Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Концептуальні основи формування та функціонування ринку земель сільськогосподарського призначення.

Передача державою переважної площі сільськогосподар­ських угідь у приватну власність громадян стає передумовою формування ринкових земельних відносин. Адже власність передбачає право володіння, користування й розпоряджання нею і держава має забезпечити реалізацію цього права, що реально лише в ринкових умовах.

З економічної теорії відомо, що у процесі будь-якого виробництва, особливо сільськогосподарського, беруть участь три фактори: земля, праця і капітал. Вони формують вартість створюваного продукту, тісно взаємозв'язані між собою, тому неврахування навіть одного з них спотворює дійсний еко­номічний ефект виробництва і не забезпечує нормального процесу його відтворення.

Однією з причин спаду виробництва і збитковості у сіль­ському господарстві, на нашу думку, саме і є недооцінка значення в економічному обороті одного з найголовніших факторів сільськогосподарського виробництва — землі. І справа не стільки в тому, щоб визнати її товаром, скільки у визнанні її як вартісної складової основного капіталу будь-якого сіль­ськогосподарського підприємства. Неврахування вартості землі у виробничому капіталі вітчизняного сільського госпо­дарства призводить до щорічного недоодержання ним від 8 до 10 млрд грн прибутку.

Аграрний сектор не може розвиватися по ринковому шля­ху без створення повноцінного ринку в усіх його сферах. Уже ніхто не заперечує існування в Україні ринку засобів вироб­ництва (крім землі), предметів споживання, інтелектуальної власності, робочої сили, цінних паперів, капіталів, інфор­мації, нових технологій та іншої науково-технічної продукції. Дискусійним залишається питання запровадження ринку зе­мель. З переходом до ринкової економіки всі фактори вироб­ництва мають функціонувати в єдиному ринковому середо­вищі. Відсутність у ньому будь-якого з факторів призводить до порушення законів ринкової економіки, а згодом — і до її розбалансування.

Слід визнати, що в нашій державі поки що не створені умови для вільного ринкового обороту сільськогосподарських земель, навіть у законодавчому плані. У зв'язку з цим до­цільно було б звернутися до світового досвіду країн із ци­вілізованою ринковою економікою, в тому числі й стосовно ринку сільськогосподарських земель. Доречно, на наш по­гляд, відзначити, що у більшості держав з так званим вільним оборотом земель існує дозвільна система на відчуження сіль­ськогосподарських земель.

Так, земельний ринок ФРН характеризується високим ступенем правової регламентації земельних відносин щодо трансакцій із земельними ділянками. Вони зорієнтовані зако­нодавством на концентрацію сільськогосподарського земле­володіння, оптимізацію розмірів сільськогосподарських під­приємств, передусім сімейних селянських господарств. Закріплений законом дозвіл визнається єдиною правовою основою для відчуження земельної ділянки й укладення відповідного договору. Дозвіл на відчуження земельної ді­лянки видає місцевий орган державної влади, яким є сіль­ськогосподарський орган чи адміністративні органи районів. Відмова у видачі дозволу можлива лише на основі закону в трьох випадках: по-перше, коли купівля-продаж земельної ділянки пов'язані з "нездоровим перерозподілом землі", по-друге, коли відчуження земельної ділянки призведе до її "безгосподарського зменшення" або подрібнення; по-третє, коли договірна ціна знаходиться у "грубій диспропорції" з вартістю ділянки.

"Нездоровим перерозподілом землі" при переході права власності в Німеччині вважається угода на відчуження сіль­ськогосподарських земель залежно від того, хто є покупцем земельної ділянки — фермер чи особа, яка не пов'язана з підприємницькою діяльністю у галузі сільського господар­ства. Договори купівлі-продажу, в результаті яких сімейне селянське господарство втрачає самостійність і площа його сільськогосподарських угідь після відчуження земельної ді­лянки становить менше 1 га, вважаються земельними органами такими, що призводять до "безгосподарського зменшення".

При розв'язанні питання наявності чи відсутності "грубої диспропорції" між виплачуваним за земельну ділянку екві­валентом та її дійсною вартістю за основу приймається реаль­на ринкова ціна земельної ділянки, яка використовується для сільськогосподарських цілей. "Грубою диспропорцією" вва­жається різниця у понад 50% між покупною ціною і ринковою вартістю ділянки.

Згідно із законодавством Німеччини покупець не стає автоматично власником земельної ділянки у момент під­писання договору купівлі-продажу, а одержує ці права тільки тоді, коли буде здійснена державна реєстрація прав на неру­хоме майно. Всі угоди на передачу прав власності між фі­зичними особами обкладаються податком на передачу неру­хомості у розмірі двох відсотків суми угоди.

