 630 (7 х 90 = 630).

Справжнє зображення предмета дає об’єктив. Окуляр лише збільшує зображення, яке дає об’єктив, який розглядається. Користуючись біологічним мікроскопом, можна розглядати предмети не менші 0,2 мкм.

Під час мікроскопії часто використовують електричне освітлення. В багатьох сучасних мікроскопах (МБІ-2, МБІ-6) пристосування для освітлення вмонтоване в основу мікроскопа.

 

Основні правила користування мікроскопом

1. Мікроскоп необхідно захищати від попадання пилу і вологи; після роботи ставити у футляр (якщо він є) або накривати тканиною.

2. На робочому столі мікроскопи ставлять ручкою до себе на відстані 3-5 см від краю стола.

3. Об’єктиви і окуляри треба протирати замшею або байкою.

4. Під час роботи з об’єктивами малого і середнього збільшення тубус переміщувати лише макрометричним гвинтом.

5. Не залишати тубус мікроскопа відкритим, тобто без окуляра, тому це призводить до накопичення пилу в тубусі і забруднення об’єктивів.

6. Під час зміни об’єктивів потрібно регулювати інтенсивність освітлення об’єкта, що розглядається. Ступінь освітлюваності регулюють, опускаючи чи піднімаючи конденсатор. Під час розглядання препарату з об‘єктивом 8 конденсатор опускають, при переході на об’єктив 40 конденсатор трохи піднімають, а під час роботи з об’єктивом 90 конденсатор піднімають вгору до предметного столика.

7. Під час роботи з об’єктивом 8 відстань від препарату, що досліджується, до конденсатора повинна бути біля 1 см, з об’єктивом 40 – 0,6 см, з об’єктивом 90 – біля 0,15 мм.

8. Препарат розглядають у декількох місцях, пересуваючи предметний столик боковими гвинтами. Одночасно повільно (не більше, як на півоберту) повертають мікро гвинт із метою фокусування об’єктива. Під час заміни одного об’єктива іншим місце препарату необхідно підвести точно в центр поля зору і лише після цього повернути револьвер із об’єктивом. Для цього великим і вказівним пальцями беруться за основу об’єктива і повільно обертають револьвер до появи клацання. Це свідчить про те, що об’єктив прийняв робоче положення.

9. Щоб отримати максимальне освітлення поля зору встановлюють об’єктив найменшого збільшення на відстані від препарату приблизно 1 см. Спостерігаючи в окуляр, направляють відбиті дзеркалом промені від джерела світла через отвір діафрагми конденсатора на об’єктив. Якщо установка зроблена правильно, поле зору мікроскопа буде мати форму кола, яке добре і рівномірно освітлене. Пряме сонячне освітлення “пом’якшують”, розміщуючи між дзеркалом і конденсатором у спеціальному тримачі матове скло; штучне освітлення – розміщуючи синє прозоре або матове скло, яке знебарвлює світлові промені.

 

Робота з препаратами

Відрегулювавши освітлення, на предметний столик кладуть препарат і, закріпивши клемами предметне скло, проглядають його із слабким сухим об’єктивом. У центрі поля зору встановлюють потрібну ділянку препарату, піднімають тубус і обертанням револьвера переводять під нього імерсійний об’єктив. На препарат наносять краплину імерсійного масла. Використовуючи візуальне спостереження збоку, опускають тубус поворотом мікрометричного гвинта до зіткнення лінзи з краплею і трішки її роздушують. Необхідно слідкувати за тим, щоб не зіпсувати лінзу об’єктива і не роздушити предметне скло. Після цього, дивлячись в окуляр, піднімають тубус макрометричним гвинтом до моменту появи зображення того предмета, який ви розглядаєте.

Щоб отримати чітке зображення, переходять до роботи з мікрометричним гвинтом, обертаючи його легкими рухами в той чи інший бік, але не більше, ніж на один повний оборот. Якщо під час повороту мікрометричного гвинта відчувається опір, значить, хід його пройдений до кінця. У цьому випадку повертають гвинт на один повний оборот назад, знову знаходять мікро картинку з допомогою мікрометричного гвинта і лише після цього знову переходять до роботи з мікрометричним гвинтом.

Після закінчення мікроскопування тубус піднімають, обертаючи макрометричний гвинт, препарат забирають, а фронтальну лінзу імерсійного об’єктива обережно витирають шматочком замші або чистої м’якої полотняної тканини, трішки змоченої в спирто-ефірній суміші або ксилолі. Не дозволяється залишати імерсійний об’єктив у маслі.

