Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Практичне заняття № 4

НАУКОВИЙ СТИЛЬ. НАУКОВА ТЕРМІНОЛОГІЯ

План

1. Науковий стиль української мови та його підстилі.

2. Специфіка термінології філологічних наук: мовознавча, літературознавча термінологія.

3. Стилістичні особливості наукового гуманітарного тексту.

GПитання для самоконтролю:

1. Доведіть, чому у функціональному стилі наукової літератури виклад матеріалу формально-логічний?

2. Поясніть, чим обумовлений у науковому стилі мовлення відбір мовних засобів для викладу думки та чому? Аргументуйте своє розуміння.

3. Поясніть, що визначає специфіку використання в науковій прозі граматичних засобів мови та чому. Проілюструйте відповідь переконливими прикладами.

4. Поясніть, які синтаксичні засоби відіграють особливо важливу роль у синтаксисі наукової прози та чому.

@ Завдання:

1. Скласти словник найуживаніших термінів.

2. Пояснити значення термінів (за списком).

3. На прикладі наукового тексту філологічного фаху здійсніть такий аналіз термінології

Ø Проаналізуйте лексичний склад тексту, виділивши в окремі групи: а) термінологічну лексику; б) загальнонаукову лексику; в) слова-організатори думки; г) слова-конкретизатори думки; д) слова-домінанти. Визначте функції кожного з розрядів лексики

Ø З’ясуйте, чи наявні в тексті вузькоспеціалізовані терміни та яка їх функція

Ø Визначте, яке вживання слів – у прямому чи переносному значенні переважає в тексті та чому

Ø Проаналізуйте лексику тексту з точки зору співвідношення іменників та дієслів та встановіть, що переважає в тексті та чому.

Методичні рекомендації з підготовки:

Науковий стиль обслуговує потреби науки та освіти і своїм завданням має точний виклад наукової інформації. Основними вимогами до творів наукового стилю є передача наукового повідомлення, доведення його істинності, цінності й новизни. Жанрами наукового стилю є монографії, підручники, посібники, статті, реферати, тези, анотації та ін.

Науковий стиль характеризується рядом сталих ознак:

• вживання нейтральної лексики, слів у прямому значенні, слів-термінів;

• переважне вживання неозначеної форми дієслова з суфіксом ти (досліджувати, аналізувати, впроваджувати) щодо граматичних ознак стилю;

• словотворчі особливості: іменники з суфіксами -анн(я), -енн(я), інн(я), наприклад, взаємопроникнення, розуміння, написання; абстрактні іменники з суфіксами -ість (досконалість), -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) (новаторство), відносні прикметники з суфіксами -ов-, -н- (двомовний, іменниковий).

В науковому стилі виділяють три підстилі: власне науковий, науково-навчальний, науково-популярний. Окремо іноді виділяється науково-технічний підстиль. Кожен з них має своє конкретне завдання і власні стильові особливості.

Власне науковий стиль покликаний точно, повно, обгрунтовано подавати наукову інформацію. Його призначення - вузьке коло спеціалістів, вчених. Мовні особливості:

• насиченість термінами, іншомовними словами;

• використання складнопідрядних речень (з підрядними означальними, додатковими, причини, наслідку), безсполучникових речень;

• строга логічність, книжність;

• використання вставних слів (отже, таким чином, наприклад та ін.);

• переважанням розповідних речень, вживання питальних речень при дискусії, полеміці;

• прямий порядок слів.

Приклад власне наукового стилю - уривок з тексту монографії Т.Гундорової "Проявлення слова. Дискурс раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. - Львів: Літопис, 1997. - 297 с.

Нова естетика, яку по-своєму осмислюють і Бодлер, і Ніцше, базується на ідеї "невинного", або "наївного" сприйнят­тя — існування в "тепер", переживання і ствердження себе "тут" і "зараз", з тією гріховністю, яка існує в "тепер". Нове світопочування Ніцше осмислює через мітологему діонісійського "вічного повернення". А для Бодлера, як стверджує Ж.-П. Сартр, трактуючи французького поета в плані екзистен­ціалізму, нове переживання реальності постає з афірмації своєї викиненості, самотності у світі — як власного вибору. Цей вибір, покладений в основу творчого переживання дійсності, веде до ілюзіонізму й містифікації, коли власне "я" — немов річ — ставиться в ряд з іншими предметами, а реальність схоплюється лише як образний відблиск власної свідомості, тобто як іmаgе (зображення).

Текст характеризує значна кількість термінів (нова естетика, мітологема, екзистенціалізм, ілюзіонізм), іншомовні слова (іmаgе). Характерне вживання теперішнього часу дієслів в узагальненому значенні, безособових дієслів (осмислює, постає, ставиться, відповідає), віддієслівних іменників -нн(я) (світопочування, переживання). Переважають складні речення (складнопідрядні) із дієприслівниковим (трактуючи...), дієприкметниковим (покладений...) зворотами, вставленими конструкціями (уточнення "немов річ"). Автор робить докладний опис образу нового героя художнього твору, його переконань та внутрішнього світовідчуття.

