Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація організаційних структур управління


Лінійна організаційна структура управління.Скла­дається із взаємопідпорядкованих органів у вигляді ієрар­хічної драбинки, де кожен управлінець підпорядковуєть­ся тільки одному менеджеру, а всі зв'язки з вищими рів­нями управління відбуваються через нього (рис. 2.21). Переваги цієї структури полягають у простоті, чіткості, зрозумілості взаємовідносин ланок і працівників управління.

 

              Керівник організації  
                   
Лінійний керівник №1     Лінійний керівник №2   Лінійний керівник №3  
А1   Б1   В1   А2   Б2   Е2      
                                         

А1, Б1, В1 — виконавці підрозділу №1 А2, Б2, В2 — виконавці підрозділу №2

Лінійна організаційна структура управління

Функціональна організаційна структура управління.Передбачає чітку ієрархію органів, які забезпечують ви­конання кожної конкретної функції управління на всіх рівнях (рис. 2.22). Керівники спеціалізуються на окре­мих управлінських функціях, які виконують відповідні спеціалісти. Недоліком функціональної структури є те, що управлінський процес розривається на окремі слабко по­в'язані між собою функції, при цьому можливе їх дублю­вання. Навіть якісне виконання функцій не долає цього недоліку, тому цю структуру використовують дуже рідко.


. Функціональна організаційна структура управління

З метою подолання недоліків лінійної і функціональ­ної структур управління було створено різноманітні ком­біновані структури управління, до яких належать ліній­но-штабні, лінійно-функціональні, бюрократичні, адап­тивні та конгломератні.

Лінійно-штабна організаційна структурауправління. За цієї структури при лінійних керівниках створюють штаби (служби), що спеціалізуються на виконанні пев­них управлінських функцій (рис. 2.23). Правами прий­няття управлінських рішень вони не наділені, а лише сприяють розробленню конкретних положень у межах властивих їм функцій управління. Саме ці положення забезпечують підготовку якісних управлінських рішень, які традиційно приймає лінійний менеджер і передає їх для виконання. Однак за лінійно-штабної структури управління існує тенденція до розширення штатів штаб­них служб.

 

 

а1, 61, в1 — штабні (функціональні) служби, підпорядковані лінійному керівнику №1

а2, 62, в2 — штабні (функціональні) служби, підпорядковані лінійному керівнику №2

Лінійно-штабна організаційна структура управління

Лінійно-функціональна організаційна структура управління.За цієї структури функціональні служби уповноважені управляти роботою служб нижчого рів­ня, які виконують певні конкретні функції (рис. 2.24). Делегуються при цьому не лінійні, а функціональні повноваження. Наприклад, відділ праці та заробітної плати підприємства розпоряджається відповідними ви­дами діяльності цехового бюро праці та заробітної пла­ти, яке перебуває в лінійному підпорядкуванні началь­ника цеху.

 


 

. Лінійно-функціональна організаційна структура управління

Бюрократичні організаційні структури управління.На початку XX ст. німецький соціолог Макс Вебер (1864—1920) запропонував концепцію бюрократії як своєрідну нормативну модель, ідеал, назвавши її модель раціональ­ної (традиційної) бюрократії.

Дивізійні організаційні структури управління.їх ви­користовують в організаціях із широкою номенклату­рою продукції (послуг), у яких швидко змінюються спо­живачі, а також у міжнародних організаціях. Серед ди­візійних виділяють продуктові, споживчі й територіальні організаційні структури управління.

Згідно з продуктовою організаційною структурою управління керівнику делегують повноваження щодо організування як загальна функція менеджменту управління певним типом продукції. У його підпоряд­куванні перебувають і керівники вторинних служб (ви­робничої, технічної, збуту тощо). Недолік цієї структу­ри управління полягає в збільшенні витрат у зв'язку з можливим дублюванням робіт, пов'язаних з виробницт­вом різних видів продукції.

Споживча організаційна структура управлінняорі­єнтована на споживача. До неї належать підрозділи, ви­робничо-господарська діяльність яких спрямована на за­безпечення виробничих потреб певних груп споживачів (покупців) (наприклад, відділ енергетики на промисло­вому підприємстві, служба ремонту і технічного обслу­говування).

Територіальна організаційна структура управління формується за географічним розташуванням підприємст­ва. Так, підрозділи збуту можуть функціонувати в різних регіонах України і навіть світу. На рис. 2.25 представле­но спрощений варіант територіальної структури управ­ління організацією, яка діє на міжнародних ринках.


. Територіальна організаційна структура управління міжнародною організацією

Проектні організаційні структури управління ство­рюються для розв'язання конкретних завдань. Найчас­тіше вони концентрують зусилля на одному завданні.

У матричній структурі управліннячлени проект­ної групи підпорядковані як керівнику проекту, так і керівникам функціональних відділів, де вони працюють постійно (рис. 2.26). Вона сприяє зменшенню витрат на проектні роботи, оскільки використовує наявні робочу силу, техніку, приміщення, транспортні засоби тощо.

У програмно-цільових організаційних структурах управлінняпостійно змінюються роль і місце керівника програми, тобто керівник змушений пристосовуватися до нових умов, цілей, завдань. А стиль його керівництва повинен забезпечити ефективність управління за умов постійних змін напрямів діяльності, строків реалізації програм, виконання робіт тощо.

Координаційну організаційну структуру управліннявикористовують за умов одночасної реалізації великої кількості програм. Функції керівника делегують мене-джерам-кураторам служб або функціональним блокам, що складаються з кількох служб.