Для вивчення колоній мікроорганізмів, які виросли на щільних (густих) поживних середовищах і особливо для тривалого дослідження препаратів мікробів, користуються бінокулярними мікроскопами або бінокулярною насадкою, які дають стереозображення предмета і не так швидко втомлюють очі.

Основні форми бактерій

За формою бактерії поділяють на кулясті (коки), паличкоподібні (клостридії, бацили) та звивисті (вібріони, спірили, спірохети) (рис. 5, 6).

 

  Рисунок 5. Форми бактерій: Кулясті: 1 – мікрококи, 2 – стрептококи, 3 – диплококи і тетракоки, 4 – стафілококи, 5 – сарцини; Паличкоподібні: 6 – палички без спор, 7 – палички зі спорами; Звивисті: 8 – вібріони, 9 – спірили, 10 – спірохети     Рисунок 6. Форма і розміщення спор у бактерій: 1 – сінна паличка; 2, 5 – збудники маслянокислого бродіння; 3 – паличка ботулізму; 4 – правцева паличка; 6 – картопляна паличка; 7 – сарцина, яка розкладає сечовину  

 

Кулясті формиза розміщенням коків поділяються на мікрококи – клітини, що розміщені поодинці; диплококи – коки, з’єднані по двоє; тетракоки – коки, з’єднані по чотири; стрептококи – коки, розміщені у вигляді довгого або короткого ланцюжка; сарцини – коки, розміщені у вигляді пакетів; стафілококи – безладне скупчення коків, найчастіше у вигляді грон винограду.

Паличкоподібні форми за розміщенням паличок поділяють на диплобактерії (палички, які з’єднані попарно) та стрептобактерії (палички, які розміщені у вигляді ланцюжка).

Серед спороутворювальних бактерій розрізняють бацили і клостридії. У бацил діаметр спор менший за ширину вегетативної клітини, а у клостридій спора більша за ширину клітини, тому клітина приймає форму веретена, тенісної ракетки, барабанної палички.

Звивисті форми поділяють на вібріони, які мають форму коми; спірили, які мають декілька (до 5) завитків та спірохети – з великою кількістю дрібних завитків.

Для мікроскопування бактерій використовують електронний мікроскоп. Перш ніж проводити електронну мікроскопію бактеріологічний препарат спеціально підготовляють. Бактерії, віруси та інші біологічні об’єкти звільняють від середовища, солей, тканин. Це досягається відмиванням їх у дистильованій воді шляхом диференційованого центрифугування. Відмиті об’єкти наносять на дуже тонку плівку з будь-якого пластичного матеріалу (наприклад, колодію), яка замінює предметне скло. Після випаровування розчинника утворюється тонка плівка товщиною біля 10-8 см. Цю плівку переносять на решітку з дуже дрібними комірками і готують на ній препарат бактерій, причому препарат не зафарбовують, як для світлових мікроскопів. Після цього препарат відмивають водою, підсушують і закріпляють у тримачі прийомної камери мікроскопа.

Через таку тонку плівку промені проходять, не затримуючись, і падають на лінзу об’єктива.

За допомогою електронного мікроскопа можна отримати зображення об’єкта, збільшене в 40-50 тис. разів. Наступне оптичне збільшення в 5-6 разів дозволяє отримати корисне збільшення до 200-300 тис. разів. Роздільна здатність сучасних електронних мікроскопів від 1,5 до 0,8 і навіть 0,5 нм.

Один із недоліків електронної мікроскопії – дослідження мікроорганізмів лише у фіксованому стані, так як електрони при проходженні через препарат вбивають живу клітину.

 

 

Завдання для контролю знань

1. Описати оптичний пристрій біологічного мікроскопа.

2. Яких правил потрібно дотримуватися під час користування і догляду за мікроскопом.

3. Які основні форми бактерій ви знаєте?

 

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №2

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. Вказівки до виконання контрольної роботи
  3. Вказівки по заповненню наряду-допуску
  4. Вказівки по програмуванню
  5. Вказівки по програмуванню
  6. Вказівки по програмуванню.
  7. ВКАЗІВКИ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО
  8. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  9. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  10. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 1
  11. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 2
  12. Завдання та методичні рекомендації до вивчення теми




Переглядів: 4480

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ | Барвники і барвні розчини. Приготування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.