Науково-популярний стиль покликаний популяризувати надбання різних галузей науки, його мета зацікавити, залучити читача до активної діяльності. Науково-популярний стиль зберігає основні ознаки наукового стилю як логічність викладу, строгість, чіткість композиції, складність та розлогість синтаксичних конструкцій (в тому числі наявність зворотів, вставлених конструкцій тощо), вживання термінів, але поряд з тим цей підстиль має власні мовні особливості:

• широке вживання емоційної лексики у вигляді епітетів, метафор, порівнянь, перифраз тощо;

• особливістю синтаксичної будови є вживання коротких неускладнених речень, які роблять виклад легким для сприймання;

• ослаблена функція доказовості, певні положення подаються у вигляді аксіом, без доведення, обґрунтування, як констатація факту, але при цьому вводиться багата ілюстративність;

• широке вживання запитальних речень, відповідь на які розгортається не в наступному реченні, а у всьому наступному викладі.

Приклад тексту науково-популярного стилю з книжки К.Фролової "Цікаве літературознавство" (К.: Освіта, 1991. - 192 с.).

У художній творчості задум може виникнути на будь-якому поверсі свідомості і потім реалізуватись одночасно на вищих і нижчих поверхах. Ідея в художньому творі виникає як брунька, в якій запрограмовано і листочок, і квітку, і майбутній плід.

Пригадуєш, як виникли задуми "Мертвих душ" і "Ревізора" у М.Гоголя? Сюжети цих творів подарував йому О.Пушкін у вигляді дотепних анекдотів: про скуповування мертвих душ і про приїзд столичного ревізора. Але якби свідомість Гоголя не була насичена, ми б сказали, переобтяжена спостереженнями побуту і моралі дворянства і селян у царській Росії, то навряд чи обидва сюжети були б перетворені у літературний шедевр.

Особливістю тексту є епістолярний виклад твору (у формі листів до уявного адресата - абітурієнтові від викладача), обраний автором для полегшення сприйняття змісту. Для нього лишається характерним чіткість, логічність, послідовність, використання сталих словесних формул, термінології (художня творчість, творчий задум, сюжет, анекдот). В першому абзаці викладено основну думку, в другому наводиться приклад для підтвердження висловленого. В тексті вжито яскраве порівняння ідей з брунькою. Питальне речення і вставні слова, сталі словосполучення (пригадуєш, ми б сказали) використані з метою актуалізації висловлювання.

Науково-навчальний стиль, що займає проміжне місце між власне науковим стилем та науково-популярним, покликаний виконувати навчальну функцію - активізувати логічне мислення читача. Від двох попередніх стилів його відрізняє: з одного боку, менша строгість викладу, менша докладність у посиланнях на джерела, більш спрощена схема доведень, подається загальна (або загальноприйнята) інформація з обмеженим обсягом; з іншого боку, менша художність, більша послідовність у викладі, строгість. На думку дослідників наукового стилю, підручники для середньої школи пишуться в науково-популярному стилі, бо розраховані на специфічну вікову групу, для якої варто кількісно обмежити наукову інформацію та подати її з більшим ілюстративним матеріалом.

& Література:

Основна:

1. Ахманова О.С. Словарь-справочник лингвистических терминов. - М., 1969.

2. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Загальне літературознавство. - Рівне, 1997.

3. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. – К., 1985.

4. Гриценко Т. Українська мова. - К., 1999. - С.31-38.

5. Жанри і стилі в історії української літературної мови. - К., 1989. - С.267-274.

6. Зелінська Н. Поетика української наукової прози: спомин про майбутнє // Літературознавство. Бібліографія. Інформатика. Третій міжнародний конгрес україністів 26-29 серпня 1996. - Харків: Око, 1996. - С.133-136.

7. Онуфрієнко Г.С. Науковий стиль української мови. – К.: Центр навчальної літератури, 2009. – 412 с.

8. Энциклопедический словарь юного филолога. – М., 1984.

9. Эстетика: Словарь / под общ.ред. А.А.Беляева и др. - М., 1989.

 

Додаткова:

1. Квитко И.С. Термин в научном документе. – Л., 1976.

2. Квятковский А. Поэтический словарь. - М., 1966.

3. Лингвистический энциклопедический словарь. – М., 1990.

4. Літературознавчий словник-довідник / Р.Гром’як, Ю.Ковалів та ін. - К., 1997.

5. Пахаренко В. Нарис української поетики. - К., 1997. - 80 с. Додаток до газети "Українська мова та література".

6. Ткаченко А. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства): підручник для гуманітаріїв. - К.: Либідь, 2000. – 488 с.


Читайте також:

  1. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  2. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Алергія та анафілаксія, їх практичне значення .
  5. Бактеріофаг, його природа і практичне застосування. Вплив бактеріофага на мінливість мікроорганізмів.
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вид заняття: лекція
  10. Вид заняття: лекція
  11. Відповідь на практичне завдання.
  12. Вступне заняття




Переглядів: 1105

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практичне заняття № 1 | Зверніть увагу на такі моменти

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.