Доречно зазначити, що в Німеччині широко практикується оренда сільськогосподарських земель із подальшим їх вику­пом. Як правило, застосовується довгострокова оренда — 10 років і більше.

У полі зору держави знаходиться й земельна політика Франції. Вона спрямована передусім на вдосконалення аг­рарної структури, перерозподіл землі та регулювання ринку сільськогосподарських земель. Роль держави в регулюванні земельного обороту посилюється через спеціальне аграрне законодавство, яке обмежує правомочність власника землі щодо розпорядження земельними ділянками. В результаті втручання некомерційної корпорації САФФЕР, що контролюється державою, у процес перерозподілу землі формується не вільний, а контрольований і досить жорстко обмежений земельний ринок. Якщо власник земельної ділянки має намір розширити чи поділити свою сільськогосподарську земельну ділянку, він зобов'язаний одержати відповідний дозвіл спе­ціального адміністративного комітету. Такий дозвіл потріб­ний для надання законної сили угодам із продажу чи оренди сільськогосподарських земель, а також для одержання відпо­відних благ від системи соціального страхування у сільському господарстві.

Передача права власності на земельну ділянку оформля­ється офіційним документом — купчою, яку готує нотаріус з обов'язковим дотриманням таких вимог:

· купча має бути завірена нотаріусом; вказуються імена сторін продавця і покупця, а також нотаріуса, що посвідчує договір купівлі-продажу земельної ділянки;

· у купчій містяться правова характеристика нерухомого майна, яке відчужується, а також усі зміни правового титулу; зазначаються місце і дата укладення купчої та факт озна­йомлення із її змістом обох сторін угоди.

Усі угоди із земельними ділянками підлягають державній реєстрації. Установою, що відповідає за ведення публічного реєстру нерухомості, є місцева контора земельного кадастру. Серед західноєвропейських країн найбільш показовою у справі державного впливу на ринковий оборот сільськогос­подарських земель є Норвегія. Мета державного контролю й регулювання ринку земель тут — це захист сільськогоспо­дарських земель і створення умов для ефективного їх вико­ристання. Повноваження на видачу дозволів щодо трансакцій із земельними ділянками надані Міністерству сільського гос­подарства та іншим компетентним органам державного управління. Причиною відмови у видачі ліцензії на придбан­ня земельної ділянки може бути відчуження її з метою спеку­ляції або концентрація великої кількості землі в руках покуп­ця. Обмеження земельного обороту ґрунтуються на тому, що дозвіл на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення видається тільки особам, які мають професіо­нальну кваліфікацію у галузі сільського господарства, згодні проживати на території даного підприємства і вести своїми силами господарство.

При розв'язанні питання видачі дозволу на придбання земельної ділянки відповідно до законодавства має врахову­ватися працездатність покупця земельної ділянки. Слід зазна­чити, що Норвегія порівняно з іншими країнами західно­європейського регіону здійснює найжорсткішу політику державного контролю земельного ринку. Очевидно, однією з причин цього є те, що в ній лише 3% усіх земельних площ придатні для сільськогосподарського виробництва.

Дозвільний порядок відчуження земель сільськогосподар­ського призначення здавна існує також в Австрії. Відповідно до законодавства цієї країни його дія спрямована на ефектив­не використання сільськогосподарських земель і боротьбу зі спекулятивними угодами в сфері земельного обороту.

Відмова у видачі дозволу на придбання земельної ділянки має бути вмотивованою й опиратися тільки на обмеження, передбачені законом, а саме:

· концентрація земельних площ понад установлену гранич­ну норму в руках окремих сільськогосподарських підпри­ємств;

· зміна цільового призначення сільськогосподарських земель;

· придбання земельної ділянки із спекулятивною метою;

· значне перевищення ринкової вартості земельної ділянки;

· безпідставне порушення вигідної аграрної структури, яка сформувалася у результаті земельної реформи;

· подрібнення земельної ділянки при переході права влас­ності від одного суб'єкта до іншого.

Видача дозволу на трансакцію із землею чи відмова в ньому здійснюється районною комісією із земельного обороту, голо­вою якої є професійний суддя або державний службовець федеральної землі. Всі дії комісії регламентовані федеральним Законом Австрії "Про оборот земельних ділянок".

