Діяльність студента на семінарі полягає у виступах з повідомленнями, доповідями, рефератами, участі в їх обговоренні під керівництвом викладача.
Тому предмет методичних рекомендацій до участі в семінарі студента - підготовка та здійснення доповіді, відповіді на запитання, ведення дискусії, розробка та використання демонстраційного матеріалу.
Характер підготовки залежить від ролі, що доручена студенту (доповідач або учасник обговорення питання).
Приклад методичних рекомендацій.
1. Підготовка до виступу з повідомленням, доповіддю, рефератом.
Порядок підготовки:
а) уточнення та осмислювання теми;
б) формулювання мети виступу. Наприклад: викласти стан рішення певного питання теорії або практики; розкрити сутність конкретного процесу дослідження; дати характеристику отриманим результатам;
в) визначення основних питань, що підлягають висвітленню;
г) підбір фактичного матеріалу (теоретичних положень, прикладів із практики, даних експериментальних досліджень тощо);
д) добір необхідного матеріалу та його аналіз;
е) побудова композиції та плану виступу;
ж) написання повного тексту, тез виступу, розгорнутого плану.
2. Структура та зміст доповіді
Доповідь і повідомлення містять: вступ, основний зміст (головна частина) та висновки.
У вступній частині обов'язково вказуються тема, аргументація її вибору, ступінь актуальності.
Варто коротко повідомити про характер і обсяг пророблених джерел інформації.
Головна частина виступу містить вихідні теоретичні положення та факти, розкриває зміст і методи проведених досліджень, аналіз результатів, їх узагальнення. Важливо розкрити причинно-наслідкові зв'язки розглянутих явищ.
Перенасичення доповіді повідомлення фактами, цифрами, непроаналізованим, неузагальненим, бездоказовим матеріалом знижує його цінність і затушовує його зміст.
Заключна частина виступу повинна відбивати підсумки містити узагальнення, висновки.