МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Практичне заняття № 4НАУКОВИЙ СТИЛЬ. НАУКОВА ТЕРМІНОЛОГІЯ План 1. Науковий стиль української мови та його підстилі. 2. Специфіка термінології філологічних наук: мовознавча, літературознавча термінологія. 3. Стилістичні особливості наукового гуманітарного тексту. GПитання для самоконтролю: 1. Доведіть, чому у функціональному стилі наукової літератури виклад матеріалу формально-логічний? 2. Поясніть, чим обумовлений у науковому стилі мовлення відбір мовних засобів для викладу думки та чому? Аргументуйте своє розуміння. 3. Поясніть, що визначає специфіку використання в науковій прозі граматичних засобів мови та чому. Проілюструйте відповідь переконливими прикладами. 4. Поясніть, які синтаксичні засоби відіграють особливо важливу роль у синтаксисі наукової прози та чому. @ Завдання: 1. Скласти словник найуживаніших термінів. 2. Пояснити значення термінів (за списком). 3. На прикладі наукового тексту філологічного фаху здійсніть такий аналіз термінології Ø Проаналізуйте лексичний склад тексту, виділивши в окремі групи: а) термінологічну лексику; б) загальнонаукову лексику; в) слова-організатори думки; г) слова-конкретизатори думки; д) слова-домінанти. Визначте функції кожного з розрядів лексики Ø З’ясуйте, чи наявні в тексті вузькоспеціалізовані терміни та яка їх функція Ø Визначте, яке вживання слів – у прямому чи переносному значенні переважає в тексті та чому Ø Проаналізуйте лексику тексту з точки зору співвідношення іменників та дієслів та встановіть, що переважає в тексті та чому. Методичні рекомендації з підготовки: Науковий стиль обслуговує потреби науки та освіти і своїм завданням має точний виклад наукової інформації. Основними вимогами до творів наукового стилю є передача наукового повідомлення, доведення його істинності, цінності й новизни. Жанрами наукового стилю є монографії, підручники, посібники, статті, реферати, тези, анотації та ін. Науковий стиль характеризується рядом сталих ознак: • вживання нейтральної лексики, слів у прямому значенні, слів-термінів; • переважне вживання неозначеної форми дієслова з суфіксом ти (досліджувати, аналізувати, впроваджувати) щодо граматичних ознак стилю; • словотворчі особливості: іменники з суфіксами -анн(я), -енн(я), інн(я), наприклад, взаємопроникнення, розуміння, написання; абстрактні іменники з суфіксами -ість (досконалість), -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) (новаторство), відносні прикметники з суфіксами -ов-, -н- (двомовний, іменниковий). В науковому стилі виділяють три підстилі: власне науковий, науково-навчальний, науково-популярний. Окремо іноді виділяється науково-технічний підстиль. Кожен з них має своє конкретне завдання і власні стильові особливості. Власне науковий стиль покликаний точно, повно, обгрунтовано подавати наукову інформацію. Його призначення - вузьке коло спеціалістів, вчених. Мовні особливості: • насиченість термінами, іншомовними словами; • використання складнопідрядних речень (з підрядними означальними, додатковими, причини, наслідку), безсполучникових речень; • строга логічність, книжність; • використання вставних слів (отже, таким чином, наприклад та ін.); • переважанням розповідних речень, вживання питальних речень при дискусії, полеміці; • прямий порядок слів. Приклад власне наукового стилю - уривок з тексту монографії Т.Гундорової "Проявлення слова. Дискурс раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. - Львів: Літопис, 1997. - 297 с. Нова естетика, яку по-своєму осмислюють і Бодлер, і Ніцше, базується на ідеї "невинного", або "наївного" сприйняття — існування в "тепер", переживання і ствердження себе "тут" і "зараз", з тією гріховністю, яка існує в "тепер". Нове світопочування Ніцше осмислює через мітологему діонісійського "вічного повернення". А для Бодлера, як стверджує Ж.-П. Сартр, трактуючи французького поета в плані екзистенціалізму, нове переживання реальності постає з афірмації своєї викиненості, самотності у світі — як власного вибору. Цей вибір, покладений в основу творчого переживання дійсності, веде до ілюзіонізму й містифікації, коли власне "я" — немов річ — ставиться в ряд з іншими предметами, а реальність схоплюється лише як образний відблиск власної свідомості, тобто як іmаgе (зображення). Текст характеризує значна кількість термінів (нова естетика, мітологема, екзистенціалізм, ілюзіонізм), іншомовні слова (іmаgе). Характерне вживання теперішнього часу дієслів в узагальненому значенні, безособових дієслів (осмислює, постає, ставиться, відповідає), віддієслівних іменників -нн(я) (світопочування, переживання). Переважають складні речення (складнопідрядні) із дієприслівниковим (трактуючи...), дієприкметниковим (покладений...) зворотами, вставленими конструкціями (уточнення "немов річ"). Автор робить докладний опис образу нового героя художнього твору, його переконань та внутрішнього світовідчуття. Науково-популярний стиль покликаний популяризувати надбання різних галузей науки, його мета зацікавити, залучити читача до активної діяльності. Науково-популярний стиль зберігає основні ознаки наукового стилю як логічність викладу, строгість, чіткість композиції, складність та розлогість синтаксичних конструкцій (в тому числі наявність зворотів, вставлених конструкцій тощо), вживання термінів, але поряд з тим цей підстиль має власні мовні особливості: • широке вживання емоційної лексики у вигляді епітетів, метафор, порівнянь, перифраз тощо; • особливістю синтаксичної будови є вживання коротких неускладнених речень, які роблять виклад легким для сприймання; • ослаблена функція доказовості, певні положення подаються у вигляді аксіом, без доведення, обґрунтування, як констатація факту, але при цьому вводиться багата ілюстративність; • широке вживання запитальних речень, відповідь на які розгортається не в наступному реченні, а у всьому наступному викладі. Приклад тексту науково-популярного стилю з книжки К.Фролової "Цікаве літературознавство" (К.: Освіта, 1991. - 192 с.). У художній творчості задум може виникнути на будь-якому поверсі свідомості і потім реалізуватись одночасно на вищих і нижчих поверхах. Ідея в художньому творі виникає як брунька, в якій запрограмовано і листочок, і квітку, і майбутній плід. Пригадуєш, як виникли задуми "Мертвих душ" і "Ревізора" у М.Гоголя? Сюжети цих творів подарував йому О.Пушкін у вигляді дотепних анекдотів: про скуповування мертвих душ і про приїзд столичного ревізора. Але якби свідомість Гоголя не була насичена, ми б сказали, переобтяжена спостереженнями побуту і моралі дворянства і селян у царській Росії, то навряд чи обидва сюжети були б перетворені у літературний шедевр. Особливістю тексту є епістолярний виклад твору (у формі листів до уявного адресата - абітурієнтові від викладача), обраний автором для полегшення сприйняття змісту. Для нього лишається характерним чіткість, логічність, послідовність, використання сталих словесних формул, термінології (художня творчість, творчий задум, сюжет, анекдот). В першому абзаці викладено основну думку, в другому наводиться приклад для підтвердження висловленого. В тексті вжито яскраве порівняння ідей з брунькою. Питальне речення і вставні слова, сталі словосполучення (пригадуєш, ми б сказали) використані з метою актуалізації висловлювання. Науково-навчальний стиль, що займає проміжне місце між власне науковим стилем та науково-популярним, покликаний виконувати навчальну функцію - активізувати логічне мислення читача. Від двох попередніх стилів його відрізняє: з одного боку, менша строгість викладу, менша докладність у посиланнях на джерела, більш спрощена схема доведень, подається загальна (або загальноприйнята) інформація з обмеженим обсягом; з іншого боку, менша художність, більша послідовність у викладі, строгість. На думку дослідників наукового стилю, підручники для середньої школи пишуться в науково-популярному стилі, бо розраховані на специфічну вікову групу, для якої варто кількісно обмежити наукову інформацію та подати її з більшим ілюстративним матеріалом. & Література: Основна: 1. Ахманова О.С. Словарь-справочник лингвистических терминов. - М., 1969. 2. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Загальне літературознавство. - Рівне, 1997. 3. Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. – К., 1985. 4. Гриценко Т. Українська мова. - К., 1999. - С.31-38. 5. Жанри і стилі в історії української літературної мови. - К., 1989. - С.267-274. 6. Зелінська Н. Поетика української наукової прози: спомин про майбутнє // Літературознавство. Бібліографія. Інформатика. Третій міжнародний конгрес україністів 26-29 серпня 1996. - Харків: Око, 1996. - С.133-136. 7. Онуфрієнко Г.С. Науковий стиль української мови. – К.: Центр навчальної літератури, 2009. – 412 с. 8. Энциклопедический словарь юного филолога. – М., 1984. 9. Эстетика: Словарь / под общ.ред. А.А.Беляева и др. - М., 1989.
Додаткова: 1. Квитко И.С. Термин в научном документе. – Л., 1976. 2. Квятковский А. Поэтический словарь. - М., 1966. 3. Лингвистический энциклопедический словарь. – М., 1990. 4. Літературознавчий словник-довідник / Р.Гром’як, Ю.Ковалів та ін. - К., 1997. 5. Пахаренко В. Нарис української поетики. - К., 1997. - 80 с. Додаток до газети "Українська мова та література". 6. Ткаченко А. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства): підручник для гуманітаріїв. - К.: Либідь, 2000. – 488 с. Читайте також:
|
||||||||
|