Привертає до себе увагу напрям формування ринку сіль­ськогосподарських земель у сусідній із нами Польщі, де зако­нодавчо були суттєво обмежені адміністративно-правові ін­струменти регулювання земельного ринку як у приватному, так і в державному секторі сільського господарства. Через системи економічної та законодавчої підтримки громадян, що виявили бажання купувати й орендувати землю, держава стимулює ринковий оборот земель. Спеціально створене з цією метою Агенство сільськогосподарської власності дер­жавної казни (АВРСП) здійснює викуп у селянських госпо­дарств земель і нерухомості й продає їх перспективним госпо­дарствам. За договором купівлі-продажу чи договором оренди Агенство також передає землі господарським переселенцям — малоземельним селянам, молодим селянам, які бажають ство­рити велике господарство, колишнім працівникам державних підприємств. Пріоритет для придбання сільськогосподар­ських земель надається покупцям, що мають кваліфікацію для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Польське законодавство віддає перевагу економічним ін­струментам регулювання земельних відносин, які інтенсифікують ринок земель. Цікавим є законодавчий механізм розра­хунку за землю, придбану згідно з договором купівлі-продажу. Перший внесок покупця при укладанні договору становить лише 20%, а решта вартості земельної ділянки сплачується кожні півроку. Причому покупець, що придбаває земельну ділянку з метою організації нового господарства, виплачує її вартість протягом 30 років. Якщо ж він бажає розширити своє господарство, то строк виплати скорочується до 20 років. Такі пільги сприяють активізації чинників, які беруть участь у формуванні цивілізованого ринкового обороту сільськогос­подарських земель.

Розвиток земельних відносин Угорщини в напрямі форму­вання ринку сільськогосподарських земель опирається на Закон "Про податок за землю", яким установлено ряд пільг щодо оподаткування земель, а також диференційоване опо­даткування залежно від суми річного доходу селян, що зай­маються сільськогосподарською діяльністю.

Цим самим проявляється інтерес до землі як об'єкта рин­ку. В Угорщині, як і в інших східноєвропейських країнах, існують певні обмеження на купівлю-продаж землі. Це зумов­лено передусім наданням пріоритетного права на купівлю земельної ділянки тим громадянам, які пов'язані з сільсько­господарською діяльністю і здатні забезпечити збереження і підвищення родючості ґрунтів та охорону земель.

Формування ринку сільськогосподарських земель у Ро­сійській Федерації регулюється певною мірою Законом "Про оборот земель сільськогосподарського призначення", яким передбачено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення можуть продаватися вільно тільки для вироб­ництва сільськогосподарської продукції при дотриманні об­межень, установлених Земельним кодексом Російської Феде­рації, іншими федеральними законами суб'єктів Федерації. Земельні ділянки можуть продаватися за ціною, не нижчою за кадастрову, а там, де вона не визначена, — не нижче від нормативної.

Відповідно до згаданого закону трансакції із земельними ділянками сільськогосподарського призначення передбача­ють дозвільний порядок. Для здійснення акта купівлі-прода­жу сільськогосподарської нерухомості, у тому числі земельної ділянки, потрібно одержати дозвіл виконавчої влади суб'єкта Російської Федерації. При цьому надається право пріоритет­ного викупу земельної ділянки місцевим господарствам. Якщо сільськогосподарська організація чи селянське госпо­дарство має намір продати сільськогосподарську ділянку зе­мель, то господарство, яке розташоване в цьому районі, має пріоритетне право на її придбання за умов наявності у нього фінансових і кадрових ресурсів для обробітку ділянки. Надаю­чи пріоритет у викупі, законодавство одночасно накладає обмеження щодо розпорядження придбаними за таких умов земельними ділянками. Законом встановлюється мораторій на перепродаж цих земельних ділянок строком на п'ять років. Право пріоритетного викупу запропонованих до продажу сіль­ськогосподарських земель надано законом і для органів міс­цевого самоврядування у разі, якщо ціна, вказана в договорі купівлі-продажу, штучно занижена. Викуплена за таких умов земельна ділянка передається до фонду перерозподілу земель.

В Україні, як і в країнах СНД, питання ринку сільсько­господарських земель досліджене недостатньо. Поки що ви­вчаються його окремі складові. Відсутнє чітке визначення самого поняття "ринок земель". В економічній літературі воно тлумачиться вченими по-різному: "від засобу перероз­поділу земельних ділянок" та виключно — "купівлі-продажу земельних ділянок" до поняття ринку землі за аналогією сфери торгівлі зерном, житлом, нафтою тощо.

