Максимізаційно-мінімізаційні цілі підприємства у короткостроковому періоді
Метою будь-якого підприємства є прагнення до отримання найбільшого прибутку за заданих умов ринку.
У довгостроковому періоді в умовах досконалої конкуренції економічного прибутку не існує.
У короткостроковому періоді фірма може отримати надприбуток, або зазнати економічних збитків.
Головними умовами для максимізації прибутку є попит споживачів на певний товар і, в умовах досконалої конкуренції, ціна продукції. Тому крива попиту на продукцію окремого підприємства в умовах досконалої конкуренції є одночасно і кривою його середньої та граничної виручки:
Рис. 1 Крива попиту для досконало конкурентного підприємства
Правило рівності граничних витрат і граничного доходу Підприємство на ринку досконалої конкуренції буде отримувати максимальний прибуток, коли буде виробляти такий обсяг продукції , за якого гранична виручка буде дорівнювати граничним витратам та ціні, заданій ринком:
MR (q) = MC (q) = P або MC (q) = P
Якщо для фірми склалася ситуація, коли ринкова ціна перевищує її мінімальні середні витрати(P> min ATC), вона отримує економічний прибуток і намагається максимізувати його, випускаючи продукцію в обсязі, що відповідає правилу рівності граничних витрат і граничного доходу(Рис.2, а.).
Якщо мінімальні середні витрати перевищують граничний доход, однак середні змінні витрати залишаються меншими за нього (ATC<MR>minAVC), фірма має збитки, але може перечекати ситуацію, мінімізуючи збитки, визначаючи обсяг виробництва дотриманням рівності граничних витрат і граничного доходу(Рис.2, б.).
Однак якщо граничний доход не покриває навіть мінімальних середніх змінних витрат фірми(MR<min AVC) – фірма закривається, тому що доходу, отриманого в результаті діяльності, не вистачає на здійснення поточних витрат – виплату заробітної плати, оплату сировини (Рис.2, в.):
а) максимізація прибутку б) мінімізація збитків в)закриття фірми
фірмою фірмою
Рис. 2 Визначення обсягів виробництва фірмою в короткостроковому періоді
Парадокс прибутку полягає в тому, що можливість отримання економічного прибутку в короткостроковому періоді через вільний вхід в галузь у гонці за ним приведе до його зникнення у довгостроковому періоді.