Конгломератна організаційна структура управління. Формується за рахунок поєднання різних типів органі­заційних структур. Наприклад, на підприємстві в одній службі застосовують продуктову структуру управління, в другій — лінійно-функціональну, в третій — матрич­ну. Можливо, що певна організаційна структура управ­ління (наприклад, координаційна) реалізується через матричну.


 

 

Тип організаційної структури   Переваги Недоліки
Лінійні • Чіткість повноважень; • узгодженість дій виконавців; • оперативність; • особиста відповідальність керівника за кінцеві результати   • Вимоги щодо високої компетентності керівництва з усіх питань; інформаційне перевантаження керівників; • низька якість реалізації функ­цій управління; концентрація влади на найви­щому рівні управління  
Функціо­нальні Висока компетентність працівників, які спеціалі­зуються на певних функціях; • висока результативність виконання стандартних робіт; централізований контроль стратегічних результатів; стандартизація і формалізація окремих процесів та явищ; зниження необхідності у спеціалістах широкого профілю   Розрив управ­лінського процесу на окремі, погано пов'язані між собою функції; поява тенденції до надмірної централізації; • тривалість процедур прийняття рішень; негнучкість організаційної структури; дублювання функцій  
Комбіновані • Чіткі функціональні зв'язки на різних рівнях управління; звільнення лінійного менеджера від перевантаження інформацією та виконання невластивих його посаді функцій   Недостатньо чіткі межі відповідальності; тенденція до централізації  
Лінійно-функціональні    
Лінійно-штабні Можливість залучення юнсультантів і експертів; підготовка управлінських рішень фахівцями   Тенденція збільшення штатів функціональних служб;  
    • відсутність тісних зв'язків між підрозділами на горизонтальному рівні
3.3.Бюрократичні:    
3.3.1. Раціональної бюрократії • Чіткий поділ праці; • ієрархічність рівнів управління; • наявність взаємопов'язаної системи формальних правил і стандартів; • формальна безособистість; • врахування кваліфікаційних вимог • Відсутність гнучкості; • труднощі при реагуванні на нові рішення, переміни, ймовірність стресів, конфліктних ситуацій
3.3.2. Дивізійні:    
3.3.2.1. Продуктові • Чітка спеціалізація керівників за певним видом продукції; • дух конкурентної боротьби, що стимулює до пошуку напрямів вдосконалення виробничо-реалізаційної діяльності • Збільшення витрат через можливе дублювання робіт для різних видів продукції; • негнучкість організаційної структури управління
3.3.2.2. Споживчі • Чітка орієнтація на потреби споживачів; • конкретизація функцій та обов'язків підрозділів, орієнтованих на забезпечення виробничих потреб певних груп споживачів • Надмірна монополізація певних робіт і функцій; • можливість надмірної роздрібненості функціональних підрозділів
3.3.2.3.Територіальні • Керівництво регіональними відділеннями є «кузнею» управлінських кадрів; • забезпечення досконалого знання специфіки регіону; • підвищення відповідальності за прибутки (збитки) регіональних керівників. • Послаблення ролі загальнокорпоративного іміджу; • можливість зростання витрат у зв'язку з дублюванням функцій; • наявність можливостей для зловживань регіональних керівників
3.4. Адаптивні      
3.4.1. Мат­ричні   • Гнучкість; • Раціональне використання кадрового потенціалу; • економія витрат; • підвищення якості розробок; додаткове стимулювання працівників; • зменшення навантаження на керівників вищого рівня за рахунок делегування повноважень кадрового потенціалу; • економія витрат; • підвищення якості розробок; додаткове стимулювання працівників; зменшення навантаження на керівників вищого рівня за рахунок делегування повноважень   • Складна структура підпорядкування; • Можливість загострення стосунків між керівниками різних програм; • труднощі, пов'язані з набуттям навиків у роботі за новою програмою  
3.4.2. Про­ектні   § Націленість на конкретні проблеми, завдання; § Гнучкість структури управління   Необхідність залучення зовнішніх спеціалістів; створення умов для зростання витрат
3.4.3. Прог­рамно-цільові   § Гнучкість; § забезпечення дієвості за нестабільності внутрішнього та зовнішнього середовищ   • Необхідність постійного пристосування керівництва до нових умов, цілей, завдань (вимагає високого рівня адаптивності); • необхідність високої кваліфікації кадрів  
3.4.4. Коор­динаційні   § Можливість одночасного виконання багатьох програм; • наявність усіх умов для прийняття оптимальних § Можливість дублювання функцій, що призводить до зростання витрат • погіршення відносин між працівниками у зв'язку з міжпроектною конкуренцією  
3.5. Конг­ломератні     § Забезпечення гнучкості та економії; § тенденція до децентралізації   § Складність горизонтальних і вертикальних зв'язків; • можливе дублювання функцій  

 


 

СРСЗапитання. Завдання

1. Охарактеризуйте зміст категорій, на яких ґрунтується реалізація функції організування.

2. Порівняйте процеси передавання лінійних та функціональних повноважень.

3. Охарактеризуйте на конкретних прикладах бюрократичні орга­нізаційні структури управління й адаптивні організаційні структури управління.

4. Дайте характеристики процесу побудови організацій.

5. Зіставте способи оцінювання та аналізу організаційних структур управління.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  4. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  5. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  6. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  7. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  8. Oracle Управління преміальними
  9. V. Класифікація і внесення поправок
  10. V. Класифікація рахунків
  11. VІ. План та організаційна структура заняття
  12. VІ. Структурно-логічні схеми




Переглядів: 9544

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Страхові договори: структура, порядок укладення і виконання. | Відповідальність за порушення природоохоронного законодавства.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.084 сек.