В основу формування земельного ринку слід взяти теоре­тичні дослідження, вивчення специфіки землі як особливого товару, чинне земельне законодавство, особливості адаптації суспільства до ринкових умов господарювання тощо. При цьому під ринком сільськогосподарських земель, на наш погляд, треба розуміти створення організаційно-економіч­ного і правового середовища, яке має забезпечувати громадя­нам, юридичним особам та державі здійснення цивільно-правових угод з приводу переходу права власності на земельну ділянку або права користування нею в установленому законо­давством порядку з урахуванням попиту і пропозиції.

З прийняттям нового Земельного кодексу України з'я­вилася можливість створити надійне правове та організаційне середовище для:

· реалізації громадянами прав власності на землю;

· освоєння механізму економічного й правового регулюван­ня земельних відносин через оренду земельних часток (паїв) і земельних ділянок;

· запровадження порядку залучення вартості землі до вироб­ничого капіталу всіма суб'єктами підприємницької діяльності;

· поступового введення в економічний оборот земель сіль­ськогосподарського призначення.

Земельним кодексом встановлено загальний порядок про­дажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам і юридичним особам, визначено покупців земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Покупцями цих земель можуть бути:

· громадяни України, які мають сільськогосподарську освіту або досвід роботи у сільському господарстві чи займаються веденням товарного сільськогосподарського виробництва;

· юридичні особи України, установчими документами яких передбачено ведення сільськогосподарського виробництва.

Кодексом передбачено переважне право купівлі земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Це право на­дається громадянам України, які постійно проживають на території відповідної місцевої ради, де здійснюється продаж земельної ділянки, а також відповідним органам місцевого самоврядування. Визначено істотні умови та порядок укла­дення угод про перехід права власності на земельні ділянки.

Реалізація в повному обсязі положень Земельного кодексу стосовно запровадження ринку земель сільськогосподар­ського призначення може бути здійснена з прийняттям осно­воположних нормативно-правових актів, передбачених ним, зокрема Законів України: "Про державний земельний кадастр", "Про ринок земель", "Про державний земельний (іпотечний) банк".

Верховна Рада України прийняла Закон України "Про ринок зе­мель". Його розроблено відповідно до підпункту "в" пункту 4 Прикінцевих положень Земельного кодексу України.

Закон визначає правові засади ринкового обороту земельних ділянок з урахуванням попиту і пропозиції на земельні ділянки. При розробленні Закону враховано досвід країн із ринковою економікою, практичний досвід нашої країни щодо формування і функціонування ринку земель несільськогосподарського призначення, а також ре­зультати наукових розробок вітчизняних вчених.

Виходячи з конкретних економічних умов, що склалися в Україні, важливим напрямом у формуванні ринку земель має бути включення в економічний оборот вартості землі й ви­знання її капіталом нарівні з іншими засобами виробництва.

Згідно з чинним законодавством громадяни України поки що можуть вільно здійснювати земельні операції лише із земельними ділянками, які вони одержали у приватну влас­ність для ведення особистого селянського господарства, при­садибними ділянками, для ведення садівництва, дачного і гаражного будівництва (відповідно до Декрету Кабінету Мі­ністрів України "Про приватизацію земельних ділянок") від 26 грудня 1992 р. На відчуження інших земель сільсько­господарського призначення у нашій державі відповідно до Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України" від 6 жовтня 2004 р. продовжено мораторій до 1 січня 2007 року.

Проте це не означає, що існування мораторію позбавляє можливостей формувати передумови для запровадження рин­ку земель. Потрібно використати час мораторію на розробку невідкладних законодавчих актів щодо запровадження ринко­вого обороту сільськогосподарських земель, інфраструктури земельного ринку та підготовки відповідних спеціалістів.

На перших етапах цілком виправданим є запровадження внутрішньогосподарського обороту земельних часток (паїв) і земельних ділянок шляхом передачі їх в оренду підприємству, що є правонаступником реформованого КСП, фермерському господарству, участі у розвитку новостворених господарських формувань на базі приватної власності на земельні паї, обміну земельними ділянками і передачі в спадщину земельних час­ток (паїв) та земельних ділянок (табл. 1, 2).

1.Реалізація права на земельну частку (пай),


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  3. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  4. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  5. Абсолютна земельна рента.
  6. Абсолютна земельна рента.
  7. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  8. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  9. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  10. Адміністративна відповідальність за порушення земельного законодавства
  11. Адміністративний поділ, площа і населення українських земель у складі Речі Посполитої в першій воловині ХVІІ ст.
  12. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.




Переглядів: 1001

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Стратегія формування ринку землі | Посвідченого сертифікатом станом на 1 січня 2005 р.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.